SEO

Als je nieuw bent in de wereld van SEO, kunnen veel artikelen over dit onderwerp als een vreemde taal klinken. Door allerlei technische termen waar je nog nooit van gehoord hebt, lijkt het al snel hogere wiskunde om je site goed te laten scoren in Google. Zodra je weet wat de belangrijkste termen betekenen, zie je al snel dat het allemaal best wel meevalt om bekend te worden met de basis van SEO. Om je op weg te helpen, leg ik in deze begrippenlijst een aantal veelvoorkomende SEO-termen uit. 

Kom je een term tegen die er niet bij staat? Stuur dan een mailtje naar hello@deborahschoonen.nl. Dan zorg ik dat jouw term ook aan de SEO-begrippenlijst wordt toegevoegd. 

SEO

Laten we beginnen met de allerbelangrijkste, ons hoofdonderwerp: SEO. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, of gewoon op zijn Nederlands, zoekmachine optimalisatie. 

SEO staat voor een verzameling van technieken om een website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Heel simpel gezegd, is het hoe jij ervoor zorgt dat jouw website goed scoort in Google. 

SEO

On-page SEO

Dit zijn de acties die je op je website zelf kunt doen om beter gevonden te worden. Onderdelen van activiteiten die onder on-page SEO vallen zijn onder andere: het kiezen van de juiste zoekwoorden, het optimaliseren van headers en teksten, het optimaliseren van afbeeldingen en het linken naar andere pagina’s. 

Off-page SEO

Nu je weet wat on-page SEO is, kun je waarschijnlijk makkelijk raden wat off-page SEO inhoudt. Bij off-page SEO gaat het om alle SEO-acties die niet op de website zelf plaatsvinden. Een goed voorbeeld hiervan, is linkbuilding. 

Title tag

De title tag is de titel van je webpagina en is ontzettend belangrijk. Deze titel wordt weergegeven op de resultatenpagina van de zoekmachine. Een aantrekkelijke titel zorgt dat meer mensen naar jouw website doorklikken. Ook is de title tag een belangrijke factor in het algoritme van Google. 

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is de tekst die op de resultatenpagina van Google onder de titel staat. Met een duidelijke en aantrekkelijke meta-omschrijving, vergroot je de kans dat iemand jouw site bezoekt. 

H1, h2 & h3 tags

Deze html-tags worden gebruikt om koppen aan te duiden. Het werkt hetzelfde als de Kop 1, Kop 2, etc. in word. De h1 is de belangrijkste kop op je pagina en wordt vaak gebruikt voor de titel van de pagina. Gebruik deze slechts 1 keer op je pagina. Vervolgens kun je h2 en h3 gebruiken voor bijvoorbeeld tussenkoppen in je tekst. Google kent veel waarde toe aan de inhoud van koppen. Zorg er daarom voor dat je belangrijke zoekwoorden erin verwerkt. 

Alt-tag

De alt-tag is een extra beschrijving die je aan een afbeelding kunt geven. Zo kan Google ook lezen wat er op de afbeelding staat en vergroot je de kans dat niet alleen de tekst, maar ook de afbeelding in Google wordt gevonden. 

Zoekwoord dichtheid

De zoekwoord dichtheid, ook wel keyword density genoemd, is een percentage dat aangeeft hoe vaak een zoekwoord voorkomt in je tekst. Je vindt dit percentage door het aantal keer dat het zoekwoord in de tekst voorkomt te delen door het totaal aantal woorden. 

Backlink

Een backlink is een link vanaf een andere website naar jouw website. Google ziet dit als een belangrijke factor. Je kunt backlinks zien als een soort stem. Hoe meer links jij krijgt naar jouw website, hoe meer stemmen je krijgt. Hiermee laat je aan Google zien dat jouw website populair is. 

Linkbuilding

Wanneer je linkbuilding inzet, ga je actief aan de slag om te zorgen dat andere websites naar jouw pagina linken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door webmasters te vragen om een linkje naar jouw website of te gaan gastbloggen. 

Site-autoriteit

Een hoge site-autoriteit is belangrijk, want hierdoor word je gezien als belangrijke bron van informatie. Om te bepalen wat de autoriteit van een website is, kijkt Google naar factoren zoals relevantie, geloofwaardigheid, bouw en consistentie van de website. Ook het aantal en de kwaliteit van de backlinks die je hebt speelt hierbij een grote rol. 

Anchortekst

De anchortekst – of gewoon op zijn Nederlands ankertekst – is de tekst waarop je een link plaatst. Google ziet deze tekst als een belangrijke aanwijzing voor het onderwerp waar de pagina waarnaar gelinkt wordt over gaat. Maak je gebruik van interne linkjes op je website, plaats deze dan op relevante woorden. 

SERP

De afkorting SERP staat voor Search Engine Result Page. Oftewel gewoon de zoekresultaten van Google. Jouw positie op de SERP heeft veel invloed op hoeveel mensen doorklikken naar jouw website. Uit recent onderzoek blijkt dat 67,6% van de mensen klikt op een van de vijf resultaten. Slechts 3,7% van de zoekers klikt op een resultaat op positie 6 of lager. En dat is precies waarom je zo hoog mogelijk wilt scoren.

Crawler

De crawler wordt ook wel bot of spider genoemd. Hiermee bedoelen we het computerprogramma van Google dat het web afstruint op zoek naar nieuwe pagina’s om te indexeren. 

Landingspagina

De landingspagina – ook wel op zijn Engels de landing page genoemd – is de pagina waar jouw bezoekers terechtkomen als ze op jouw website in de zoekresultaten klikken. Deze pagina moet goed geoptimaliseerd zijn, zodat hij goed scoort in Google, maar ook aantrekkelijk geschreven zijn voor de bezoeker. Het is de eerste indruk die iemand van jouw website krijgt. 

Met deze begrippenlijst op zak ben je klaar om de eerste stappen met SEO te zetten en beter gevonden te worden in Google. Wil je zelf aan de slag om SEO effectief in te zetten? Download dan gratis deze SEO cheat sheet. Zo kun je meteen van start om jouw website beter vindbaar te maken.

Meer weten over SEO? Lees dan ook mijn andere blogs over dit onderwerp:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *