fbpx
blog ideeën

Blog ideeën: met deze tips zit jij nooit meer zonder blog inspiratie

Vroeg of laat krijgt iedereen met een zakelijke blog ermee te maken: Waar moet ik nú weer over schrijven? De eerste weken zit je nog vol met ideeën om over te schrijven, maar op den duur wordt je verzameling aan ideeën voor blogposts steeds kleiner. Komt dat je bekend voor? Dan heb ik goed nieuws voor je. 

In dit artikel deel ik een aantal handige tips voor het vinden van blogpost ideeën met je. En niet zomaar inspiratie voor blogs, maar onderwerpen die jou helpen om jouw ideale doelgroep te bereiken, jezelf te onderscheiden én je online vindbaarheid te verhogen. Oftewel: om de allerbeste resultaten te bereiken met jouw blogs. Dankzij deze tips kom jij nooit meer zonder inspiratie te zitten voor jouw volgende blogartikel. 

1. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

De eerste tip is meteen een belangrijke, want je slaat twee vliegen in één klap. Je krijgt er oneindig veel ideeën mee om over te bloggen en werkt tegelijkertijd aan je vindbaarheid in Google. Maar wat zijn nu goede zoekwoorden om je op te richten? Er zijn verschillende manieren om dit te ontdekken. 

Bedenk welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt

Probeer je eens in de schoenen van jouw ideale klant te plaatsen. Waar zou hij of zij naar zoeken? En welke woorden zou jouw doelgroep intypen in Google? Dit kan in de praktijk wat lastiger zijn dan het zo klinkt, maar is wel ontzettend effectief om over de juiste onderwerpen te schrijven op je blog. Door een uitgebreide blogpost te schrijven over de onderwerpen waar jouw potentiële klant naar zoekt, geef je een enorme boost aan jouw organische bereik.

Kijk in Google Search Console

Maak je al gebruik van Google Search Console? Deze gratis tool van Google is onmisbaar voor iedereen die zijn of haar vindbaarheid in zoekmachines wil verbeteren. In Search Console kun je onder andere zien op welke zoekwoorden jij al wordt gevonden en wat jouw gemiddelde positie is. Voor je blog laat je de zoekwoorden waar je al goed op scoort even links liggen en kijk je juist naar de zoekwoorden waar je minder op wordt gevonden. Dit zijn stuk voor stuk woorden die mensen gebruiken in zoekmachines en waarvan Google vindt dat ze bij jouw bedrijf passen. Dit maakt het een goudmijn aan blogpost ideeën . 

Gebruik Answer the Public

Nog zo’n waardevolle (en gratis) tool is Answer the Public. Met deze tool kun je heel overzichtelijk zien welke vragen mensen stellen in zoekmachines. Het werkt heel simpel. Type een zoekterm in die relevant is voor jouw bedrijf, selecteer de taal en klik op ‘Get Questions’. Vervolgens krijg je werkelijk alle verschillende vragen die mensen stellen over het onderwerp. Door een of meerdere van deze vragen te beantwoorden heb je een goede basis voor jouw blogartikel. 

2. Blog ideeën opdoen bij de concurrentie

Zijn je ideeën om over te schrijven op? Het is dan helemaal niet erg om eens te kijken waar de concurrent over schrijft. Natuurlijk moet je niet gaan kopiëren, maar je kunt er best wat inspiratie halen. Waar blogt jouw concurrent over? En hoe kun jij hier je eigen draai aan geven? Misschien heb je bijvoorbeeld wel een expertise die jouw concurrent niet heeft. Deze manier van ‘afkijken’ en er vervolgens een eigen draai aan geven biedt een mooie manier om jezelf te onderscheiden van de concurrent. 

Blog inspiratie buiten Nederland

Zoek je inspiratie ook eens buiten Nederland. Kijk bijvoorbeeld eens op een grote Amerikaanse blog in jouw sector. De kans is groot dat de onderwerpen en informatie die gedeeld wordt behoorlijk verschilt van wat je bij je Nederlandse concurrenten ziet. Hier kun je slim gebruik van maken om je nóg meer te onderscheiden. Nog een voordeel is dat in veel sectoren de markt in Amerika wat voorloopt op de in Nederland. Door je te verdiepen in wat Amerikaanse bloggers schrijven, zorg je dat ook jij een stapje voorloopt op je Nederlandse concurrenten.

Afkijken mag, maar houd je blog altijd dicht bij jezelf. Het is belangrijk dat jouw blog gebaseerd is op jou en jouw bedrijf. Zo houd je het persoonlijk, wat essentieel is om een band op te bouwen met jouw publiek. Kopieer of vertaal een artikel daarom niet klakkeloos, maar schrijf jouw eigen versie ervan. Bijvoorbeeld door jouw mening erin te verwerken of je eigen ervaringen te delen.

3. Bestudeer je doelgroep

Het allerbelangrijkste bij het schrijven van een blogartikel, is dat je waarde biedt aan jouw doelgroep. Schrijf daarom blogs die vragen beantwoorden die jouw (potentiële) klanten hebben. Of geef tips die helpen om hun doelen te bereiken. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat de vragen, problemen en doelen van jouw doelgroep precies zijn. 

Welke vragen krijg je van klanten? 

De makkelijkste (en snelste) manier om te ontdekken welke vragen je kunt beantwoorden, is door te kijken welke vragen mensen al aan je gesteld hebben. Graaf eens in je geheugen en bedenk je welke vragen klanten steeds weer aan je stellen. En duik ook eens terug in je inbox om te zien welke vragen daar nog in staan. Dit zijn concrete vragen die jouw doelgroep heeft en daarmee uitstekende onderwerpen om een blog over te schrijven. Krijg je de vraag in de toekomst nog eens, dan heb je meteen een mogelijkheid om mensen door te verwijzen naar jouw blog. 

Kijk in Facebookgroepen waar jouw doelgroep uithangt

Facebookgroepen zijn de laatste tijd ontzettend populair. Mensen leggen er contact, stellen vragen en helpen elkaar. Het is daarom slim om lid te worden van een aantal Facebookgroepen waar jouw klanten in rondhangen. Wat voor vragen worden er gesteld in de groep? Dit kunnen uitstekende onderwerpen zijn om over te bloggen. 

Vraag het aan je klanten

De beste manier om erachter te komen met welke problemen jouw klanten zitten en welke doelen ze willen bereiken, is door het ze gewoon te vragen. Zo krijg je rechtstreekse input over wat jouw klanten werkelijk interessant vinden om te lezen. Vraag daarom eens aan je huidige klanten eens welke vragen ze graag beantwoord willen hebben. Of over welke onderwerpen ze graag meer zouden willen weten. Grote kans dat je tot onderwerpen komt die je niet zomaar zelf bedacht had. 

Een andere optie is om eens een vraag te stellen via social media. Bijvoorbeeld via de ‘Stel me een vraag’ sticker in je stories. Of vraag de mensen in je maillijst om input voor je blog. 

Laat die blogpost ideeën maar komen!

4. Doe eens totaal iets anders

Als je je te lang op iets focust, kun je op een gegeven moment vastlopen. Daarom is het een goed idee om af en toe eens iets totaal anders te doen. 

Je komt tot de meest uniek blog onderwerpen door af en toe een stapje buiten je eigen vakgebied te zetten. Lees een boek, kijk een documentaire, luister een podcast of ga naar een event dat buiten je eigen vakgebied is. Zo verbreed je je horizon en kom je tot nieuwe inzichten. Houd wel altijd je eigen vakgebied in je achterhoofd. Hierdoor kun je verbanden leggen en tot verrassende combinaties komen. 

Door zo nu en dan eens buiten je eigen vakgebied te stappen kom je tot artikel onderwerpen die je anders niet zomaar had bedacht. Dit helpt je om originele blogs te schrijven, waarmee je jezelf onderscheidt van je concurrent.

5. Doe blog inspiratie op via Pinterest

Wat is het platform waar we spontaan naartoe rennen als we inspiratie nodig hebben? Juist ja, Pinterest! Waarom zou je dat voor je blog niet doen? Waar je ook over blogt, er is altijd wel iets over op Pinterest te vinden. Type een aantal relevante zoektermen in en kijk eens wat voor pins er naar voren komen. Even scrollen en je hebt een zee aan nieuwe blog inspiratie.

Naast dat Pinterest een geweldige bron van inspiratie is, kan Pinterest marketing je ook enorm helpen om je blogs te promoten. Waar een social media bericht al na een dag geen nieuwe mensen meer bereikt, gaat je pin op Pinterest al snel maandenlang mee. En nog een voordeel: mensen op Pinterest zijn bewust op zoek naar ideeën. Ze zijn stukken sneller bereid om op een artikel te klikken dan de gemiddelde persoon op Instagram.

Blog ideeen lijstjes maken

6. Maak lijstjes

Altijd weer die lijstjes… Ik weet niet wat het is, maar mensen houden ongelofelijk veel van lijstjes. En juist daarom werken ze voor je blog ook zo goed.

Je kunt blogs schrijven over allerlei soorten lijstjes. Bijvoorbeeld: je favoriete boeken over een bepaald onderwerp, je favoriete films of documentaires over jouw vakgebied, je favoriete apps, een aantal tools die je gebruikt, deel uitspraken van een aantal experts in je vakgebied, maak een lijst van mensen die je inspireren, je doelen voor het komende jaar, je hoogtepunten van het afgelopen jaar, een paar dingen die je de afgelopen tijd hebt geleerd, je leukste klanten… en ga zo nog maar even door. Zomaar een aantal onderwerpen die ik hier uit mijn mouw schud. Zodra je eenmaal begint met lijstjes maken, heb je zo bakken vol bloginspiratie.

Bonustip:

Inspiratie komt op de gekste momenten. Vaak komt er spontaan een leuk idee voor een blog in je op. Of misschien lees of zie je iets waardoor je ineens een idee krijgt. Zorg dat je altijd iets bij je hebt om dit idee meteen te noteren, zodat je het niet vergeet. Zelf gebruik ik de notities app op mijn telefoon, maar je kunt ook gewoon een ouderwets notebook gebruiken. Elke maand verzamel ik zo een lange lijst aan ideeën voor mijn eigen blog.  

Hoog tijd om een brainstormsessie in te plannen en je inspiratie de vrije loop te laten. Wedden dat je binnen no-time blogonderwerpen voor het komende jaar hebt bedacht? Good luck!

P.S. Een idee hebben voor een blog is één ding, een goede blog schrijven is een tweede. Hulp nodig bij dat laatste? Daar heb je mij voor! Klik hier en ontdek hoe je een goede blog schrijft.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings