fbpx
bloggen in 2021

Is bloggen nog relevant in 2023?

In een tijd waarin we úren bezig kunnen zijn met scrollen en swipen, Stories, Reels, TikToks en posts is het heel logisch om je af te vragen of het nog wel zin heeft om te bloggen. 

Waarom zou je nog tijd stoppen in een blog als je ook gewoon even snel een post kan schrijven of een Story op Instagram kan slingeren? En wie neemt tegenwoordig überhaupt nog de tijd om een blog te lezen?

Je hoort het mensen al jaren roepen: bloggen is dood. Maar is dat wel zo? Ik vind van niet. Maar laten we eerlijk zijn: de wereld van bloggen is de afgelopen jaren wel wat veranderd. In deze blog neem ik je mee in mijn visie voor bloggen in 2023. Is het nog de moeite waard? En hoe zet je je blog in om je bedrijf te laten groeien? Dat lees je in deze blog.

Waarom bloggen ook in 2023 nog relevant is

Het einde van bloggen is nog lang niet in zicht. En daar zijn verschillende redenen voor. Ik zet ze voor je op een rijtje. 

Mensen willen diepgang

Juist in deze tijd van snelle captions en stories willen mensen zo nu en dan ook wat meer diepgang. Net even wat verder op iets ingaan dan je in een paar zinnen kwijt kan. Weten hoe iets nu écht werkt. Wat erachter zit. 

Daarom worden er elke dag nog altijd 20 miljoen blogs gelezen en zijn podcasts populairder dan ooit. Waar je op social media al snel blijft hangen bij een paar snelle tips, kun je met een blog écht op een onderwerp ingaan.

Je bouwt autoriteit op

Wanneer je regelmatig blogt over een bepaald onderwerp, bouw je vanzelf autoriteit op. Je laat zien dat jij veel van een bepaald thema af weet en hebt de mogelijkheid om jouw persoonlijke kijk op iets te geven. Wanneer jij interessante content deelt, gaan mensen je vertrouwen en word je een grotere speler in jouw vakgebied. 

Je zorgt voor een bulletproof vindbaarheid in Google

Wat is het eerste dat jij doet als je ergens meer informatie over wilt? Ik zou gaan Googelen. Ik kijk niet eerst op Instagram en bel ook niet meteen iemand op. Mijn eerste stap is om een good old zoekopdracht te doen via Google. De kans is groot dat jij dat ook doet. Net zoals veel anderen, waaronder jouw ideale klanten. Als je geen blog hebt is de kans dat deze potentiële klanten je vinden een stuk kleiner.

Een van de grootste voordelen die bloggen met zich meebrengt, is dat het je enorm helpt om gevonden te worden in Google. Elke blog die je publiceert is een extra kans om tevoorschijn te komen in de zoekresultaten. Door een actieve blog te onderhouden, bouw je in de loop van de jaren een steeds grotere aanwezigheid op in Google. Zo weten steeds meer mensen jouw blog te vinden en wordt je blog – en daarmee jouw business – steeds groter. 

Het is de basis voor jouw social media content

Eerder in deze blog legde ik de vergelijking tussen bloggen en social media. Maar dat betekent niet dat je maar één optie kunt kiezen en de andere moet negeren. Juist niet. Bloggen en social media gaan fantastisch samen. 

Nadat je een uitgebreide blog hebt geschreven over een bepaald onderwerp, wordt het heel makkelijk om de inhoud samen te vatten in een korte social media caption. Wanneer je bijvoorbeeld één keer per week blogt, heb je ook minimaal één keer per week iets interessants om te delen op social media. En door mensen via je socials door te verwijzen naar je blog, zorg je meteen voor meer lezers. De ideale combo, als je het mij vraagt. 

Het blijft op de lange termijn voor je werken

De Instagram post die je vandaag online zet, wordt na een dag of twee alweer gedropt door het algoritme. Op social media moet je blijven posten om te zorgen dat (nieuwe) volgers jouw berichten te zien krijgen. 

Blog content is een stuk blijvender. Als je vandaag een blog publiceert, kan deze nog jarenlang naar voren komen in de Google resultaten. Dat is waarom het – juist in de tijd van social media – loont om ook in 2023 te blijven bloggen. 

Mensen die tijd aan je besteden, besteden ook geld

Je hoort het tegenwoordig overal voorbij komen: teksten moeten kort en krachtig zijn. Mensen hebben een gemiddelde aandachtsspanne van 7 seconden. Lange teksten gaat écht niemand lezen. En ik zie het punt. Te veel tekst kan een enorme afknapper zijn. Vooral als het verpakt is in één lange lap waar je spontaan duizelig van wordt.

Maar…

Lange teksten – als in blogs – helpen je ook. In een blog kun je de diepte ingaan en een onderwerp tot in detail behandelen. Je zit niet vast aan de 2000 tekens van een Instagram caption. In plaats van alleen een paar snelle tips delen, kun je zo écht laten zien wat je waard bent. Ook helpt langere content om het kaf van het koren te scheiden. Mensen die de moeite doen om je hele blog te lezen, zullen veel sneller klant worden dan mensen die alleen een snelle social media post lezen.

Zo haal jij in 2023 het maximale uit jouw blog

Hoewel bloggen ook in 2023 nog meer dan de moeite waard is om een blog te beginnen, is het wel belangrijk dat je het op de juiste manier aanpakt. Er is de afgelopen jaren namelijk nogal wat veranderd op het gebied van bloggen. 

Waar mensen vroeger nog voornamelijk blogs lazen voor de lol en om een inkijkje in het leven van iemand te krijgen, gebeurt dat nu vooral omdat ze er iets aan hebben. Een blog moet inspirerend, leerzaam of gewoon écht heel leuk zijn. Daarbij is het niet genoeg om alleen maar wat blogs te schrijven en verder niets te doen. Wil je succesvol worden met je blog, dan moet je het professioneel aanpakken. Met de volgende vier stappen kom je al een heel eind. 

1. Schrijf over onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep

Ken je het radiostation WII FM? Oftewel: What’s In It For Me. Dat is het station waarop jouw klant de hele dag door is afgestemd. Jouw blog gaat niet over jou of wat jij graag wil vertellen. Het gaat om wat jouw lezer graag wil lezen.

Wil je in 2023 een succes maken van jouw blog? Dan heb ik een uitdaging voor je. Begin niet zomaar met schrijven, maar bedenk wat jouw doelgroep graag zou willen lezen. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Welke vragen stellen klanten je regelmatig?
  • Wat zie je bij veel mensen misgaan en waar kun je ze mee helpen?
  • Wat zou jouw doelgroep graag willen leren? Waar kunnen ze wel wat tips bij gebruiken?

2. Optimaliseer je blog voor zoekmachines

Een van de allergrootste voordelen van bloggen is dat het je helpt om gevonden te worden in Google. Om te zorgen dat dat ook gebeurt, is het wel zo handig om je blogs op zijn minst een béétje te optimaliseren voor Google. Denk daarom altijd na wat voor zoektermen jouw doelgroep intypt in Google en verwerk deze ook in je blog. 

3. Voeg een call-to-action toe

Wil je met je blog meer klanten voor je bedrijf aantrekken? Dan is het wel zo handig als jouw lezers weten wat de volgende stap is als ze met jou willen samenwerken. Wil je dat mensen je freebie downloaden? Je aanbod bekijken? Contact met je opnemen? Of misschien gewoon een andere blog lezen? Laat het weten met een call-to-action. Door de actie specifiek te benoemen, is de kans stukken groter dat lezers er ook iets mee doen. 

4. Promoot je blog

Je hebt een geweldige blog geschreven, helemaal SEO-proof en in lijn met wat jouw doelgroep graag wil lezen. Vol enthousiasme klik je op ‘publiceren’. Laat die lezers nu maar komen! 

Helaas, zo werkt het niet. Wil je dat mensen je blog massaal lezen? Dan moet je je blog wel onder de aandacht brengen. Deel je blog op social media, maak er een aantal pins van, stuur er iets over naar je e-maillijst of tip een paar bevriende ondernemers. Hoe beter jij je blog promoot, hoe meer lezers je krijgt en hoe sneller je jouw blog kunt laten groeien. 

5. Houd rekening met het grotere geheel

Je blog is een goede basis voor je content marketing strategie. En – vooral als je je SEO goed op orde hebt – kún je ermee wegkomen om alleen te bloggen en verder niets. Maar laten we even realistisch zijn: hoewel er echt nog wel mensen zijn die langere artikelen lezen, slijt het overgrote deel van de mensen hun dagen met scrollen op social media. Dat kun je zien als een uitdaging. Je kunt er tegenaan schoppen. Maar daar zit juist ook een kans. Zie je blog als basis en bouw hier je social media strategie omheen. Gebruik stukjes uit je blog voor Reels, stories of posts – om maar een voorbeeld te noemen. Zo zorg je ervoor dat al je content elkaar versterkt en dat jouw klant écht niet meer om jou heen kan.

Heb jij jouw blog planning voor 2023 al af?

Lang verhaal kort: in 2023 is het nog meer dan de moeite waard om te bloggen voor je bedrijf. Het helpt je aan gratis bezoekers uit Google, blijft voor je werken op de lange termijn en is een fijne basis voor de rest van je content strategie. Om maar wat voordelen te noemen. Vind je het lastig om te beginnen met bloggen? Of weet je niet zo goed waar je dan over moet bloggen? Daar heb ik iets op bedacht: De Ultieme Blog Planning voor 2023. Met deze blog planning krijg je een jaar aan blogonderwerpen (inclusief briefings) die je makkelijk kunt aanpassen op jouw bedrijf. Ook krijg je een spoedcursus SEO en meerdere templates voor blogs, mailings en call to actions. Kortom: alles wat je nodig hebt om in 2023 alles uit jouw blog te halen.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings