fbpx
Content schrijven

Mijn nummer 1 lifehack voor het schrijven van content die impact maakt

Je wilt iets gaan schrijven. Niet zomaar iets. Je wilt content schrijven waarmee je impact maakt. Sterke teksten voor op je website of een goede caption op social media. Je opent een Word-document en bent klaar om te beginnen. Maar hoe begin je in hemelsnaam aan deze klus?!

Veel ondernemers vinden het schrijven van een goede tekst maar een lastig karwei. En zonder de juiste aanpak is het dat ook. Ik maak het je graag een stukje makkelijker. Ik werk namelijk vaak met een soort ‘lifehack’ waardoor ik precies weet waarover ik moet schrijven én welke woorden ik kan gebruiken. En na het lezen van dit artikel weet jij het ook.

Content marketing gaat niet over jou, maar over jouw ideale klant

Content schrijven begint met heel goed luisteren

Als je een goede tekst wilt schrijven waarmee je echt impact maakt op jouw potentiële klant, is het belangrijk om eerst heel goed naar deze klant te gaan luisteren. Schrijf niet zomaar waar je toevallig zin in hebt, maar bedenk wat jouw ideale klant graag zou lezen. Waar je haar écht mee kan helpen. Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk dat je heel goed gaat luisteren naar wat jouw klant precies te zeggen heeft. 

Voor effectieve teksten moet je sowieso de volgende drie dingen weten over jouw ideale klant:

  • Tegen welke problemen en vragen loopt jouw ideale klant aan?
  • Welke dromen en doelen heeft jouw ideale klant?
  • Welke specifieke woorden gebruikt jouw klant om deze problemen, vragen, doelen en dromen te beschrijven?

Wanneer je deze vragen goed kunt beantwoorden heb je de perfecte basis voor het schrijven van een tekst die impact maakt. Het beste kun je de antwoorden op deze vragen niet zomaar gokken, maar echt goed opletten op wat jouw klant je vertelt. Tegenwoordig zijn er diverse manieren waarop je kunt achterhalen hoe jouw klant over verschillende zaken denkt en praat. Bijvoorbeeld:

  • Bel je ideale klant gewoon eens op of ga eens langs. De beste manier is blijft nog altijd door met je klant te praten. 
  • Vraag om input via social media. Bijvoorbeeld door een vraag te stellen in een Facebook-groep of via de vraag-sticker in Instagram Stories.
  • Volg je ideale klant op Instagram, connect met ze op LinkedIn of word lid van Facebookgroepen waar ze in zitten. Let goed op de dingen die ze delen en belangrijk vinden.

Het schrijven van een goede tekst begint met heel goed luisteren

Hoe beter je oplet en luistert naar de problemen, dromen en het taalgebruik van jouw klant, hoe beter je er met jouw content op kunt inspelen. Ik houd zelf een document bij waar ik alle input die ik van klanten krijg of zie via social media in opschrijf. Zodra ik een nieuwe webtekst of blog wil schrijven blader ik hier doorheen en weet ik precies wat ik moet schrijven én hoe ik het moet schrijven.

Gebruik de woorden van jouw klant

Nadat je goed hebt opgelet wat jouw klant te zeggen heeft zit je nooit meer zonder inspiratie voor een goede blog of social media caption. Je weet precies wat jouw klant graag zou willen weten of waar ze hulp bij kunnen gebruiken. En wat je hebt geleerd door goed naar je klant te luisteren, kun je ook nog een stapje verder toepassen als je content gaat schrijven: in de woorden die je gebruikt in je titel en tekst.

In de vorige stap gaf ik niet zomaar aan dat je moet luisteren naar de woorden die jouw klant gebruikt om haar problemen en dromen te omschrijven. Dit zijn namelijk precies de woorden die jij ook wilt gebruiken in je teksten.

Door de woorden van jouw klant te gebruiken zorg je voor herkenning. Je zorgt dat ze denken: “Hey, dit is precies de vraag waar ik mee zit!” Dit helpt enorm om eruit te springen tussen je concurrentie en om impact te maken met je content. Je klant denkt: “Opletten, dit is wat ik moet weten!” En zeg nu zelf, dat is toch ook precies wat jij wilt bereiken met jouw teksten?

De titel van je tekst is een goede plaats om de letterlijke woorden van je klant te gebruiken. Door dit te doen zorg je meteen voor herkenning en vergroot je de kans dat jouw ideale klant de rest van je tekst gaat lezen. Ook de intro is een goede plaats om de woorden van jouw klant te laten terugkomen. Dit is waar je de aandacht van je klant wilt vasthouden om ook de rest van het artikel te lezen. 

En nog een bonustip: de kans is groot dat jouw klant de woorden die zij gebruikt om haar problemen, vragen en dromen te omschrijven ook op die manier in Google intypt om de juiste oplossing te vinden. Of dit echt zo is kun je checken met gratis tools zoals Ubersuggest en Google Trends. Optimaliseer jouw tekst voor deze woorden om te zorgen dat jouw site naar voren komt als jouw klant ze intypt in Google.

Tip: In deze blog lees je stap voor stap hoe je goede SEO teksten schrijft

Nu is het jouw beurt om ijzersterke content te schrijven!

Je kunt dit proces voor werkelijk elk soort tekst gebruiken. Bijvoorbeeld voor een blog, maar ook voor een social media caption. Ook kun je met deze tactiek in je achterhoofd, je websiteteksten nog eens onder de loep nemen. Een dienstenpagina, productpagina of landingspagina wordt stukken effectiever als je inspeelt op de problemen en dromen van jouw ideale klant. En als je dan ook nog eens de juiste woorden gebruikt, weet je zeker dat je jouw klant op de juiste manier raakt.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings