fbpx
website links

7 verschillende soorten links op je website: welke zijn het belangrijkst voor SEO?

Links zijn een van de belangrijkste factoren die bepalen hoe goed je website scoort in Google. Toch zijn ze voor veel bedrijven het ondergeschoven kindje in hun SEO strategie. Zonde, want juist door links slim in te zetten kun je je posities in Google een enorme boost geven. 

Wanneer je het over website links hebt, vliegen de ingewikkelde termen je al snel over de oren. Backlinks, interne links, externe links, nofollow links, dofollow links… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze hebben elk allemaal een eigen functie. 

Wat is het verschil tussen al deze verschillende links? En het belangrijkste: hoe gebruik je ze? In deze blog lees je een uitgebreide uitleg over alle verschillende links. Zo kun jij jouw content nóg slimmer inzetten en je posities in Google een boost geven. 

Interne links 

Interne links zijn links die een pagina op je website koppelen aan een andere pagina binnen je website. Op deze manier help je zoekmachines begrijpen hoe je pagina’s met elkaar samenhangen. En dat zorgt er op zijn beurt voor dat Google je website beter indexeert. 

Bovendien helpen interne links je bezoekers om makkelijker door je website te navigeren. Dit zorgt ervoor dat bezoekers langer op je site blijven rondhangen, meer betrokken raken bij je bedrijf en sneller actie nemen (zoals iets downloaden of iets kopen). 

Externe links 

Externe links zijn links die een pagina op je website koppelen aan een pagina buiten jouw website. Met externe links geef je zoekmachines een indicatie van hoe geloofwaardig en gezaghebbend deze externe websites zijn. Daarom is het belangrijk dat je alleen linkt naar externe websites die een goede reputatie hebben en betrouwbaar zijn. 

Betrouwbaarheidssignalen waar je naar kunt kijken zijn: kwalitatieve content, backlinks van bekende websites en social media accounts die regelmatig worden bijgewerkt. Wanneer jij linkt naar betrouwbare websites – en niet naar onbetrouwbare websites – verhoog je de geloofwaardigheid van jouw website in de ogen van zoekmachines. 

Nog een tip voor het linken naar externe websites: plaats alleen links wanneer dat relevant is. Relevantie is het sleutelwoord in de wereld van SEO!

Backlinks (inkomende links)

Inkomende links (ook wel backlinks genoemd) ontstaan wanneer andere websites linken naar jouw website. Backlinks zijn een belangrijke factor die bepalen hoe goed jouw website presteert in zoekmachines. 

Wanneer andere websites naar jouw site linken, tonen zij als het ware aan dat ze jouw website waardevol vinden. Wanneer jij veel backlinks krijgt, laat je aan Google zien dat jouw website populair is. 

Maar let op: niet alle inkomende links zijn gelijk. 

Sommige backlinks zijn waardevoller dan andere. Een link van een populaire blog in jouw niche heeft veel meer waarde dan een link van een website met weinig autoriteit. Daarom is het voor SEO-doeleinden belangrijk om inkomende links te scoren van gerenommeerde websites. 

Dofollow links

Een dofollow link is een link die linkwaarde (ook wel link juice genoemd) doorgeeft. Deze link juice helpt om de zoekmachine rankings van de website waarnaar gelinkt wordt te verbeteren. 

Als een webpagina naar een andere webpagina linkt met een dofollow link, vertelt hij de zoekmachines dat de website waarnaar gelinkt wordt waardevol is en hoger in de zoekresultaten zou moeten staan. 

Dofollow links zijn het meest standaard linktype. Als je een link op je website plaatst en daar niet handmatig iets aan verandert, is het waarschijnlijk een dofollow link. 

In de code van je website ziet een dofollow link er als volgt uit: 

<a href=“https://www.website.nl“>Ankertekst</a>

Nofollow links

Bij nofollow links voeg je een HTML-attribuut toe waarmee je aangeeft dat zoekmachines de link niet moeten volgen. Met nofollow links geef je geen link juice door. Als je nofollow links krijgt, heeft dat geen impact op je rankings in Google. 

In de code van je website ziet een nofollow link er als volgt uit: 

<a href=“https://www.website.nl“ rel=”nofollow”>Ankertekst</a>

Veel websites maken links in de comments van hun blogs automatisch nofollow, om te voorkomen dat mensen onder hun blogs gaan spammen met links. 

Sponsored links

Vroeger moest je links waarvoor bedrijven je betaalden (bijvoorbeeld in gesponsorde blog artikelen) aanduiden met ‘nofollow’. Sinds 2019 is er een nieuwe manier om betaalde links aan te duiden: het sponsored attribuut. 

In de code van je website ziet een sponsored link er als volgt uit: 

<a href=“https://www.website.nl“ rel=”sponsored”>Ankertekst</a>

Affiliate links

Affiliate links zijn hele interessante links voor ondernemers. Dit zijn namelijk links waarmee je geld kunt verdienen. Als iemand op jouw affiliate link klikt en vervolgens iets koopt op de website waar je hem naartoe verwijst, verdien jij een commissie. 

In een affiliate link staat de ID of gebruikersnaam van de affiliate. De link registreert het verkeer dat je via de link naar de website van een adverteerder stuurt. 

Let op: affiliate links op je website moeten altijd voorzien zijn van een sponsored attribuut. In de code ziet dat er als volgt uit:

<a href=“https://www.website.nl“ rel=”sponsored”>Ankertekst</a>

Hoe gebruik je website links voor SEO?

Links op en naar je website zijn super belangrijk voor SEO. Met name de links van andere websites naar jouw website (backlinks dus) zijn belangrijk voor het verbeteren van je posities in Google. Met deze links laat je namelijk zien dat jouw website betrouwbaar is en autoriteit heeft. 

Linkbuilding

Door kwalitatieve inkomende links te verwerven, geef je jouw vindbaarheid in zoekmachines een enorme boost. Het proces van het opbouwen backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd. Door relaties op te bouwen met andere website-eigenaren en bloggers, gastblogs te schrijven en geweldige content op je eigen website te plaatsen, bouw je langzaam maar zeker steeds meer kwalitatieve links naar jouw website op. 

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings