fbpx
Overtuigende teksten schrijven

Overtuigende teksten schrijven? Met deze 8 tips lukt het!

Een leuke tekst schrijven is één ding. Een overtuigende tekst waarmee je jouw lezer ook echt overhaalt zijn een tweede. Want als je dit leest, is de kans groot dat je iets te verkopen hebt. Of het nu een dienst of een product is. Je schrijft dan met een bepaald doel. In deze blog vertel ik je welke stappen nodig zijn om jouw lezer te overtuigen en jouw doel te bereiken.

Wat is een overtuigende tekst?

Overtuigende teksten zijn teksten die bedoeld zijn om lezers te overtuigen tot actie over te gaan. Deze actie kan van alles zijn, zoals: een aankoop doen, contact opnemen, een offerte aanvragen, een e-mailadres achterlaten of een account volgen op social media. 

Een overtuigende tekst kan verschillende vormen hebben, zoals een verkooppagina, e-mailcampagne, blogbericht of landingspagina. Wat alle (goede) overtuigende teksten gemeen hebben, is dat ze inspelen op emoties en dat er over elk woord is nagedacht.

1. Ga in op het probleem van jouw klant

Mensen maken beslissingen vaak niet door logisch na te denken. We maken de meeste keuzes op basis van emotie. Een bepaald gevoel dat we bij iets of iemand hebben. Om iemand te overtuigen, moet je diegene eerst kunnen raken. Een uitstekende manier om dit te doen, is door in te spelen in een probleem. 

Kaart het probleem van je lezer zo duidelijk mogelijk aan als je een overtuigende tekst gaat schrijven. Beschrijf de situatie volledig. Laat weten dat je jouw lezer begrijpt. Dat schept een band en zo wek je vertrouwen op.

2. Benoem de droom van jouw klant

Door niet alleen het probleem, maar ook de droom van jouw lezer te benoemen, zorg je voor een nóg betere band. Je laat zien dat je jouw lezer begrijpt en wekt nog meer emotie op. Beschrijf zijn droomsituatie in geuren en kleuren en laat iemand zo goed mogelijk voelen hoe het is om zijn of haar droom te bereiken. 

Naast het beschrijven van het probleem en de droom van je klant, maak je een brug tussen de twee: jouw product of dienst. Vertel je lezer hoe jouw product of jouw dienst ervoor kan zorgen dat iemand niet alleen zijn grootste probleem kan oplossen, maar ook stappen maakt richting zijn ideale situatie.

3. Voeg bewijs toe

Je kunt natuurlijk vertellen hoe goed jouw dienst of product is, maar beter is het om het te laten zien. Veel mensen willen eerst bewijs zien voordat ze echt overtuigd zijn. Je kunt bewijs toevoegen in de vorm van testimonials van tevreden klanten. Mensen kijken namelijk naar wat andere mensen zeggen, voordat ze hun eigen standpunt innemen. Dat is waarom testimonials zo effectief zijn. 

Een andere manier om te bewijzen dat jouw dienst of product mensen écht kan helpen, is door eerder behaalde resultaten te delen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een case study, waarin je beschrijft hoe je iemand geholpen hebt en wat dat precies opleverde.

4. Neem bezwaren weg

Als je een overtuigende tekst wilt schrijven om jouw dienst of product te verkopen, is het logisch om met argumenten te komen waarom iemand het zou doen. Maar je tekst wordt pas écht effectief als je ook de redenen benoemt om het níet te doen. 

De truc zit hem erin om die bezwaren vervolgens te weerleggen. Benoem een mogelijke twijfel die jouw potentiële klant heeft en neem deze vervolgens weg. Als jouw klant een dienst bijvoorbeeld te duur vindt, kun je dit benoemen en weerleggen door precies uit te leggen welke waarde jouw dienst oplevert.

5. Vergeet de call-to-action niet

Je teksten kunnen nog zo overtuigend zijn, maar als je het niet afmaakt, dan heb je er niets aan. Je lezer moet immers wel weten welke actie hij moet nemen om zijn probleem op te lossen en droomscenario te bereiken. Er is maar één manier om dat goed duidelijk te maken: door het letterlijk te vertellen. 

Het allerbelangrijkste onderdeel van een call-to-action: bedenk goed wat het doel is van je tekst. Wil je iets verkopen of dat mensen iets downloaden? Maak dit doel duidelijk in je call-to-action.

6. Gebruik de woorden van jouw klant

Om iemand te overtuigen met je teksten, moet je zijn eigen taal spreken. Laat de technische termen even achterwege en richt je op de woorden die jouw klant zou gebruiken om zijn problemen, uitdagingen, wensen en doelen te beschrijven. Alleen zo zorg je ervoor dat jouw lezer denkt: “Dit gaat over mij!”

Nu hoor ik je denken: “Maar hoe kom ik er dan achter wat de woorden van je klant zijn?” Het begint allemaal met heel goed luisteren. Hoe beter jij jouw klant leert kennen, hoe beter je hem ook kunt aanspreken in je teksten en hoe overtuigender je kunt zijn. Ga met je klant in gesprek, kijk in je mailbox naar de vragen die je van je bestaande klanten hebt gekregen of volg je ideale klanten op social media. Dompel je onder in de wereld van je ideale klant en je weet precies welke woorden je kunt gebruiken om hun hart te veroveren.

7. Pak meteen de aandacht

Aandacht is iets waardevols. Elke dag krijgen we te maken met ontelbaar veel prikkels in de vorm van berichtjes, social media, mails en ga zo maar door. Het is lastig om op te vallen in deze online jungle aan informatie. Daarom is het belangrijk om meteen de aandacht te trekken. Het begint allemaal met een goede titel. Schenk hier de nodige aandacht aan, want op basis van je titel besluit iemand om verder te lezen. 

Nadat je de aandacht hebt getrokken is het een kwestie van de aandacht vasthouden. Ook dat kan knap lastig zijn, want mensen haken steeds sneller af. Na de titel heeft elke zin maar één taak: zorgen dat mensen verdergaan met lezen. Het is een kunst om jouw lezer mee te nemen in je verhaal tot hij uiteindelijk aankomt bij je call-to-action.

8. Maak het persoonlijk

Je product of dienst kan nog zo goed zijn, mensen moeten het je ook gunnen. Als iemand jou als persoon leuk vindt kan dat precies de doorslag geven om te kiezen voor jou en je concurrent. Daarom is het belangrijk om zo nu en dan iets persoonlijks toe te voegen. Zo leert je lezer jou kennen en creëer je de gun-factor. 

Om persoonlijkheid toe te voegen aan een overtuigende tekst, zoals een landingspagina, kun je bijvoorbeeld jouw persoonlijke verhaal vertellen. Wat maakt jou juist degene waar mensen moeten zijn? Welke unieke ervaringen heb jij waardoor je mensen zo goed kunt helpen? Richt je op je lezer, maar voeg ook zeker iets persoonlijks toe. Dat is hoe je mensen overtuigt met jouw teksten.

Formule voor het schrijven van overtuigende teksten

Overtuigende teksten schrijven via een vaste formule

In dit artikel las je 8 tips om je teksten een stuk overtuigender te maken. Naast dat je let op de woorden die je gebruikt en de boodschap die je overbrengt, is ook de opbouw van je tekst belangrijk. Er zijn verschillende formules die je kunt gebruiken om je overtuigende tekst goed op te bouwen.

Om het overzichtelijk te maken, houd ik het voor nu bij de formule die ik zelf vaak gebruik: de TIPS-formule.

TIPS staat voor: Tempt, Influence, Persuade en Sell.

Tempt, oftewel verleiden houdt in dat je de aandacht van je lezer trekt en je lezer verleid om verder te lezen. Tempt is het eerste gedeelte van je tekst en heeft als enige doel: zorgen dat je iemand ook de rest van je tekst gaat lezen. Je verleidt je lezer bijvoorbeeld met een opvallende titel (al dan niet met subtitel) waarin je de droom of het probleem van je lezer benoemd. Ga bij het schrijven van je headline altijd uit van wat je lezer graag zou willen zien.

Influence. Nadat je je lezer hebt verleid om verder te lezen, wil je het gedrag van je lezer gaan ‘beïnvloeden’. No worries, dit betekent heus niet dat je een of andere vieze verkoopstrategie hoeft te gebruiken. Het houdt enkel in dat je je lezer laat zien dat jij weet waar je het over hebt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door reviews van klanten te laten zien, jouw eigen proces te vertellen of te laten zien wat je zelf hebt bereikt rondom een bepaald thema.

Persuade. In de vorige stappen heb je je lezer alvast voorbereid op wat er komen gaat. Je hebt de aandacht getrokken en laten zien waarom jij degene bent die je lezer kan helpen. In deze stap laat je zien wat jij te bieden hebt, jouw oplossing. Je kunt hier bijvoorbeeld jouw dienst of product omschrijven, maar ook de oplossing van het probleem benoemen.

Sell. We zijn aangekomen bij de laatste stap: het moment waarop je de verkoop maakt. Een verkooppagina is niet compleet zonder een knop waarmee mensen daadwerkelijk iets kunnen kopen. Gebruik hierbij een zo duidelijk mogelijke call to action, zodat je lezer precies weet wat er van hem verwacht wordt. Dan kan daar sowieso geen misverstand over ontstaan 😉 De actie waar je je lezer in je tekst naar stuurt kan letterlijk gaan over het doen van een aankoop, maar het kan ook iets totaal anders zijn, zoals je lead magnet downloaden, een artikel lezen, een mailtje sturen of je gaan volgen op Instagram.

Misschien komt de TIPS-formule je bekend voor. Dat kan kloppen, want het is niet mijn eigen formule. Hij werd bedacht door Tonny en Martijn van de IMU. In hun boek ‘De Online Marketing Tornado‘ lees je nog veel meer over hoe je de TIPS-formule kunt inzetten. Zeker een aanrader als je meer wilt leren over het schrijven van overtuigende teksten! (Daarnaast is het boek sowieso interessant voor iedereen die meer wil leren over online marketing)

Klik hier om De Online Marketing Tornado meteen te bestellen

Zelf aan de slag met overtuigende teksten schrijven

Met deze tips kun jij zelf aan de slag met het schrijven van overtuigende teksten. Verwerk deze 8 punten in alle content die je vanaf nu maakt, dan ga je ongetwijfeld meer resultaten zien. En wil je dat ik even met je meekijk? Mail dan gerust naar hello@deborahschoonen.nl. Good luck!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings