Hoe schrijf je een blog?

Hoe schrijf je een blog? In deze 7 simpele stappen!

Ken je dat, dat je naar het papier zit te staren en totaal geen idee hebt hoe je moet beginnen? Of dat je zomaar aan de slag gaat met het schrijven van een blog, maar achteraf niet bepaald tevreden bent met het resultaat? Je bent niet de enige. Daarom deel ik in dit artikel mijn schrijfproces: hoe ik in 7 vaste stappen steeds weer een sterke blog opbouw. Zo schrijf jij volgende keer vol inspiratie een blogpost waar je 100% tevreden over bent.

Verschillende manieren om een blog te schrijven

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om blogs te schrijven. De een begint met typen en maakt er daarna een samenhangend geheel van. De ander gaat juist heel systematisch te werk en bouwt een blog vanaf het begin gestructureerd op. Mijn eigen manier hangt er precies tussenin. Wanneer je steeds meer gaat schrijven, merk je vanzelf welke manier het beste bij jou past. Met deze 7 stappen hoop ik je alvast op weg te helpen.

Stap 1: Het idee

Een goede blog begint met een goed idee. Houd daarom in een boekje, app of document een lijst met ideeën bij die je steeds weer aanvult zodra je inspiratie hebt. Op deze manier heb je altijd een leuk onderwerp om over te bloggen. Toch even geen inspiratie? Lees dan even mijn gouden tips voor het bedenken van blogonderwerpen

Tip: Ik verzamel ideeën voor blogs in een tool genaamd Asana. Zodra ik met een blogonderwerp aan de slag ga, sleep ik het naar de volgende rij: ‘Schrijven’. Via Asana kun je je ideeën overzichtelijk bewaren en zie je meteen met welke ideeën je al iets gedaan hebt.

Blog schrijven op papier

Stap 2: Bouw de structuur

In deze stap maak je alvast een opbouw voor je blogpost. Pak een leeg vel papier (of een leeg Word-document) en schrijf het onderwerp van je blog in het midden. Bedenk meteen hoe je het onderwerp kunt verpakken in een aantrekkelijke titel. Dat geeft direct focus aan je blog. Je maakt als het ware een belofte die je moet nakomen.

Tip: In dit artikel lees je hoe je een echt pakkende titel schrijft.

Om de titel heen schrijf je alle deelonderwerpen die je in de tekst wilt bespreken. Bedenk jezelf: ‘Wat willen mijn lezers graag weten over dit onderwerp?’ Verwerk de deelonderwerpen meteen in tussenkoppen, dan zijn ze straks kant-en-klaar om te gebruiken. Ga voor een kop die de aandacht trekt en de lezer nieuwsgierig maakt. Heb je al inspiratie over wat je onder de kop wilt vertellen? Zet dit er dan onder. In steekwoorden of zelfs al in losse zinnen.

Je maakt de structuur af door alvast te bedenken wat er in de intro en het slot moet komen. Welk probleem los je op met de tekst? En wat is het doel van de tekst? Beantwoord deze vragen en je hebt een goede basis voor je intro. Welke conclusie wil je dat de lezer trekt met de tekst? Deze kun je in het slot verwerken. Noteer ook meteen de call-to-action. Wat wil je dat jouw lezer doet na het lezen van de tekst? Schrijf het alvast op als onderdeel van je slot. 

Wanneer je op deze manier heel structureel je blog schrijft, heb je in korte tijd al duidelijk voor ogen hoe de tekst eruit komt te zien. Zo voorkom je een writersblock en heb je voordat je daadwerkelijk begint al de eerste woorden op papier staan.

Stap 3: Schrijf de eerste versie van je blog

Nu je een duidelijke structuur hebt, is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en de daadwerkelijke blog te schrijven. Dankzij de goede voorbereiding, wordt het schrijven van je blog een stuk makkelijker. Er staat al iets op papier. Je hoeft je blog alleen nog maar uit te schrijven.

Tijd om te beginnen met schrijven dus. Pak er een grote kop koffie bij en schrijf – als het even kan – in één keer de eerste versie van je blog. Zo houd je de flow erin. Het kan helpen om eerst de structuur uit te typen en je steekwoorden te veranderen in complete koppen en zinnen. Als het goed is heb je zo al een mooie basis voor je tekst. 

Geef je tekst meer body door de tekst in de alinea’s aan te vullen met extra zinnen. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

  1. Begin bij het begin en werk je tekst van begint tot einde uit
  2. Spring van de ene alinea naar de andere en werk aan de stukken waar je op dat moment de meeste inspiratie voor voel

Maak je bij de eerste versie vooral niet te druk om zinsbouw, grammatica en spelling. Daar kijken we later naar. Het belangrijkste is dat je een eerste versie van je tekst op papier krijgt. Zo heb je alvast een basis die je later kunt perfectioneren.

Wil je toch wat meer houvast tijdens het schrijven van je tekst? Met de volgende tips zit je zeker goed.

Tips voor betere blogs

Een goede blog is makkelijk om te lezen, sluit aan op wat je klant graag wil weten en laat een stukje persoonlijkheid zien. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Pas de volgende tips toe in je teksten:

  • Schrijf korte zinnen: wanneer je tekst bestaat uit alleen maar lange zinnen die meerdere regels in beslag nemen, leest dat niet bepaald lekker door. Houd het kort. Dat is een stuk makkelijker om te lezen. En dat wil je. Want zo voorkom je dat iemand afhaakt.
  • Gebruik ‘je’ en geen ‘ik’: een lezer (of potentiële klant) is niet geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt. Je lezer is alleen geïnteresseerd in wat hij ergens aan leeft. Houd dat in je achterhoofd tijdens het schrijven. Door zoveel mogelijk ‘je’ en zo weinig mogelijk ‘ik’ te gebruiken, zet je alvast een stap in de goede richting.
  • Vermijd jargon en andere moeilijke woorden: sommige ondernemers vinden het leuk om met moeilijke woorden te strooien. Ze hebben het idee dat ze daardoor slimmer lijkt. Het daadwerkelijke resultaat? Je lezer begrijpt er niets van en haakt in no time af. Je komt pas écht slim over als je een moeilijk onderwerp simpel kunt uitleggen.
  • Schrijf zoals je praat: vind je het lastig om je blog op papier te krijgen? Spreek de informatie die je wilt vertellen dan hardop uit. En als je dat gek vindt, leg het dan uit aan een vriend, collega of partner. Schrijf de woorden die je gebruikt om het uit te leggen vervolgens op. Wees vooral niet bang om spreektaal te gebruiken. Dat kan gewoon, vooral op een informeel platform als je eigen blog. En je maakt je teksten er meteen een stuk persoonlijker mee!
Blog herschrijven

Stap 4: Herschrijven voor succes

Rode pen in de aanslag, want we gaan de tekst herschrijven! Veel ondernemers slaan deze stap over. Ze zijn blij dat de tekst geschreven is en willen deze zo snel mogelijk publiceren. Dat is jammer, want door jouw tekst te herschrijven maak je van een middelmatige tekst een geweldige tekst. Aan de slag dus!

Maar voordat we de blog die je net geschreven hebt te grazen nemen, raad ik je aan om even een pauze te nemen. Het liefst minimaal een dag. Zo kijk je weer met een frisse blik naar je blog en haal je eventuele fouten er makkelijker uit. 

“Tijdens het herschrijven verandert een middelmatige tekst in een geweldige tekst”

Begin bij het herschrijven met de globale opbouw werk vervolgens steeds meer aan de details. Herschrijf je tekst bijvoorbeeld op basis van de volgende vier stappen:

  • Kijk nog eens goed naar de volgorde van tussenkoppen en alinea’s. Volgen deze elkaar logisch op of maak je de tekst beter door een aantal alinea’s te verschuiven?
  • Houd het centrale onderwerp goed in je achterhoofd. Heeft je tekst stukken die niet bijdragen aan het centrale thema? Schrap deze. Het kan moeilijk zijn om een stuk van je werk weg te gooien, maar uiteindelijk zorgt het voor een beter resultaat.
  • Nu moeten we er toch echt aan geloven: de grammatica. Loop je hele tekst van begin tot eind na. Check elke zin op grammatica en beoordeel gelijk of de zin wel lekker loopt. 
  • Nadat alle grammaticafouten eruit zijn en de volgorde van je tekst klopt, lees je nog (minstens) één keer door je hele artikel heen. Het liefst hardop en zin voor zin. Let hierbij goed op de toon waarin de tekst geschreven is. Past deze bij de doelgroep? Beoordeel ook meteen of de zinnen elkaar logisch opvolgen. Ten slotte haal je alle vage woorden eruit. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn in je woordkeuze. Dit maakt je tekst duidelijk en helpt om de juiste doelgroep aan te spreken.

Neem in deze stap ook zeker even de tijd om kritisch naar je call to action te kijken. Met een goede call to action, zorg je dat jouw blog meer bijdraagt aan jouw business en blijf je langer in contact met je lezer. Maak je aan het einde van je blog duidelijk wat de volgende stap is voor de lezer? Zo niet, werk dan nog even aan je call to action.

Zoals je ziet is het herschrijven van je blog een hele klus. Maar geloof me: het is de moeite waard. Je teksten worden er vlotter én doeltreffender van.

Stap 5: Optimaliseer voor zoekmachines

Nu je een prachtige blogpost hebt geschreven, wil je uiteraard ook dat deze wordt gelezen. Door de tekst te optimaliseren voor zoekmachines, zorg je dat je niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn lezers aantrekt met je blog. Altijd doen dus!

Om jouw blog goed te optimaliseren, is het belangrijk dat je in de huid van jouw websitebezoeker kruipt. Bedenk welke zoekwoorden hij zou gebruiken om de informatie uit jouw blog te vinden. Zorg dat deze zoekwoorden ook in jouw blog voorkomen. Bij voorkeur op prominente plaatsen, zoals de titel, eerste alinea en tussenkoppen. Overdrijf dit niet, want je tekst moet vooral goed leesbaar blijven voor jouw bezoeker.

Meer weten over hoe je je blog kunt optimaliseren voor Google? Download dan mijn gratis SEO Quickstart Guide!

Blog schrijven tips

Stap 6: Picture perfect – maak je blog visueel aantrekkelij

Een lange lap tekst ziet er maar saai uit. Het nodigt niet bepaald uit om te gaan lezen. Voeg daarom een of meerdere bijpassende afbeeldingen toe om jouw blog écht helemaal af te maken. Gebruik hiervoor bij voorkeur eigen afbeeldingen. Heb je die niet? Dan kun je ook een bijpassend plaatje vinden op een site met stockfoto’s. 

Naast een leuke foto, zijn er nog meer manieren om je blog er wat leuker uit te laten zien. Kun je de inhoud bijvoorbeeld ook verwerken in een infographic? Of is er data die je kunt weergeven in een grafiek? Kun je de informatie uit de blog ook verwerken in een video? Maak hier gebruik van.

Naast de plaatjes zijn er nog andere manieren om je blog extra aantrekkelijk te maken:

  • Maak gebruik van korte alinea’s en voeg witruimte toe. Het is geen probleem om soms alinea’s van één zin te gebruiken. Integendeel. Dit maakt je tekst extra luchtig en helpt om de nadruk op bepaalde zinnen te leggen.
  • Zorg voor tussenkoppen. Zo verdeel je je artikel in ‘hapklare brokken’, wat het aantrekkelijk maakt om te lezen. Zeg nu zelf: hoe vaak lees jij eerst de tussenkoppen voordat je het artikel zelf gaat lezen?
  • Gebruik quotes, tabellen en opsommingen voor afwisseling in de structuur van je tekst

Stap 7: Kom maar op met die lezers

We zijn er bijna! Nu je een ijzersterke blog hebt die er ook nog eens leuk uitziet, is het logisch dat je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw artikel lezen. Al dat harde werk mag immers best beloond worden. Nadat je op de publiceerknop klikt ben je nog niet helemaal. Minstens even belangrijk als het schrijven van een blog, is het promoten ervan. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Deel je blog met je volgers op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn
  • Maak Pins voor je blog en deel deze via Pinterest (met deze templates doe je dat heel snel)
  • Stuur een e-mail naar de mensen op je mailinglijst

Wil je zorgen dat je écht het maximale haalt uit de blog die je net hebt geschreven? Check dan dit artikel voor 8 dingen om te doen nadat je je blog hebt gepubliceerd.

Handen uit de mouwen!

We zijn er! Volg deze 7 stappen voor elke blog die je schrijft en je bent zeker dat je consistent goede blogs publiceert. 

Maar eh… waarom is dat nu zo belangrijk, goede blogs schrijven? Wanneer je regelmatig kwalitatieve blogs plaatst, maak je een goede indruk op je doelgroep en laat je zien dat jij de expert bent. Daarbij bouw je ook meteen een band op met jouw lezers. En je wordt ook nog eens steeds beter gevonden in zoekmachines. Blijf dit een tijd lang consequent doen en het werpt na verloop van tijd gegarandeerd zijn vruchten af. 

Good luck!

En denk je nu na het lezen van dit stappenplan: ‘Poeh poeh, wát een werk!’? Snap ik. Je bent niet de enige. Ik hoor regelmatig dat ze dolgraag goede blogs op hun site willen, maar er eigenlijk niet aan toe komen. Herkenbaar? Dan heb ik een optie voor je. Met het blogabonnement help ik je maandelijks aan verse content voor jouw blog. Lees hier meer over het blogabonnement.

Scroll naar top
Je bent er bijna!

Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang het e-book ‘Bloggen voor Succes’ meteen in je mailbox!

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!