Blog header

Pinterest marketing: hét geheime wapen voor meer bezoekers

“Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?” Dat is de million dollar question waar veel ondernemers mee kampen. Want meer bezoekers, betekent meer leads, meer klanten en meer omzet. Door je bereik te laten groeien, kun je ook je business laten groeien. 

In een snelle zoektocht op internet zie je van alles over optimaliseren voor Google, PR en elke dag posten op social media. Maar zal ik je een geheimpje verklappen? Het kan ook anders. En een stuk makkelijker. 

Hoe dan? Met Pinterest (wat je natuurlijk al lang wist dankzij de titel van deze blog). 

Nog maar heel weinig bedrijven in Nederland maken actief gebruik van Pinterest voor hun online marketing. Zonde, want hierdoor lopen ze heel veel verkeer mis. Want hoewel ik mijn website actief optimaliseer voor Google en regelmatig actief ben op Instagram, komt zeker de helft van mijn websitebezoekers uit Pinterest. 

Ik weet zeker dat veel ondernemers geweldige resultaten kunnen behalen dankzij Pinterest. Daarom vertel ik je er in deze blog wat meer over. 

Wat is Pinterest?

Pinterest is een visuele zoekmachine. In plaats van woorden en tekstuele content (zoals Google) is de zoekmachine gevuld door plaatjes en korte video’s. Door zoekwoorden in te typen in de zoekbalk, vind je pins die aansluiten bij jouw zoekopdracht. Ook zit er een algoritme achter Pinterest dat automatisch pins aanbeveelt op basis van welke pins je de laatste tijd hebt bekeken en bewaard. Mensen gebruiken Pinterest voor wooninspiratie (guilty!), recepten, DIY-ideeën en reis inspiratie, maar ook steeds meer voor het delen van business tips.

Waarom Pinterest marketing?

Veel mensen zien Pinterest als social media kanaal. Dat klopt niet helemaal. Social media – het zit al in de naam – gaat om sociaal doen met andere mensen. Je deelt foto’s en video’s met je vrienden en laat reacties achter bij foto’s en video’s van anderen. Op Pinterest zijn mensen vooral op zoek naar inspiratie en niet naar interactie. Hierdoor is Pinterest een visuele zoekmachine en geen social media kanaal.

Daarmee komen we meteen bij een groot voordeel van Pinterest. Mensen gaan niet naar Pinterest om doelloos te scrollen, maar omdat ze iets zoeken en geïnspireerd willen worden. Daarom is de kans heel groot dat iemand vanuit Pinterest doorklikt naar je website. Een stuk groter dan op social media. 

Wie zitten op Pinterest?

Veel mensen zien Pinterest vooral als een platform voor vrouwen. De laatste tijd weten echter ook steeds meer mannen hun weg naar Pinterest te vinden. Anno april 2021 bestaat 60% van de populatie op Pinterest uit vrouwen. Een paar jaar geleden was dat nog 70%. Daarom is het ook zeker de moeite waard om Pinterest in te zetten als je doelgroep niet voornamelijk uit vrouwen bestaat. 

Waar zoeken mensen op Pinterest naar?

Bijna alle zoekopdrachten op Pinterest (97%) zijn niet gericht op een specifiek merk. Dit laat zien dat mensen op Pinterest niet zozeer zoeken naar een merk, maar juist naar inspiratie en ideeën. Dit is goed nieuws voor kleine bedrijven. Wanneer jij die inspiratie kunt bieden, kun je op gelijke voet concurreren met de grote partijen. 

Om er nog een statistiek tegenaan te gooien: 77% van de gebruikers heeft minimaal één nieuw merk ontdekt op Pinterest. Daarbij heeft 80% van de Pinterest gebruikers wel eens iets gekocht op basis van content op Pinterest. Wanneer jij goede content deelt, is Pinterest een geweldige kans om te zorgen dat ook meer mensen jouw bedrijf ontdekken. 

Weinig concurrentie

Nog relatief weinig bedrijven en marketeers (28%) hebben Pinterest marketing ontdekt. Jammer voor hen, maar een voordeel voor jou. Op Pinterest heb je namelijk een stuk minder te maken met concurrentie dan op bijvoorbeeld Instagram en Facebook. De populariteit van Pinterest marketing neemt snel toe. Door nu alvast aan de slag te gaan met het platform, bouw je een voorsprong op. Een mooie kans, als je het mij vraagt. 

Pinterest statistieken

Bron van deze statistieken: Oberlo

Wat is er nodig om met Pinterest marketing aan de slag te gaan?

Als je tot hier gekomen bent, begrijp je ongetwijfeld dat ik heel enthousiast ben over Pinterest marketing. Maarreh… hoe doe je dat dan? 

Mensen zoeken op Pinterest naar inspiratie. Jij wilt ze die inspiratie bieden. Dat begint met heel goed weten wie jouw doelgroep is en de content te maken waar jouw doelgroep naar zoekt. 

Als het goed is, baseer je jouw content strategie al lang op wat jouw doelgroep graag wil lezen of zien. Door deze content te delen via Pinterest, kun je hier een groter deel van je doelgroep mee bereiken. Blogs zijn ideaal om te delen via Pinterest, maar daarnaast kun je bijvoorbeeld ook podcasts, sfeerfoto’s van je producten, video’s of je social media posts delen via Pinterest. Je kunt deze content op Pinterest delen in de vorm van Pins.

Pinterest inplannen screenshot

Wat zijn Pinterest pins?

Content delen op Pinterest doe je in de vorm van Pins. Dat zijn plaatjes of korte video’s waar je een titel en omschrijving bij kunt zetten en – heel belangrijk – een link naar je website aan kunt toevoegen.

De meeste mensen op Pinterest maken gebruik van verticale afbeeldingen. Dat is een bewuste keuze. Pins krijgen een vaste breedte op je scherm. Een verticale afbeelding neemt daardoor meer plaats in dan een horizontale afbeelding. Hierdoor valt hij meer op en trek je sneller de aandacht van je publiek.

Tip: gebruik verticale afbeeldingen om meer aandacht te trekken met je pins

Je publiek kan jouw pins tegenkomen op hun startpagina of via de zoekbalk. Ook worden de pins die jij maakt en bewaart getoond op je profiel. Zo ziet mijn Pinterest-profiel er bijvoorbeeld uit:

Pinterest is een heel visueel platform. Daarom is het design van je pins heel belangrijk. Je wilt dat je pins in het oog springen en je lezer uitnodigen om erop te klikken. 

Niet zo’n designer? Geen probleem. Met de juiste templates en Canva kan iedereen mooie pins maken. Je hoeft alleen maar het plaatje te veranderen en de titel van je blog te typen. 

Tip: Meer weten over hoe Pinterest precies werkt? In deze blog leg ik het stap voor stap uit!

Hoe zorg je voor meer bereik op Pinterest?

Pinterest marketing draait om meer dan alleen mooie plaatjes delen. Net als Google werkt ook Pinterest met een bepaald algoritme. Door de juiste zoekwoorden te verwerken in je titels, omschrijvingen en alt tekst zorg je dat het algoritme weet waar jouw pin over gaat. Om te zorgen dat jouw pins goed scoren, is het belangrijk dat je actief blijft en consistent nieuwe pins post. 

Pinterest beloont actieve gebruikers. Om je bereik op Pinterest te laten groeien, moet je dan ook consistent pins delen. Als het kan elke dag. 

“WAT?! Moet ik élke dag pinnen?!”

Het lijkt een hele klus, maar in de praktijk valt dat heel erg mee. Door gebruik te maken van templates heb jij in een paar minuten tijd een hele serie aan pins klaar. Even de foto veranderen, de titel aanpassen, misschien wat kleuren veranderen en ta-dah, jij hebt een nieuwe pin. 

Consistent posten op Pinterest wordt nog makkelijker wanneer je een tool als Tailwind gebruikt. Via Tailwind kun je meerdere pins tegelijk uploaden. Vervolgens geef je ze een titel en omschrijving én voeg je de link toe. Vervolgens plan je alles met één klik op de knop in. Tailwind verdeelt je pins vervolgens automatisch over verschillende tijdsloten verspreid over een dag, week of zelfs meerdere weken. 

Je kunt Tailwind gratis uitproberen voor 20 pins. Wanneer je je inschrijft via deze link, krijg je daarbovenop ook je eerste maand gratis. En oké, even een disclaimer: ook ik krijg een gratis maand. Zo hebben we een win-win 😉

Organische pins vs. Pinterest adverteren

Als je aan de slag gaat met Pinterest marketing zijn er twee manieren waarop je jouw doelgroep kunt gebruiken:

  • Deel consistent interessante pins om je publiek organisch te laten groeien
  • Maak gesponsorde pins om sneller een groot publiek te bereiken

Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. Het voordeel van reguliere pins en het organisch laten groeien van je account, is dat het gratis is en op de lange termijn voor je blijft werken. Langzaam maar zeker bouw je een publiek op, zorg je dat je meer volgers krijgt en wordt je bereik steeds groter.

Door gebruik te maken van gesponsorde pins, kun je al binnen een paar uur duizenden mensen bereiken. Dit is ideaal om je bereik snel te laten groeien. Maar zodra je de geldkraan dichtdraait, zakt ook dat bereik weer in. Over het algemeen is adverteren via Pinterest veel goedkoper dan adverteren via Facebook of Instagram. Daarom kan het zeker de moeite waard zijn om het eens uit te proberen.

Mijn advies? Ik raad je aan om sowieso te beginnen met organische pins. Als je extra snel wilt groeien en een bewust doel hebt waar je mensen naartoe wilt sturen (bijvoorbeeld een lead magnet), kun je daarbovenop gaan experimenteren met adverteren op Pinterest.

De snelste manier om te groeien op Pinterest

De laatste anderhalf jaar heb ik volop geëxperimenteerd met Pinterest. Ik het verschillende strategieën, soorten content en Pins uitgeprobeerd. Op basis hiervan heb ik een Pinterest marketing workflow gevonden die goed werkt en waarmee ik binnen één uur mijn Pinterest content voor een hele maand maak én inplan. 

Centraal in mijn workflow staat het gebruik van templates. Door templates te gebruiken, kun je heel snel meerdere verschillende pins maken. Om het jou makkelijk te maken om met Pinterest aan de slag te gaan, heb ik iets leuks voor je: 20 gratis templates op basis van de pins die voor mij het beste werken.

Klik hier om de gratis Pinterest templates te downloaden

Pinterest marketing uitbesteden?

Met Pinterest marketing kun je het aantal bezoekers (en daarmee potentiële klanten!) op je website explosief laten groeien. Hoewel het je maandelijks niet al te veel uren hoeft te kosten om aan de slag te gaan met Pinterest marketing, is het belangrijk om je er van tevoren wél even goed in te verdiepen. Met een goede strategie en workflow bereik je immers de beste resultaten. Om deze reden stellen veel ondernemers het beginnen met Pinterest marketing eindeloos uit. En dat is jammer, want in die maanden dat je het uitstelt, had je honderden bezoekers en potentiële klanten kunnen aantrekken.

Wil jij Pinterest inzetten, zónder dat het jou al te veel tijd en moeite kost? Ik help je er graag bij. Neem contact op en ontdek hoe we er samen voor kunnen zorgen dat jouw Pinterest marketing on point is.

Scroll naar top
Je bent er bijna!

Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang het e-book ‘Bloggen voor Succes’ meteen in je mailbox!

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Pinterest templates voorbeeld

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!