9 manieren om in tijden van corona aan je online marketing te werken​

De hele wereld staat op zijn kop door het coronavirus. Ik ga er niet teveel op in, want je hoort er vast al meer dan genoeg over. Wel wil ik je helpen om de hele situatie van de zonnige kant te bekijken. Nu je reguliere werkzaamheden even (gedeeltelijk) stil komen te liggen, heb je tijd om dingen op te pakken waar je normaal niet aan toe komt, maar die je wél verder gaan helpen. Bijvoorbeeld je online marketing.

Merk jij dat je door het coronavirus minder afspraken en opdrachten hebt? Of ligt je werk zelfs helemaal stil? In plaats van dat je bij de pakken neer gaat zitten, is dit een mooi moment om tijd aan je marketing te besteden. Zo bouw je een goede basis, werk je aan je vindbaarheid en zorg je alvast dat jouw doelgroep je kan vinden. Dan kun jij er dubbel en dwars tegenaan als de tijden weer verbeteren.

1. Begin een blog / werk vooruit

Als je vaker mijn blogs leest, weet je vast al dat bloggen jou als ondernemer heel veel kan opleveren. Als je het maar lang genoeg volhoudt, ga je vanzelf resultaten zien. Hogere resultaten op Google, meer bezoekers op je website en zelfs klanten die je vinden via je blog. 

Het nadeel aan bloggen is dat het veel tijd en doorzettingsvermogen kost. En daarom is het voor veel ondernemers een van de eerste dingen die erbij inschiet. Nu je meer thuis zit en meer ruimte in je agenda hebt, kun je deze tijd nuttig gebruiken door eindelijk te beginnen met bloggen. En als je al een blog hebt, is dit het ideale moment om alvast wat blogs vooruit te werken. Dat helpt om het bloggen vol te houden, zelfs als het straks weer wat drukker wordt. 

Kun je wel wat tips gebruiken om aan de slag te gaan met bloggen? I got you covered! Ik maakte namelijk een blog checklist met alle punten waar een goede blog aan moet voldoen.

2. Kijk eens kritisch naar je website

Hoe lang is het geleden dat je jouw website voor de laatste keer hebt aangepast? Een rustigere periode kun je goed gebruiken door je website eens kritisch te bekijken. Word je nog steeds trots als je naar het ontwerp kijkt? En als je alle teksten leest? Brengt je website eigenlijk wel de juiste boodschap over op potentiële klanten?

Nadat je kritisch naar je website hebt gekeken, is het tijd voor de volgende stap. Je kunt de teksten herschrijven, zodat ze jouw ideale klant nog beter aanspreken, of je kunt wat aanpassingen maken aan het design. En ben je helemaal niet meer tevreden over je website? Dan is dit het moment om je website opnieuw vorm te geven.

3. Neem je social media profielen onder de loep

Naast je website, is het ook een goed idee om eens goed naar je social media profielen te kijken. Klopt je beschrijving nog? Straalt je profiel de juiste boodschap uit? Ben je nog blij met je profielfoto? Geef je profielen eens een update, zodat ze nog beter passen bij jouw merk. 

Ga meteen ook eens door je lijst met Instagram volgers heen. Verwijder alle nep accounts, daar heb je toch niets aan. Daarnaast kun je je lijst met accounts die jij volgt eens goed doorspitten. Van welke accounts word jij alleen maar onzeker of geïrriteerd? Ontvolg deze accounts, dat wordt het scrollen door Instagram een stuk leuker.

4. Verbeter je online vindbaarheid

Goed scoren in Google komt altijd van pas. Hoe hoger jij in Google staat, hoe groter de kans is dat mensen jouw website kunnen vinden. En dat zorgt weer voor meer bezoekers en uiteindelijk voor meer klanten. Superbelangrijk dus. Komt het er normaal niet van om aan je vindbaarheid te werken? Dan kun je daar nu verandering in brengen. Hoe je dat doet? Ik leg het je stap voor stap uit. 

Het verbeteren van je vindbaarheid begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden. Laatst schreef ik in een uitgebreide blog precies hoe je de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf ontdekt

Nadat je de juiste zoekwoorden hebt bepaald, is het tijd om content te gaan schrijven voor deze zoekwoorden. Dat kan heel ingewikkeld lijken, maar met de juiste basiskennis kom je al een heel eind. Ik maakte een gratis SEO cheat sheet waarin je precies ziet waar jouw tekst aan moet voldoen om hoger te scoren in Google.

In de gratis SEO cheat sheet lees je precies in welke stappen je jouw tekst optimaliseert voor Google. Een superhandig hulpmiddel als je aan de slag wilt gaan met je SEO, als je het mij vraagt ;).

5. Bouw een maillijst op

E-mail, een echte klassieker, maar nog steeds een van de meest effectieve vormen van marketing. Dat komt doordat je maillijst echt van jou is. Je bent niet afhankelijk van een algoritme van een externe partij. Je hoort het van menig marketeer: “Een goede maillijst is goud waard.” En daar sluit ik me zeker bij aan. 

E-mails hebben een veel hoger conversiepercentage dan bijvoorbeeld social media en advertenties. Door nu alvast een goede maillijst op te bouwen, kun je er straks, als deze hele corona-gekte weer voorbij is, ontzettend veel waarde uit halen. 

Een maillijst beginnen is eigenlijk heel simpel. Alles wat je nodig hebt, is een programma voor het verzenden van je mailings. Veel mensen zijn fan van Mailchimp als laagdrempelige tool, maar mijn voorkeur gaat naar Mailerlite. Naar mijn mening biedt de gratis versie van Mailerlite meer en betere opties dan gratis versies van andere e-mailtools. 

Nadat je een tool hebt gekozen en een account hebt aangemaakt, kan de pret beginnen. Plaats een inschrijfformulier op je website en je kunt aan de slag met het opbouwen van je maillijst.

6. Lanceer een freebie

Deze hoort eigenlijk een beetje bij de vorige stap. Een formulier waarmee mensen zich kunnen inschrijven voor je mailings is leuk, maar het kan effectiever. Het werkt stukken beter om iets gratis aan te bieden in ruil voor een e-mailadres. Maak iets wat zo behulpzaam is voor jouw doelgroep dat ze hun e-mailadres met plezier met jou delen.

Een freebie kan in de vorm van een ebook zijn, maar bijvoorbeeld ook een stappenplan, checklist, video, e-mailcursus en ga zo maar door. Bedenk je wat jij te bieden hebt en vooral wat jouw doelgroep echt zou helpen.

7. Werk aan een online verdienmodel

De beurzen storten in, iedereen wordt opgeroepen om vanuit thuis te werken en meerdere sectoren liggen op hun gat. Op zo’n moment wordt pas echt duidelijk hoe kwetsbaar je als ondernemer kunt zijn. Om jezelf te wapenen tegen toekomstige tegenslagen, is het slim om meerdere verdienmodellen op te bouwen. Zo ben je niet per se afhankelijk van fysieke klanten of afspraken, maar kunnen je verdiensten (gedeeltelijk) blijven doorlopen.

Als je deze periode minder of misschien zelfs helemaal niet aan betaalde opdrachten kunt werken, heb je waarschijnlijk veel tijd over om aan iets nieuws te werken. Dit is een mooi moment om tijd te investeren in het ontwikkelen van een online product of dienst.

Er zijn verschillende (online) producten en diensten die je kunt overwegen. Bijvoorbeeld een e-book, online cursus, één-op-één begeleiding via Skype. Ga voor jezelf na waar jij goed in bent en wat past bij jouw bedrijf. 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het brainstormen? Ik help je graag. Stuur gerust een mailtje naar hello@deborahschoonen.nl.

8. Stel je strategie bij / maak een strategie

Met een duidelijke strategie zorg je dat je precies de goede mensen aantrekt. Door al jouw marketing heel gericht in te zetten, behaal je de best mogelijke resultaten uit alle tijd en moeite die je erin stopt. 

Normaal kan het erbij inschieten om kritisch naar je strategie te kijken. Of zelfs om je content vooraf in te plannen. Neem er daarom eens goed de tijd voor. Dan heb je er later profijt van. 

Om je content overzichtelijk in te plannen, kun je gebruikmaken van een content kalender. Daar zijn allerlei tools voor, maar ik gebruik gewoon een zelfgemaakte spreadsheet. Deze deel ik graag met je.

9. Leer iets nieuws

Nu bijna alles dicht gaat en veel mensen thuis zitten, staat een groot deel van het dagelijkse leven even stil. Het is een goed moment om te onthaasten. Om even pauze te nemen van het drukke alledaagse leven. Je hebt eindelijk de tijd om wat boeken te lezen die al langere tijd op je lijstje stonden. Door te lezen over je vakgebied, ondernemen of persoonlijke ontwikkeling, doe je volop inspiratie op om er straks weer tegenaan te gaan. 

Heb je nog geen lijst met boeken die je wilde lezen? Dit zijn mijn favoriete boeken die ik de laatste tijd heb gelezen:

Als content marketeer en copywriter heb ik het geluk dat mijn werk, zelfs nu het halve land stilligt, gewoon door blijft gaan. Wel heeft de coronacrisis mij doen realiseren hoe kwetsbaar je kunt zijn als ondernemer. Daarom ga ik de komende tijd ook extra aan de slag met deze 9 manieren om mijn eigen online marketing te verbeteren. En daarnaast help ik ook jou graag om aan de slag te gaan met je marketing. 

Wil jij deze periode gebruiken om te gaan knallen met je online marketing? Maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Ik help je er graag mee. Stuur me gerust een mailtje via hello@deborahschoonen.nl of DM me op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *