fbpx
Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden: wat zijn dat & hoe gebruik je ze?

Wanneer je je focust op long tail zoekwoorden, kun je je onderscheiden van je concurrent en een hele specifieke doelgroep aantrekken. Hoe dat precies werkt? En hoe je het op de juiste manier aanpakt? Daar lees je in dit artikel alles over. 

Wat is een long tail zoekwoord?

Een long tail zoekwoord is een specifieke zoekterm die uit meerdere woorden bestaat. Een longtail zoekwoord kan voorkomen in de vorm van een vraag, maar ook een woordgroep die iets specifieks aanduidt. 

Long tail zoekwoorden zijn dus wat langere zoektermen. Nog een kenmerk is dat long tail zoekwoorden vaak een relatief laag zoekvolume hebben. Oftewel: de exacte zoekterm wordt maandelijks relatief weinig ingetikt in Google. 
Onderstaande grafiek laat het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden heel duidelijk zien:

(Bron: Semrush) Semrush-long-tail-keywords

Waarom zou je kiezen voor long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden hebben vaak weinig zoekverkeer. Er zijn maandelijks maar weinig mensen die een long tail zoekwoord precies intypen in Google. Waarom zou je er dan zoveel moeite in stoppen om te ranken voor zo’n niet-populair zoekwoord? 

Een van de redenen om je te richten op long tail zoekwoorden, is dat er vaak weinig concurrentie op zit. In de meeste sectoren – er zijn uitzonderingen – is het knap lastig om hoog te scoren voor een zoekwoord waar maandelijks veel op wordt gezocht. Bij long tail zoekwoorden is dat een stuk makkelijker. Zeker wanneer jouw website nog niet zo lang bestaat of nog niet zoveel backlinks heeft, is het verstandig om voor de wat laagdrempeligere zoekwoorden te gaan. 

Nog een voordeel van long tail zoekwoorden, is dat ze heel specifiek zijn. Door de juiste – specifieke – zoekwoorden te kiezen, kun je precies de juiste klanten aantrekken. Het conversieratio van long tail zoekwoorden daardoor gemiddeld een stuk hoger dan bij short tail zoekwoorden. 

Waarschijnlijk trek je niet meteen honderden mensen aan met zo’n zoekwoord, maar de mensen die je aantrekt, passen waarschijnlijk wél heel goed bij jouw bedrijf. Zeker de moeite waard dus!

Een voorbeeld van short- en long tail zoekwoorden

Vind je het tot nu toe nog wat vaag? Met een voorbeeld wordt het waarschijnlijk een stuk helderder. Stel, je verkoopt cursussen waarmee je moeders leert hoe ze zelf mooie foto’s van hun kroost kunnen maken. 

Je kunt je dan richten op een algemeen zoekwoord als ‘fotografie’. De kans is echter heel klein dat je daar een positie op pagina één weet te bemachtigen. Daarbij zijn veel mensen die ‘fotografie’ zoeken waarschijnlijk niet op zoek naar een cursus kinderfotografie. Daarom wil je het wat specifieker maken. 

Een zoekwoord als ‘kinderfotografie’ is al een stapje verder. Als jouw website al redelijk wat bekendheid heeft, kan het lonen om je hierop te richten. Maar wil je écht gebruik maken van de kracht van long tail zoekwoorden, dan zul je nog een stapje verder kunnen gaan. 

Na wat research kom ik bijvoorbeeld uit bij termen als ‘welke sluitertijd gebruik je bij kinderen’ en ‘welke lens voor kinderfotografie’. Dit zijn hele specifieke, afgebakende termen waar letterlijk naar gezocht wordt. De kans dat je voor dit soort termen hoog scoort is groot en de zoekopdrachten passen perfect aan bij wat het bedrijf in dit voorbeeld aanbiedt. 

Twee manieren om long tail zoekwoorden te gebruiken

Er zijn grofweg twee manieren waarop je long tail zoekwoorden kunt gebruiken in je content:

  1. Je verwerkt ze in langere artikelen
  2. Je schrijft kortere artikelen per zoekwoord

De vragen die je bovenin dit artikel ziet staan, zijn stuk voor stuk long tail zoekwoorden die ik vond via Google. Ik zou per vraag een los artikel kunnen schrijven. Maar dan zou ik tientallen korte artikelen over ongeveer hetzelfde onderwerp krijgen. Niet ideaal, want zo ontstaat de kans dat de verschillende artikelen met elkaar gaan concurreren. Daarbij scoren langere artikelen over het algemeen stukken beter in Google. 

In plaats van meerdere korte artikelen, kies ik er dus voor om meerdere long tail zoekwoorden te verwerken in één artikel. Ik schrijf één uitgebreid artikel waarin ik de verschillende long tail keywords uitwerk als tussenkoppen. Zo kan ik met één artikel op meerdere specifieke zoektermen scoren. 

Dankzij een update die Google eind 2020 doorvoerde, is het mogelijk om niet alleen met een tekst in zijn geheel, maar ook met een stukje van een tekst te scoren in Google. Daarom raad ik aan om je long tail keywords zoveel mogelijk te bundelen in langere artikelen. 

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Heb ik je enthousiast gekregen om aan de slag te gaan met long tail keywords? Yes, dan heb ik mijn doel met deze tekst bereikt. Ik kan me echter voorstellen dat je nog één vraag hebt voordat je ermee aan de slag kunt: ‘Hoe vind ik long tail zoekwoorden?’ 

Nou, dat doe je zo:

Ontdek long tail in 3 supersimpele stappen

  1. Zoek via Google naar een wat algemenere zoekterm. 

    Long tail voorbeeld 1

  2. Scroll naar beneden tot je ‘Mensen vragen ook’ ziet staan. Hieronder vind je een aantal vragen die mensen letterlijk in Google intikken. Als je wat vragen aanklikt, komen er nog meer gerelateerde vragen te staan. Deze kun je allemaal gebruiken als long tail zoekwoorden. 

    Longtail voorbeeld 3

  3. Scroll nog wat verder naar beneden tot je ‘Gerelateerde zoekwoorden’ ziet staan. Ook deze kun je perfect gebruiken als long tail zoekwoorden. 

    Long tail voorbeeld 2

En dat was hem al. Makkelijk hé? Op deze manier heb je binnen één minuut een mooi lijstje met langere zoekwoorden die je kunt gebruiken voor je artikel. 

Ga jij voortaan gebruik maken van long tail zoekwoorden?

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings