4 manieren om gratis meer bezoekers naar je website te trekken

Je hebt een uniek product ontwikkeld en mooie website gemaakt (of laten maken). Je bent klaar om klanten aan te trekken. Geduldig wacht je af. Elke dag kijk je in Google Analytics om te zien of er al iemand op je website is geweest. Maar de cijfers vallen elke dag weer tegen. Herkenbaar? Lees dan zeker verder, want in dit artikel lees je hoe jij vandaag nog meer bezoekers naar je website kunt trekken. 

Mensen vinden je website niet zomaar. Maar door je website op de goede manier te promoten, kun je er wel degelijk voor zorgen dat je bezoekersaantallen gaan groeien. Je kunt natuurlijk advertenties inzetten, maar er zijn ook veel manieren om het op een natuurlijke manier te doen. Door de volgende vier manieren consistent in te zetten, zorg je ervoor dat jouw website steeds meer bezoekers krijgt.

Social media

Het sociale aspect blijft het belangrijkste onderdeel aan social media. Gebruik het daarom vooral als een platform om te verbinden en het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Met waardevolle content en een kijkje achter de schermen kun je social media inzetten om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep. 

Met social media kun je vrij gemakkelijk een grote groep mensen aantrekken en laten kennismaken met je bedrijf. Maar om je volgers echt om te zetten in klangen, wil je dat ze niet alleen op social media blijven hangen, maar ook naar je website gaan. En ook dat doe je heel eenvoudig: door je caption te eindigen met een call-to-action waarin je je bezoekers aanspoort om op je website te kijken. Bijvoorbeeld om je nieuwste blog te lezen, iets te downloaden of meer te lezen over jouw diensten. 

Door je bezoekers regelmatig te vragen om een kijkje te nemen op je website, zul je zien dat het aantal bezoekers op je website vanzelf toeneemt. Doe dit ook niet té vaak en blijf social media vooral inzetten zoals het bedoeld is: om sociaal te doen en te verbinden met je doelgroep.

SEO

Wat nu als je door één keer wat moeite te doen kunt zorgen dat je nog lange tijd bezoekers naar je website kunt trekken? Dat is precies wat je met goede SEO kunt bereiken. Het is daarom altijd waardevol om de teksten op je website te optimaliseren voor SEO. Dat kun je doen in twee stappen. 

  1. Bepaal de juiste zoekwoorden. Een tijdje terug schreef ik in een uitgebreide blog precies hoe je dat kunt doen.
  2. Optimaliseer je teksten. Om jou te helpen de content op je website te optimaliseren voor zoekmachines, stelde ik de SEO cheat sheet op. 
Meer bezoekers naar je website trekken

Een goede manier om consistent aan je vindbaarheid te werken, is door je website actief te houden. Update je bestaande pagina’s zo nu en dan en plaats ook regelmatig iets nieuws. En dat is waar bloggen goed van pas komt. Of je nu maandelijks, wekelijks of zelfs meerdere keren per week blogt, door regelmatig te bloggen, zorg je dat jouw website up-to-date blijft. Als je dat voor langere tijd volhoudt, krijg je steeds meer pagina’s die in Google naar voren kunnen komen. En zo vergroot je je kans dat jouw doelgroep je website vindt via Google.

E-mailmarketing

Nog altijd onderschatten veel mensen de potentie van e-mailmarketing. Zonde, want e-mailmarketing levert vaak veel meer conversie op dan andere kanalen. En los daarvan, is het een hele goede manier om mensen naar je website te trekken.

Je kunt in een mailing bijvoorbeeld een tipje van de sluier geven over je nieuwe blog en de lezer naar je website verwijzen voor meer. Of je draait het om en je geeft in je mail nog een extra tip, die bijvoorbeeld niet in je blog staat. Niet alleen helpt dit om meer mensen naar je website te trekken, maar ook om echt waarde te bieden.

Verwijzingen van andere websites

Tot nu toe hebben we het alleen nog maar gehad over je eigen kanalen: je social media profielen, website en e-maillijst. Om een hele nieuwe groep aan te trekken, kun je ook zorgen dat andere websites naar jou gaan verwijzen. 

Als andere websites jouw bedrijf op prominente plekken benoemen, is dat ontzettend goed voor je naamsbekendheid. Vooral als het gaat om websites in je vakgebied, draagt dat bij aan jouw expertstatus. Het liefst wil je ook dat er een link bij staat. Hierdoor kunnen mensen nog makkelijker doorklikken naar jouw website en het draagt meteen bij aan jouw posities in Google. 

Nu hoor ik je denken: hoe krijg ik het voor elkaar dat andere sites mij gaan benoemen? Daar zijn verschillende manieren voor. Allereerst kun je de mensen waarmee je samenwerkt vragen om jou te benoemen en een linkje op je website te plaatsen. Ook kun je gaan gastbloggen: jij schrijft een blogbericht voor een andere website. Vaak krijg je de kans om jouw bedrijfsnaam én link naar je website onder het blogbericht te plaatsen.

Elke week meer websitebezoekers

Elke week meer bezoekers op je website

Eenmalig een boost aan bezoekers op je website is leuk, maar je hebt er pas écht iets aan als je constant nieuwe bezoekers naar je website aantrekt. Een goede manier om dat te doen, is door regelmatig iets nieuws op je website te plaatsen. Bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Hierover kun je vervolgens een update plaatsen op social media of een mailing uitsturen. 

Wil je consistent goede content delen, dan is het slim om een content kalender te gebruiken. Zo houd je het overzicht en weet je altijd precies welke content er op de planning staat. Dit maakt het makkelijker om ook elke week – of misschien zelfs meerdere keren per week – nieuwe content te delen en zo constant bezoekers naar je website te trekken.

Om jou te helpen bij het inplannen met je content, maakte ik een content kalender. Klik op onderstaande link om er gratis gebruik van te maken:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *