fbpx
Copywriting fouten

5 copywriting fouten die veel ondernemers maken (en hoe je ze oplost)

Copywriting kan je bedrijf maken of breken. Een goed geformuleerde boodschap die een lezer meeneemt in het verhaal en vol overtuigt van jouw aanbod is een ware goudmijn voor je bedrijf. Is je tekst raar, onduidelijk of ronduit saai? Dan zal dat waarschijnlijk tot weinig resultaat leiden. 

Als je je copy fixt, kan dat grootse gevolgen voor je bedrijf hebben. Meer klanten, meer omzet en minder advertentiekosten… om maar wat voorbeelden te noemen. 

Het goede nieuws is dat vrij makkelijk is om een paar van de grootste fouten uit je tekst te halen. Om je op weg te helpen, zet ik in dit artikel een aantal veelgemaakte fouten op een rij en help ik je gelijk om ze op te lossen. 

Dit zijn de 5 meest gemaakte copywriting fouten

Verbeter deze fouten om je conversies binnen een paar minuten drastisch te verbeteren. 

1. Te veel call to actions

Duidelijke copywriting is als een helpende hand. Je tekst moet je lezer begeleiden om één eenvoudige stap te nemen. Bepaal voordat je gaat schrijven al wat het doel van je tekst is. Wil je dat je lezer een kennismakingsgesprek inplant? Je lead magnet downloadt? Of misschien je dienstenpagina bekijken?

Wat je doel ook is, zorg dat het duidelijk is. Je maakt de volgende stap duidelijk aan je lezer met call to action knoppen die prominent aanwezig zijn op je pagina. Kies één actie die je lezer zou moeten nemen en voeg alleen een call to action knop voor die specifieke actie toe. 

Heb je pagina’s op je website waar je lezers vraagt om je aanbod te bekijken, meer informatie over jou te lezen én zich aan te melden voor je e-mailadres? Maak het simpeler. 

2. Te creatieve microcopy

Het is een fantastisch idee om de tekst op je knoppen aan te passen zodat ze he-le-maal aansluiten bij jouw personal brand. Uit onderzoek blijkt dat specifieke en originele teksten op knoppen kunnen leiden tot meer kliks (en daarmee meer conversies en meer omzet). 

Je voelt hem al aankomen… er zit een ‘maar’ aan dit verhaal.

Gebruik originele microcopy voor je knoppen, MAAR overdrijf het niet. Zorg dat de tekst op je knop duidelijk zegt wat je wilt dat de lezer doet. 

Voorbeeldje:

Een knop die zegt ‘Bekijk mijn diensten’ levert je waarschijnlijk meer kliks op dan een standaard knop met de tekst ‘Lees meer’. Maar een knop met de tekst ‘@ ya’ service!’ ? Hartstikke origineel, maar het werkt een stuk minder goed. 

Natuurlijk wil je persoonlijkheid en creativiteit toevoegen aan je website. Maar zorg dat je boodschap duidelijk is. Ga je te veel los met creatieve woorden en grapjes? Dan kost dat je kliks (en daaromee omzet). 

Onderzoek laat zien dat ‘saaie’ duidelijke microcopy op knoppen het vrijwel altijd beter doen dan slimme, creatieve alternatieven. Misschien is het saai, maar het is wel effectief. 

Zoals de legendarische copywriter Jay Abraham zegt: “Sometimes the best copy to sell a horse is ‘Horse for Sale’. 

3. In de derde persoon over jezelf schrijven

Deze is voor alle ondernemers die over hun bedrijf praten in de derde persoon om professioneler te klinken. Stop daarmee. 

Want zeg eens eerlijk: je zou jezelf toch nóóit op die manier in een persoonlijk gesprek voorstellen? Waarom doe je het dan wel op je website? 

Net als je in real life met iemand in gesprek bent, praat je ook op je website met de lezer. Het doel van je website is om vertrouwen op te bouwen en dat doe je door op een authentieke en transparante manier te communiceren. 

Sommige mensen proberen door deze manier van schrijven te verbloemen dat ze hun bedrijf in hun eentje runnen. Ze willen groter lijken dan ze zijn. Maar over het algemeen is het – juist in deze gevallen – meer dan duidelijk dat je een eenpitter bent die over zichzelf praat. 

Leuk weetje: over ons pagina’s die in de derde persoon schrijven worden veel vaker ‘even snel geskimd’ terwijl over ons teksten die vanuit de ‘ik’ geschreven zijn veel nauwkeuriger gelezen worden. 

Maak juist gebruik van het feit dat je alleen bent. Spreek je lezers direct toe. Dat maakt je teksten veel persoonlijker en zo bouw je veel sneller een band op met je lezers. 

4. Beginnen met het ontwerp in plaats van de tekst

De tekst bepaalt het design. Menig designer waar ik mee samenwerk is het hierover eens. Je website kan nog zo mooi zijn, maar als je aanbod niet goed naar voren komt, levert het je helemaal niks op. 

Begin daarom altijd met wát je wilt zeggen. Schrijf de tekst voor je website voordat je het definitieve ontwerp maakt. Dit geldt voor websites, maar ook voor mails, advertenties en social media. 

5. Niet snel genoeg tot de kern komen

Het is een gouden regel, maar toch gaat het regelmatig mis. Je titel, ondertitel en eerste alinea – in die volgorde – zijn de belangrijkste delen van een tekst. Op basis hiervan bepaalt je lezer om verder te lezen of om weg te klikken. 

Drie seconden. Dat is hoe lang je hebt om je lezer in je tekst te slepen. Binnen die tijd wil je duidelijk moet het duidelijk zijn waar je webpagina of mail over gaat. Zorg daarom dat je meteen tot de kern komt en zet je belangrijkste boodschap vooraan in je tekst. 

Je lost deze fout heel makkelijk op: begin je teksten voortaan met de belangrijkste boodschap die je wilt vertellen. Simpel, maar het zal je verbazen hoe vaak dit fout gaat. 

En dat waren ze: vijf veelvoorkomende copywriting fouten – en hoe je ze oplost. Op welke van deze fouten betrap jij jezelf?

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings