Tafel met papieren, toetsenbord, koffie en handen

Vroeg of laat krijgt iedereen met een (zakelijke) blog ermee te maken: Waar moet ik nú weer over schrijven? De eerste weken zit je nog vol met ideeën om over te schrijven, maar op den duur wordt je verzameling aan ideeën voor blogposts steeds kleiner. Komt dat je bekend voor? Dan heb ik goed nieuws voor je. 

In dit artikel deel ik mijn drie goudmijnen voor het vinden van blogideeën met je. En niet zomaar ideeën voor blogs, maar onderwerpen die jou helpen om jouw ideale doelgroep te bereiken, jezelf te onderscheiden én je online vindbaarheid te verhogen. Dankzij deze tips kom jij nooit meer zonder inspiratie te zitten voor jouw volgende blogartikel. 

1. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

De eerste tip is meteen een belangrijke, want je slaat twee vliegen in één klap. Je krijgt er oneindig veel ideeën mee om over te bloggen en werkt tegelijkertijd aan je vindbaarheid in Google. Maar wat zijn nu goede zoekwoorden om je op te richten? Er zijn verschillende manieren om dit te ontdekken. 

Bedenk welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. 

Probeer je eens in de schoenen van jouw ideale klant te plaatsen. Waar zou hij of zij naar zoeken? En welke woorden zou jouw doelgroep intypen in Google? Dit kan in de praktijk wat lastiger zijn dan het zo klinkt, maar is wel ontzettend effectief om over de juiste onderwerpen te schrijven op je blog. 

Tafel met papieren, toetsenbord, koffie en handen

Kijk in Search Console

Maak je al gebruik van Search Console? Deze gratis tool van Google is onmisbaar voor iedereen die zijn of haar vindbaarheid in zoekmachines wil verbeteren. In Search Console kun je onder andere zien op welke zoekwoorden jij al wordt gevonden en wat jouw gemiddelde positie is. Voor je blog laat je de zoekwoorden waar je al goed op scoort even links liggen en kijk je juist naar de zoekwoorden waar je minder op wordt gevonden. Dit zijn stuk voor stuk woorden die mensen gebruiken in zoekmachines en waarvan Google vindt dat ze bij jouw bedrijf passen. Dit maakt het een goudmijn aan ideeën om een blogpost over te schrijven. 

Gebruik Answer the Public

Nog zo’n waardevolle (en gratis) tool is Answer the Public. Met deze tool kun je heel overzichtelijk zien welke vragen mensen stellen in zoekmachines. Het werkt heel simpel. Type een zoekterm in die relevant is voor jouw bedrijf, selecteer de taal en klik op ‘Get Questions’. Vervolgens krijg je werkelijk alle verschillende vragen die mensen stellen over het onderwerp. Door een of meerdere van deze vragen te beantwoorden heb je een goede basis voor jouw blogartikel. 

2. Kijk af bij de concurrentie

Zijn je ideeën om over te schrijven op? Het is dan helemaal niet erg om eens te kijken waar de concurrent over schrijft. Natuurlijk moet je niet gaan kopiëren, maar je kunt er best wat inspiratie halen. Waar blogt jouw concurrent over? En hoe kun jij hier je eigen draai aan geven? Misschien heb je bijvoorbeeld wel een expertise die jouw concurrent niet heeft. Deze manier van ‘afkijken’ en er vervolgens een eigen draai aan geven biedt een mooie manier om jezelf te onderscheiden van de concurrent. 

Zoek je inspiratie ook eens buiten Nederland. Kijk bijvoorbeeld eens op een grote Amerikaanse blog in jouw sector. De kans is groot dat de onderwerpen en informatie die gedeeld wordt behoorlijk verschilt van wat je bij je Nederlandse concurrenten ziet. Hier kun je slim gebruik van maken om je nóg meer te onderscheiden. 

Afkijken mag, maar houdt het altijd dicht bij jezelf. Het is belangrijk dat jouw blog gebaseerd is op jou en jouw bedrijf. Zo houd je het persoonlijk, wat essentieel is om een band op te bouwen met jouw publiek. 

3. Bestudeer je doelgroep

Het allerbelangrijkste bij het schrijven van een blogartikel, is dat je waarde biedt aan jouw doelgroep. Schrijf daarom blogs die vragen beantwoorden die jouw (potentiële) klanten hebben. Of geef tips die helpen om hun doelen te bereiken. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat de vragen, problemen en doelen van jouw doelgroep precies zijn. 

Welke vragen krijg jij van klanten? 

Dit is de makkelijkste van de drie. Kijk eens terug in je inbox naar welke vragen klanten jou in het verleden gesteld hebben. Dit zijn concrete vragen die jouw doelgroep heeft en daarmee uitstekende onderwerpen om een blog over te schrijven. Krijg je de vraag in de toekomst nog eens, dan heb je meteen een mogelijkheid om mensen door te verwijzen naar jouw blog. 

Kijk in Facebookgroepen waar jouw doelgroep uithangt

Facebookgroepen zijn de laatste tijd ontzettend populair. Mensen leggen er contact, stellen vragen en helpen elkaar. Het is daarom slim om lid te worden van een aantal Facebookgroepen waar jouw klanten in rondhangen. Wat voor vragen worden er gesteld in de groep? Dit kunnen uitstekende onderwerpen zijn om over te bloggen. 

Vraag het eens aan je klanten

De beste manier om erachter te komen met welke problemen jouw klanten zitten en welke doelen ze willen bereiken, is door het ze gewoon te vragen. Zo krijg je rechtstreekse input over wat jouw klanten werkelijk interessant vinden om te lezen. Vraag daarom eens aan je huidige klanten eens welke vragen ze graag beantwoord willen hebben. Of over welke onderwerpen ze graag meer zouden willen weten. Grote kans dat je tot onderwerpen komt die je niet zomaar zelf bedacht had. 

Een andere optie is om eens een vraag te stellen via social media. Bijvoorbeeld via de ‘Stel me een vraag’ sticker in je stories. Of vraag de mensen in je maillijst om input voor je blog. 

Laat die bloginspiratie maar komen!

4. Doe eens iets totaal anders

Als je je te lang op iets focust, kun je op een gegeven moment vastlopen. Daarom is het een goed idee om af en toe eens iets totaal anders te doen. 

Je komt tot de meest uniek blog onderwerpen door af en toe een stapje buiten je eigen vakgebied te zetten. Lees een boek, kijk een documentaire, luister een podcast of ga naar een event dat buiten je eigen vakgebied is. Zo verbreed je je horizon en kom je tot nieuwe inzichten. Houd wel altijd je eigen vakgebied in je achterhoofd. Hierdoor kun je verbanden leggen en tot verrassende combinaties komen. 

Door zo nu en dan eens buiten je eigen vakgebied te stappen kom je tot artikel onderwerpen die je anders niet zomaar had bedacht. Dit helpt je om originele blogs te schrijven, waarmee je jezelf onderscheidt van je concurrent.

Bonustip:

Soms komt er spontaan een leuk idee voor een blog in je op. Of misschien lees of zie je iets waardoor je ineens een idee krijgt. Zorg dat je altijd iets bij je hebt om dit idee meteen te noteren, zodat je het niet vergeet. Zelf gebruik ik Evernote, omdat ik die zowel op mijn telefoon als laptop kan gebruiken. Maar de notities app op je telefoon of een ouderwets notitieboek werken natuurlijk ook uitstekend. 

Heb je voldoende inspiratie opgedaan, maar geen idee waar je de tijd vandaan moet halen om al deze onderwerpen uit te werken? No stress, ik help je graag. Ga bijvoorbeeld voor een blogabonnement, waarbij je elke maand sterke nieuwe blogs krijgt voor op jouw website.

Liever zelf aan de slag? Download dan de gratis blog checklist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *