fbpx
Simpele blog strategie

De allersimpelste blog strategie ooit (werkt voor elk type bedrijf)

Dat het belangrijk is om content te maken voor je bedrijf, wist je natuurlijk al lang. Je trekt er bezoekers mee aan, bouwt aan de relatie met potentiële klanten én showt je expertise. Om maar een paar voorbeelden te noemen. 

Toch stellen veel ondernemers het maken van content eindeloos uit. Misschien vind je het hele idee van een contentstrategie wat ingewikkeld. Of duizelt het je als je bedenkt dat je iets met SEO moet doen. 

De oplossing is simpel… begin gewoon! Uiteindelijk zul je zien dat het best mee valt. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom wil ik het nog wat eenvoudiger maken. 

In dit artikel deel ik een extreem eenvoudige blog strategie die je kunt toepassen voor elk type bedrijf. In een paar hele simpele stappen laat ik je zien hoe je elke maand één of meerdere blogs publiceert waarmee je jouw doelgroep helpt en nieuwe klanten aantrekt. 

Doe je mee?

Zo werkt de simpelste blog strategie ever

Wil jij beginnen met bloggen, maar wil je het jezelf vooral niet te ingewikkeld maken? Volg dan de volgende stappen:

Stap 1: Zorg dat je één centrale plaats hebt waar je al je ideeën verzamelt. Dit kan een notitieboek zijn, maar bijvoorbeeld ook een Word-document of notitie app. 

Stap 2: Run je bedrijf zoals je normaal zou doen. Denk vooral niet te veel na over je blog. Ik wil je echter één opdracht geven: let extra goed op wanneer je met klanten in gesprek bent. Niet alleen tijdens afspraken, maar ook aan de telefoon of tijdens het mailen. 

Stap 3. Stelt een klant een vraag? Schrijf (of type) deze op de centrale plaats die je in stap één hebt gekozen. 

Stap 4: Kies een vast moment per maand waarop je je notities er nog eens bij pakt. Lees alle vragen door en markeer de vragen die mogelijk ook voor andere potentiële klanten relevant kunnen zijn. 

Stap 5: Schrijf voor elke vraag een zo uitgebreid mogelijk antwoord, zoek er een leuk plaatje bij en publiceer dit als blog op je website. 

En dat was het al! Zo simpel kan het zijn. Door deze stappen te volgen en elke maand even een uurtje (of twee) te gaan zitten voor je blog, kun je langzaam maar zeker steeds meer bezoekers naar je website aantrekken. En dat zonder dat je daar een al te ingewikkelde strategie voor nodig hebt. 

Het idee achter deze strategie

In de basis doet vrijwel elk bedrijf hetzelfde: je helpt klanten een probleem op te lossen of een behoefte te vervullen. 

En weet je wat klanten met een probleem of een behoefte vaak doen? Ze gaan naar Google. 

Probeer het maar eens uit… Leg je telefoon een dag zoveel mogelijk liggen. Hoe vaak voel jij de neiging om even snel iets te Googelen? Bij mij is dat vaker dan ik op twee handen kan tellen. En ik weet dat ik daar niet de enige in ben. 

Potentiële klanten gaan dus naar Google om een oplossing te vinden voor een probleem of om te voldoen aan een behoefte. Vaak gebeurt dat in de vorm van een vraag. 

Zoals:

‘Hoe maak ik thuis een chai latte?’ of ‘Hoe voeg ik een webshop toe aan mijn website?’

Wanneer een potentiële klant zo’n vraag in Google intypt, wil jij degene zijn die naar voren komt in de zoekresultaten. Dat doe je door de vragen van jouw klanten zo compleet mogelijk te beantwoorden. 

Als je een vraag krijgt van een klant, is de kans groot dat er nog veel mensen zijn die dezelfde vraag hebben. In plaats van dat zij deze vraag rechtstreeks aan jou stellen, zoeken zij het antwoord in Google. Daarom is het een goed idee om vragen die je van klanten krijgt te beantwoorden in een blog. 

Werkt dit écht?

Eerlijk is eerlijk… om de allerbeste resultaten te halen, is het slim om wat strategischer te werk te gaan. Een goede contentstrategie helpt je om je blogs gericht in te zetten en zo snel mogelijk te groeien. 

Alleen weet je wat het probleem is?

Zo’n contentstrategie is voor veel ondernemers een metershoge drempel. Dat content maken goed is voor je business, wist je allang. Maar een strategie bedenken en er daadwerkelijk mee beginnen… Dat is helaas iets wat veel ondernemers voor zich uitschuiven. 

En dat is jammer. Want in die tijd dat je het voor je uitschuift om te beginnen met je blog, had je al een paar mooie stappen kunnen maken. Je had al een begin kunnen maken aan jouw blog – bijvoorbeeld met deze simpele strategie – én al je eerste resultaten kunnen zien. 

Heb jij nu écht geen zin om met een content strategie aan de slag te gaan? Maar wil je wél dat jouw website goed gaat scoren in Google, op de automatische piloot nieuwe klanten aantrekt en op de lange termijn voor je blijft werken? Dan is een blogabonnement misschien wel iets voor jou!

Lees hier meer over het blogabonnement.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings