fbpx
Onderscheidende teksten

Waarom je onderscheidende teksten nodig hebt (een lesje over ons brein)

We leven in een tijd waarin de ene na de andere marketingboodschap op je af wordt gevuurd. De meeste mensen zijn er immuun voor geworden. Waarschijnlijk herken je een advertentie al van een marathonlengte afstand. Je brein filtert de boodschap automatisch weg. Daarom zie je de meeste advertenties niet eens. 

Weet je waar dat door komt? De meeste advertenties – en andere marketingberichten staan bomvol met clichés. Iedereen doet hetzelfde. Iedereen aapt elkaar na. 

Ga maar na: 
Hoe vaak zie jij op een dag een dropshipping-goeroe voorbijkomen die iets predikt in de trant van: ‘Wil jij 10.000 euro per maand verdienen, zonder dat je daarvoor hard hoeft te werken?’
Lifecoaches die die je helpen ‘in je kracht te staan’? 
Supermarkten die beweren dat ze de allerlaagste prijzen hebben?

Waarschijnlijk veel te vaak. 

Het is niet erg om soms dezelfde woorden te gebruiken als een concurrent. Dankzij clichés snappen mensen sneller waar je het over hebt. 

Maar als ondernemer wil je meer dan dat. Je wilt OPVALLEN. Daarom is het goed om vooral iets anders te doen dan anderen in jouw niche. 

Een lesje over ons brein

We hebben tegenwoordig het idee dat we zo ontwikkeld zijn als mensheid. Maar daar klopt geen bal van. Het grootste deel van ons brein is namelijk nog precies hetzelfde dan toen we nog met een lendendoek om ons middel over de prairie rondliepen. Op jacht naar buffels. 

En weet je waar we toen mee bezig waren? Niet met welke serie we nú weer moeten bingen op Netflix. Of wat je doelen worden voor volgend jaar. We waren bezig met overleven. 

In de basis houdt ons brein zich vooral bezig met de noodzakelijke functies om in eten te blijven. Eten, drinken, slapen en ademen. Dit gebeurt allemaal in je onderbewuste. Iets anders waar je onderbewuste zich mee bezighoudt, is het opmerken van gevaar. Zodra er gevaar dreigt, heb je de neiging om te vechten, vluchten of bevriezen. 

Om niet de hele dag gek te worden van alle prikkels, werkt je brein gedeeltelijk op de automatische piloot. Risicovolle dingen krijgen meer aandacht, veilige dingen krijgen minder aandacht. En dat is maar goed ook. Anders zou je de hele dag onder spanning staan en niet meer normaal kunnen functioneren. 

Die automatische piloot in je brein beoordeelt situaties op basis van je geheugen. Heb je iets al meerdere keren meegemaakt, zonder dat er iets gevaarlijks gebeurde? Dan zal je brein er voortaan minder aandacht aan schenken. Kom je echter in een nieuwe situatie? Dan geeft de automatische piloot een seintje en gaat je brein ‘aan’. Je wordt meteen alert. Je brein weet namelijk nog niet of de nieuwe situatie veilig is of niet. 

Door clichés te vermijden en in plaats daarvan iets nieuws te zeggen, zorg je dat jouw woorden veel meer opvallen. 

Hoe pas je dit toe in je copywriting

Wanneer je iets anders zegt dan alle anderen, val je op. Alles wat onbekend is trekt immers de aandacht. Daarom is het belangrijk om unieke aspecten van je bedrijf naar voren brengen. 

Vermijd de marketingtaal als je het over jezelf hebt. Zeg in plaats daarvan iets wat jouw klanten nog nooit eerder hebben gehoord. Zo trek jij de volle aandacht. Je zorgt dat jouw woorden binnenkomen. En uiteindelijk dat een klant voor JOU kiest en niet voor de concurrent. 

Wat maakt jou uniek?

Om de aandacht op te eisen die je verdient, moet je dus op zoek gaan naar iets wat jou uniek maakt. Veel mensen zijn geneigd om naar iets groots te zoeken waarin ze anders zijn. Vaak zit de unieke factor in de kleine dingen. Dingen waarvan je niet eens doorhebt dat ze uniek zijn. 

Misschien vind jij het vanzelfsprekend dat je iedereen een persoonlijke ervaring bezorgt, altijd binnen een uur op een mailtje reageert of meer levert dan je belooft. Je staat er niet bij stil dat anderen dit niet zo doen. 

Toch kunnen klanten juist deze dingen als heel bijzonder ervaren. Het kan voor hen een reden zijn om jou te kiezen. En niet die concurrent. 

Oefening: ontdek jouw blinde vlek

De kans is groot dat je – net als de meeste mensen – niet meteen weet wat jou uniek maakt. Met een hele simpele oefening, kun je er toch achter komen. Het werkt heel simpel: vraag je favoriete klanten eens wat zij zo uniek aan jou vinden. Wat is voor hen de reden om met jou te werken?

De kans is groot dat hier antwoorden uitkomen waar je zelf niet zo snel aan had gedacht. Zelf heb je een blinde vlek voor wat er bijzonder is aan jou. Maar klanten kunnen het je vaak meteen vertellen. 

Oké ik weet wat mij uniek maakt. En nu?

Heb jij jouw unieke punten ontdekt! Dan heb ik goed nieuws voor je: het moeilijkste is achter de rug. Nu hoef je deze info alleen nog maar te verwerken op slimme plaatsen op je website. Zorg dat het prominent naar voren komt op je verkooppagina’s, productpagina’s en/of dienstenpagina’s. En kijk ook eens hoe jij jouw unieke factor kunt toevoegen aan je homepage. 

Breng jouw unieke detail overduidelijk onder de aandacht en focus je marketing erop. Dit is jouw kans om je écht te onderscheiden. Om niet zomaar iedereen na te apen, maar om zélf voorop te lopen. En dat zou zomaar een hele mooie stap in jouw business kunnen zijn.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings