fbpx
hoeveel woorden voor seo

Hoeveel woorden moet een blog hebben voor SEO?

Schrijf jij je blogs met het doel om minimaal een bepaald aantal woorden te schrijven? Of begin je met typen en zie je wel waar je eindigt? En wat is eigenlijk het beste om te doen?

Als het gaat om hoe lang een blog moet zijn, verschillende meningen enorm. De een zegt dat een tekst vooral kort en krachtig moet zijn, want mensen hebben tegenwoordig geen zin meer om te lezen. Een artikel van 300 woorden is meer dan genoeg. De ander zegt juist weer dat een blog zo uitgebreid mogelijk moet zijn en als het even kan meer dan 2000 woorden moet hebben. 

Wat is nu waar? Kom je weg met een kort artikeltje van 300 woorden of moet je een half boekwerk schrijven om die felbegeerde toppostie in Google te bemachtigen? Het antwoord is iets wat ik tijdens mij studie iéts te vaak heb gehoord: hangt ervan af. Van meerdere factoren zelfs. In deze blog leg ik uit welke factoren dat zijn en hoe jij voor jezelf kunt bepalen hoe lang jouw blog moet zijn om goed te scoren in Google. 

Wat zeggen de data?

Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat de ideale lengte voor een blogartikel tussen de 2100 en 2400 woorden is. “Over het algemeen is het makkelijker voor langere content om te ranken”, zegt Aja Frost, Head of Content SEO binnen HubSpot, over het onderzoek. Om dat te relativeren, geeft het team van HubSpot toe dat het feit dat langere artikelen over het algemeen beter presteren, niet betekent dat je ook altijd lange blogs moet schrijven. Als je een onderwerp kunt bespreken in 300 woorden, is dat ook prima. 

Ook Yoast geeft op zijn blog aan dat langere content het over het algemeen beter doet in Google. Met een langere blog, geef je Google meer aanwijzingen om te achterhalen waar je blog over gaat. Je kunt je zoekwoord vaker – op een natuurlijke manier – in de tekst verwerken en dat kan je hogere posities opleveren. Ook zorgt meer tekst voor meer kansen om gevonden te worden op zogenaamde long tail keywords: langere en meer specifieke zoekopdrachten. 

Volgens Yoast moet een artikel minimaal 300 woorden lang zijn om goed duidelijk te maken aan Google waar de tekst over gaat. En daarmee dus om een goede kans te maken op een hoge positie. 

We zijn bijna klaar met alle cijfers, beloofd. Ik heb er nog één voor je. In 2016 deed Backlinko (een bekende Amerikaanse SEO blogger) een onderzoek naar de gemiddelde lengte van de content die in de top 10 van Google scoorde. Uit zijn onderzoek bleek dat de pagina’s op de nummer 1 positie in Google gemiddeld 1890 woorden hadden. In onderstaande grafiek zie je het gemiddelde aantal woorden voor de verschillende top 10 posities. 

Hoeveel woorden om te scoren in google

Als je de data mag geloven, moet je een heel boekwerk schrijven om hoog te scoren in Google. Zelf denk ik dat je het vooral niet te zwart op wit moet zien. Uit de onderzoeken komen vooral gemiddelden, maar de werkelijkheid ligt iets genuanceerder. Hoe lang een artikel echt moet zijn hangt onder meer af van de zoekintentie en de concurrentie. 

De zoekintentie

Als het gaat om SEO – en eigenlijk ook content maken in het algemen – gaat het er vooral om waar jouw doelgroep naar op zoek is. Verplaats je daarom eens in je klant. Waar is je klant precies naar op zoek? 

Iemand die zoekt naar ‘hoe lang moet broccoli koken’ – confession, daar zocht ik vanavond nog naar – is niet geïnteresseerd in een uitgebreid verhaal over de geschiedenis van broccoli. Diegene wil gewoon weten hoe lang de broccoli moet koken. Je kunt er hoogstens nog wat instructies voor het koken van broccoli bij zetten, maar daar heb je het wel mee gehad. 

Als iemand zoekt naar ‘beginnen met SEO’, hoort daar een langer artikel bij. Waar je aan maximaal tweehonderd woorden genoeg hebt om uit te leggen hoe je broccoli kookt, heb je er minimaal duizend nodig om goed uit te leggen hoe iemand kan beginnen met SEO. 

Tip: Denk voordat je begint met schrijven goed na over welke informatie jouw klant graag wil lezen. En schrijf precies dat. 

De concurrentie

Hoe sterker de concurrentie, hoe meer jij je best moet doen om die felbegeerde eerste positie te bemachtigen. In de kern is SEO heel simpel: Google wil het beste resultaat bovenaan zetten. Vaak is dat het meest uitgebreide antwoord dat de vraag van een zoeker zo compleet mogelijk beantwoordt. 

Dat is waar de beweringen van SEO-guru’s vandaan komen dat een blog meer dan 2000 woorden moet hebben om hoog te scoren. Soms is dat inderdaad nodig om boven het maaiveld uit te steken. Maar voordat je begint met het typen van een nieuw boekwerk, is het slim om eerst die concurrentie te peilen. 

Type het zoekwoord waar jij een blog over wilt gaan schrijven eens in bij Google. Wat voor resultaten krijg je? Zijn het vooral lange, uitgebreide artikelen? Of is de content kort en krachtig? De pagina’s die nu al goed scoren zijn een goede indicator van wat er nodig is om zelf ook hoog in Google te komen. 

Tip: Wil je zorgen dat jouw blog de nummer 1 positie in Google behaalt? Maak je blog dan zo compleet mogelijk, maar houd het wel relevant. 

Wat is de conclusie?

Staar je vooral niet blind op hoe lang een blog moet zijn voor SEO. Waar een langere blog over het algemeen beter scoort in Google, hebben die extra woorden totaal geen zin als er niets nuttigs in staat. Maak je teksten net onnodig langdradig en ga geen tekst toevoegen om maar aan die 2000 woorden te komen. Daar jaag je bezoekers alleen maar mee weg en ook Google heeft snel genoeg door dat die extra woorden niets toevoegen. 

Het is een beetje een cliché en dat is niet voor niets. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. De laatste jaren is het algoritme van Google steeds slimmer geworden. Spammy artikelen vol met zoekwoorden werken al lang niet meer en ook heeft Google het meteen door als je jouw artikel aanvult met allerlei loze woorden. In de toekomst wordt dat algoritme alleen nog maar slimmer. Dus: zet vooral in op kwaliteit en maak je niet al te druk om de lengte van je blog. 

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings