Content planning maken

Zo maak jij een ijzersterke content planning voor 2022

Je hebt het je nog zo goed voorgenomen: deze keer ga je echt elke week een blog schrijven en drie keer per week actief zijn op social media. Vol goede moed begin je eraan. Maar voor je het weet is je inspiratie op en heb je geen idee waar je over moet schrijven. Je blijft het voor je uit schuiven en voor je het weet is er weer een week voorbij. 

Misschien deel je uiteindelijk alsnog iets, maar is de rode draad in al je content ver te zoeken. Je hebt je boodschap niet helemaal duidelijk en je speelt eigenlijk ook niet echt in op de doelen die je voor de komende tijd hebt.

Herkenbaar? Dan is het tijd om een content planning te maken

Waarom heb je een content planning nodig? 

Met een content planning bewaar je het overzicht. Je weet op elk moment waar je over moet schrijven én je weet dat het bijdraagt aan je doelen. Je kunt vooruitwerken en weet altijd waar je over kunt schrijven. Al met al geeft een content planning veel rust. too

Door van tevoren een content planning te maken, denk je bewuster na over wat je precies deelt. Je kunt zo strategischer werken, waardoor je content meer gaat opleveren. Daarbij weet je dankzij een goede planning altijd welke content op welk moment online moet verschijnen. Je hebt duidelijke deadlines en of je nu maandelijks, wekelijks of meerdere keren per week iets deelt: je vergroot de kans dat je het volhoudt. 

Wat wordt jouw doel? 

De belangrijkste reden om een content planning te maken, is dat het je helpt om op een strategische manier naar je doelen toe te werken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat jouw doel wordt. Een goede content planning maken, begint daarom met het vaststellen van je doelen. 

Welke producten en diensten wil je dit jaar lanceren? En wanneer? Waar wil je de komende tijd op gaan focussen? Wil je vooral richten op omzet, meer klanten binnenhalen, meer volgers krijgen, een e-maillijst opbouwen of meer bezoekers naar je website aantrekken? Schrijf dit eerst voor jezelf op. Hier ga je uiteindelijk je content planning omheen bouwen. 

Waar ga je content delen?

Nog een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voordat je een content planning gaat maken: waar wil je content gaan delen? Je kunt jouw kanalen kiezen op basis van twee dingen:

  1. Waar zit jouw doelgroep?
  2. Wat past bij jouw belangrijkste doelen?

Het is belangrijk om onderscheid te maken in content die op de lange termijn voor je blijft werken (zoals blogs, YouTube video’s en podcasts) en content die vooral op korte termijn effect heeft (zoals posts en Stories op social media). Het beste is om voor een combinatie te gaan: zorg dat je actief bent op minimaal één social media kanaal om top of mind te blijven en de interactie met mensen aan te gaan, maar creëer ondertussen ook content die op lange termijn voor je werkt. 

Zorg er bij het bepalen van de kanalen waar je actief wilt worden voor dat het haalbaar blijft. Het klinkt heel leuk om een podcast, YouTube kanaal en blog te hebben en ondertussen ook elke dag actief te zijn op Pinterest, Instagram en Facebook. Maar is het ook haalbaar? Waarschijnlijk niet. En het heeft waarschijnlijk ook niet echt effect. Je kunt beter één kanaal heel goed doen dan alles een beetje. 

Hoe vaak ga je content delen? 

We gaan even door op het vorige punt, want ook hier is het belangrijk om te kiezen voor een frequentie die haalbaar is voor jou. De gemiddelde marketingguru kan er nog zo op hameren hoe belangrijk het is om elke dag zichtbaar te zijn, maar dan moet je het wel kunnen volhouden. Kijk daarom in eerste instantie naar wat jij op lange termijn kunt volhouden. Heb je sommige weken wat meer tijd en inspiratie? Dan kun je altijd nog wat extra’s doen. 

Wat worden je thema’s? 

Het is bij het creëren van content handig om te werken met drie tot vijf vaste thema’s. Dit kunnen thema’s zijn die met jouw vakgebied te maken hebben, maar het kan ook iets persoonlijks zijn, om te bouwen aan je personal brand. 

Door te werken met thema’s zorg je voor consistentie. Je zorgt dat er een rode draad zit in de content die je maakt en maakt mensen duidelijk waarvoor ze bij jou moeten zijn. Dit helpt je om een expertpositie in een bepaald gebied op te bouwen. Ook helpt het je bij branding. Je zorgt dat mensen jou gaan associëren met een aantal vaste thema’s. 

Nog een voordeel aan het werken van thema’s: het zorgt voor meer structuur bij verzinnen van onderwerpen en maken van content. Je weet vooral al over welk hoofdonderwerp je schrijft. Je geeft jezelf een kader waarbinnen je creatief kunt zijn. 

Vul je content kalender

Nu je een aantal belangrijke elementen in je content marketing strategie hebt vastgesteld, kun je je content kalender gaan vullen. Pak er een lege planner bij en begin met het invullen van je lanceringen. Ook kun je alvast eventuele feestdagen invullen waar je iets mee wilt doen. Bepaal alvast welke content je in aanloop naar je lancering wilt delen en zet dit in grote lijnen in je content planning. 

Is er content die je op speciale dagen wilt delen? Denk bijvoorbeeld aan je verjaardag, een jubileum van je bedrijf, de zomermaanden of juist de wintermaanden. Plan ook deze content alvast in. Zodra de vaste dagen staan ingepland, kun je de rest van je planning invullen. 

Je kunt natuurlijk meteen een jaar vooruitwerken, maar dat is niet altijd de handigste manier. Je speelt zo minder makkelijk in op actualiteiten. Er kan in een jaar tijd heel veel veranderen – daar is dit jaar een perfect voorbeeld van – en ook jij kunt als persoon veel ontwikkelen. Door net wat minder ver vooruit te plannen, houd je je planning flexibel. 

Ik vind het zelf het fijnst werken om content ongeveer een maand vooruit te plannen. Je kunt er afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe flexibel je wilt zijn ook voor kiezen om je planning per week of per kwartaal te maken. Hoe ver je ook vooruitwerkt, plan elke periode een blok/dag in waarin je je content planning gaat vullen. 

Tip: inspiratie nodig om onderwerpen te bedenken? Na het lezen van deze blog heb je sowieso genoeg content ideeën

Tips & tricks voor jouw content planning

Wanneer je alle vorige stappen doorloopt, heb jij jouw content planning voor 2022 on point. Met deze tips maak je het jezelf nog net een stukje makkelijker:

  1. Verzamel ideeën voor content in een centrale plaats, bijvoorbeeld een notitieboekje, app voor notities of een Google Drive document. Pak dit erbij als je je planning gaat vullen. Zo gaat het maken van je planning vliegensvlug en zorg je dat al jouw te gekke content ideeën ook werkelijkheid worden.
  2. Gebruik de juiste technologie voor je content planning. Ik zweer bij Asana. In Asana kun je werken met een agenda, verschillende kleuren geven aan verschillende soorten content, content verschuiven en zelfs een lijst met ideeën bijhouden. Andere tools die je kunt gebruiken zijn Trello of natuurlijk good old Excel. 
  3. Hergebruik je content op verschillende kanalen. Zo kun je super efficiënt werken en zorg je voor een duidelijke boodschap. Wees vooral niet bang dat mensen het storend vinden dat je overal dezelfde boodschap deelt: de meeste mensen volgen je niet overal dus zien het niet eens en als ze het wel zien, komt de boodschap alleen maar sterker binnen.
  4. Plan je content van tevoren in via scheduling tools zoals Later, Tailwind of Buffer. Zo kun je vooruitwerken en hoef je nooit meer te stressen om te zorgen dat jouw content op tijd online verschijnt. 

Wil je dat ik met je meedenk om dit jaar écht het verschil te gaan maken met jouw content? Lijkt het jou mega handig om een kant-en-klare contentplanning te hebben? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van blogs of social media captions? Stuur dan gerust even een berichtje.

Scroll naar top
Je bent er bijna!

Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang het e-book ‘Bloggen voor Succes’ meteen in je mailbox!

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!