Verrekijker met stad op de achtergrond

Zoekmachines en de manier waarop ze resultaten tonen aan gebruikers zoals jij en ik zijn constant in ontwikkeling. Nu we met zijn allen bijna het nieuwe jaar gaan inluiden, is het een goed moment om even stil te staan bij de ontwikkelingen van de afgelopen tijd en vooral de ontwikkelingen die er het komende jaar aankomen. Daarom deel ik vandaag 5 SEO-trends om rekening mee te houden in 2020. 

De afgelopen jaren is Google steeds slimmer geworden. En de komende jaren zal dat alsmaar meer worden. Deze ontwikkelingen brengt voor 2020 de volgende SEO trends met zich mee. 

Kwalitatieve content

Het doel van Google is eigenlijk heel simpel: de zoekvraag van haar gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden. Om dit te bereiken, laat het Google-algoritme de beste en meest relevante content als eerste zien. Dankzij de artificial intelligence die steeds verder ontwikkelt, wordt Google hier steeds beter in. Daarom is het belangrijk dat je vol inzet op kwalitatieve content. 

In 2020 en de jaren die volgen kom je steeds minder weg met alleen maar zoekwoorden toevoegen aan je tekst. Zorg dat jouw tekst waarde biedt en goed past bij de zoekintentie van de gebruiker.

Naast kwalitatieve teksten, telt ook het uiterlijk van je pagina’s mee. Voorzie je content van visuals, zoals afbeeldingen, video en infographics. 

Verrekijker met stad op de achtergrond

Auteur autoriteit

Naast de kwaliteit van de content zelf, kijkt Google ook naar de autoriteit van degene die de content plaatst. Het algoritme bekijkt op welke gebieden je een autoriteit bent en neemt dit mee bij het ranken van jouw content.

Hoe kun je jouw online autoriteit verhogen? Daar zijn verschillende manieren voor. Onder andere door actief te zijn en waardevolle content te publiceren op social media. Ook kun je jouw autoriteit verhogen door gastblogs te plaatsen op populaire websites. Daarnaast helpt het als andere (autoritaire) websites jouw naam vernoemen en naar jouw website linken. 

Kwalitatieve links

In mijn blog van twee weken geleden las je al waarom backlinks zo belangrijk zijn. Google ziet ze als een soort stem op jouw website en bepaalt aan de hand hiervan hoe populair jouw website is. De ontwikkelingen op het gebied van backlinks staan niet stil. Het komende jaar wordt de kwaliteit en relevantie van deze backlinks steeds belangrijker. Zorg voor kwalitatieve links door goede content te publiceren: content die mensen waardevol genoeg vinden om naar te linken. Een andere manier om kwalitatieve backlinks te krijgen, is door gastblogs te plaatsen op bijvoorbeeld blogs in jouw vakgebied. 

Voice search

Het gebruik van voice search is de afgelopen jaren ontzettend in opkomst en zal naar verwachting in 2020 nog verder groeien. Dit komt onder andere doordat we steeds meer en makkelijker via onze smartphone zoeken. Ook hebben steeds meer mensen een Google Home in huis, wat zorgt voor een groei in voice-zoekopdrachten. Optimaliseren voor voice search doe je door gebruik te maken van featured snippets. Veel van de antwoorden die met voice search worden gegeven komen namelijk uit deze featured snippets. 

Featured snippets

En zo komen we aan bij onze laatste trend: de featured snippets. Door het toenemen van voice search, wordt er verwacht dat ook de featured snippets steeds belangrijker worden. Ook bij reguliere zoekopdrachten worden er steeds meer featured snippets vertoond. Met deze featured snippets wordt het antwoord op een vraag direct in de zoekresultaten getoond. Helemaal bovenaan. Dit wordt ook wel ‘positie-zero’ genoemd, omdat het antwoord nog boven het eerste zoekresultaat verschijnt. 

Wanneer jouw website verschijnt als featured snippet, helpt dat je om extra op te vallen in de zoekresultaten. Het is dus slim om jouw content hiervoor te optimaliseren. Dit doe je door jouw teksten goed te structureren en antwoorden te geven op vragen die gebruikers hebben. Een handige manier om dit te doen, is door letterlijk een aantal vragen te verwerken in je content en deze vervolgens te beantwoorden. Een soort Q&A dus. Inspiratie voor deze vragen kun je opdoen via answer the public of door jouw klanten/bezoeker/volgers om input te vragen. 

SEO wordt steeds belangrijker

In het komende jaar wordt een goede SEO strategie steeds belangrijker. Op dit moment wordt SEO nog onderschat voor veel bedrijven. Toch is het slim om er zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Het wordt steeds duurder om jouw bedrijf via advertenties onder de aandacht te brengen. Daarbij heeft de investering in advertenties slechts heel kort effect. Je moet alsmaar blijven betalen om de advertenties te laten weergeven. Met SEO investeer je juist in de lange termijn. Goede SEO-content op jouw website verschijnt lange tijd in de zoekresultaten, zonder dat je hiervoor moet blijven betalen. 

De conclusie? In 2020 worden kwaliteit en relevantie van content nog belangrijker dan ze al waren. Om hoog te scoren, is het essentieel om in de huid te kruipen van de gebruiker en content te creëren die precies aansluit op de behoeftes, vragen en wensen van jouw doelgroep. Oude SEO trucjes, zoals teksten zomaar volstoppen met zoekwoorden, zijn nu echt verleden tijd. En dat is maar goed ook, want van een hogere kwaliteit wordt iedereen beter. 

Wil jij jouw posities in Google een boost geven? Dit jaar eindelijk die nummer 1 positie veroveren? Download dan snel de gratis SEO cheat sheet voor 13 praktische SEO-tips die je meteen kunt toepassen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *