Content marketing resultaten meten

Een goede contentstrategie kan jouw bedrijf veel opleveren. Je werkt aan jouw expertstatus, bouwt een band op met je doelgroep en trekt potentiële klanten aan. Om maar even een paar voorbeelden te noemen. Maar hoe kun je het succes van jouw content marketing meten? Als je investeert in content marketing is het logisch dat je daar duidelijke resultaten voor wilt terug zien. Daarom vertel ik je meer over hoe je het succes van jouw contentstrategie meetbaar maakt. 

Veel marketeers zien het meten van concrete resultaten als een van de grootste uitdagingen die content marketing met zich meebrengt. Dat is niet gek, want veel van de voordelen die content marketing oplevert, zoals jouw expertstatus of band met je doelgroep, zijn lastig in concrete cijfers uit te drukken. Toch is het wel degelijk mogelijk om ook deze resultaten te meten met concrete cijfers. Ik leg je uit hoe je dat kunt doen. 

Bepaal je doelen

Voordat je effectief je resultaten kunt meten, moet je eerst je doelen bepalen. Wat zijn jouw voornaamste doelen die je wilt behalen door content marketing in te zetten? Wil je jouw naamsbekendheid verhogen? Een trouwe fanbase opbouwen? Of simpelweg meer producten verkopen? Schrijf voor jezelf eerst een of meerdere doelen op, voordat je bepaalt hoe je de behaalde resultaten gaat meten. 

Begin met de basis

Los van wat je doelen zijn, zijn een aantal gegevens bijna altijd wel handig om bij te houden. Denk hierbij aan:

  • Het aantal bezoekers op je website
  • Je bereik via social media
  • Hoe jouw bezoekers op je website terechtkomen
Content marketing resultaten meten

Wanneer je jouw content marketing goed inzet, zal dat op de lange termijn vrijwel altijd voor meer websitebezoekers zorgen. Op basis van jouw bezoekers, kun je daarom mooi je vooruitgang over een bepaalde periode zien. 

Ben je actief op social media? Dan is het ook altijd zinvol om de cijfers daarvan bij te houden. Denk hierbij aan standaard statistieken, zoals hoeveel volgers je hebt en hoeveel likes je krijgt, maar ook aan het totale bereik dat jouw berichten opleveren. 

In Google Analytics kun je niet alleen zien hoeveel bezoekers er op je website komen, maar ook waar ze vandaan komen. Komen je bezoekers voornamelijk uit de zoekresultaten of juist van social media? Door te kijken naar hoe bezoekers op je website komen, kun je bepalen welke zaken nog extra aandacht nodig. Krijg je weinig verkeer uit zoekresultaten binnen, dan kan het nuttig zijn om te kijken hoe je SEO beter kunt inzetten. Valt het verkeer uit social media tegen? Stel dan je strategie bij en probeer iets nieuws om meer resultaten te halen. Dit is een onmisbaar statistiek om te bekijken als je je content strategie gaat bijschaven. 

Meet de resultaten voor verschillende doelen

Nu we een goede basis hebben, kunnen we gaan kijken naar meer specifieke statistieken. Ik licht een aantal doelen toe en geef voorbeelden van meetbare resultaten die je hiervoor kunt bijhouden. Staat jouw doel er niet tussen en wil je graag dat ik meedenk over hoe je het resultaat kunt meten? Stuur dan gerust een berichtje

Je hoeft uiteraard niet al deze resultaten bij te houden. Het gaat allemaal om relevantie. Neem de verschillende doelen en bijbehorende metingen door en bepaal voor jezelf wat bij jouw bedrijf en jouw doelen past.

Kwalitatieve en passende content

Wanneer de kwaliteit van je content goed is en goed aansluit op jouw doelgroep, blijven mensen langer op je website en klikken ze niet meteen weg. Daarbij vergroot content van hoge kwaliteit de kans dat een lezer ook actie onderneemt, bijvoorbeeld door jouw contactpagina te bezoeken of een weggever te downloaden. 

Je kunt meten wat de kwaliteit van jouw content is en hoe goed de inhoud aansluit op de wensen van jouw doelgroep met de volgende statistieken:

  • De bounce rate van een pagina
  • De tijd die mensen op een pagina doorbrengen
  • Het aantal bezoekers van een pagina
  • Hoeveel mensen actie ondernemen (conversiepercentage)
  • Hoeveel mensen jouw bericht delen

Betrokken fanbase

Een van de meestvoorkomende redenen om content marketing in te zetten, is om een betrokken publiek op te bouwen. In de eerste instantie lijkt dit moeilijk om te meten, maar dat is wel degelijk mogelijk. 

Met de volgende statistieken meet je hoe groot en betrokken jouw publiek is. 

  • Het aantal volgers, likes en shares op social media
  • Het aantal terugkerende bezoekers op je website
  • Het aantal inschrijvingen voor je maillijst

Goede vindbaarheid

Nog zo’n veelvoorkomend doel: beter gevonden worden in zoekmachines. Ook dit is heel goed meetbaar. Je kunt je vindbaarheid (en de stijging daarvan) concreet maken met bijvoorbeeld de volgende statistieken:

  • Het aantal nummer 1, top 3 en top 10 posities in Google
    • Kijk wel naar de relevantie hiervan, want aan zoekwoorden die niets met jouw bedrijf te maken hebben heb je niet zoveel
  • Het aantal bezoekers dat via zoekmachines op je website komt

Hoge naamsbekendheid

Naamsbekendheid, een echte klassieker als het gaat om lastige statistieken om te meten. Toch is het niet onmogelijk. Zo kun je onderstaande statistieken gebruiken om te beoordelen wat jouw naamsbekendheid is:

  • Aantal links naar jouw website
  • Hoe vaak je bedrijfsnaam wordt benoemd op andere sites
  • Aantal vertoningen in Google
  • Aantal volgers op social media

Hoewel naamsbekendheid dus wel degelijk mogelijk is om te meten, blijft het lastig om er een concreet cijfer aan te hangen. Zolang je consistent blijft met je meting, kun je echter wél heel duidelijk zien hoe jouw naamsbekendheid zich over een bepaalde periode ontwikkelt. 

Verkopen en conversies

Leuk, al die statistieken, maar voor vrijwel alle bedrijven zijn de verkopen en het aantal conversies waar het uiteindelijk écht om draait. Zorg daarom dat je deze statistieken zeker goed bijhoudt. Dat kan onder andere op de volgende manieren. 

  • Totaal aantal verkopen/conversies via je website
  • Aantal informatieaanvragen
  • Conversiepercentage
  • Totale opbrengst

Tools om jouw content marketing succes te meten

Hierboven vind je een hele lijst aan data die je kunt verzamelen. Maar hoe kom je precies aan al die data? Daarvoor kun je de volgende tools gebruiken. 

Google Analytics

Als je een website hebt, is Google Analytics onmisbaar. Hierin vind je ontzettend veel handige informatie over jouw website. Van het aantal bezoeken tot aan de interesses van je bezoekers. Je kunt zien via welke pagina’s bezoekers op je website komen en welke weg ze vervolgens afleggen op je site. Je kunt zelfs zien hoever een bezoeker op een pagina naar beneden scrollt. Dat alles en nog veel meer. 

Google Search Console

Een tweede tool die iedereen die een website heeft zou moeten gebruiken, is Google Search Console. Met Google Search Console kun je zien op welke zoekwoorden jouw website momenteel wordt gevonden en op welke positie. Ook kun je zien hoe vaak jouw website voor een zoekwoord is vertoond in de zoekresultaten en hoeveel mensen er daadwerkelijk op geklikt hebben. 

Verder is Google Search Console ontzettend handig om te zien of alles nog goed gaat met je website. Als pagina’s fouten bevatten of niet worden geïndexeerd, geeft Google Search Console dat aan. 

Social media statistieken

Hoe je jouw resultaten van social media meet? Simpel, gewoon via de social media kanalen zelf. Elk sociale medium heeft wel een eigen analyse-tool. Tip: zet je profiel om naar een zakelijk account, als je dat nog niet gedaan had. Hierdoor krijg je toegang tot meer statistieken. 

Gebruik je een (betaalde) tool om je social media in te plannen, zoals Hootsuite of Buffer? Dan heb je toegang tot nog meer data. Ook handig: je kunt alle stats via één platform zien in plaats van dat je steeds moet wisselen tussen verschillende apps. 

E-mailmarketing tools

Voor e-mailmarketing geldt eigenlijk hetzelfde als voor social media. Welk programma je ook gebruikt om jouw mailings te sturen, er is altijd wel een mogelijkheid om de statistieken in te zien. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel procent van de ontvangers de mail opent en hoeveel procent op een link klikt. Je kunt vaak zelfs verschillende mails testen en de statistieken per variatie zien. Hierdoor kun je de data gebruiken om jouw mailings zo goed mogelijk te maken. 

De verschillende statistieken die je kunt inzien en hoe uitgebreid die zijn, verschilt per e-mailprogramma en vaak ook per pakket dat je kiest. De basisstatistieken, zoals open-rate en kliks op je link, kun je met vrijwel elk mailingprogramma wel inzien. Wil je beginnen met e-mailmarketing en zoek je nog een goede tool? Dan kan ik je Mailerlite aanraden. Met de gratis versie van deze tool kun je veel meer vergeleken met andere populaire tools zoals Mailchimp en Convertkit. 

Ahrefs

Met de combinatie van Google Analytics en Google Search Console kom je al behoorlijk ver. Wil je jouw analyses echter naar een hoger niveau tillen? Het bijhouden van je statistieken en opstellen van je strategie écht serieus aanpakken? Dan is Ahrefs een must. Ahrefs is ontzettend uitgebreid en maakt het onder andere mogelijk om te zien hoe goed de backlinks zijn die jij naar je site krijgt, te bekijken hoe jouw posities in Google de afgelopen week zijn gestegen en wat jouw populairste pagina’s zijn. Ook kun je de tool gebruiken om jouw statistieken te vergelijken met die van jouw concurrent en deze informatie gebruiken om jouw strategie nog effectiever te maken. En dat is nog maar het begin van de eindeloze mogelijkheden die Ahrefs met zich  meebrengt. 

Hotjar

Hoe presteert jouw website eigenlijk? Is het ontwerp effectief? En is het duidelijk voor mensen waar ze moeten klikken? Daar kun je achter komen met Hotjar. Wellicht past deze tool niet helemaal in het rijtje van concrete statistieken, maar toch geeft Hotjar je veel inzichten in hoe effectief jouw content is. Door te bekijken hoe jouw doelgroep zich gedraagt op jouw pagina, kun je bijvoorbeeld zien of je teksten gelezen worden en waar mensen afhaken. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om jouw content in de toekomst te verbeteren.

Hoe verder?

Met de metingen uit dit artikel kun je beoordelen of jij de afgelopen periode dichter bij jouw doelen bent gekomen. Je kunt zien wat het effect was van de (content) marketing die je deze periode hebt ingezet. Op basis van de statistieken kun je bepalen wat wel werkte en wat vooral niet werkte. 

Al deze informatie is ontzettend waardevol bij het bepalen van jouw strategie voor te toekomst. Door de resultaten goed te analyseren, kun je jouw (content) marketing strategie aanscherpen, nieuwe doelen stellen en de resultaten in de toekomst nog verder verbeteren. Wil je jouw resultaten verbeteren, maar weet je niet precies hoe? Ik help je er graag bij. Lees hier meer over hoe ik jou kan helpen om jouw online marketing naar een hoger niveau te tillen.

Lees ook mijn andere blogs over content marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *