Heb je weinig tijd maar wil je wel een actieve blog op je website? Sluit dan een blogabonnement af

Ken je dat, dat je naar het papier zit te staren en totaal geen idee hebt hoe je moet beginnen? Of dat je zomaar aan de slag gaat met schrijven, maar achteraf niet bepaald tevreden bent met het resultaat? Je bent niet de enige. Daarom deel ik in dit artikel mijn schrijfproces: hoe ik in 7 vaste stappen steeds weer een sterke blog opbouw. Zo schrijf jij volgende keer vol inspiratie een blogpost waar je 100% tevreden over bent.

Verschillende manieren om te schrijven

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een blog te schrijven. De een begint met typen en maakt er daarna een samenhangend geheel van. De ander gaat juist heel systematisch te werk en bouwt een blog vanaf het begin gestructureerd op. Mijn eigen manier hangt er precies tussenin. Wanneer je steeds meer gaat schrijven, merk je vanzelf welke manier het beste bij jou past. Met deze 7 stappen hoop ik je alvast op weg te helpen.

Stap 1. Het idee

Een goede blog begint met een goed idee. Houd daarom in een boekje, app of document een lijst met ideeën bij die je steeds weer aanvult zodra je inspiratie hebt. Op deze manier heb je altijd een leuk onderwerp om over te bloggen. Toch even geen inspiratie? In mijn blog van vorige week lees je 3 gouden tips voor het bedenken van blogonderwerpen

Stap 2. Bouw de structuur

In deze stap maak je alvast een opbouw voor je blogpost. Pak een leeg vel papier (of een leeg Word-document) en schrijf het onderwerp van je blog in het midden. Bedenk meteen hoe je het onderwerp kunt verpakken in een aantrekkelijke titel. Dat geeft direct focus aan je blog. 

Om de titel heen schrijf je alle deelonderwerpen die je in de tekst wilt bespreken. Verwerk ook deze meteen in tussenkoppen, dan zijn ze straks kant-en-klaar om te gebruiken. Ga voor een kop die de aandacht trekt en de lezer nieuwsgierig maakt. Heb je al inspiratie over wat je onder de kop wilt vertellen? Zet dit er dan onder. In steekwoorden of zelfs al in losse zinnen. 

Heb je weinig tijd maar wil je wel een actieve blog op je website? Sluit dan een blogabonnement af

Je maakt de structuur af door alvast te bedenken wat er in de intro en het slot moet komen. Welk probleem los je op met de tekst? En wat is het doel van de tekst? Beantwoord deze vragen en je hebt een goede basis voor je intro. Welke conclusie wil je dat de lezer trekt met de tekst? Deze kun je in het slot verwerken. Noteer ook meteen de call-to-action. Wat wil je dat jouw lezer doet na het lezen van de tekst? Schrijf het alvast op als onderdeel van je slot. 

Door op deze manier systematisch een structuur op te bouwen, heb je in korte tijd al duidelijk voor ogen hoe de tekst eruit komt te zien. Zo voorkom je een writersblock en heb je voordat je daadwerkelijk begint al de eerste woorden op papier staan.

Stap 3. Schrijf de eerste versie

Nu je een duidelijke structuur hebt, is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Doordat je al helder voor ogen hebt waar je heen wilt met de tekst, de stap om de hele tekst op papier te zetten een stuk kleiner. 

Werk je structuur het liefst in één keer uit naar een eerste versie van je tekst. Zo houd je de flow erin. Het kan helpen om eerst de structuur uit te typen en je steekwoorden te veranderen in complete koppen en zinnen. Als het goed is heb je zo al een mooie basis voor je tekst. 

Geef je tekst meer body door de tekst in de alinea’s aan te vullen met extra zinnen. Dit kun je op volgorde doen, en gewoon je tekst van begin tot eind uitwerken, maar je kunt ook heen en weer springen tussen de alinea’s. Er komt behoorlijk wat creativiteit bij kijken als je een tekst schrijft, dus volg vooral waar jouw inspiratie je brengt. 

Maak je bij de eerste versie vooral niet te druk om zinsbouw, grammatica en spelling. Daar kijken we later naar. Het belangrijkste is dat je een eerste versie van je tekst op papier krijgt. Zodat je iets hebt wat je later kunt perfectioneren.

Stap 4. Herschrijven voor succes

Rode pen in de aanslag, want we gaan de tekst herschrijven! Veel ondernemers slaan deze stap over. Ze zijn blij dat de tekst geschreven is en willen deze zo snel mogelijk publiceren. Dat is jammer, want door jouw tekst te herschrijven maak je van een middelmatige tekst een geweldige tekst. Aan de slag dus!

Het is slim om na het schrijven een pauze in te lassen. Het liefst minimaal een dag. Zo kijk je weer met een frisse blik naar je blog en haal je mogelijke fouten er makkelijker uit. 

“Tijdens het herschrijven verandert een middelmatige tekst in een geweldige tekst”

Begin bij het herschrijven met de globale opbouw werk vervolgens steeds meer aan de details. Herschrijf je tekst bijvoorbeeld op basis van de volgende vier stappen:

  • Kijk nog eens goed naar de volgorde van tussenkoppen en alinea’s. Volgen deze elkaar logisch op of maak je de tekst beter door een aantal alinea’s te verschuiven?
  • Houd het centrale onderwerp goed in je achterhoofd. Heeft je tekst stukken die niet bijdragen aan het centrale thema? Schrap deze. Het kan moeilijk zijn om een stuk van je werk weg te gooien, maar uiteindelijk zorgt het voor een beter resultaat.
  • Nu moeten we er toch echt aan geloven: de grammatica. Loop je hele tekst van begin tot eind na. Check elke zin op grammatica en beoordeel gelijk of de zin wel lekker loopt. 
  • Nadat alle grammaticafouten eruit zijn en de volgorde van je tekst klopt, lees je nog (minstens) één keer door je hele tekst heen. Het liefst hardop en zin voor zin. Let hierbij goed op de toon waarin de tekst geschreven is. Past deze bij de doelgroep? Beoordeel ook meteen of de zinnen elkaar logisch opvolgen. Ten slotte haal je alle vage woorden eruit. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn in je woordkeuze. Dit maakt je tekst duidelijk en helpt om de juiste doelgroep aan te spreken.

Zoals je ziet komt er heel wat kijken bij het herschrijven van een tekst. Maar geloof me: het is het waard. Je teksten worden er vlotter én doeltreffender van.

Stap 5. Optimaliseer voor zoekmachines

Nu je een prachtige blogpost hebt geschreven, wil je uiteraard ook dat deze wordt gelezen. Door de tekst te optimaliseren voor zoekmachines, zorg je dat je niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn lezers aantrekt met je blog. Altijd doen dus!

Om jouw blog goed te optimaliseren, is het belangrijk dat je in de huid van jouw websitebezoeker kruipt. Bedenk welke zoekwoorden hij zou gebruiken om de informatie uit jouw blog te vinden. Zorg dat deze zoekwoorden ook in jouw blog voorkomen. Bij voorkeur op prominente plaatsen, zoals de titel, eerste alinea en tussenkoppen. Overdrijf dit niet, want je tekst moet vooral goed leesbaar blijven voor jouw bezoeker.

Stap 6. Het perfecte plaatje

Een lange lap tekst ziet er maar saai uit. Het nodigt niet bepaald uit om te gaan lezen. Voeg daarom een of meerdere bijpassende afbeeldingen toe om jouw blog écht helemaal af te maken. Gebruik hiervoor bij voorkeur eigen afbeeldingen. Heb je die niet? Dan kun je ook een bijpassend plaatje vinden op een site met stockfoto’s. 

Naast een leuke foto, zijn er nog meer manieren om je blog er wat leuker uit te laten zien. Kun je de inhoud bijvoorbeeld ook verwerken in een infographic? Of is er data die je kunt weergeven in een grafiek? Kun je de informatie uit de blog ook verwerken in een video? Maak hier gebruik van.

Stap 7. Laat je blog zien

We zijn er bijna! Nu je een ijzersterke blog hebt die er ook nog eens leuk uitziet, is het logisch dat je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw artikel lezen. Hoe je dat doet? Simpel, door jouw blog te promoten. Dat kan op verschillende manieren. Deel je artikel bijvoorbeeld met jouw volgers op social media. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, allemaal prima opties. Wel is het hier belangrijk dat je keuzes maakt. Je kunt beter één of twee kanalen goed doen, dan dat je overal maar een beetje actief bent. Heb je een maillijst? Ook dat is een ideale gelegenheid om jouw blog extra onder de aandacht te brengen. 

En we zijn er. Volg deze 7 stappen voor elke blog die je schrijft en je bent zeker dat je consistent goede blogs creëert. 

Ga voor succes

Goede blogs kunnen jou heel wat opleveren. Wanneer je regelmatig kwalitatieve blogs plaatst, maak je een goede indruk op je doelgroep en laat je zien dat jij de expert bent. Daarbij bouw je ook meteen een band op met jouw lezers. En je wordt ook nog eens steeds beter gevonden in zoekmachines. Blijf dit een tijd lang consequent doen en het werpt na verloop van tijd gegarandeerd zijn vruchten af. 

Meer tips voor het schrijven van een goede blog?

Lees meer over bloggen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *