fbpx
Pareto principe

Zo pas je het Pareto-principe toe in jouw content marketing

Een tijdje terug leerde ik een techniek die mijn bedrijf in een stroomversnelling bracht. Ik leerde hoe ik in minder tijd en met minder moeite veel meer kon bereiken. Sindsdien maakte ik mooie stappen met mijn bedrijf én verdubbelde ik het aantal lezers op mijn blog. En dat allemaal dankzij het Pareto-principe. 

Wat voor principe?

Het Pareto-principe staat ook wel bekend als de 80/20 regel. Het is bedacht door econoom Vilfredo Pareto. Hij constateerde dat destijds (in 1906) 80% van het land in Italië in handen was van 20% van de bevolking. 

Later bleek dat het principe achter de constatering van Pareto voor nog veel meer dingen geldt. Daarom is het principe vandaag de dag een stuk algemener: 80% van de uitkomsten is te verklaren door 20% van de oorzaken. 

Oftewel: 80% van jouw resultaten, komen voort uit 20% van het werk dat jij verzet. 

Het is heel handig om te weten wat die 20% voor jou precies is. Zodat je daar meer van kunt doen en je resultaten kunt vergroten. 

Het Pareto-principe wordt veel gebruikt in de wereld van productiviteit en time management. Daar is al meer dan genoeg over geschreven, dus daar ga ik het in dit artikel níet over hebben. Wél wil ik het met je hebben over het Pareto-principe en content marketing. 

De 80/20-regel in jouw content planning

Door het Pareto-principe toe te passen, kun jij veel gerichter content gaan maken. Waarschijnlijk komt 80% van je website bezoekers voort uit ongeveer 20% van je content. Om dit te checken, kun je in Google Analytics kijken naar wat de meestvoorkomende Landingspagina’s op jouw site zijn. Ook kun je kijken naar welke pagina’s over het algemeen het meest bezocht zijn. 

Nadat je weet welke pagina’s de meeste bezoekers of pageviews opleveren, kun je gaan zoeken naar wat deze pagina’s gemeen hebben. In mijn geval zijn mijn meest succesvolle pagina’s hele uitgebreide blogs waarin ik heel concreet uitleg hoe je iets kunt doen. Door te analyseren wat jouw meest impactvolle pagina’s gemeen hebben, kun je achterhalen wat voor content voor jou het beste werkt. Hier kun je vervolgens je contentstrategie op aanpassen. 

Nu je weet wat voor content voor jou de meeste bezoekers oplevert, kun je een stapje verder gaan en je content planning erop aanpassen. Dat kun je als volgt doen: 

Stap 1. Brainstorm een lijst aan mogelijke onderwerpen voor je blog. Zorg dat je op zijn minst 20 onderwerpen opschrijft. Inspiratie nodig? In dit artikel lees je hoe je aan meer blog ideeën kunt komen. 

Stap 2. Pak er een markeerstift bij (een echte óf een digitale) en markeer de onderwerpen die volgens jou de potentie hebben om de meeste impact te kunnen maken. Hierbij maak je op twee manieren gebruik van de 80/20-regel:

  • Markeer 20% van de onderwerpen die je in de eerste stap hebt opgeschreven
  • Baseer je keuze op wat volgens je analyse jouw meest impactvolle content was 

Pro tip: Om een nóg betere keuze te maken, kun je ook kijken naar de potentie om hoog te scoren in Google, hoe uniek het onderwerp is en bovenal: in hoeverre jouw doelgroep er behoefte aan heeft. 

Stap 3. Neem de onderwerpen die volgens jou de meeste potentie hebben op in je content planning. Gooi de onderwerpen die het niet geworden zijn nog niet weg (tenzij je er échte niets in ziet), want deze kun je de volgende maand weer gebruiken wanneer je opnieuw je 20% beste onderwerpen uitkiest. 

Ziezo, dat is hoe jij de allerbeste onderwerpen vindt om content over te maken. 

Het Pareto-principe en content kanalen

Naast dat je het Pareto-principe kunt gebruiken om je onderwerpen te bepalen, kun je het ook gebruiken om te kiezen welk medium je gaat gebruiken. Ook hier komt Google Analytics goed van pas. 

Wanneer je in Google Analytics klikt op het tabje ‘Acquisitie’, krijg je precies te zien waar jouw websitebezoekers vooral vandaan komen. Bijvoorbeeld vanuit Google, social media, advertenties, andere websites of e-mailmarketing. 

Zie je dat jouw websitebezoekers bijvoorbeeld vooral vanuit Google komen en bijna niet vanuit mailings? Door je meer te focussen op SEO en wat minder op e-mailmarketing, kun je jouw maandelijkse bezoekers een stuk sneller laten groeien. 

Je kunt hier ook nog een laagje dieper gaan. Zo kun je in Google Analytics niet alleen zien hoeveel mensen er in totaal vanuit social media op jouw website terecht zijn gekomen, maar ook vanuit welke social media deze mensen precies kwamen. Kwamen je bezoekers vooral vanuit Pinterest en minder vanuit Instagram? Dan kun je in plaats van eindeloos veel tijd besteden aan Stories maken beter je aandacht richten op het verbeteren van je Pinterest-strategie

Pro tip: Tot nu toe heb ik het over het aantal bezoekers op je website, maar kijk bij het toepassen van de 80/20-regel ook vooral naar wat jouw doelen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld ook kijken via welke kanalen klanten (en dus niet alleen bezoekers) bij jou terecht zijn gekomen.

80% is goed genoeg

Dit principe leerde ik jaren geleden al tijdens mijn studie, maar is ook voor het maken van content heel relevant. In 20% van de tijd, heb jij 80% van je stuk content af. In de overige 80% van de tijd zet je de puntjes op de i en zorg je dat het perfect is. Maar wat nu als je stopt bij die 80%? 

Ik zie regelmatig dat ondernemers uren en uren kunnen besteden aan het schrijven van een blog. Het resultaat is top, maar in al die tijd had je ook iets anders kunnen doen. Of nog vier andere blogs kunnen schrijven. 

Door te gaan voor ‘goed’ en niet perfect, kun jij in minder tijd meer blogs (of andere soorten content) produceren. Of het nu gaat om je blog, je YouTube kanaal, je podcast of Instagram, over het algemeen geldt: hoe meer content je maakt, des te sneller je groeit. Je wordt er beter in en creëert steeds meer kansen voor mensen om jou te ontdekken. 

Daarom mijn advies: Ga niet voor perfectie. Goed is goed genoeg. Je maakt het jezelf makkelijker en je bereikt veel meer in korte tijd. 

Een kleine disclaimer is hier nog wel op zijn plaats: ik zeg niet dat je slechte content moet gaan maken. Je wilt nog altijd dat jouw content van goede kwaliteit is, klopt en veel waarde biedt aan je lezer.

Andere toepassingen van Pareto in content marketing

In dit artikel heb ik een aantal manieren uitgelegd waarop je het Pareto-principe kunt toepassen in content marketing. Maar daarnaast zijn er nog veel meer manieren. Bijvoorbeeld:

  • Welke 20% van je Instagram posts hebben 80% van het aantal likes/reacties ontvangen? Ditzelfde principe geldt natuurlijk ook voor andere social media kanalen. 
  • Welke 20% van je zoekwoorden leveren 80% van het aantal kliks naar je website op?
  • Welke 20% van je diensten/producten zorgen voor 80% van je omzet? Verwijs met je content specifiek naar deze producten
  • Welke 20% van de vragen krijg je van 80% van je klanten? Dit is geweldige input om content over te maken. 

Zoals je ziet zijn er verschillende manieren waarop je de 80/20-regel kunt toepassen op jouw content marketing. Ik nodig je uit om met de stappen uit dit artikel aan de slag te gaan en vooral ook zelf te zoeken naar manieren waarop met 20% van de tijd 80% van de resultaten kunt gaan boeken. 

Weten waar je over kunt gaan schrijven en op welke kanalen je kunt focussen is één deel van het proces. Je maakt het plaatje compleet door ook knettergoede (SEO-proof) content te maken voor de onderwerpen en kanalen die je uitgekozen hebt. Tijdens het Kickstart Jouw Blog-programma leer je daar alles over.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings