content marketing fouten

Maak jij een van deze 8 content marketing fouten?

In een tijd waar we met zijn allen hele dagen online doorbrengen, is content marketing belangrijker dan ooit. Het is de perfecte manier om jezelf te laten zien, aan je expertpositie te bouwen en een band op te bouwen met je publiek. Mits je het goed aanpakt dan. 

Hoewel content marketing steeds belangrijker wordt, gaat er nogal eens wat mis. Dat is zonde, want zo profiteer je niet optimaal van de magic die goede content met zich meebrengt. Wat zijn de meest gemaakte fouten op het gebied van content marketing? En hoe moet het dan wel? Je leest het in deze blog. 

1. Je content niet promoten

Publiceer je al regelmatig blogs, video’s en podcasts voor je bedrijf? Lekker bezig! De eerste stap heb je al gezet. Maar die lezers, kijkers en luisteraars komen niet zomaar. Je moet je content ook zelf onder de aandacht brengen. Zorg daarom voor een duidelijk promotieplan. Je kunt je content bijvoorbeeld delen via social media, naar je e-maillijst sturen of met een aantal mensen delen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. Hoe beter je je content promoot, hoe meer mensen je content gaan zien en hoe sneller jij kunt groeien. 

2. Content blind delen op andere kanalen

Elk social media kanaal heeft zo zijn eigen karakter. Waar Instagram lekker informeel is en vooral draait om afbeeldingen en Stories, is een platform als LinkedIn een stuk formeler en minder gericht op plaatjes. Mijn punt is: je kunt dezelfde content niet zomaar blind delen op elk social media platform. Pas je content altijd aan, zodat het goed aansluit bij wat er voor dat platform werkt. 

3. Actief willen zijn op te veel verschillende kanalen

Hoe meer je jouw content verspreid, hoe groter de kans is dat mensen met jou in aanraking komen en hoe sneller je kan groeien. Aan de andere kant wil je juist niet te veel verbreden. Hoe meer verschillende social media kanalen je moet onderhouden, hoe minder focus je hebt om het echt goed aan te pakken. Je kunt beter je aandacht richten op één social media platform waar jouw doelgroep het meest aanwezig is en dat helemaal goed doen, dan dat je alles een beetje probeert te doen. 

4. Slappe titels gebruiken

De titel kan jouw content maken of breken. Een goede titel zorgt dat mensen razend benieuwd zijn naar wat jij hebt te zeggen in jouw podcast, blog of video. Het zorgt dat je opvalt. Een slappe titel doet het tegenovergestelde: mensen scrollen snel verder en doen niet de moeite om te zien wat jij te vertellen hebt. 

5. Je content niet optimaliseren voor zoekmachines

Door jouw content te optimaliseren voor zoekmachines zorg je dat mensen jouw content weten te vinden. Niet alleen vandaag en morgen, maar ook nog over een jaar. Of vijf jaar. Mega belangrijk dus als je wilt dat jouw content een langere houdbaarheidsdatum heeft dan de bak kwark die je in je koelkast hebt staan. 

Teksten optimaliseren voor Google is de bekendste manier, maar wist je dat je ook video’s, afbeeldingen en podcasts kunt optimaliseren? Niet alleen Google, maar ook Pinterest, YouTube en Podcast platformen werken op basis van een zoekmachine. Verwerk daarom altijd – op een natuurlijke manier – een paar relevante zoektermen in je beschrijvingen. 

6. Alleen iets delen als je iets wilt verkopen

Content marketing draait om het bouwen aan een band met potentiële klanten. Voordat je iets kunt verkopen, moet je eerst wat goodwill opbouwen. Je moet zorgen dat mensen je vertrouwen. Dat ga je niet bereiken als je alleen maar content deelt wanneer je iets wilt verkopen. Door constant aanwezig te zijn en regelmatig iets waardevols te delen, bouw je vertrouwen op. Zodra je wél een keer een wat commerciëlere boodschap hebt, is de kans stukken groter dat mensen erop ingaan. 

In zijn boek Jab, Jab, Jab, Right Hook vergelijkt Gary Vaynerchuk content marketing met een bokswedstrijd. Door constant te geven (jabben), plaats je je klant (of tegenstander in de bokswedstrijd) in de juiste positie om hem goed te raken met je sales boodschap (right hook). Oftewel: content marketing draait om geven, geven, geven, voordat je een keer een sale maakt. 

7. Bang zijn te veel gratis weg te geven

Dit is een bezwaar dat ik van menig ondernemer hoor. Als je al je kennis gratis weggeeft, waarom zouden mensen dan nog van jou kopen? Maar het is belangrijk om je te realiseren dat mensen niet alleen klant worden vanwege de kennis die jij hebt. Ze betalen je voor jouw ervaring, voor het maatwerk dat je levert, voor je persoonlijke begeleiding. Of je nu werkt als freelancer, coachingstrajecten aanbiedt of online cursussen verkoopt: mensen komen voor jou, niet voor de informatie die je deelt. 

8. Jezelf er te makkelijk vanaf maken

Met de gratis content die je deelt geef je mensen een voorproefje van hoe het is om met jou te werken. Je ziet soms dat ondernemers hun gratis content snel afraffelen om zich volledig te focussen op betalende klanten. Klinkt in eerste instantie logisch, maar de content die je deelt is het uithangbord van jouw bedrijf. Dat is waarom je zoveel mogelijk kwaliteit wilt laten zien. Zorg ook voor consistentie. Of je nu één keer per maand, elke week of elke dag iets deelt: houd je eraan, want dat is hoe je vertrouwen opbouwt. Je laat zien dat mensen op je kunnen rekenen. 

Betrap jij jezelf op een van deze 8 content marketing fouten?

Scroll naar top
Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!