fbpx
Google MUM update

Beware: de Google MUM-update komt eraan! Dit moet je weten

Meerdere keren per jaar rolt Google een nieuwe update aan zijn algoritme uit. De ene keer is deze update wat groter dan de andere keer. Tijdens zijn Google I/O-event afgelopen week kondigde Google een compleet nieuwe technologie aan: Google MUM. 

Met de komst van Google MUM zullen er heel wat dingen gaan veranderen in de wereld van zoekmachines en SEO. In dit artikel lees je wat de MUM update inhoudt, hoe het eruit gaat zien en misschien wel het belangrijkste: hoe je zorgt dat je goed bent voorbereid. Dat alles zonder ingewikkelde SEO-talk, maar gewoon lekker simpel, beloofd!

Wat is de Google MUM update?

Laten we beginnen bij het begin. De afkorting MUM staat voor Multitask United Model. MUM is een model dat taal begrijpt. Net als BERT, het model dat Google sinds 2019 gebruikt om zoekopdrachten en content te begrijpen. 

Destijds was BERT al een enorme stap voor Google. MUM is echter nog 1000 keer krachtiger. Dat komt voornamelijk doordat het model kan multitasken. Zo kan het zoekers op compleet nieuwe manieren voorzien van informatie. 

MUM onderscheid zich vooral vanwege de mogelijkheid om te multitasken. Het model begrijpt 75 verschillende talen en kan meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren. Zo kan MUM tegelijkertijd:

  • Kennis over de wereld vergaren
  • Taal begrijpen en genereren
  • Getraind worden in 75 verschillende talen
  • Meerdere manieren van informatie begrijpen, zoals afbeeldingen, tekst en video

Zo ziet MUM er in de praktijk uit

Tijdens het I/O-event demonstreerde Google het MUM-model met de volgende zoekopdracht: “I’ve hiked Mt. Adams and now want to hike Mt. Fuji next fall, what should I do differently to prepare?”

De huidige versie van Google zou een dergelijke zoekopdracht knap lastig vinden. In de demonstratie van MUM liet Google echter zien dat het nieuwe model wél in staat is om met een zinnig antwoord te komen. Zo rolden er een aantal overeenkomsten en verschillen tussen de twee bergen uit. Ook kwamen er artikelen naar voren over de klimuitrusting die je nodig hebt voor Mt. Fuji. 

En de mogelijkheden van MUM gaan verder. Want naast tekst, begrijpt het ook afbeeldingen en videos. Zo liet Google zien dat je zelfs een foto van je wandelschoenen kunt invoegen met de vraag ‘Kan ik deze gebruiken om Mt. Fuji te beklimmen?’ MUM laat vervolgens weten of de schoenen oké zijn en verwijst je meteen naar een artikel over aanbevolen uitrusting voor Mt. Fuji. 

Wanneer wordt MUM werkelijkheid?

Google heeft aangekondigd dat MUM eraan komt en dat het model intern uitgebreid wordt getest. Er is echter nog geen indicatie van wanneer we het kunnen verwachten. Wel vertelde Google de uitrol van MUM van tevoren aan te kondigen, net zoals Google dat destijds ook deed met de BERT-update. 

Het kan nog wel even duren voordat de MUM-update werkelijkheid wordt. Voor die tijd is het slim om je eerst te richten op de update van volgende maand: de Page Experience Update. 

Hoe bereid je je voor op Google MUM?

Het algoritme van Google wordt er steeds beter in om content op dezelfde manier te begrijpen als mensen. Met de komst van MUM maakt Google hier een nieuwe grote stap in. Hoe kun je je voorbereiden op de komst van Google MUM? 

Nu Google steeds slimmer wordt, is het steeds belangrijker om te zorgen dat je content van hoge kwaliteit is. Zorg dat je content goed geschreven is, makkelijk is om te lezen en op een hele natuurlijke manier is geoptimaliseerd voor Google. 

Prop je tekst vooral niet vol met steeds weer hetzelfde zoekwoord om hoger te scoren. Dit soort oude SEO-trucjes zijn nu écht verleden tijd. Schrijf in plaats daarvan content die je publiek graag wil lezen. Zorg verder dat je content vernieuwend is, iets origineels heeft en een duidelijke structuur heeft. Zolang jij je blijft focussen op kwalitatieve content, komt het sowieso goed!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings