fbpx
Kenmerken SEO tekst

8 kenmerken van een geweldige SEO-tekst

SEO is mega belangrijk voor het succes van jouw bedrijf. Ga maar na: als je hoog in Google staat met content die aansluit op wat jouw doelgroep zoekt, kan dat je heel veel websitebezoekers en klanten opleveren. 

Vroeger scoorde je vooral hoog in Google door je tekst vol te proppen met zoekwoorden waar veel mensen naar zochten. In de beginjaren ging SEO nog helemaal niet om het schrijven van kwalitatieve content. Je schreef een SEO-tekst puur voor Google. 

Gelukkig is er in de loop der jaren heel veel veranderd. SEO draait niet meer om schrijven voor machines, maar om schrijven voor mensen. En om het nog specifieker te maken: het draait om het schrijven voor de mensen die jij graag naar je website wilt aantrekken. 

Toch zijn er ook nu nog wat dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat je hoog scoort in Google. Daarom zet ik in dit artikel de 8 belangrijkste kenmerken van een goede SEO-tekst voor je op een rijtje. 

1. Een ijzersterke meta-omschrijving

De meta-omschrijving is de omschrijving die je in Google ziet staan bij een zoekresultaat. Met je meta-omschrijving geef je zoekers een sneak peek van wat ze op je website kunnen verwachten. Je kunt het zien als de achterkant van een boek. Maar dan voor je website. 

Zoekers bepalen op basis van jouw meta-omschrijving of ze de rest van je tekst willen lezen. Met een goede meta-omschrijving maak je het verschil op de zoekresultatenpagina. Je zorgt zo dat een zoeker op jouw zoekresultaat klikt en niet op dat van je concurrent. 

Een goede meta-omschrijving…

  1. Maakt gebruik van het maximale aantal tekens: een meta-omschrijving is tussen de 50 en 155 tekens lang. Haal het maximale uit dit stukje vastgoed in de zoekresultatenpagina door zoveel mogelijk informatie te delen die je lezer kan overhalen om te klikken.
  2. Is actiegericht: je vergroot de kans dat je lezer actie neemt door de gewenste actie heel duidelijk te benoemen. Een goede meta-omschrijving is direct en motiveert de lezer om actie te nemen. 
  3. Bevat je focus zoekwoord: wanneer het exacte zoekwoord dat iemand gebruikt in de meta-omschrijving staat, maakt Google het dikgedrukt. Hierdoor valt je omschrijving (en daarmee je zoekresultaat) meer op en vergroot je de kans dat iemand doorklikt naar je website. 

2. Geschreven voor je lezer (& voor Google)

Google heeft één doel: een zo goed mogelijke ervaring voor zoekers creëren (zodat mensen meer zoeken en meer op advertenties klikken). Als je lezers niet blij zijn met je content, is Google dat ook niet. Zorg er daarom voor dat de content die je maakt aansluit bij wat je doelgroep leuk vindt. 

Wanneer jij content schrijft waar je lezers laaiend enthousiast over zijn, heb je meer kans dat deze content hoog scoort in Google. Door je bij het schrijven vooral te richten op je lezer, schrijf je dus automatisch ook voor Google. 

3. Geeft zoveel mogelijk waarde

SEO-proof content maken, draait er vooral om dat je jouw lezers zoveel mogelijk waarde biedt. Over het algemeen maken mensen om twee redenen gebruik van Google: 

  1. Ze hebben een probleem dat ze willen oplossen
  2. Ze hebben een vraag die ze beantwoord willen hebben

Het is aan jou om de oplossing of het antwoord op het probleem of de vraag van jouw ideale klant te bieden. Om goed te scoren in Google, wil je waardevolle en diepgaande content schrijven waarmee je je lezer zo goed mogelijk helpt. 

Mensen zoeken voortdurend naar informatie op het internet. De kans is groot dat jij niet het enige bedrijf bent dat een oplossing kan bieden. (Als dat wel zo is, gefeliciteerd, voor jou is het een eitje om bovenaan in Google te komen.) Om de aandacht van je lezer te krijgen, wil je zorgen dat de informatie die jij biedt veel waardevollers is dan die van je concurrent. 

Storytelling SEO tekst

4. Vertelt een goed verhaal

Verhalen doen het al eeuwen goed bij mensen. Wat zeg ik… al zolang de mensheid bestaat vertellen we verhalen. Kijk maar naar de muurschilderingen uit de oertijd. 

Door je content in een verhaal te gieten, trek je de aandacht van je lezer. Je zorgt dat je lezer meer betrokken raakt bij jouw bedrijf. Voor een goede SEO-tekst, kun je gebruik maken van de volgende storytelling elementen:

  1. De lezer is de hoofdpersoon in het verhaal: wanneer je een verhaal schrijft waarin je lezer een rol speelt, voelt hij zich automatisch betrokken. 
  2. Houd het spannend: dit kun je heel goed toepassen in je introductie. Geef een idee van wat er gaat komen, maar geef nog niet alles weg. Zo vergroot je de kans dat je lezer verder leest. 
  3. Verras je lezer: je tekst wordt een stuk interessanter wanneer je lezer af en toe een verrassing tegenkomt. Denk daarom na over wat je kunt vertellen om je lezer te verrassen (en je daarmee te onderscheiden van de concurrent)

5. Een knettergoede titel

Je hebt een geweldige tekst geschreven waarvan je zeker weet dat je lezers er weg van zijn. Ook Google is enthousiast over je content en beloont je met een hoge positie op de zoekresultaten. Toch klikt niemand door naar je website. Hoe komt dat?

Het zou zomaar eens aan je titel kunnen liggen. Als je titel saai is, zijn mensen niet gemotiveerd om erop te klikken. En dan komen ze ook niet te weten hoe geweldig je tekst is. Besteed daarom wat extra aandacht aan de titel van je tekst. 

Tip: In deze blog leg ik uitgebreid uit hoe je een goede titel schrijft.

6. Staat NIET vol met zoekwoorden

In de beginjaren was ‘keyword stuffing’ the way to go als het om SEO ging. Het algoritme van Google keek vooral naar hoe vaak het letterlijke zoekwoord in een tekst stond. Daarom stopten SEO-schrijvers zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst. Het resultaat: een tekst die volgepropt is met steeds weer dezelfde zoekwoorden. Veel teksten waren daardoor onhandig en irritant om te lezen. 

Gelukkig is het algoritme van de Google in de loop der jaren veel slimmer geworden. Het algoritme snapt ook waar een tekst over gaat als daar niet steeds hetzelfde woord in staat. Keyword stuffing is daarom nergens meer voor nodig. 

Hoe pak je SEO dan aan, als je je tekst niet meer mag volzetten met zoekwoorden? Simpel: zorg dat je tekst zo nuttig mogelijk is voor je lezer. Af en toe bewust een zoekwoord gebruiken werkt nog steeds goed. Maar doe het heel subtiel en overdrijf het vooral niet. 

7. Is makkelijk om te lezen

Anno 2021 draait SEO er niet alleen om dat de content zelf waardevol is, maar ook dat de gebruikerservaring goed is. Een van de factoren waarmee je zorgt voor een goede gebruikerservaring is leesbaarheid van je tekst. 

Stel je eens voor: je klikt op een zoekresultaat en wordt doorgestuurd naar een pagina met één lange lap tekst. Geen alinea’s, kopjes, plaatjes. Alleen maar tekst. Wat doe je dan? WEGWEZEN! Voor jouw lezer geldt dat ook. Zorg daarom dat de eerste indruk goed is en je tekst uitnodigt om te lezen. 

Misschien lazen mensen vroeger nog op hun dooie gemak een heel artikel, maar vandaag de dag gebeurt dat nog amper. We leven in het tijdperk van ‘even snel scannen’. Mensen scannen over je tekst en pas als ze het idee hebben dat het de moeite waard is, beginnen ze echt met lezen. 

Hoe maak je daar gebruik van? Simpel: gebruik korte zinnen, splits lange alinea’s op in meerdere kleine alinea’s, gebruik headers, bulletpoints en witruimte. Zo zorg je dat je content makkelijk te lezen is en dat meer mensen op je website blijven hangen. En laat dat nu precies zijn wat Google óók graag wil bereiken. 

Multimedia in een SEO tekst

8. Bevat multimedia

Wanneer je bezoeker via Google op jouw website komt, wil je diegene over het algemeen zo lang mogelijk op je site houden. Dat doe je door je lezer te blijven boeien met je content. Dat kun je doen door multimedia te verwerken in je SEO-content. 

Er zijn verschillende manieren om informatie over te brengen. De basis bestaat uit tekst, want dat kan Google nog altijd het makkelijkste verwerken. Maar maak – wanneer mogelijk – ook zeker gebruik van video’s, foto’s, infographics en diagrammen. 

Nog een voordeel: content waar multimedia in verwerkt is, wordt over het algemeen veel makkelijker gedeeld door je lezers. Zo zorg je dat nóg meer mensen je website weten te vinden. Gebruik multimedia daarom in je voordeel!

Bonustip: Houd je voortgang bij

Je wilt niet als een kip zonder kop content maken. Daar heb je geen tijd voor, want als ondernemer heb je meer dingen te doen. Houd daarom in de gaten of je SEO-strategie effectief is door je voortgang bij te houden. 

Door in de statistieken te duiken, kun je zien welke delen van je SEO-plan werken en wat je nog kunt verbeteren. Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om je vooruitgang bij te houden. Ik raad de volgende tools aan:

  • Google Analytics om te zien hoeveel bezoekers vanuit Google op je website komen
  • Google Search Console om te zien voor welke zoekwoorden je gevonden wordt en hoeveel kliks elk zoekwoord oplevert
  • SE Ranking om je posities over een langere periode te monitoren
  • Ahrefs Webmaster Tools om te zien of er nog fouten in je website zitten die je kunt verbeteren

SEO principes voor nu én de toekomst

Het algoritme van Google is constant in verandering. Daarom is de wereld van SEO in de afgelopen 10 jaar flink veranderd. Het principe achter SEO blijft echter hetzelfde: de beste en meest relevante content leveren voor jouw lezers. 

Google gaat in de toekomst waarschijnlijk nog een hele hoop spannende technologieën verzinnen, maar dit principe blijft hetzelfde. Door deze 8 kenmerken toe te passen en te verwerken in je tekst, zorg je voor geweldige SEO-content die nu werkt en ook de komende jaren nog voor je blijft werken. 

Good luck!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings