fbpx
goede titel bedenken

Goede titel bedenken: 8 tips voor de perfecte titel (+ titelformules)

Vijf seconden… dat is hoe lang je hebt om iemand over te halen jouw tekst te lezen. Je moet dus snel een goede indruk maken. Dé manier om dat te doen, is door een pakkende titel te bedenken.

Je titel is – al dan niet samen met je uitgelichte afbeelding – het allereerste wat mensen van een blog, (verkoop)pagina of mail zien. Maar liefst 80% van de bezoekers leest alleen je titel (en niet de rest van je artikel), zo blijkt uit een onderzoek van Moz. Is deze titel saai of onduidelijk? Dan is je lezer al lang afgehaakt voordat hij je eerste zin leest. Laat staan de rest van je tekst.

De titel is het aller-belangrijkste onderdeel van je tekst. Daarom spendeert menig copywriter minstens zoveel tijd aan de titel als aan de tekst zelf. Met een goede titel zorg je dat jouw tekst eruit knalt tussen alle andere informatie die je lezer op een dag op zich afgevuurd zijn.

Je begrijpt het: je hebt een goede, pakkende titel nodig om het als ondernemer te maken in deze wereld. Als je titel suf is, leest niemand de rest van de pagina. En als niemand je pagina leest, verkoop je ook niks. Nu vraag je je waarschijnlijk af: “Hoe maak ik dan een pakkende titel?” Goed nieuws: je hebt daar precies de goede blog voor gevonden!

Wil jij vandaag nog betere titels schrijven? Lees deze blog dan he-le-maal tot het einde. Dan leg ik je stap voor stap uit hoe je dat aanpakt.

Pakkende titels leveren je bakken met geld op

Voordat we verder gaan, wil ik nog even nét wat dieper ingaan op wat een pakkende titel voor impact kan hebben op je bedrijf.

Waarom is een pakkende titel zo belangrijk?

Je kunt het meest fantastische, waardevolle product ter wereld hebben. Maar als je headline shit is, verkoop je amper iets. Als je al iets verkoopt.

Het werkt ook de andere kant op. Als je een geweldige headline hebt, waardoor je droomklant instantly stopt met scrollen en barst van nieuwsgierigheid… dan mag de rest van je salescopy matig zijn en nóg maak je tien keer zoveel verkopen als met een shitty headline.

De reden waarom? Een betere headline zorgt dat meer mensen de tijd nemen om de rest van je boodschap te lezen. Je krijgt zo dus veel meer kansen om je product te verkopen.

Laten we advertentietitels als voorbeeld nemen. Een goede titel kan je twee keer zoveel klikken opleveren als een minder knappe titel. Twee keer zoveel mensen krijgen je verkooppagina te zien, wat zorgt voor twee keer zoveel verkopen. En dát zorgt op zijn beurt voor twee keer zoveel omzet.

Maar we zijn nog niet klaar. Als je er met een betere titel in slaagt om twee keer zoveel mensen op je advertentie te laten klikken, heb je je kosten per klik gehalveerd.

Ik zal je de wiskundige formules besparen, maar laten we het erop houden dat een sterke titel de potentie heeft om je omzet méér dan te verdubbelen.

Dát is de kracht van pakkende titels.

Hoe maak je een pakkende titel: 8 tips

Het belangrijkste doel van een headline is zorgen dat de juiste mensen stoppen met scrollen en vol overgave de rest van je tekst lezen.

Nu hoor ik je denken: “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan”.

Laten we het wat concreter maken. Zo schrijf je een sterke titel:

1. Gebruik zoekwoorden

Met een titel zonder zoekwoorden is het knap lastig om goed te scoren in zoekmachines. Zorg daarom dat je relevante zoekwoorden toevoegt aan je titel waarvan je verwacht dat mensen ze in Google intypen als ze jouw content zoeken.

2. Wees specifiek

Maak in je titel duidelijk wat iemand van je tekst kan verwachten. Door specifiek te benoemen waar je lezer naar zoekt, trek je de aandacht en zorg je dat iemand verder wil lezen.

3. Wek vragen op

Verklap in je titel nog niet het grote geheim dat je in je blog gaat onthullen. Laat ruimte over voor de verbeelding, zodat mensen nieuwsgierig zijn om verder te lezen.

4. Houd het kort

Mensen zijn lui en skippen snel over lange stukken tekst heen. Een korte titel wordt sneller gelezen.

5. Maak een belofte

Zo maak je duidelijk wat mensen kunnen verwachten als ze de rest van je tekst lezen. Als de belofte ze aanspreekt, lezen ze verder.

6. Bedenk je titel als eerste

Schrijf je titel voordat je de rest van je tekst schrijft. Dit geeft focus tijdens het schrijven van je artikel.

7. Maak het groots en opvallend

Op social media, in de (online) krant, op tv en op straat: de wereld schreeuwt om onze aandacht. Om op te vallen, moet je van goede huize komen. Daarom werkt het goed om een grote, indrukwekkende claim te doen in je titel. Maar: zorg dat je deze belofte wel daadwerkelijk waarmaakt.

8. Gebruik emoji’s

Dit is met name relevant als je een titel bedenkt voor social media, een advertentie of een mailing. Met emoji’s voeg je letterlijk kleur toe aan je titel. Dit valt extra op en geeft mensen meteen een idee waar je titel over gaat, nog voordat ze een letter gelezen hebben.

Goede titel bedenken = goede titel jatten

Zoals je ziet komt er best wat bij kijken om een goede titel te verzinnen. Het bedenken van originele titels is een vak apart. Copywriters besteden er letterlijk járen aan om de kunst eigen te maken.

Toch is er ook een makkelijkere manier om aan goede titels te komen. Zal ik je een geheimpje verklappen? Veel van de meest succesvolle copywriters beginnen hun tekst niet met een wit vel papier. In plaats daarvan grijpen ze terug naar bewezen formules die in het verleden voor succes hebben gezorgd – en de potentie hebben om dat in de toekomst ook te doen.

Deze manier van werken scheelt niet alleen zeeën van tijd, maar de kans is ook een stuk groter dat je tekst een schot in de roos is.

Door gebruik te maken van een titelformule, kost het je slechts twee minuten om een pakkende kop te schrijven voor je tekst. Om je op weg te helpen, heb ik een paar van mijn favoriete titelformules voor je op een rijtje gezet.

En kun je er niet genoeg van krijgen? Scroll dan ook zeker even naar het einde van dit artikel om toegang te krijgen tot ruim 100+ converterende titelformules. Zo kun jij op elke tekst die je voortaan schrijft een effectieve, originele titel plakken, zonder dat het gaat vervelen.

Titelformules en voorbeelden van pakkende titels

Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Jarenlang hebben copywriters verschillende soorten titels uitgetest. Met resultaat, want daar zijn een aantal formules uitgekomen die goed werken om lezers te prikkelen. Om een pakkende titel te schrijven, hoef je alleen maar deze formules te gebruiken.

Bang om onorigineel te zijn? Nergens voor nodig, want door een formule te pakken en daar jouw onderwerp en creativiteit op los te laten, heb je sowieso een unieke titel. 

X manieren om… of X tips om…

Lezers houden van cijfers in titels. Ze weten precies hoeveel informatie ze kunnen verwachten. Wanneer je voor deze formule kiest, is het belangrijk dat er ook in je tekst nummers terugkomen. Geef je bijvoorbeeld 7 tips? Nummer die tips dan ook. Zo maak je je tekst meteen overzichtelijker. 

Vaak werken oneven nummers het beste. Je geeft zo (onbewust) het idee dat je écht alle tips hebt uitgeschreven en geen informatie achterwege laat om op een rond getal uit te komen. Schrijf de cijfers niet voluit, maar gebruik het cijfer zelf. Dat valt meer op en blijft beter hangen. 

Voorbeelden van deze titels in de praktijk:

SEO schrijven: in 6 stappen naar een knettergoede SEO tekst

Betere teksten schrijven? Volg deze 10 schrijftips!

6 podcast tips voor inspiratie over marketing, ondernemen en persoonlijke ontwikkeling

Hoe (kun je)… of Zo (doe je)…

Dit is de Nederlandse versie van de welbekende how-to titel. Mensen willen graag weten hoe ze dingen zelf kunnen doen. Met deze titel constructie laat je heel duidelijk zien wat mensen eraan hebben om je blog te lezen: ze leren hoe ze iets kunnen doen. Als jouw onderwerp goed aansluit bij wat jouw klant wil weten, is de kans héél groot dat iemand doorklikt en je blog leest. 

Voorbeelden van deze titels in de praktijk:

“Hoe SEO jou meer vrijheid in je bedrijf kan opleveren

Afbeeldingen optimaliseren voor Google: zo doe je dat

Maak jij deze fouten?

Met een titel als dit trek je ongetwijfeld de aandacht. Niemand houdt ervan om fouten te maken. Mensen zijn daarom heel snel geneigd om even snel te checken of ze misschien een van de fouten maken. Door de titel precies aan te passen op jouw doelgroep en het thema waar je over blogt, kan het bijna niet anders dan dat mensen je artikel willen lezen. 

Zo kan deze formule er in de praktijk uitzien:

5 redenen waarom jouw site niet gevonden wordt in Google (en hoe je het oplost)

Een snelle manier om…

Over het algemeen willen mensen iets zo snel mogelijk bereiken of ergens zo snel mogelijk vanaf komen. Daarom zit je met een titel waarin je een efficiënte of snelle manier om iets te doen altijd goed. 

Zo kan deze formule er uitzien in de praktijk:

“Zo verzin je een jaar aan blogonderwerpen in twee uur tijd”

“Hoe je in één dag content schrijft voor de hele maand”

Meer inspiratie nodig? Download 100+ gratis titel formules

Hoe handig zou het zijn als je een lijst zou hebben met meer dan 100 converterende titels waarvan je zeker weet dat ze werken? Reuze handig! Dat vond ik ook. Daarom bouwde ik de afgelopen jaren aan een lijst met alle titels die goed werkten voor mij én voor anderen. En ik ben de beroerdste niet: deze lijst deel ik GRATIS met jou. Je kunt de 100+ gratis titel formules downloaden via deze pagina

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings