fbpx
Content planning maken

Zo maak jij de perfecte content planning voor 2023 (inclusief tips, tricks & tools)

Je hebt het je nog zo goed voorgenomen: deze keer ga je echt elke week een blog schrijven en drie keer per week actief zijn op social media. Vol goede moed begin je eraan. Maar voor je het weet is je inspiratie op en heb je geen idee waar je over moet schrijven. Je blijft het voor je uit schuiven en voor je het weet is er weer een week voorbij zonder dat je nieuwe content hebt gemaakt. 

Misschien deel je uiteindelijk alsnog iets, maar is de rode draad in al je content ver te zoeken. Je hebt je boodschap niet helemaal duidelijk en je speelt eigenlijk ook niet echt in op de doelen die je voor de komende tijd hebt.

Herkenbaar? Dan is het tijd om een content planning te maken

In dit artikel geef ik je tips, tricks en tools voor het opstellen van de perfecte content kalender. We bespreken hoe je deze planning vorm kunt geven, waar je rekening mee moet houden en welke software je hiervoor kunt gebruiken. Tot slot vind je aan het einde van dit artikel nog een hele fijne tip waarmee je jouw content planning in (letterlijk) no time af hebt.

Waarom heb je een content planning nodig? 

Met een content planning bewaar je het overzicht. Je weet op elk moment waar je over moet schrijven én je weet dat het bijdraagt aan je doelen. Je kunt vooruitwerken en weet altijd waar je over kunt schrijven. Al met al geeft een content planning veel rust. 

Door van tevoren een content planning te maken, denk je bewuster na over wat je precies deelt. Je kunt zo strategischer werken, waardoor je content meer oplevert. Daarbij weet je dankzij een goede planning altijd welke content op welk moment online moet verschijnen. Je hebt duidelijke deadlines en of je nu maandelijks, wekelijks of meerdere keren per week iets deelt: je vergroot de kans dat je het volhoudt. 

Maak een content planning in 6 stappen

Je begrijpt het: een content planning is essentieel voor iedereen die zijn of haar bereik online wil laten groeien. Of je nu een blog hebt, vooral actief bent op Instagram of een populair YouTube kanaal wilt opbouwen, met een goede content planning zorg je dat het een succes wordt. In de rest van dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je een goede content planning maakt.

1. Bepaal het doel van je content

De belangrijkste reden om een content planning te maken, is dat het je helpt om op een strategische manier naar je doelen toe te werken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat jouw doel wordt. Een goede content planning maken, begint daarom met het vaststellen van je doelen. 

Welke producten en diensten wil je dit jaar lanceren? En wanneer? Waar wil je de komende tijd op gaan focussen? Wil je vooral richten op omzet, meer klanten binnenhalen, meer volgers krijgen, een e-maillijst opbouwen of meer bezoekers naar je website aantrekken? Schrijf dit eerst voor jezelf op. Hier ga je uiteindelijk je content planning omheen bouwen. 

Tip: in dit artikel lees je hoe je de resultaten van je content marketing meet. A.K.A. hoe je checkt of je je doelen ook echt haalt.

2. Waar ga je content delen?

Nog een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voordat je een content planning gaat maken: waar wil je content gaan delen? Je kunt jouw kanalen kiezen op basis van twee dingen:

  1. Waar zit jouw doelgroep?
  2. Wat past bij jouw belangrijkste doelen?

Het is belangrijk om onderscheid te maken in content die op de lange termijn voor je blijft werken (zoals blogs, YouTube video’s en podcasts) en content die vooral op korte termijn effect heeft (zoals posts en Stories op social media). Het beste is om voor een combinatie te gaan: zorg dat je actief bent op minimaal één social media kanaal om top of mind te blijven en de interactie met mensen aan te gaan, maar creëer ondertussen ook content die op lange termijn voor je werkt. 

Zorg er bij het bepalen van de kanalen waar je actief wilt worden voor dat het haalbaar blijft. Het klinkt heel leuk om een podcast, YouTube kanaal en blog te hebben en ondertussen ook elke dag actief te zijn op Pinterest, Instagram en Facebook. Maar is het ook haalbaar? Waarschijnlijk niet. En het heeft waarschijnlijk ook niet echt effect. Je kunt beter één kanaal heel goed doen dan alles een beetje. 

3. Hoe vaak ga je content delen? 

We gaan even door op het vorige punt, want ook hier is het belangrijk om te kiezen voor een frequentie die haalbaar is voor jou. De gemiddelde marketingguru kan er nog zo op hameren hoe belangrijk het is om elke dag zichtbaar te zijn, maar dan moet je het wel kunnen volhouden. Kijk daarom in eerste instantie naar wat jij op lange termijn kunt volhouden. Heb je sommige weken wat meer tijd en inspiratie? Dan kun je altijd nog wat extra’s doen. 

4. Wat worden je thema’s? 

Het is bij het creëren van content handig om te werken met drie tot vijf vaste thema’s. Dit kunnen thema’s zijn die met jouw vakgebied te maken hebben, maar het kan ook iets persoonlijks zijn, om te bouwen aan je personal brand. 

Door te werken met thema’s zorg je voor consistentie. Je zorgt dat er een rode draad zit in de content die je maakt en maakt mensen duidelijk waarvoor ze bij jou moeten zijn. Dit helpt je om een expertpositie in een bepaald gebied op te bouwen. Ook helpt het je bij branding. Je zorgt dat mensen jou gaan associëren met een aantal vaste thema’s. 

Nog een voordeel aan het werken van thema’s: het zorgt voor meer structuur bij verzinnen van onderwerpen en maken van content. Je weet vooral al over welk hoofdonderwerp je schrijft. Je geeft jezelf een kader waarbinnen je creatief kunt zijn. 

5. Bedenk onderwerpen voor je content

Als je tot deze stap bent gekomen, heb je een goede basis neergezet voor je content strategie. Tijd om het wat concreter te maken: bedenk over welke onderwerpen je wilt gaan schrijven. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Good old brainstorm: maak een lijst van alle onderwerpen die in je opkomen
  • Doe een zoekwoordonderzoek. Welke zoekwoorden worden vaak ingetypt? Dit zijn uiterst goede onderwerpen om content over te maken
  • Duik in je Google Analytics-data. Wat zijn je populairste onderwerpen? Maak daar meer content over (maar dan net een beetje anders).
  • Scroll door je gesprekken met klanten. Welke vragen stellen je klanten steeds weer opnieuw?
  • Nog een manier om inspiratie uit je huidige publiek te halen, is een poll plaatsen op je social media. Betrek je volgers in je content planning proces door ze letterlijk te vragen over welke onderwerpen ze meer willen weten.
  • Last but not least mijn favoriete tool voor content insipratie: Answer The Public. Met deze tool kun je achterhalen welke vragen mensen letterlijk intypen in Google

Meer inspiratie nodig? Check dit artikel over blog ideeën

6. Vul je content kalender

Nu je een aantal belangrijke elementen in je content marketing strategie hebt vastgesteld en een hele lijst met onderwerpen hebt bedacht, kun je je content kalender gaan vullen. Dit klinkt ingewikkelder dan het is.

Een content planning is eigenlijk niets meer dan een overzicht van alle content die je gaat maken, wanneer je deze gaat maken en op welke kanalen je deze gaat delen. Je kunt hierbij denken aan Notion, een Excel-bestand, een Google Spreadsheet of (mijn persoonlijke favoriet) Notion. Ook zijn er speciale content planning-tools die je kunt gebruiken, zoals CoSchedule en Hubspot.

Pak er een lege planner bij en begin met het invullen van je lanceringen. Ook kun je alvast eventuele feestdagen invullen waar je iets mee wilt doen. Bepaal alvast welke content je in aanloop naar je lancering wilt delen en zet dit in grote lijnen in je content planning. 

Is er content die je op speciale dagen wilt delen? Denk bijvoorbeeld aan je verjaardag, een jubileum van je bedrijf, de zomermaanden of juist de wintermaanden. Plan ook deze content alvast in. Zodra de vaste dagen staan ingepland, kun je de rest van je planning invullen. 

Je kunt natuurlijk meteen een jaar vooruitwerken, maar dat is niet altijd de handigste manier. Je speelt zo minder makkelijk in op actualiteiten. Er kan in een jaar tijd heel veel veranderen – daar is dit jaar een perfect voorbeeld van – en ook jij kunt als persoon veel ontwikkelen. Door net wat minder ver vooruit te plannen, houd je je planning flexibel. 

Ik vind het zelf het fijnst werken om content ongeveer een maand vooruit te plannen. Je kunt er afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe flexibel je wilt zijn ook voor kiezen om je planning per week of per kwartaal te maken. Hoe ver je ook vooruitwerkt, plan elke periode een blok/dag in waarin je je content planning gaat vullen. 

Tips & tricks voor voor het maken van een contentplanning

Wanneer je alle vorige stappen doorloopt, heb jij jouw content planning voor 2023 on point. Met de volgende tips maak je het jezelf nog net een stukje makkelijker:

  1. Verzamel ideeën voor content in een centrale plaats, bijvoorbeeld een notitieboekje, app voor notities of een Google Drive document. Pak dit erbij als je je planning gaat vullen. Zo gaat het maken van je planning vliegensvlug en zorg je dat al jouw te gekke content ideeën ook werkelijkheid worden.
  2. Gebruik de juiste technologie voor je content planning. Ik zweer bij Notion. Notion is een tool waarmee je van alles kunt: notities bijhouden, kalenders maken, kanban-boards bijhouden en nog veel meer. Ook handig: je kunt je content plannen in een agenda en er vervolgens een kanban-board of tabel van maken om bij te houden welke content af is – en welke nog niet. Houd je het liever simpel? Met good old Excel kom je ook een heel eind.
  3. Hergebruik je content op verschillende kanalen. Zo kun je super efficiënt werken en zorg je voor een duidelijke boodschap. Wees vooral niet bang dat mensen het storend vinden dat je overal dezelfde boodschap deelt: de meeste mensen volgen je niet overal, dus zien het niet eens. En als ze het wel zien, komt de boodschap alleen maar sterker binnen.
  4. Plan je content van tevoren in via scheduling tools zoals Later, Tailwind of Buffer. Zo kun je vooruitwerken en hoef je nooit meer te stressen om te zorgen dat jouw content op tijd online verschijnt.

Bespaar uren werk met de kant-en-klare blog planning voor 2023

Wil jij sterke content delen die bijdraagt aan je vindbaarheid in Google, expertpositie en omzet, zonder dat je úren moet puzzelen om een goede content planning te maken? Of vind je het gewoon handig om een sterke basis te hebben bij het inplannen van je content? Dan heb ik goed nieuws voor je.

De afgelopen jaren schreef ik ruim 3000 artikelen. Hierdoor leerde ik precies wat werkte – en wat niet. Ik heb al mijn succesformules voor verzameld in één ultieme blog planning voor 2023. Deze planning is aan te passen voor verschillende niches en helpt je om in één jaar tijd de hitlijsten in Google te bestormen en op automatische piloot je droomklanten aan te trekken. Klik hier om toegang te krijgen tot “De Ultieme Blog Planning voor 2023“.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings