planner om te bepalen hoe vaak je zou moeten bloggen

Heb jij een blog? Of heb je al eens overwogen om een blog te beginnen? Dan is de vraag “Hoe vaak moet ik bloggen?”, ongetwijfeld al eens door je hoofd gegaan. Dat is logisch, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk uit je blog halen. En hoe actief je bent speelt een belangrijke rol in de resultaten die jij als blogger behaalt. Daarom ging ik op onderzoek uit om te achterhalen hoe vaak je nu daadwerkelijk zou moeten bloggen om zoveel mogelijk uit je blog te halen. Je leest de resultaten in dit artikel.

De ideale blogfrequentie

Als je op zoek was naar een makkelijk antwoord, heb ik slecht nieuws voor je. Hoe vaak jij het beste kunt bloggen is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst heeft het te maken met het resultaat dat je wilt halen en de doelgroep die je wilt bereiken. Besteedt jouw doelgroep dagelijks veel tijd door op social media en met het lezen van blogs? Of heb je juist een doelgroep die maar één keer per week echt de tijd neemt om artikelen te lezen op internet. Dit is enorm bepalend voor hoe vaak je het beste kunt bloggen. 

 

planner om te bepalen hoe vaak je zou moeten bloggen

Laten we het eens over jouw doelen hebben. Hoe ambitieus zijn die? Wil jij het liefst zo snel mogelijk een groot bereik met jouw blog? En binnen korte tijd veel bezoekers halen uit zoekmachines? Om dit te bereiken moet je flink aan de bak en wekelijks meerdere blogs online plaatsen. Gaat het jou puur om het effect op de lange termijn en heb je geduld om dit te bereiken? Dan volstaat het ook om wat minder vaak te bloggen om jouw doelen te bereiken. 

Kijk ook eens naar jouw concurrentie. Want ook zij spelen een rol. Is er voor jouw onderwerp veel concurrentie? Dan kan het lastig zijn om goed gevonden te worden in Google. Om goed te concurreren is het belangrijk dat jouw blogs van hoge kwaliteit zijn en dat je regelmatig iets nieuws plaatst. 

Door al deze factoren is er eigenlijk geen algemeen antwoord te geven over hoe vaak je zou moeten bloggen. Wel kun je op basis van jouw doelgroep, doelen en concurrentie alvast een inschatting maken.

Vaker bloggen = sneller succes

Wil jij zo snel mogelijk succes behalen met jouw blog? Bijvoorbeeld in de vorm van bezoekers, hogere posities in Google en zelfs meer klanten die via jouw blog binnenkomen? Dan helpt het om veel te bloggen. “Wat is dan veel?”, hoor ik je denken. Gelukkig zijn hier wél cijfers voor. Uit een onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven die 11 keer per maand bloggen gemiddeld 4 keer zoveel leads uit hun blog halen dan bedrijven die maar 4 blogs per maand publiceren. Elke extra blog die je plaatst zorgt voor extra kansen om gevonden te worden in zoekmachines. Pin je echter niet al te veel vast op deze cijfers, want er zijn meer factoren die het succes van jouw blog bepalen. 

Focus op kwaliteit

Hoewel vaker bloggen betere resultaten kan opleveren, blijft kwaliteit het allerbelangrijkst. Voor je lezers is het fijner om een goede en behulpzame blog te lezen, dan een serie blogs die je even snel hebt afgeraffeld. Ook Google hecht veel waarde aan kwaliteit. Daarom scoren langer, diepgaande posts over het algemeen beter in Google dan kortere posts. Je hebt meestal behoorlijk wat woorden nodig om iets écht goed uit te leggen en dat is ook hoe Google het ziet. Google wil bij elke zoekopdracht de beste en meest relevante content bovenaan zetten. Dit zorgt voor de beste gebruikerservaring. Daarom hecht Google vaak meer waarde aan inhoudelijke blogs dan meer oppervlakkige blogs.

De beste blogfrequentie voor jou

Zowel de kwaliteit als kwantiteit zijn dus belangrijke onderdelen van jouw blogsucces. Houd daarom rekening met beide factoren als je jouw ideale blogfrequentie bepaalt. Dat doe je zo:

Ga voor jezelf na hoe lang je erover doet om een kwalitatieve blog te schrijven. Breng vervolgens in kaart hoeveel tijd je elke maand hebt om aan bloggen te besteden. Vervolgens is het een simpele rekensom om erachter te komen hoeveel blogs jij per maand kunt plaatsen. 

Probeer op zijn minst één keer per maand een nieuwe blog te plaatsen. Dat is het minimale wat nodig is om je lezers betrokken te houden en merkbare verbeteringen te behalen in zoekmachines. Maar zoals je hiervoor al las, is het beter om vaker te bloggen. Het liefst elke week. Uit onderzoek van Hubspot blijkt namelijk dat websites waarop elke week een nieuwe blog verschijnt gemiddeld 2,5 keer betere resultaten halen vergeleken met websites waarop slechts één keer per maand een nieuwe blog online komt. 

Ook is het belangrijk om voor regelmaat te gaan. Als je elke week blogt, kan dat bijvoorbeeld elke maandag zijn. Of elke laatste vrijdag van de maand, als je maandelijks gaat bloggen. Door vaste dagen aan te houden, weten jouw volgers wat ze van je kunnen verwachten. Ook geef je jezelf zo meer houvast en vergroot je de kans dat je het bloggen gaat volhouden.

Bonustip

Kies in het begin voor een blogfrequentie die je gemakkelijk kunt halen. Zo voorkom je dat je in de problemen komt en overhaast een blog online plaatst. In de tijd die je overhoudt, kun je alvast blogs vooruit werken en een buffer opbouwen voor de komende weken. Op die manier geef je jezelf de tijd die nodig is om een kwalitatieve blog te schrijven.

Zo vaak blog ik zelf

Omdat bloggen een van de diensten is die ik aanbied én omdat ik het gewoon heel leuk vind om blogs te schrijven, kun je elke week een nieuwe blog lezen op mijn website. Dat wekelijks bloggen vind ik een fijn ritme dat voor mij goed vol te houden is. Hierdoor kan ik ruim de tijd nemen om mijn blogs zo waardevol en nuttig mogelijk te maken voor jou als lezer. 

Vind je het lastig om zelf veel te bloggen, maar wil je wél regelmatig nieuwe artikelen plaatsen, zodat je jouw blog snel kunt laten groeien? Dan kun je ook overwegen om het bloggen uit te besteden

Bloggen als basis van jouw content marketing

Naast dat regelmatig bloggen je veel kan opleveren, kan het je ook veel tijd besparen. Veel ondernemers zijn veel tijd kwijt aan het bedenken wat ze nú weer op social media moeten plaatsen. Jij ook? Dan heb ik goed nieuws voor je: met een actieve blog heb je altijd iets om over te posten. Je kunt bijvoorbeeld een deel van je blog in de caption gebruiken of er een leuke quote uithalen die je als foto deelt. Niet alleen heb je zo altijd inspiratie om iets te delen op social media, je hebt meteen een gelegenheid om jouw volgers naar je blog te sturen. Zo zorg je meteen dat meer mensen je blog lezen. 

De conclusie

Dat was een heel verhaal. Maar hoe vaak kun je nu het beste bloggen? Ik zet het nog even allemaal voor je op een rijtje:

  • Blog zo vaak als je kunt. Het liefst elke week, maar op zijn minst één keer per maand
  • Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Publiceer inhoudelijke blogs met waardevolle info waar je jouw doelgroep mee helpt. 
  • Kijk vooral naar wat voor jou haalbaar is. De beste blogfrequentie is degene die je vol kunt houden. 
  • Ga voor regelmaat. Publiceer je blogs op vaste dagen in de week. Zowel jouw doelgroep als Google vinden dat fijn.

Zelf aan de slag met bloggen

Ben jij geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan met bloggen? Super leuk! Ik help je graag op weg. Download de gratis blog checklist en pak deze er elke keer even bij voordat je op publiceren klikt. Zo weet je zeker dat jouw blogs altijd van hoge kwaliteit en vooral waardevol zijn voor jouw doelgroep.

Lees meer artikelen over bloggen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *