Actie bord op een set

De call-to-action is een van de belangrijkste onderdelen van een tekst. Nadat iemand jouw artikel heeft gelezen, wil je immers niet dat ze zomaar wegklikken en jouw bedrijf en website weer vergeten. Je wilt juist dat iemand nog een ander artikel leest, zich inschrijft voor jouw maillijst, contact opneemt of zelfs een product koopt. Sluit daarom al jouw teksten af met een goede call-to-action. Hoe je dat aanpakt? Daar vertel ik je in dit artikel alles over.

Een call-to-action, wat is dat precies?

Letterlijk vertaald, betekent call-to-action: oproep tot actie. Met een call to action doe je een oproep aan je publiek om actie te ondernemen. Welke actie dat is bepaal je zelf. Een call-to-action is belangrijk, want het verhoogt je conversie. Het vergroot de kans dat mensen na het lezen van jouw artikel ook daadwerkelijk de gewenste actie ondernemen. Je kunt een call-to-action toevoegen in verschillende vormen, bijvoorbeeld een knop, link, inschrijfformulier of klikbare contactgegevens (e-mailadres of telefoonnummer). 

Welke variant je kiest, hangt af met de inhoud van de call-to-action, het specifieke doel waar je jouw bezoeker toe wilt aanzetten.

Actie bord op een set

Zo bepaal je de juiste call-to-action

Om een zo goed mogelijk resultaat te boeken, is het belangrijk dat je jouw call-to-action zorgvuldig kiest. Stel jezelf hiervoor twee vragen:

  • Welke doelen wil ik bereiken met mijn bedrijf? Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wat je precies wilt bereiken. Zo kun je ook meten of je deze doelen daadwerkelijk behaalt en hoe de call-to-actions in je artikelen hieraan bijdragen. Mogelijke doelen kunnen onder andere zijn: meer producten verkopen, meer aanvragen voor een adviesgesprek of meer inschrijvingen voor je maillijst. Je kunt één doel kiezen, maar ook voor meerdere doelen gaan. 
  • Welk doel past het beste bij de inhoud van het artikel? Wanneer de call-to-action logisch aansluit op de inhoud van het artikel, is de kans hoger dat iemand daadwerkelijk actie onderneemt. Bedenk goed wie de lezer van het artikel is en wat voor hem of haar een logische volgende stap zou zijn. Sluit je call-to-action hierop aan. 

Wanneer jij jouw call-to-actions strategisch kiest, bereik je het beste resultaat. 

Stappenplan voor een goede call-to-action

Nu je hebt bepaald wat de volgende logische stap voor de lezer van je tekst wordt, kunnen we aan de slag met het echte werk: het schrijven van de call-to-action. Vind je het nog wat lastig om jouw doel te formuleren in een goede call-to-action? Met deze formule lukt het sowieso.

1. Wek interesse bij de lezer

Welk voordeel levert het jouw lezer op wanneer hij ingaat op de call-to-action? Kan hij iets leren, wordt er een probleem opgelost of komt hij dichter bij zijn doelen?

Verwerk dit voordeel in de vorm van een vraag. Dit is het begin van je call-to-action.

2. De eigenlijke call-to-action

Nu je de interesse van de lezer hebt, kun je de daadwerkelijke call-to-action schrijven. Je wilt het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken om actie te ondernemen. Maak je call-to-action daarom zo simpel en duidelijk mogelijk. Een effectieve manier is om je call-to-action te schrijven in een gebiedende wijs. Hierdoor geef je de bezoeker duidelijk aan wat je wilt dat hij doet na het lezen van je tekst. 

Maak van je call-to-action een link of knop. Hierdoor valt deze extra op en stuur je mensen meteen naar de juiste pagina.

3. Rond het af

Aan het einde wil je jouw lezer nog een klein extra zetje in de goede richting geven. Om dit te doen, sluit je af met een vriendelijke zin waarin je nogmaals een voordeel benoemt. Een andere mogelijkheid is om in deze zin een mogelijk bezwaar weg te nemen, dat je lezer heeft. Maak het zo laagdrempelig mogelijk om actie te nemen.

Volg deze stappen om consistent goede en effectieve call-to-actions te schrijven. 

Om bovenstaande stappen nog net wat duidelijker te maken, lees je hieronder verschillende voorbeelden van call-to-actions die ik zelf zou kunnen gebruiken in mijn artikel.

Wil jij meer leren over content marketing, bloggen en SEO? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Dan krijg je wekelijks een handige en direct-toepasbare tip rechtstreeks in je mailbox. 

 

Zouden jouw posities in Google best wat hoger mogen zijn? Maar weet je niet precies hoe je dit aanpakt? Plan dan een gratis adviesgesprek in. Uiteraard zit je na dit gesprek nog nergens aan vast.

 

Heb jij je content strategie al op orde? Of kun je er wel wat hulp bij gebruiken? Ik help je er graag bij. Neem gerust eens contact op. Dan vertel ik je meer over hoe ik jou kan helpen.

Kijk ook eens onderaan dit artikel voor nóg een voorbeeld van een call-to-action.

Geef altijd eerst waarde

Voordat je een bezoeker vraagt om een bepaalde actie te ondernemen, is het belangrijk dat je eerst zelf iets waardevols geeft. Zorg daarom dat jouw artikel relevant is voor jouw bezoeker en vol staat met interessante informatie, inspirerende verhalen en/of nuttige tips. Dit helpt om een band op te bouwen en zorgt dat de bezoeker je vertrouwt. Ook bouw je zo wat goodwill op. Alledrie zijn dit belangrijke factoren die de kans dat de bezoeker ingaat op de call-to-action verhogen. Hoewel de call-to-action een van de belangrijkste onderdelen van een tekst is, is de waarde die je hiermee geeft nog altijd het allerbelangrijkste. 

Optimaliseer je call-to-actions

Je wilt natuurlijk dat jouw call-to-actions zoveel mogelijk conversies opleveren. Om dit te doen, kun je jouw call-to-actions blijven optimaliseren. Dit doe je door verschillende varianten te testen. Bijvoorbeeld met een tool als Google Optimize. Met deze tool kun je steeds twee verschillende varianten testen en kijken welke variant de meeste conversies oplevert. Je kunt bijvoorbeeld uittesten welke tekst het beste werkt, maar ook of de kleur van de call-to-action knop verschil maakt. Hoe meer data je verzamelt, hoe beter je jouw cta’s kunt optimaliseren en hoe meer conversies het je oplevert.

Wil jij schrijfkunsten nog verder verbeteren?

Naast een sterke call-to-action, is ook de kwaliteit van de rest van het artikel belangrijk. Wil je consistent steengoede blogs publiceren? Ik maakte er een checklist voor.

Pak deze checklist er steeds even bij voordat je op publiceren klikt, plak hier nog een goede call-to-action aan vast en je bent zeker van een sterke en effectieve blog die jou helpt jouw doelen te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *