fbpx
Monsterblog

Wat is een monsterblog en waarom zou je het inzetten voor jouw bedrijf? (+ stappenplan)

“Wat voor blog?!” Denk je misschien als je de titel van dit artikel leest. Monsterblogs zijn een geweldige manier om écht impact te maken met je content. Maar laat ik voor we op de feiten vooruitlopen eerst het fenomeen monsterblog uitleggen.

Wat is een monsterblog?

Een monsterblog is een heel uitgebreid blogartikel waarmee je echt de diepte in gaat. Het is niet zomaar een blog die je nog even snel tikt aan het einde van je werkdag. Een monsterblog bestaat uit minimaal 2000 woorden, maar ik veel gevallen zijn dit soort blogs nog veel langer. Zo zie je dat Amerikaanse SEO-experts blogs publiceren van meer dan 5000 woorden.

Hoog scoren in Google dankzij monsterblogs

Google houdt van lange, uitgebreide en complete artikelen. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken. Zoals het onderzoek van Backlinko, die naging hoeveel woorden de top 10 posities in Google gemiddeld hadden. Zoals je in de graphic hieronder ziet, bestaat content die hoog scoort in Google gemiddeld uit meer woorden dan content die lager scoort.

Aantal woorden monsterblog
Bron: Backlinko

Deze stelling verdient wel een kleine kanttekening: als je hoog wilt scoren in Google, is daar meer voor nodig dan alleen maar veel woorden typen. Al die woorden moeten ook wel op iets slaan. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat jouw content zoveel mogelijk waarde biedt.

Naast dat monsterblogs je helpen om de eerste positie in Google te bemachtigen, helpen ze je ook om nóg hoger in Google getoond te worden: op de zogenaamde position zero als featured snippet. Wanneer iemand een vraag intypt in Google, wordt vaak bovenaan de zoekresultaten al meteen een antwoord op de vraag getoond. In deze featured snippet laat Google een klein fragment zien dat de vraag beantwoordt. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Featured snippet voorbeeld

Dankzij een featured snippet val je extra op in de zoekresultaten. Wanneer jij een featured snippet bemachtigt, staat jouw website boven alle andere resultaten. Ook krijg je meer ruimte op de resultatenpagina, waardoor je extra opvalt. De kans is daardoor groter dat mensen op jouw site klikken in de zoekresultaten en niet op die van je concurrent.

Waarom zijn monsterblogs zo goed voor jouw bedrijf?

Door monsterblogs te publiceren, kun je jouw posities en zichtbaarheid in Google drastisch verbeteren. Doordat monsterblogs zo uitgebreid zijn, worden ze vaak niet alleen op het focus keyword gevonden, maar ook op een hele hoop andere relevante zoektermen. Dat is waarom dit soort uitgebreide blogs doorgaans veel meer (organische) bezoekers aantrekt dan de artikelen die je ‘even snel’ publiceert.

Zinkt de moed je in de schoenen als je alleen maar denkt aan het schrijven van een monsterblog? Begrijpelijk, want het is een hoop werk. Maar zie het als een investering voor de lange termijn. Die monsterblog die je vandaag schrijft, blijft nog jarenlang scoren in Google. Je trekt er nog jarenlang bezoekers mee naar je website, zonder dat je daar verder nog iets voor te doen. Als je het zo bekijkt, wordt het ineens een stuk aantrekkelijker om éven wat moeite in een artikel te steken, vind je niet?

Heel simpel gezegd: monsterblogs trekken meer bezoekers naar je website. Meer bezoekers betekent: meer leads, een betere expertpositie én meer klanten. De impact die een monsterblog maakt voor je business is daarmee stukken groter dan die van een kort artikel dat je even snel tussendoor schrijft.

Stappenplan voor het schrijven van een monsterblog

1. Bepaal je onderwerp

Een monsterblog schrijven is veel werk. Je wilt zeker weten dat het onderwerp alle moeite waard is. Denk daarom van tevoren goed na over het onderwerp voor je monsterblog. Goede onderwerpen om mee te beginnen, zijn de thema’s die het allerbelangrijkst zijn voor jouw bedrijf. Voor mij is bijvoorbeeld SEO een belangrijk thema. Daarom schreef ik onder andere deze monsterblog over dat onderwerp: SEO schrijven: in 6 stappen naar een knettergoede SEO-tekst

Naast dat een onderwerp goed bij je bedrijf moet passen, is het ook belangrijk dat er genoeg over te vertellen is. Je krijgt die 2000+ woorden alleen maar vol met waardevolle informatie als je onderwerp breed genoeg is. Zorg er ook voor dat het onderwerp van je monsterblog evergreen is. Oftewel: tijdloos. Zo kan je content nog jarenlang mee.

2. Research je onderwerp

Door voordat je begint met schrijven het nodige research te doen, maak je het schrijven makkelijker en zorg je dat je blog beter is.

Zoekwoordonderzoek

Begin met een zoekwoordonderzoek. Dat kan via tools als Ubersuggest of Ahrefs, maar ook gewoon via Google zelf. Type je onderwerp in het zoekvak van Google, maar druk nog niet op enter. Je krijgt dan suggesties te zien van zoektermen waar anderen naar zoeken in Google. Druk vervolgens wel op enter en scroll naar beneden op de pagina. Daar krijg je een aantal gerelateerde zoektermen te zien.

Deze suggesties en gerelateerde zoektermen zijn stuk voor stuk woorden waar mensen naar zoeken in Google. Het is daarom heel relevant om ze als subonderwerpen te verwerken in je monsterblog.

Answer the Public

Via Answer the Public kun je achterhalen welke vragen mensen stellen in zoekmachines. Type je onderwerp in, zet de taal op ‘Nederlands’ en klik op ‘Search’. Vervolgens krijg je mindmaps te zien met verschillende soorten vragen die mensen over het onderwerp stellen. Dit is een geweldige manier om inspiratie op te doen voor de subonderwerpen waar je het over kunt hebben in je monsterblog.

Wat wil jouw bezoeker weten?

De technologie is ontzettend handig, maar vergeet vooral niet om ook gewoon logisch na te denken. Wat is relevante informatie om te verwerken in je blog? Verplaats je ook eens in jouw bezoeker. Wat zou diegene willen weten over het onderwerp? Met welke vragen loopt zij rond? Zorg dat je deze vragen beantwoord in je blog.

3. Maak een structuur

Nu je weet waar je het over gaat hebben en welke subthema’s interessant zijn, kun je een structuur voor je blog bouwen. Begin bij het begin en maak er een logische opbouw van. Je hebt zo alvast een raamwerk voor je blog.

Schrijf nadat je subonderwerpen en de volgorde daarvan hebt bepaald ook alvast je tussenkoppen. Gebruik als het kan concrete vragen als tussenkop. Dit kan helpen om je artikel als featured snippet te tonen.

monsterblog schrijven

4. Schrijf (tot je een ons weegt)

We zijn aangekomen bij een van de moeilijkste stukken: het schrijven van je monsterblog. Zoek een rustige plaats op, maak een grote kop koffie voor jezelf en begin. Schrijf van tussenkop naar tussenkop. Probeer het ritme vast te houden. Maak je nog niet al te veel druk over grammatica, SEO en andere details, maar zorg vooral dat er een tekst op papier komt.

Schrijf tot je hele blog op papier staat. Dat kan in één sitting, maar als je nog niet gewend bent om veel te schrijven, kun je er ook meerdere tijdsblokken voor inplannen.

5. Maak je blog compleet met media

Een lange lap tekst is saai. Wat denk jij als je een artikel van duizenden woorden ziet zonder een enkele onderbreking? “Blegh! Daar heb ik geen zin in. Snel weg hier!” Daarom is het essentieel om je blog wat op te leuken met hier en daar een plaatje, misschien een video, een leuk gifje of een infographic.

Kun je bepaalde informatie in je blog duidelijker uitleggen door er een afbeelding bij te zetten? Misschien door een voorbeeld te geven in een afbeelding? Of kun je er misschien ter verduidelijking een video bij zetten? Loop je blog nog eens na en voeg waar dat goed past relevante afbeeldingen toe om je verhaal te verduidelijken.

Scroll nog eens door je tekst heen. Ziet er al een stuk beter uit, vind je niet? Kijk nog eens kritisch of sommige stukken misschien toch wat saai ogen. Probeer ook daar nog een relevante afbeelding toe te voegen.

Tip: op afbeeldingen zitten vaak auteursrechten. Je kunt ze daarom niet zomaar kopiëren van het internet. Maak daarom gebruik van eigen afbeeldingen (die je bijvoorbeeld maakt in Canva) of gebruik sites met stockfoto’s, zoals Unsplash en Pexels.

Verwerk afbeeldingen in je monsterblog

6. Laatste check

In deze stap maken we het verschil tussen een middelmatige tekst en een fantastische tekst. Dit is een goed moment om eerst even pauze te nemen. Als je te lang naar een tekst staart, zie je vaak niet meer waar er nog fouten zitten en wat er beter kan. Leg je tekst even weg en ga even naar buiten voor een wandeling.

Weer frisse energie? Mooi! Tijd om verder te gaan. Lees je tekst van begin tot eind nog eens kritisch na. Als het kan hardop. Is je tekst makkelijk om te lezen? Lopen alle zinnen lekker door? Staan er nog grammaticafouten in? Verbeter deze.

Een goede SEO-tekst schrijf je voor je lezer, niet voor Google. Dat is waarom ik het in dit stappenplan nog niet over SEO heb gehad. Nu je een goede tekst op papier hebt staan, kun je hem gaan optimaliseren. Dat doe je onder andere door:

  • Zoekwoorden te verwerken in je titel en tussenkoppen
  • Het zoekwoord te verwerken in je introductie
  • Je zoekwoord zo nu en dan in je tekst te benoemen en ook synoniemen en meervoudsvormen te gebruiken
  • Zoekwoorden te verwerken in de alt-tags en omschrijvingen van je afbeeldingen
  • Interne links toe te voegen

7. Publiceren maar!

Nadat je je blog nog een laatste keer gecheckt hebt, rest je nog maar één ding om te doen: je blog publiceren. Congratz, jouw eerste monsterblog staat live.

Na het publiceren kun je twee dingen doen:

  1. Afwachten tot je blog wordt opgepakt door Google en hopen dat je blog automatisch mensen gaat aantrekken
  2. Je blog zelf keihard promoten, zodat zoveel mogelijk mensen je blog te zien krijgen

Mag jij raden wat de beste optie is 😉

Door je blog te promoten, zorg je dat mensen je blog nu al lezen en ben je niet alleen afhankelijk van Google. Hoe meer mensen jouw blog te zien krijgen, hoe meer impact je ermee kunt maken.

Hoe kun je jouw monsterblog zo goed mogelijk promoten? Deel je blog overal waar je actief bent: Instagram, Pinterest, LinkedIn, e-mail, Facebook of waar dan ook. Later in dit artikel lees je hoe je jouw monsterblog heel eenvoudig kunt omvormen naar goede social media content.

8. Bonusstap: Verbeter je blog

Een van de belangrijkste redenen dat ondernemers monsterblogs schrijven, is om de nummer 1 positie van Google te bemachtigen. Kijk daarom na een tijdje in hoeverre dit gelukt is. Sta je nog niet zo hoog als je zou willen? Verbeter je blog dan om nog wat beter te scoren.

Kijk bijvoorbeeld nog eens kritisch of jouw blog wel compleet genoeg is. Ontbreekt er nog informatie? Kun je bepaalde dingen misschien nog wat beter uitleggen? Of zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen die je kunt toevoegen?

Trap bij het schrijven van je monsterblog niet in deze valkuilen

Ben jij van plan om monsterblogs te gaan schrijven voor je bedrijf? Voorkom dan dat je een van deze vier fouten maakt:

1. Alleen maar focussen op het aantal woorden

Het aantal woorden is een van de belangrijkste kenmerken van een monsterblog. Het gaat echter niet om het aantal woorden, maar om de waarde die je deelt. Een monsterblog is compleet en biedt veel relevante informatie over een onderwerp. Ga niet zomaar wat babbelen, maar zorg dat wat je zegt ook ergens op slaat.

2. Lange lappen tekst typen, zonder plaatjes toe te voegen

Jij en ik weten dat je blog vooral om de inhoud gaat. Maar dan moet je bezoeker die inhoud wél willen lezen. Als jouw blog niet meer dan een lange lap tekst is, weet de gemiddelde bezoeker niet hoe snel hij weg moet klikken. Maak je blog daarom aantrekkelijk door zo nu en dan een plaatje, gifje of een video toe te voegen.

3. Voor Google schrijven en niet voor je bezoekers

Goed scoren in Google, het is een van de belangrijkste voordelen die het schrijven van monsterblogs met zich meebrengt. Dat betekent echter niet dat je je blog alleen voor Google moet schrijven. Je bezoeker is niet dom. Die herkent een typische SEO-tekst van een kilometer afstand. En de kans is klein dat je bezoeker dan nog veel verder kijkt. Zo loop jij mooi die leads, volgers en nieuwe klanten mis. Balen!

4. Ervan uitgaan dat je blog zichzelf promoot

Oké, toegegeven… als jouw blog wordt opgepikt door Google en hoog scoort voor een populair zoekwoord, promoot je blog zichzelf wel degelijk. Maar waarom zou je op één paard wedden? Deel je blog overal waar je kunt: op social media, Pinterest, je e-maillijst. Zo zorg je dat je blog meteen al veel gelezen wordt en de impact maakt die je zo graag wilt.

Zo haal je het maximale uit jouw monsterblog

De belangrijkste reden waarom het slim is om monsterblogs te schrijven, is dat ze het geweldig doen in Google. Daarnaast leveren dit soort blogs je nog veel meer voordelen op.

Een monsterblog schrijven kost best een hoop tijd en moeite, maar aan de andere kant bespaart het je ook een hoop werk. Je kunt delen van je blog namelijk prima hergebruiken voor andere content. Zomaar wat voorbeelden:

  • Maak Pins voor verschillende delen van je blog en deel deze via Pinterest
  • Leg verschillende stukjes uit je blog uit in Instagram Stories en upload die verspreid over meerdere weken
  • Verwerk delen van je blog in social media captions, welke je ook weer verspreid over meerdere weken kunt inplannen
  • Maak een video van (een deel van) je monsterblog en deel deze op YouTube en/of IGTV
  • Maak de content nóg uitgebreider en verwerk het in een e-book dat je inzet als lead magnet

Zie de monsterblog die je schrijft als basis en gebruik delen ervan ook in de rest van je contentstrategie. Zo ga je efficiënt te werk, vertel je één helder verhaal en stuur je meteen meer lezers naar je blog toe.

Een monsterblog schrijven is aardig wat werk, maar dan heb je ook wat. Je hebt de kans om jouw lezers écht te helpen, te bouwen aan jouw positie als expert omtrent een bepaald thema jarenlang gratis bezoekers vanuit Google aan te trekken.

Als je kijkt naar het grote plaatje en de lange termijn, levert een uitgebreide en allesomvattende blog je veel meer op dan meerdere kleine artikelen. Daarom is het – als je het mij vraagt – meer dan de moeite waard om eens uit je comfortzone te stappen en een monster van een blog te typen.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings