fbpx
Blog publiceren

Blog publiceren? Stel jezelf eerst deze 5 vragen

Nog éven dat ene zinnetje veranderen… Toch nog even een stukje toevoegen… En dan is je blog écht klaar om te publiceren. Voor je het weet kun je úren bezig zijn met herschrijven, bijschaven en verbeteren van je tekst. Prima, als je niets anders te doen hebt. Maar als jij blogt voor jouw bedrijf, weten jij en ik allebei dat je wel degelijk andere dingen aan je hoofd hebt. 

Als je steeds weer blijft bijschaven tot het naar jouw idee perfect is, kan het maken van content je een hele hoop tijd kosten. Zodra je het wat drukker krijgt, is het schrijven van een blog of het bijhouden van je social media het eerste wat erbij inschiet. En dat is zonde, want zo ben je ook niet zichtbaar, bouw je geen band op met je klant en werk je ook niet aan je Google-posities. 

News flash: jouw blog hoeft niet he-le-maal perfect te zijn voordat je hem publiceert. Zolang hij maar goed genoeg is. Door je blog nog één keer na te lopen en jezelf vijf vragen te stellen, weet jij of je blog klaar is om te publiceren. 

1. Welke waarde lever je?

We beginnen met de belangrijkste vraag: welke waarde lever je aan je lezer? De enige reden dat iemand jouw blog leest, is dat hij of zij er iets uit wil halen. 

Er zijn verschillende manieren om waarde toe te voegen aan je blog. Je kunt je lezer stap voor stap leren hoe hij iets doet, tips geven of informatie over jouw vakgebied delen. Een andere manier waarop je waarde kunt geven, is door mensen te inspireren met jouw verhaal of unieke kijk op dingen. Of misschien is je blog wel gewoon leuk, grappig of aangrijpend om te lezen. Ook dan geef je waarde, want je zorgt voor entertainment. 

Het maakt niet uit op welke manier je waarde levert, zolang je mensen maar een reden geeft om jouw blog te lezen. Alleen dan zorg je dat je een goede indruk maakt op jouw lezer. 

2. Is je blog geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Een belangrijke reden om te gaan bloggen, is dat het enorm goed is voor je vindbaarheid in Google. Het is dan wel zo handig als je blog ook daadwerkelijk op die eerste pagina terechtkomt. Door je blog te optimaliseren voor zoekmachines, vergroot je de kans dat je goed scoort in Google. En daarmee dat steeds meer mensen je blog weten te vinden. 

3. Staat er een call-to-action in?

Nadat iemand de tijd heeft genomen om heel jouw blog te lezen, wil je hem niet zomaar achterlaten. Laat weten wat de volgende stap is die iemand kan zetten. Wil je dat iemand nog meer van je blogs leest? Zich inschrijft voor je nieuwsbrief? Je weggever download? Je volgt op social media? Of misschien een afspraak inplant? 

Als je iemand vertelt wat de volgende stap is, vergroot je de kans dat iemand die stap ook daadwerkelijk zet. Eindig je blog daarom altijd met een call-to-action. Dat kan heel simpel, bijvoorbeeld door blogs over gerelateerde onderwerpen te laten zien. Of wat uitgebreider, bijvoorbeeld door je dienst te pitchen. Hoe je ook eindigt: geef je lezer altijd een volgende stap. 

4. Nodigt de blog uit om te lezen?

Beeld je eens in… Via Instagram klik je door om een blog te lezen die je interessant lijkt. Op de pagina waarin je terechtkomt vind je vervolgens een lange lap tekst. Een hele brij aan woorden. Hoe groot is de kans dat je het hele verhaal gaat lezen? Ik zou in ieder geval al snel afhaken. En ik gok dat dat voor jou ook geldt. 

De eerste indruk die mensen hebben van je blog is belangrijk. 73% van de mensen scant een blog eerst voordat ze beginnen met lezen. Zorg daarom dat je blog er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet. Gebruik tussenkoppen, voeg afbeeldingen toe en zorg voor ademruimte tussen alinea’s. En wil je het extra goed aanpakken? Maak dan zo nu en dan een paar belangrijke woorden dikgedrukt en voeg uitgelichte quotes toe, zoals ik hieronder doe:

73% van de mensen scant een blog eerst voordat ze beginnen met lezen

5. Hoe ga je de blog promoten?

Een goede blog schrijven is één ding, zorgen dat hij gelezen wordt is een tweede. Om waarde te kunnen geven en een band op te bouwen met je publiek, moet je wel zorgen dat er een publiek is. Denk vóór het publiceren van je blog alvast na over hoe je hem wilt gaan promoten. 

Er zijn verschillende manieren om jouw blog onder de aandacht te brengen. Ga je er een post over delen op Instagram, Facebook of LinkedIn? Ga je er over vertellen in je Stories? Breng je je trouwe lezers via een e-mail op de hoogte? Ga je je blogs delen via Pinterest? Zomaar wat ideeën om te zorgen dat je blog geen stof verzamelt, maar ook echt gelezen wordt. 

Tijd om je blog te publiceren

Check, check, dubbelcheck! Heb jij een antwoord op elk van deze bovenstaande vragen? Dan is het tijd om op de ‘publiceren’ knop te klikken.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings