fbpx
salespage vragen

4 vragen die je zou moeten stellen voordat je een salespage schrijft

Wat als je een salesteam zou hebben dat 24 uur per dag werkt, geen pauzes neemt, nooit op vakantie gaat en nooit ziek is?

Zou je omzet door het dak gaan? Zou je ein-de-lijk je grote dromen bereiken? Of zou het je helpen om meer tijd te besteden aan dingen die je écht leuk vindt? 

Dit is precies wat er gebeurt als je een goede salespage hebt. 

De nadruk ligt hier op een GOEDE salespage. Want aan een salespage die geen conversie oplevert, heb je niet zoveel. 

Hoe goed je salespage werkt, valt of staat bij je teksten. Om jou te helpen je sales copywriting te verbeteren, deel ik in deze blog vier vragen die je zou moeten stellen voordat je een salespage schrijft. 

Twee dingen die een goede verkooppagina doet

Om mensen te motiveren iets van je te kopen, heb je twee dingen nodig: 

a) Ze moeten je vertrouwen

b) Ze moeten een reden hebben om iets bij je te kopen

Oftewel: je moet zowel het emotionele als het rationele brein van je lezer bereiken. 

Het rationele brein, de neocortex, is het gedeelte van je hersenen dat verantwoordelijk is voor logische en analytische gedachten. Je spreekt dit deel van het brein aan door feiten, cijfers en functies te benoemen. Het gaat hier om ‘wat’ je verkoopt. 

Deze informatie is essentieel op je verkooppagina. De meeste ondernemers hebben er weinig problemen mee om dit gedeelte duidelijk naar voren te brengen in hun tekst. 

Maar…

Alleen feiten, functies en cijfers zijn niet genoeg voor een succesvolle verkooppagina. 

Je moet ook genoeg aandacht geven aan het emotionele gedeelte van het brein. Het emotionele brein is verantwoordelijk voor al onze gevoelens. Dit is waar lezers beslissen of ze je leuk vinden en vertrouwen. Wil je dat je publiek positief over je denkt, dan moet je het emotionele brein aanspreken. 

Spreek op je salespage éérst het emotionele brein van je klant aan, voordat je over de functies van je product. Sterker nog: raak de gevoelige snaar nog voordat je het überhaupt over je aanbod hebt. 

De tekst aan het begin van je verkooppagina is het belangrijkste deel van de hele pagina. Dit is waar je duidelijk maakt aan je publiek: ‘Ik heb het tegen jou’. Tegelijkertijd wil je hun interesse opwekken, zodat ze verder willen lezen en alles willen weten over wat je ze te vertellen hebt. 

Zeg in dit gedeelte nog helemaal niets over je product of dienst. Klinkt wat onwennig misschien, maar geloof me: dit is waardoor je conversie omhoog schiet. 

Je wilt het emotionele brein overtuigen voordat het rationele brein de kans krijgt om bezwaren op te werpen. 

“Mensen kopen op basis van emoties en praten het vervolgens goed met logica.”

Hoe je dit doet? Simpel: stel jezelf de volgende vier vragen voordat je begint met het schrijven van je salespage. 

Vraag #1. Is het specifiek genoeg?

Aan het begin van je salespage wil je duidelijk maken dat ze er iets aan hebben om verder te lezen. Je wilt je publiek filteren, zodat de juiste mensen je pagina lezen en zich aangesproken voelen. Hoe specifieker je je lezer kunt aanspreken, hoe beter. 

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt bereiken:

  • Benoem een specifiek probleem of pijnpunt en verwerk het in een verhaal
  • Wend je tot een specifiek publiek door een vraag te stellen waar ze volmondig ‘Ja!’ op zullen antwoorden
  • Leg de nadruk op een specifiek voordeel dat je product meebrengt
vraagteken met lichtjes

Vraag #2. Is het overtuigend?

In zijn boek ‘The One Sentence Persuasion Course’ legt Blair Warren in één zin uit wat er nodig is om iemand te overtuigen:

“People will do anything for those who encourage their dreams, justify their failures, allay their fears, confirm their suspicions, and help them throw rocks at their enemies.”

Om mensen te overtuigen moet je:

  • Hun dromen aanmoedigen
  • Hun fouten goedpraten
  • Hun angst verlichten
  • Hun vermoedens bevestigen
  • Helpen stenen te gooien naar hun vijanden

Je salespage zou minstens één (het liefst meer) van deze dingen meteen aan het begin moeten doen. 

Vraag #3. Welk verhaal kun je vertellen?

Mensen kopen pas iets bij je als ze je vertrouwen. Dit geldt vooral voor nieuwe klanten die nog nooit eerder iets over jou of je product hebben gehoord. 

Een van de beste manier om vertrouwen op te bouwen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat mensen je leuk gaan vinden, is het vertellen van verhalen. 

Storytelling is de meest authentieke manier om mensen betrokken te krijgen bij je bedrijf. Mensen vinden het niet leuk als ze iets aangesmeerd wordt. Wel vinden ze het leuk om een goed verhaal te lezen.

Verhalen wekken emoties op zoals geen andere manier van communiceren dat kan. Wanneer je verhalen vertelt, schrijft je salespage zich vrijwel vanzelf. Daarom is het altijd goed om verhalen te verwerken in je verkooppagina. 

Vraag #4. Is je aanbod uniek?

Je kunt zoveel verhalen vertellen als je wilt, maar als ze er niet voor zorgen dat mensen in jouw oplossing geloven, is het niets meer dan dat: een verhaaltje. 

Om te zorgen dat je lezer gelooft dat specifiek jouw product of dienst hun probleem gaat oplossen, wil je duidelijk naar voren brengen wat jouw aanbod anders, beter of sneller maakt dan dat van je concurrent. 

Je krijgt dat voor elkaar door een unieke functie of een uniek voordeel te laten zien dat anderen niet kunnen bieden. Oftewel: je hebt een uniek selling point (USP) nodig. 

Een goed begin is het halve werk

De titel is het allerbelangrijkste deel van je verkooppagina. Het is namelijk het eerste wat mensen zien. Op basis van je titel besluiten mensen of ze verder willen lezen of je pagina wegklikken.

Zonder goede titel is je salespage een flop. Om jou te helpen betere titels te schrijven, heb ik een lijst gemaakt van meer dan 100 bewezen titelformules. Klik hier om ze GRATIS te downloaden.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings