Pinterest voor bedrijven

De ultieme Pinterest gids om meer bezoekers naar je (zakelijke) blog te krijgen

Toen ik voor het eerst begon met Pinterest voor mijn bedrijf, stond ik versteld van de resultaten. Binnen een maand tijd verdubbelde het aantal dagelijkse lezers op mijn blog en ook mijn e-maillijst maakte een flinke groeispurt. Waar ik Pinterest vooral zag als een platform om wooninspiratie op te doen en recepten te vinden, blijkt het ook een geweldige tool te zijn om zakelijk in te zetten. 

Hoe kreeg ik het voor elkaar om in zo’n korte tijd zoveel extra bezoekers aan te trekken? En nog veel belangrijker: hoe kun jij Pinterest inzetten om jouw eigen blog te laten groeien? In dit artikel deel ik alles wat je moet weten om met Pinterest aan de slag te gaan voor jouw bedrijf én geef ik je een kijkje in mijn eigen Pinterest strategie. 

Wat is Pinterest

First things first, wat is Pinterest precies? Je kunt Pinterest zien als een prikbord waar je je favoriete quotes, inspiratie voor je nieuwe huis of recepten die je nog eens wilt maken bewaart. Je kunt deze foto’s (Pins genoemd) bewaren in verschillende verzamelingen: Pinterest borden. 

Je kunt elk van je borden een naam en beschrijving meegeven. Zoals: ‘Leuke ontbijtrecepten’. Of wat meer gericht op een zakelijke blog: ‘Productiviteit tips’. Anderen kunnen jouw profiel of een van je borden volgen en je kunt ook borden van anderen volgen. 

Vaak wordt Pinterest in één adem genoemd met social media platformen zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter. Pinterest is echter niet zomaar een social media platform. Het is meer een zoekmachine. Een visuele zoekmachine welteverstaan. 

In plaats van volgers, reacties en persoonlijke gesprekken draait Pinterest meer om het delen en vinden van informatie. Hierdoor kun je Pinterest beter vergelijken met Google dan met social media. 

Waarom zou je Pinterest inzetten voor jouw bedrijf?

De intentie waarmee mensen op Pinterest zitten is heel anders dan bij social media. Op Instagram zijn mensen over het algemeen wat gedachteloos aan het scrollen of door stories aan het tikken. Op een link klikken om een blog te lezen is dan al snel te veel moeite. 

Op Pinterest zijn mensen vaak juist heel bewust ergens naar op zoek. Of dat nu een mooie nieuwe kast voor in de woonkamer is of inspiratie voor je nieuwe huisstijl, je zit op Pinterest en hebt wat te zoeken. Wanneer je specifiek naar inspiratie zoekt, is de kans juist heel groot dat je op een Pin klikt en naar de website gaat om verder te lezen. 

Uit cijfers van Pinterest koopt 87% van de gebruikers weleens iets via het platform. Daarbij gebruikt 93% van de Pinterest gebruikers het platform wel eens om nieuwe aankopen te plannen. Door actief aan de slag te gaan met Pinterest, zorg je dat toekomstige klanten jouw bedrijf tegenkomen wanneer ze inspiratie opdoen voor een nieuwe aankoop. 

Naast de intentie van Pinterest gebruikers, zijn er nog meer redenen waarom het slim is om Pinterest in te zetten voor je bedrijf. Zo is het platform heel efficiënt: een Pin die je vandaag deelt, kan nog maandenlang bezoekers naar jouw website aantrekken. Waar de gemiddelde levensduur van een Instagram post hoogstens anderhalve dag is, gaat een Pin gemiddeld zo’n 3,5 maanden mee. Ik merk zelfs dat sommige Pins die ik een jaar geleden heb gedeeld nog altijd bezoekers naar mijn website doorsturen. 

Voor wie is Pinterest?

Bij de gemiddelde Pinterest gebruiker denken veel mensen nog altijd aan vrouwen die hun tijd het liefst besteden aan leuke DIY-projecten en de mooiste traktaties van de klas willen maken. Dat is misschien ook niet heel gek, want van alle Pinterest gebruikers is 72% vrouw en de populairste thema’s op het platform zijn nog altijd: huisdecoratie, beauty, mode en kinderen. 

Toch is er een verschuiving gaande. Langzaam maar zeker ontdekken ook steeds meer mannen het platform en wordt er steeds meer over business-gerelateerde onderwerpen gedeeld. 

Ook als B2B organisatie kan het de moeite waard zijn om uit te vinden of jouw doelgroep actief op Pinterest. Dat kun je doen door het gewoon eens een tijdje uit te proberen en te zien wat er gebeurt. 

Van tevoren wist ik niet zeker of mijn doelgroep actief zou zijn op Pinterest, maar achteraf is het eigenlijk heel logisch. Ik schrijf vooral over bloggen, SEO en content marketing. En op Pinterest bereik ik daarmee een fijn publiek bestaande uit (startende) ondernemers en mensen met de ambitie om een succesvolle blog te bouwen. 

Naast dat je doelgroep op het platform aanwezig moet zijn, is het ook handig om bij jezelf na te gaan of Pinterest bij jouw bedrijf past. Pinterest werkt het beste wanneer je regelmatig nieuwe content deelt. Het platform is ideaal voor bloggers, maar werkt ook goed als je bijvoorbeeld een podcast hebt of mooie foto’s deelt. 

Deel jij vaak nieuwe content en vermoed je dat jouw doelgroep best wel eens actief kan zijn op Pinterest? Dan ben je good to go om aan de slag te gaan met Pinterest voor jouw bedrijf!

Pinterest SEO

Zoals je eerder las, heeft Pinterest meer weg van een zoekmachine dan van een social media platform. Net als good old Google werkt ook Pinterest met zoekwoorden. Die type je bovenin de zoekbalk in om de inspiratie te vinden waar je naar zoekt. Daarnaast gebruikt het algoritme van Pinterest zoekwoorden om gerelateerde Pins aan te raden. 

Hoe zorg je dat jouw Pins naar voren komen als iemand een gerelateerde zoekterm intypt? Door gebruik te maken van SEO! Voordat de moed je in de schoenen zakt: dit is een stuk simpeler dan het klinkt. 

Voordat je je Pinterest profiel en Pins kunt optimaliseren, moet je – net als bij SEO voor Google – eerst een zoekwoordonderzoek doen. Dat doe je door in de zoekbalk een algemene term (gerelateerd aan jouw business) in te typen, maar nog niet op enter te drukken. Je krijgt dan suggesties te zien waar veel naar gezocht wordt. Dit zijn goede zoekwoorden die je later kunt gebruiken om jouw profiel of Pins beter vindbaar te maken. 

Gebruik de zoekbalk om relevante zoekwoorden te achterhalen die passen bij jouw business en de onderwerpen waar je over wilt gaan pinnen. Schrijf alle relevante zoektermen die je tegenkomt op. Deze heb je nodig in de volgende stap: het optimaliseren van je profiel. 

Pinterest SEO

Je Pinterest profiel on point

Voordat je je volledig stort op het creëren en delen van Pins, is het belangrijk om eerst je profiel een beetje slim in te richten. Zo zorg je voor een goede eerste indruk én dat je profiel goed vindbaar is. 

Profielfoto

Met je profielfoto geef je een eerste indruk van jouw profiel en maakt je herkenbaar. Ben je een eenpitter en ben jij het gezicht van jouw bedrijf? Ga dan voor een duidelijke foto van jezelf. Beheer je het Pinterest account voor een groter bedrijf? Dan kun je wellicht beter het logo gebruiken. 

Pinterest naam

In je Pinterest naam wil je je eigen naam en/of je bedrijfsnaam verwerken. Daarnaast is je naam ook de perfecte gelegenheid om je profiel beter vindbaar te maken. Zie je bij de afbeelding hierboven hoe er ook een paar accounts worden aanbevolen als ik naar ‘personal branding’ zoek? Door de belangrijkste zoekwoorden voor jouw bedrijf in je Pinterest naam te verwerken, verbeter je jouw vindbaarheid enorm. 

Beschrijving

In je beschrijving heb je een kleine 200 tekens de ruimte om duidelijk te maken waar jouw profiel over gaat. Vertel hier in één zin wie je bent en wat je doet en gebruik waar mogelijk een aantal zoekwoorden. Zet er ook een call-to-action in, bijvoorbeeld waarmee je mensen verwijst naar je blog of een gratis download. 

Bedrijfsaccount

Wanneer je Pinterest wilt inzetten voor jouw blog, is het heel handig om je account over te zetten naar een bedrijfsaccount. Dit kost je niets en levert je veel voordelen op. Zo krijg je uitgebreide statistieken te zien over hoe jouw pins presteren en hoeveel mensen op je link klikken. 

Borden + omschrijvingen

Op je Pinterest profiel kun je verschillende borden aanmaken om je Pins in te delen. Ik raadt aan om te beginnen met borden voor alle categorieën waar je over blogt én een apart bord waarop je alle pins voor jouw bedrijf deelt. Deze basis kun je later altijd uitbreiden als je merkt dat je Pins wilt delen over andere onderwerpen. 

Verwerk als het even kan een relevant zoekwoord in de naam van je borden. Dit vergroot de kans dat jouw pins naar voren komen in zoekopdrachten. Ook kun je per bord een beschrijving invullen. Laat hierin weten wat mensen zoal kunnen verwachten en verwerk ook hier waar mogelijk wat zoekwoorden in de tekst. 

Tip: Ga niet zomaar strooien met zoekwoorden om maar beter gevonden te worden. Richt je altijd in de eerste plaats op waarde voor je doelgroep en goed leesbare content. 

Claim je website

Door jouw website te claimen, bewijs je aan Pinterest dat jij de eigenaar bent van die website. Dat is belangrijk voor de betrouwbaarheid van je account, waardoor jouw Pins mogelijk hoger in de zoekresultaten komen. Ook krijg je zo nóg meer inzicht in de statistieken van Pins die linken naar jouw website. 

Je eerste Pins maken

Nu je profiel compleet en goed geoptimaliseerd is, is het tijd voor het echte werk: Pins maken en delen. 

Het ontwerp van je Pins

Pinterest is een heel visueel ingesteld platform. Daarom is het belangrijk dat je Pins er aantrekkelijk uitzien. Idealiter ga je voor een mooi design dat past bij de branding van je bedrijf. 

Maak je Pins in een staand formaat, met een 2:3 verhouding. Pinterest toont afbeeldingen altijd in een vaste breedte. Door je Pins staand te maken, wordt de afbeelding groter weergegeven en valt hij beter op. 

Tip: Gebruik een aantal vaste Pin-templates die je steeds opnieuw aanpast met nieuwe afbeeldingen en tekst. Dit zorgt voor een stukje herkenbaarheid en is efficiënter dan steeds met een leeg document te beginnen. 

Ik gebruik zelf vijf verschillende templates die ik steeds rouleer. Niet zo’n op grafisch gebied? Ik ook niet, maar door een standaard Canva-sjabloon aan te passen met de lettertypes en kleuren uit jouw huisstijl kom je al een heel eind. 

Wat zet je op je Pins

Het ontwerp van je Pins is belangrijk, maar de inhoud is nog veel belangrijker. Een goede Pin bevat een pakkende titel die uitnodigt om te klikken. Andere opties om op je Pin te zetten: alvast een tip of een teaser voor de inhoud. 

Tip: Lees hier meer over hoe je goede titels bedenkt

Om te zorgen dat mensen je Pins op den duur gaan herkennen, kun je wat branding documenten toevoegen. Zet bijvoorbeeld je logo, bedrijfsnaam of de URL van je website op je Pin. 

Een afbeelding is niet per se noodzakelijk, maar kan wel helpen de juiste sfeer neer te zetten. Je kunt hiervoor gebruikmaken van (gratis) stockfoto’s, maar het is nóg beter om je eigen foto’s te gebruiken. 

Je Pin inplannen

Profiel in orde, check. Pins gemaakt, check. Er staat je nog één ding te doen: je Pin inplannen. Je raadt het al, ook hier zijn er de nodige dingen waarop je moet letten. 

Bij het inplannen van je Pin kun je een titel, beschrijving en URL toevoegen. Ook kun je bepalen op welk bord de Pin geplaatst moet worden en kun je de datum en tijd kiezen waarop je Pin moet worden gedeeld. 

De allerbelangrijkste stap hier is de URL naar je website. Voeg altijd een URL toe naar de pagina waar je bezoekers naartoe wilt sturen. Zonder URL kunnen Pinterest gebruikers niet doorklikken vanuit je Pin en komen ze niet op je website terecht. Zonde, want dat is uiteindelijk waar je het allemaal voor doet. 

Naast de URL zijn ook de titel en omschrijving belangrijk bij het inplannen van je Pin. Schrijf een titel en omschrijving waarmee je de aandacht van je bezoeker trekt en verwerk er waar mogelijk ook één of meerdere zoekwoorden in. 

Tip: Tijdens het schrijven van mijn blog zorg ik ervoor dat mijn titel en introductie goed zijn geoptimaliseerd voor Google. Dit copy-paste ik naar Pinterest. Het is misschien niet de allerbeste manier, maar het werkt wel en is efficiënter dan voor elke Pin opnieuw een titel en omschrijving verzinnen. 

Je kunt één afbeelding delen op meerdere borden, maar deel niet zomaar dezelfde afbeelding opnieuw op hetzelfde bord. Wel kun je één URL best meerdere keren delen op hetzelfde bord, maar zorg dan wel steeds voor een andere afbeelding. 

Tip: Werk met meerdere vaste templates voor het maken van je Pins. Zo maak je heel makkelijk in één keer meerdere versies van een Pin. 

Hoe vaak moet je Pins plaatsen

Niet schrikken, beloofd? De ideale frequentie om Pins te delen is 5 tot 25 keer per dag. Say what?! Dit lijkt heel veel. En dat is het eigenlijk ook. Helemaal als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. 

Ook al haal je die 5 Pins per dag niet, probeer als het kan toch elke dag iets te delen. Gelukkig hoef je daarvoor heus niet elke dag op Pinterest rond te hangen. Via Pinterest zelf kun je Pins twee weken vooruit plannen. Het is vrij eenvoudig om meerdere Pins tegelijk in te plannen, waardoor je best efficiënt te werk kunt gaan. 

Hoe kom je in hemelsnaam aan zoveel Pins per dag?! Dat is wat ik me ook afvroeg toen ik net begon met Pinterest. In de praktijk blijkt het best mee te vallen. Laten we er even een rekenvoorbeeldje bij pakken. 

Elke week deel ik een nieuwe blog. Daar maak ik 3 verschillende Pins voor, die ik elk deel op minimaal 2 verschillende borden. Dat zijn al 6 Pins. 

Elke week update ik ook een oude blog. Ook daar maak ik 3 nieuwe Pins voor en ook die deel ik op minimaal 2 verschillende borden. Dat zijn nog eens 6 Pins.

Elke week maak ik 2 nieuwe Pins voor freebies die te downloaden zijn via mijn website. Ook deze deel ik op minimaal 2 borden. Weer 4 Pins erbij. 

Tot slot deel ik wekelijks wat Pins van anderen die goed bij mijn borden passen. Laten we voor het gemak uitgaan van 5 Pins. 

Alles bij elkaar zijn dat 21 Pins. Nog niet genoeg om aan die 5 keer per dag te komen – dat ging me makkelijker af toen ik elke dag blogde – maar wel ruim genoeg om op zijn minst elke dag een paar Pins te delen. 

Effectief Pins inplannen met Tailwind

Elke dag Pinnen is een aardige klus, zelfs als je je Pins vooraf inplant via Pinterest. Dankzij een tool genaamd Tailwind is het echter zo gebeurd. Als je het mij vraagt is Tailwind echt onmisbaar als je Pinterest wilt gaan gebruiken voor je bedrijf. Waar ik eerst een half uur per week bezig was met het inplannen van mijn Pins, is het nu binnen een paar minuten gebeurd. 

Tailwind is een vrij uitgebreide tool, dus voor nu houd ik het even bij de belangrijkste functies. 

  • Je kunt met Tailwind van tevoren instellen hoe vaak je per dag wilt Pinnen. Je kunt zelf de tijden kiezen, maar je kunt ook Tailwind de opdracht geven om op basis van data de voor jou beste tijden uit te kiezen. 
  • Je kunt in één keer meerdere Pins tegelijk uploaden en die meteen toevoegen aan meerdere borden. Nadat je je titel, omschrijving en URL hebt toegevoegd, kun je al je Pins in één keer in de wachtrij zetten. Tailwind plant ze automatisch in op de vooraf ingestelde tijdstippen. 
  • Je kunt Pins toevoegen aan zogenaamde Smartloops. Door dit te doen worden je Pins na verloop van tijd automatisch opnieuw gedeeld. Deze functie helpt je om je oudere blogs nog eens onder de aandacht te brengen én helpt je om actief te blijven op Pinterest, zonder dat het jou tijd kost. 
  • Je kunt je Pins toevoegen aan Tailwind Communities. Dit zijn groepen met andere Pinterest gebruikers die erop gericht zijn dat je zo nu en dan elkaars Pins deelt. Dankzij deze communities kan het bereik van je Pins enorm stijgen. 

Het enige nadeel: Tailwind is een betaalde tool en kost 15 dollar per maand. Gelukkig kun je Tailwind wel voor 100 Pins gratis uitproberen, zonder dat je ergens aan vast zit. En ben je net zo fan van Tailwind als ik? Door je aan te melden via deze link ontvang je bovenop die 100 gratis Pins ook je eerste maand gratis. 

Wat je niet moet vergeten als je begint met Pinterest marketing

Pinterest is een geweldige manier om een boost te geven aan je blog. Maar onthoud dat het een middel is en geen doel op zich. Aan alleen een booming Pinterest account heb je niet zoveel. Je hebt er echter wél iets aan als je Pinterest kunt gebruiken om bezoekers naar je website te sturen en daar vervolgens klanten uit haalt. 

Je haalt pas écht iets uit Pinterest als je content goed is. Richt je aandacht daarom vooral op het schrijven van goede blogs en gebruik Pinterest vooral ter ondersteuning. 

Wil jij er zeker van zijn dat jouw blogs voortaan on point zijn? Download dan de gratis blog checklist.

Scroll naar top
Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!