fbpx
Hoe vaak bloggen

Hoe vaak moet je bloggen voor het beste resultaat?

Heb jij een blog? Of heb je al eens overwogen om een blog te beginnen? Dan is de vraag “Hoe vaak moet ik bloggen?”, ongetwijfeld al eens door je hoofd gegaan. Dat is logisch, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk uit je blog halen. En hoe actief je bent speelt een belangrijke rol in het resultaat dat jij met bloggen behaalt. Daarom ging ik op onderzoek uit om te achterhalen hoe vaak je nu daadwerkelijk zou moeten bloggen om zoveel mogelijk uit je blog te halen.

Het ideale aantal blogs per maand

Als je op zoek was naar een makkelijk antwoord, heb ik slecht nieuws voor je. Hoe vaak jij het beste kunt bloggen is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst heeft het te maken met het resultaat dat je wilt halen met bloggen en de doelgroep die je wilt bereiken. Besteedt jouw doelgroep dagelijks veel tijd door op social media en met het lezen van blogs? Of heb je juist een doelgroep die maar één keer per week echt de tijd neemt om artikelen te lezen op internet. Dit is enorm bepalend voor hoe vaak je het beste kunt bloggen.

Laten we het eens over jouw doelen hebben. Hoe ambitieus zijn die? Wil jij het liefst zo snel mogelijk een groot bereik met jouw blog? En binnen korte tijd veel bezoekers halen uit zoekmachines? Om dit te bereiken moet je flink aan de bak en wekelijks meerdere blogs online plaatsen. Gaat het jou puur om het effect op de lange termijn en heb je geduld om dit te bereiken? Dan volstaat het ook om wat minder vaak te bloggen om jouw doelen te bereiken. 

Kijk ook eens naar jouw concurrentie. Want ook zij spelen een rol. Is er voor jouw onderwerp veel concurrentie? Dan kan het lastig zijn om goed gevonden te worden in Google. Om goed te concurreren is het belangrijk dat jouw blogs van hoge kwaliteit zijn en dat je regelmatig iets nieuws plaatst. 

Door al deze factoren is er eigenlijk geen algemeen antwoord te geven over hoe vaak je zou moeten bloggen. Wel kun je op basis van jouw doelgroep, doelen en concurrentie alvast een inschatting maken.

Vaker bloggen = betere resultaten

Wil jij zo snel mogelijk succes behalen met jouw blog? Bijvoorbeeld in de vorm van bezoekers, hogere posities in Google en zelfs meer klanten die via jouw blog binnenkomen? Dan helpt het om veel te bloggen. “Wat is dan veel?”, hoor ik je denken. Gelukkig zijn hier wél cijfers voor. Uit een onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven die 11 keer per maand bloggen gemiddeld 4 keer zoveel leads uit hun blog halen dan bedrijven die maar 4 blogs per maand publiceren. Elke extra blog die je plaatst zorgt voor extra kansen om gevonden te worden in zoekmachines. Pin je echter niet al te veel vast op deze cijfers, want er zijn meer factoren die het succes van jouw blog bepalen. 

Focus op kwaliteit

Hoewel vaker bloggen betere resultaten kan opleveren, blijft kwaliteit het allerbelangrijkst. Voor je lezers is het fijner om een goede en behulpzame blog te lezen, dan een serie blogs die je even snel hebt afgeraffeld. Ook Google hecht veel waarde aan kwaliteit. Daarom scoren langer, diepgaande posts over het algemeen beter in Google dan kortere posts. Je hebt meestal behoorlijk wat woorden nodig om iets écht goed uit te leggen en dat is ook hoe Google het ziet. Google wil bij elke zoekopdracht de beste en meest relevante content bovenaan zetten. Dit zorgt voor de beste gebruikerservaring. Daarom hecht Google vaak meer waarde aan inhoudelijke blogs dan meer oppervlakkige blogs. Kortom: vaker bloggen heeft pas écht nut als je kunt zorgen dat al je blogs van hoge kwaliteit zijn.

Blogs schrijven vs. blogs promoten

Vaker bloggen kan helpen om je blog snel te laten groeien. Veel ondernemers vergeten hier echter een stap. Ze schrijven en schrijven maar om meerdere keren per week een nieuwe blog te publiceren. Zodra het ene artikel online staat, gaan ze meteen door met het volgende artikel. Ze vergeten echter om hun blogs ook te promoten. Het resultaat: hun blogs krijgen lang niet zoveel lezers als ze zouden willen én hun blog groeit stukken minder snel dan nodig is.

Natuurlijk gaat dit jou niet gebeuren. Plan niet alleen in hoeveel tijd je aan het schrijven van je blogs wilt besteden (en wanneer je dat wilt doen), maar ook hoe je je blogs wilt gaan promoten. Een vuistregel die ik regelmatig voorbij zie komen is:

Besteed 20% van je tijd aan het schrijven van je blog en 80% aan het promoten ervan

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Aan de ene kant wil je een aanzienlijk deel van je tijd besteden aan het promoten van je blog. Maar aan de andere kant is de kwaliteit van je blog óók een manier om je blog te laten groeien. Zo kost het schrijven van een monsterblog bijvoorbeeld hartstikke veel tijd, maar kan zo’n artikel je wél naar de eerste pagina van Google katapulteren. Zo doe je tijdens het schrijven ook indirect aan promotie van je blog.

Hoeveel tijd zou je dan – volgens mij – moeten besteden aan het promoten van je blog? Ik zou voor 50/50 gaan. Besteed de helft van je tijd aan het schrijven van je blog en de andere helft aan het optimaliseren voor Google en promoten van je blog.

Tijd besteden aan bloggen

Zo ontdek je hoe vaak jij zou moeten bloggen

Wat voor jou het beste aantal blogs per maand is, is afhankelijk van jouw ambities en hoeveel tijd je hebt om te bloggen. Ik kan nog wel uren blijven doorratelen over factoren die een rol spelen bij het bepalen hoeveel blogs je per maand zou moeten bepalen, maar uiteindelijk gaat het vooral om wat voor jou goed werkt.

Welk doel wil jij bereiken met je blog?

Voordat je gaat bepalen hoe vaak jij het beste kunt bloggen, is het belangrijk om na te gaan wat je precies met je blog wilt bereiken. Als je alleen zo nu en dan je expertise wilt laten zien heb je een totaal andere tactiek nodig dan wanneer je de ambitie hebt om een bruisend platform op te zetten met duizenden maandelijkse bezoekers. Over het algemeen geldt: hoe meer bereik je wilt aantrekken met je blog, hoe vaker je zult moeten bloggen. Als vuistregel kun je de volgende richtlijnen gebruiken:

Elke maand: Je wilt je blog vooral gebruiken om te laten zien dat jij de expert bent in je vakgebied en hebt geen sterke ambities om veel nieuwe klanten aan te trekken via je blog.

Elke twee weken: Je bent ervan overtuigd dat bloggen je wel degelijk gaat helpen om meer klanten aan te trekken, maar hebt daarnaast meerdere andere marketing uitingen die je inzet. Je blog is een onderdeel van je marketing strategie, maar niet de volledige focus.

Elke week: Je wilt je blog gebruiken om consistent aan je Google posities te werken en steeds meer bezoekers naar je website aan te trekken. Je blog is een centraal onderdeel van je marketing strategie en je hebt de ambitie om je blog tot een succes te laten uitgroeien.

Meerdere keren per week: Je bent vastbesloten om een groot succes te maken van je blog en hebt de ambitie om na verloop van tijd ook inkomsten uit je blog te halen.

Hoeveel tijd wil of kun je vrijmaken voor je blog?

Een belangrijk onderdeel in het bepalen van hoe vaak jij zou moeten bloggen, is hoe vaak je daadwerkelijk kúnt bloggen. Grote kans dat je agenda al bommetje vol staat, waardoor de tijd die je aan bloggen kunt of wilt besteden beperkt is. Kijk daarom vooral naar wat mogelijk is voor jou.

Ga voor jezelf na hoe lang je erover doet om een kwalitatieve blog te schrijven. Breng vervolgens in kaart hoeveel tijd je elke maand hebt om aan bloggen te besteden. Vervolgens is het een simpele rekensom om erachter te komen hoeveel blogs jij per maand kunt plaatsen. 

Hoe vaak moet je per maand bloggen

Probeer op zijn minst één keer per maand een nieuwe blog te plaatsen. Dat is het minimale wat nodig is om je lezers betrokken te houden en merkbare verbeteringen te behalen in zoekmachines. Maar zoals je hiervoor al las, is het beter om vaker te bloggen. Het liefst elke week of zelfs vaker. Uit onderzoek van Hubspot blijkt namelijk dat elke week bloggen gemiddeld een 2,5 keer beter resultaat behalen vergeleken met maar één keer per maand bloggen.

Ook is het belangrijk om voor regelmaat te gaan. Als je elke week blogt, kan dat bijvoorbeeld elke maandag zijn. Of elke laatste vrijdag van de maand, als je maandelijks gaat bloggen. Door vaste dagen aan te houden, weten jouw volgers wat ze van je kunnen verwachten. Ook geef je jezelf zo meer houvast en vergroot je de kans dat je het bloggen gaat volhouden.

Bonustip:

Kies in het begin voor een blogfrequentie die je gemakkelijk kunt halen. Zo voorkom je dat je in de problemen komt en overhaast een blog online plaatst. In de tijd die je overhoudt, kun je alvast blogs vooruit werken en een buffer opbouwen voor de komende weken. Op die manier geef je jezelf de tijd die nodig is om een kwalitatieve blog te schrijven.

Zo vaak blog ik zelf

Omdat bloggen een van de diensten is die ik aanbied én omdat ik het gewoon heel leuk vind om blogs te schrijven, kun je elke week een nieuwe blog lezen op mijn website. Dat wekelijks bloggen vind ik een fijn ritme dat voor mij prima vol te houden is.

Eén keer per week bloggen is vaak genoeg om in een fijn tempo te groeien en te zorgen dat er steeds meer content op mijn website komt te staan. Wat er op zijn plaats weer voor zorgt dat mijn blogs steeds beter gevonden worden in Google.

Als ik mezelf zou opleggen om vaker te gaan bloggen, betekent dat minder tijd om te besteden per blog. Kwaliteit vindt het allerbelangrijkste, dus ik schrijf liever elke week een uitgebreide en goede blog dan meerdere keren per week blogs waar ik minder de tijd voor kan nemen.

Realiseer je wel dat dit is wat voor mij goed werkt. Het past bij de keuzes die ik maak voor mijn bedrijf en bij mijn schema. Ik raad altijd aan om de blogfrequentie die jij kiest aan te passen op wat voor jouw doelen en planning goed werkt.

SEO service

Bloggen als basis van jouw content marketing

Naast dat regelmatig bloggen je veel kan opleveren, kan het je ook veel tijd besparen. Je blog kan dienen als de basis van jouw content marketing strategie. Wanneer je een uitgebreide blog schrijft, kun je deze inhoud perfect gebruiken voor je andere online uitingen.

Veel ondernemers zijn veel tijd kwijt aan het bedenken wat ze nú weer op social media moeten plaatsen. Jij ook? Dan heb ik goed nieuws voor je: met een actieve blog heb je altijd iets om over te posten op social media. Je kunt bijvoorbeeld een deel van je blog in de caption gebruiken of er een leuke quote uithalen die je als foto deelt. En heb je een nieuwsbrief? Door een stukje van je blog te delen heb je sowieso iets zinnigs te zeggen.

Zoals je ziet is een blog veel meer dan alleen maar wat artikelen op je site. En goede blog levert waardevolle input voor al je andere marketing uitingen. Handig hé! En nog een laatste voordeel: door op social media en in je mailings te verwijzen naar jouw blog, zorg je meteen dat meer mensen je blog lezen. Zo wordt een actieve blog de basis is om jouw online aanwezigheid steeds meer te laten groeien.

De conclusie: Hoe vaak moet je bloggen?

Dat was een heel verhaal. Maar hoe vaak kun je nu het beste bloggen? Ik zet het nog even allemaal voor je op een rijtje:

  • Blog zo vaak als je kunt. Het liefst elke week (of zelfs elke dag), maar op zijn minst één keer per maand.
  • Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Publiceer inhoudelijke blogs met waardevolle info waar je jouw doelgroep mee helpt. 
  • Plan niet alleen tijd in voor het schrijven van je blogs, maar ook voor het promoten ervan.
  • Kijk vooral naar wat voor jou haalbaar is. De beste blogfrequentie is een frequentie die je vol kunt houden. 
  • Ga voor regelmaat. Publiceer je blogs op vaste dagen in de week. Dat is fijn voor jouw doelgroep en ook voor Google.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings