fbpx
Wat doen nadat je een blog publiceert

8 dingen om te doen NADAT je een blog hebt gepubliceerd

Yes, na úren schrijven, verbeteren en bijschaven is je blog eindelijk klaar. Je leest er nog even snel doorheen om nog één keer te checken of er geen fouten instaan en klikt vervolgens in recordtempo op de grote ‘publiceren’ knop. Klaar, finito, niets meer aan doen. Laat die bezoekers maar komen!

De volgende ochtend kun je niet wachten om je Google Analytics te checken. Hoeveel mensen zouden je blog al gelezen hebben? De blauwe grafiek verschijnt op je scherm en je enthousiasme is binnen een seconde verdwenen. “Hoe kan dat?!”, vraag je jezelf af. Helemaal niemand heeft je blog gelezen.

Wat veel ondernemers niet realiseren, is dat bloggen voor je bedrijf veel meer inhoudt dan alleen maar blogjes tikken. De gemiddelde zakelijk blogger schrijft een blog, publiceert hem en doet er vervolgens helemaal niets mee. Het resultaat? Je bent eindeloos aan het schrijven, besteedt uren aan je blog, zonder dat iemand het echt leest en zonder dat je er iets mee bereikt.

Zodra je een blog publiceert, bent je nog niet klaar. Sterker nog, daar begint het pas. Wat zou er gebeuren als je net zoveel tijd zou besteden aan het promoten van je blogs als aan het schrijven ervan? Zou je blog niet stukken sneller groeien? En zou je niet véél meer impact maken? Ik denk van wel.

Wat moet je doen nadat je je blog publiceert?

Zakelijk bloggen gaat over meer dan alleen het schrijven van je blog. Het gaat ook over de dingen die je doet om je blog onder de aandacht te brengen. En om altijd te blijven verbeteren. Maar HOE doe je dat dan? Simpel, met de volgende 8 stappen.

1. Extra check

We beginnen met het saaiste stukje – dan hebben we dat vast gehad – het checken van je blog. Ik weet het, je hebt je blog al uitvoerig nagelezen voordat je hem publiceerde, maar kijk er voor de zekerheid nog één laatste keer naar. Gewoon om te zien of alles goed staat. Belangrijke dingen om op te letten zijn:

  • Ziet je blog er mooi uit op het scherm van je computer? Nodigt je blog uit om te lezen?
  • Hoe ziet je blog er op mobiel uit? Is alles goed leesbaar?
  • Staat de URL goed? Of staan er misschien nog rare woorden/tekens in?
  • Staat je call-to-action goed? Staat – indien van toepassing – ook het juiste linkje in je call-to-action?
  • Staan er écht geen fouten meer in?

2. Voeg je blog toe aan Google Search Console

Het kan soms even duren voordat Google je nieuwe artikel heeft gevonden en het indexeert. Je kunt dit proces handmatig versnellen door je blog aan te melden via Google Search Console. Dat doe je als volgt:

  • Open Google Search Console
  • Kopieer de URL van je nieuwe artikel, plak dit in het zoekveld bovenin Google Search Console en druk op enter
  • Je krijgt vervolgens te zien of de pagina is geïndexeerd in Google. Is je artikel nog niet geïndexeerd? Klik dan op ‘Indexering aanvragen’
  • Google gaat checken of de URL kan worden geïndexeerd
  • Als alles goed gaat, krijg je een bevestiging te zien dat de indexering van de pagina is aangevraagd. Zodra je pagina is geïndexeerd (dat kan een paar minuten of een dag duren) kan je blog worden getoond in Google.
Google Search Console bevestiging

Ook als je geen indexering aanvraagt, weet Google je nieuwe blog meestal wel binnen een paar dagen te vinden. Door de indexering handmatig aan te vragen, kun je het proces wat versnellen.

3. Voeg linkjes naar je blog toe

Interne links kunnen helpen om jouw blog beter vindbaar te maken in Google. In dit artikel lees je precies hoe interne links werken. Heel simpel gezegd: hoe meer pagina’s op jouw website naar jouw artikel linken, hoe meer waarde dat artikel meekrijgt. Die waarde kan op zijn beurt weer zorgen voor een hogere positie in Google.

Om jouw nieuwe artikel meteen al een boost mee te geven, wil je direct nadat het live gaat al wat links naar het artikel toevoegen. Ga niet zomaar linken, maar zorg dat je vanaf relevante pagina’s linkt én dat je het linkje plaatst op relevante woorden.

Klinkt ingewikkeld? In de praktijk valt het best mee. Zo vind je stap voor stap vanaf welke pagina’s je een linkje kunt plaatsen naar je nieuwe artikel:

  • Ga naar Google en type als zoekopdracht de URL van jouw site + het onderwerp van je nieuwe artikel. Stel, ik zou willen linken naar een blog over het maken van een content planning, dan ziet dat er zo uit:
Voorbeeld zoekopdracht voor goede interne links
  • In de zoekresultaten vind je op welke pagina’s het woord ook wordt benoemd. Dat zijn goede pagina’s om je linkje op te zetten.
  • Bewerk de pagina’s die je gevonden hebt en voeg waar dat relevant is een linkje toe naar je nieuwe artikel.

4. Deel je blog via Pinterest

Pinterest is een geweldige manier om meer lezers voor je blogs te krijgen. Waarom dat zo is én hoe je het strategisch aanpakt, lees je in deze gids over Pinterest voor bedrijven.

Voordat je je blog kunt delen via Pinterest, heb je eerst een afbeelding nodig. Deze kun je bijvoorbeeld maken in Canva. Voeg bij het inplannen van je Pin een (SEO)-titel en omschrijving toe en vergeet vooral de link naar je blog niet. Want zonder link, kunnen mensen ook niet doorklikken 😉

Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken met je Pins én heel efficiënt gebruik maken van Pinterest? Maak dan gebruik van Tailwind. Niet alleen kun je vliegensvlug Pins inplannen, via Smartloops zorg je er ook voor dat je Pins na verloop van tijd automatisch opnieuw gedeeld worden en via Communities kunnen ook andere mensen jouw Pins bewaren op hun Pinterest borden.

5. Deel je blog via social media

Misschien wel de makkelijkste manier om te zorgen dat meer mensen blog lezen: deel hem via social media. Plaats een update waarin je laat weten dat je een nieuwe blog hebt geschreven en vraag mensen je blog te lezen. De kans is groot dat je vrienden, familie en andere mensen die je volgen (of op zijn minst een deel ervan) het leuk vinden om zo nu en dan te lezen waar je mee bezig bent, dus zorg je laat weten dat er iets nieuws te zien is.

6. Gebruik stukken van je blog voor andere content

Weet je wat zo handig is aan bloggen? Je kunt je blog op verschillende manieren hergebruiken. Zo hoef je niet steeds nieuwe content te verzinnen. Lekker efficiënt. Je kunt bijvoorbeeld de volgende dingen doen met je blog:

  • Quotes uit je blog mooi vormgeven en deze delen als post of story
  • Een van de tips die je geeft los benoemen in een caption (en mensen naar je blog verwijzen voor meer)
  • Een infographic maken van de informatie die je vertelt in je blog
  • Je blog samenvatten in informerende Stories
  • Een e-book schrijven op basis van je blog

7. Stuur een nieuwsbrief uit over je blog

Heb je een nieuwsbrief die je bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks uitstuurt? Dat is een prima gelegenheid om je blog onder de aandacht te brengen. Je kunt een korte samenvatting toevoegen van meerdere blogs of juist een verhaal om je blog heen vertellen. Deze stap is vooral relevant als je al actief bent met e-mailmarketing en een redelijk aantal e-mailadressen hebt verzameld.

8. Check de resultaten in Google Analytics

Ook niet onbelangrijk om te weten: hoe presteert je blog eigenlijk? Wordt hij veel gelezen? En komen de lezers vooral uit social media, Google of bijvoorbeeld via je e-maillijst? Op basis van deze gegevens kun je je strategie in de toekomst verbeteren.

Kijk ook eens hoe je nieuwe artikel het doet in vergelijking met je oudere blogs. Hieruit kun je bijvoorbeeld opmaken welke content goed werkt voor jouw lezers. Zo weet je meteen waar je in de toekomst meer over kunt schrijven.

De stappen die je zet na het publiceren van je blog kunnen het verschil betekenen tussen een booming zakelijke blog en een blog die nooit echt van de grond komt. De content die jij met bloed, zweet en tranen hebt geschreven, verdient het om gelezen te worden. Daarom wil ik je aanmoedigen om nét dat beetje extra moeite te doen en te zorgen dat je écht impact maakt. Good luck!

Kickstart jouw blog

Wil jij gaan bloggen voor je bedrijf? Maar weet je niet zo goed waar je beginnen? In het ‘Kickstart jouw blog’ programma help ik jou om in één week een blog op te zetten. Na het programma heb mij:

  • Jouw blogstrategie bepaald
  • Een content planning voor minimaal 3 maanden
  • Jouw eerste blog gepubliceerd
  • Je eerste lezers ontvangen

Ben jij erbij? Lees hier meer over wat je kunt verwachten!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings