fbpx
copywriter betekenis

Copywriter betekenis: wat doet een copywriter (en hoe verschilt dat van een tekstschrijver)?

Elke copywriter is een tekstschrijver, maar niet elke tekstschrijver is ook een copywriter. Snap je ‘m? In dit artikel lees je hoe dat precies zit. En nog veel meer dingen die je moet weten over copywriting. 

Lees je mee?

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is iemand die teksten schrijft met een doel: de lezer een bepaalde actie laten nemen. Een copywriter kan in dienst zijn van een reclamebureau, marketingburau of freelance werken. Een freelance tekstschrijver is meestal gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, zoals het schrijven van teksten voor brochures of folders – of in mijn geval: het schrijven van salespages, advertenties en blogs.

Nu we toch met bezig zijn met het ‘wat is’… laten we er meteen een definitie van copywriting instrooien. Komtie:

“Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten. Het doel van deze teksten is dat iemand een actie onderneemt en verder in de marketingfunnel komt, om uiteindelijk een product of dienst te kopen. Uiteindelijk is copywriting dus altijd gericht om klanten te werven.”

Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?

Een tekstschrijver is iemand die teksten schrijft. Simpel als dat. Dat kunnen teksten voor van alles zijn: teksten voor SEO, blogs, nieuwsartikelen of zelfs het ghostwriten van een boek. De term ’tekstschrijver’ is daarom heel breed.

Een copywriter is in principe ook een tekstschrijver, maar wel met een bepaalde focus. Het grote verschil: een copywriter schrijft commerciële teksten die bedoeld zijn om de lezer een bepaalde actie te laten nemen. Vaak is dat doel ‘iets kopen’, maar het kan bijvoorbeeld ook zijn: contact opnemen, iets downloaden, naar een bepaalde pagina gaan of langskommen.

Copywriting is dus een gespecialiseerde vorm van tekstschrijven die pakkend en overtuigend moet zijn. Copywriters gebruiken verschillende technieken om hun teksten aantrekkelijker te maken, zoals het gebruik van emotionele taal, het doen van beloftes of het gebruik van speciale aanbiedingen.

Welk soort teksten schrijft een copywriter?

Een copywriter schrijft commerciële teksten. Dat kan heel breed zijn. Website-inhoud, Facebook-advertenties, salespages, folders, e-mailfunnels, salesmailings of zelfs lead magnets. Zolang een tekst bedoeld is om een concept of product te promoten en een duidelijke call to action bevat, valt het onder copywriting.

Wat is copywriting voor websites?

Waar copywriting vroeger – als in ver vóór mijn tijd – nog vooral draaide om reclamefolders en advertenties in kranten/tijdschriften, draait het nu meestal om het schrijven van teksten voor websites. En dat is een vak apart. Want op het internet, ben je een bezoeker razendsnel weer kwijt. En de gemiddelde internetgebruiker heeft ook een niet al te lange spanningsboog. Daarom moet je copy – oftewel je teksten – extra goed zijn. Het is belangrijk om meteen de aandacht te grijpen. En die vervolgens niet meer los te laten tot je bij het écht belangrijke gedeelte bent aangekomen: je aanbod.

Copywriting voor websites draait in de kern om de hoofdpagina’s op je website: je home, over mij, dienstenpagina’s en contactpagina. Op deze pagina’s wil je zorgen dat je bezoeker meteen weet wat hij (/zijn/hen) aan je heeft – het liefst op een manier waarop je jouw persoonlijkheid laat shinen zodat je opvalt tussen alle anderen die online om aandacht vragen.

Waarom is copywriting zo belangrijk?

Als ondernemer kun je niet zonder goede copywriting. Weet je waarom? Copywriting helpt je om te verkopen. En veel ook – mits je teksten echt goed zijn. Goede copy kan het verschil maken tussen een florerend bedrijf en een bedrijf op het randje van de afgrond (of net erover). Hoe beter je salesteksten, hoe meer je verkoopt. En hoe minder advertentiekosten je kwijt bent. Dáárom is copywriting zo belangrijk: het is een heel groot deel van het succes van je website.

Wat onderscheidt een topcopywriter van een gewone copywriter?

Iedereen kan tekstjes typen. We hebben immers allemaal in groep 3 gezeten. Met zomaar een tekstje ben je er niet. Je hebt teksten nodig waarmee je opvalt, overtuigt en de lezer boeit. Zonder dat je de aandacht weet vast te pakken, het hart van je bezoeker weet te veroveren en uiteindelijk de sale weet te maken, heb je niet zoveel aan ‘zomaar een tekst’. Een topcopywriter weet zich volledig onder te dompelen in de doelgroep, de diepste verlangens en angsten van diegene te achterhalen en deze te vertalen naar een tekst waar diegene zijn (/haar/hun) ogen niet vanaf kan halen tot de laatste letter. (Om vervolgens binnen 0,00002 milliseconde op ‘kopen’ te klikken.)

Hoeveel kost copywriting?

Copywriting is geen one-size-fits-all dienst. De prijs is sterk afhankelijk van jouw specifieke project. Eén ding is zeker: zolang het goed wordt gedaan, kost het inhuren van een copywriter slechts een schijntje van wat het je oplevert. Zolang jij de basis van je bedrijf goedt hebt neergezet, zorgen zorgvuldig geschreven teksten ervoor dat de klanten aan de lopende band binnenstromen.

Hoe kies je een goede copywriter?

Een ding is zeker: er zijn in Nederland een heleboel freelance copywriters en tekstschrijvers. Hoe weet je nu met wie je moet werken? Om te beginnen, is het belangrijk om te letten op deze dingen:

  • Walk the talk: het is heel makkelijk om te zeggen dat je ergens goed in bent. Maar laat je het ook zien? Een goede copywriter heeft een website vol super originele en pakkende teksten.
  • Ervaring: leeftijd en jaren ervaring zijn niet zo belangrijk. Kijk in plaats daarvan naar het type bedrijven waar een tekstschrijver voor werkt en naar eerdere succesvolle campagnes.
  • Is er een klik: een samenwerking met een copywriter is vaak intensief – het werkt het beste als diegene helemaal in jouw bedrijf kan duiken. Het is dan wel zo fijn als er een goede klik is en je het idee hebt dat diegene zich écht goed in jou kan inleven.

Op zoek naar een copywriter? Here I am

Denk jij nu: ‘OMG… ik heb een copywriter nodig voor mijn bedrijf!’? Goed nieuws: dan hoef je niet meer verder te zoeken. Ik zorg dat de teksten op jouw website (en salesapages, ads en e-mailfunnel) piekfijn in orde zijn, zodat jij knettergek wordt van de Mollie-notificaties die binnenstromen. Lees hier meer over wat ik precies voor je kan doen en plan meteen een kennismaking in.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings