fbpx
Blog laten groeien

Deze 8 stappen hielpen mij het afgelopen jaar het meest om mijn blog te laten groeien

In één jaar tijd veranderde mijn blog van spookstad waar heel zelden iemand langskwam naar het bruisende middelpunt van mijn bedrijf waar dagelijks tientallen lezers op af komen. Hoe kreeg ik dat voor elkaar? En belangrijker: hoe kun jij dat ook bereiken voor jouw blog? In dit artikel kijk ik terug op de stappen die voor mijn blog de meeste impact maakten.

1. Veel bloggen

Hoe meer je blogt, hoe beter je erin wordt. Je artikelen worden beter en je vindt je eigen stem. Daarnaast is elke blog een extra kans om gevonden te worden in Google. Door veel te bloggen, breidt je jouw stukje digitaal vastgoed in Google steeds een stukje verder uit.

Zorg ook dat je consistent bent in hoe vaak je blogt en in de dagen waarop je artikelen publiceert. Zo publiceer ik sinds het begin van mijn bedrijf elke maandag een nieuw artikel op mijn blog. Nog altijd verschijnt er elke maandag een nieuwe blog. Deze consistentie is fijn voor je lezers én voor jezelf.

Naast dat ik wekelijks blog, heb ik ook een tijdje elke dag geblogd. Hoewel het een hele commitment was om elke dag meerdere uren in mijn blog te steken, merkte ik wel dat ik juist in deze periode heel snel ben gegroeid. In één maand tijd verdrievoudigde het aantal lezers vergeleken met de maanden ervoor. Ik ondervond dat vaker bloggen helpt om sneller te groeien.

Uiteindelijk besloot ik om toch weer terug te gaan naar het wekelijks bloggen. Want hoewel elke dag bloggen geweldig werkt als je snel wilt groeien, kost het ook een hele hoop tijd. Naast mijn blog had ik nog wat andere projecten waar ik aan wilde werken, zoals mijn online programma. Daarom nam ik – ondanks dat het zo goed werkte – toch een stapje terug.

2. SEO

Een van de grootste voordelen van bloggen, is dat het geweldig is voor je online vindbaarheid. Met elke blog die je publiceert, heb je een extra kans om gevonden te worden in Google. En door je blogs SEO-proof te maken, vergroot je de kans dat je blog óók nog een beetje hoog scoort.

Hoewel ik mijn blogs nooit specifiek voor Google schrijf – ik richt me vooral op zoveel mogelijk waarde delen aan lezers – zorg ik wel dat vrijwel al mijn blogs goed geoptimaliseerd zijn voor Google. En dat blijkt heel goed te werken. Meer dan de helft van mijn bezoekers (55,6%) weet mijn blog via Google te vinden en het aantal bezoekers uit Google neemt elke maand een stukje toe.

Het doet dus wonderen voor je blog om je artikelen SEO-proof te maken. Hoe je dat doet? In deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je een tekst schrijft die goed scoort in Google.

3. Een prioriteit maken van mijn blog

Er zijn heel veel dingen die je als ondernemer kunt doen om klanten aan te trekken. Actief posten op Instagram, een podcast beginnen, advertenties inzetten, elke dag actief zijn op Stories én natuurlijk een blog beginnen. Toen ik zelf begon, probeerde ik het allemaal tegelijk te doen. Daardoor leerde ik één ding: als je alles een beetje doet, doe je uiteindelijk niets helemaal goed. Je hebt amper resultaat. Daarom besloot ik het anders aan te pakken: ik ging vol voor mijn blog.

Zodra ik de keuze maakte om vol voor mijn blog te gaan, veranderde alles. Ik kreeg meer rust, schreef betere artikelen en zette mijn blog strategischer in. Door vol te focussen op mijn blog, lukte het me om mijn blog elke maand een stukje te laten groeien.

De enige manier om je blog consistent te laten groeien, is door er voldoende prioriteit aan te geven. Zolang je je blog ‘zomaar voor erbij’ doet, zul je geen grootse resultaten te zien. Als je wilt dat je blog een succes wordt, zul je er de nodige tijd en moeite in moeten stoppen.

4. Een vaste workflow voor het schrijven van blogs

Elke blog schrijf ik met een vaste workflow. Heel globaal ziet die er als volgt uit:

  • Ik bepaal het doel van mijn blog, bedenk wat mijn lezer eraan heeft om het artikel te lezen en schrijf alvast een call-to-action
  • Ik bedenk een titel voor mijn blog en verzin alvast hoe ik met mijn introductie de aandacht wil trekken
  • Ik verplaats me in mijn lezer en vraag me af welke vragen diegene zou hebben. Ook doe ik alvast een zoekwoordonderzoek om te checken welke vragen mensen in Google over het onderwerp stellen. Op basis hiervan bepaal ik mijn subonderwerpen en schrijf ik alvast subkopjes.
  • Ik schrijf de first draft van mijn blog. Meestal in één keer.
  • Ik lees mijn blog nog een keer door, herschrijf hier en daar een stukje en zorg dat alles SEO-proof is. Vervolgens zet ik mijn blog klaar in WordPress en voeg ik de afbeeldingen toe.

Deze vaste workflow levert me een aantal voordelen op. Allereerst helpt het mij om heel efficiënt en gestructureerd te schrijven. Door als eerste na te denken over wat ik wil bereiken met de blog, kan ik heel doelgericht te werk gaan. Letterlijk. Ik zorg dat al mijn blogs een doel hebben en bijdragen aan mijn marketingstrategie. Door ook al heel vroeg in het proces na te denken over wat mijn lezers graag zouden willen weten, zorg ik dat ik met mijn blogs zoveel mogelijk waarde bieden.

5. Over onderwerpen schrijven waar ik vaak naar verwijs

Als je deze kop leest, klinkt het misschien een beetje vaag. Maar het werkt als volgt. Ik blog veel over onder andere SEO. In blogs over SEO heb ik het regelmatig over zoekwoorden en hoe je goede zoekwoorden bepaalt. Het is omslachtig om steeds weer uit te leggen wat een zoekwoord is en hoe je een zoekwoordonderzoek kunt doen. Daarom schreef ik een blog waarin ik uitgebreid op het onderwerp in ga. Elke keer dat ik iets schrijf over het doen van een zoekwoordonderzoek, link ik naar dat artikel.

Waarom dit zo goed werkt? Daar zijn meerdere redenen voor. Allereerst: als je weet dat je het vaak over een onderwerp hebt, is het waarschijnlijk voor jouw bedrijf een heel relevant onderwerp. Logisch om erover te schrijven. En door er een blog aan te wijden, maak je meteen kans om in Google gevonden te worden als iemand zoekt naar het onderwerp.

Een andere reden waarom deze strategie zo handig is: interne links. Door in je blog naar een andere pagina op je eigen website te linken, geef je die pagina een kleine boost in Google. Hoe meer interne links je uiteindelijk naar die pagina hebt, hoe meer waarde je hem meegeeft in Google.

6. Weten waarom ik blog

Ik kan het helaas niet mooier maken dan dat het is: bloggen kost een hoop tijd, moeite en doorzettingsvermogen. Je gaat ongetwijfeld weken tegenkomen dat het niet zo lekker uitkomt om een blog te schrijven. Misschien heb je veel afspraken, een belangrijke deadline die je moet halen of voel je je niet helemaal top. Het is dan heel makkelijk om het bloggen op te geven en te laten voor wat het is.

Hoe zorg je ervoor dat je het bloggen volhoudt? Dat je niet zomaar opgeeft als het moeilijk is? Simpel: door heel duidelijk te weten waar je het allemaal voor doet.

Toen ik de uitdaging met mezelf aanging om elke dag te bloggen, wist ik dat het veel tijd en moeite zou gaan kosten. Daarom schreef ik duidelijk voor mezelf op waarom ik elke dag wilde gaan bloggen. Achteraf heb ik daar enorm veel aan gehad.

Steeds als ik even geen zin had. Of als ik na een lange dag aan opdrachten voor klanten óók nog een artikel voor mijn eigen blog moest schrijven. Steeds als ik overwoog om een dagje over te slaan. Door op die momenten terug te denken aan de reden waarom ik begon, vond ik altijd weer de motivatie om mijn laptop nog even open te klappen en een blog te typen. Weten waar ik het voor doe heeft voor mij uiteindelijk het verschil gemaakt tussen een succesvolle blog en een blog die maar niet van de grond komt.

Waarom blog je

7. Een grote opvallende call-to-action in mijn footers

Deze stap voelde als een enorme lifehack. Of als een growth hack zoals sommige hippe marketingmensen het tegenwoordig noemen. Een footer toevoegen aan mijn blog kostte me misschien een half uurtje. En eerlijk gezegd schrok ik een beetje van het resultaat. Het aantal leads dat dagelijks uit mijn blogs kwam vertienvoudigde van de ene op de andere dag.

Eerder eindigde ik mijn blogs ook al met een call-to-action. Maar dan gewoon in tekst. Ik verwees lezers naar mijn gratis downloads of riep mensen op om een berichtje te sturen. Maar dat deed ik altijd gewoon in de vorm van tekst. Door de call-to-action visueel te maken, valt hij stukken meer op.

Mijn advies aan elke zakelijk blogger is daarom: voeg een grote dikke vette call-to-action toe aan je blog en maak het visueel. Als je een stukje naar onderen scrollt, zie je hoe ik het heb aangepakt. Door je call-to-action automatisch toe te voegen aan al je blogs, maak je het jezelf extra makkelijk. Typisch gevalletje: kleine moeite, groots resultaat.

8. Mijn statistieken in de gaten houden

Hoe weet je nu of je op het juiste pad bent met je blog strategie? Door in je statistieken te duiken natuurlijk. Via Google Analytics kijk ik regelmatig welke blogonderwerpen het beste scoren. Wanneer ik zie dat een bepaald thema of type blog goed aanslaat, pas ik mijn strategie daarop aan.

Door te kijken naar wat werkt (en wat niet) kun je je strategie steeds beter aanscherpen. Je leert steeds beter wat je doelgroep interessant vindt en kunt daar vervolgens slim op inspelen.

Ook handig om te kijken: waar komen je bezoekers vandaan. Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat mensen je blog weten te vinden. SEO, Instagram, Pinterest, e-mailmarketing, advertenties. Door in Google Analytics te kijken waar je bezoekers vandaan komen, kun je in de toekomst meer aandacht aan dat kanaal besteden. Zo merkte ik een tijdje geleden bijvoorbeeld dat Pinterest goed werkt voor mij. Door nog nét wat meer moeite in Pinterest te steken, wist ik het aantal bezoekers vanuit Pinterest nog verder te verhogen.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings