fbpx
Verschillende soorten blogs

11 verschillende soorten blogs die jij kunt inzetten voor jouw business

Een blog is veel meer dan zomaar een titel met een stukje tekst eronder. Dat zou saai zijn. Je kunt er ontzettend veel kanten mee op. Handig, want zo houd je je blog interessant voor jouw lezer én voor jezelf. Want, wie heeft er zin om elke week hetzelfde artikel te schrijven? Ik niet.

Er zijn honderden verschillende soorten blogs die je kunt schrijven. Maar heel eerlijk: ze werken lang niet allemaal even goed. Vooral niet als jij je blog wilt inzetten voor je bedrijf. Daarom bestaat deze lijst niet uit 100, maar uit 12 soorten blogs. In dit overzicht vind je de soorten blogs waarmee jij als zakelijk blogger de meeste impact kunt maken.

1. Lijstjes

Hoe kan ik ook anders beginnen dan met de good old lijstjes post? Als je een minuutje door mijn blog scrollt, zie je er een hele hoop voorbijkomen. Dat is niet voor niets. People love lijstjes.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: door info in een lijstje te proppen, maak je het behapbaar voor je lezer. Lijstjes geven overzicht en helderheid. In plaats van een lang verhaal, zet je de informatie letterlijk op een rijtje. En als je van tevoren aangeeft hoeveel punten er op je lijstje staan (tip: doe dat!), weten je lezers precies wat ze kunnen verwachten. Het gevolg? Mensen zijn sneller geneigd om je blog te lezen.

Voorbeeld: Het artikel dat je nu aan het lezen bent, is een typisch voorbeeld van een lijstje!

2. How to’s en stappenplannen

Nog zo’n klassieker: how to’s. Blogs waarin je stap voor stap uitlegt hoe iemand iets kan doen. Ze zijn razend populair en dat is niet gek, want mensen willen nu eenmaal graag weten hoe iets zelf kunnen doen. Van een band plakken tot aan je inkomstenbelasting doen, how to’s zijn relevant voor werkelijk elk onderwerp.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Met een how to-blog help je jouw lezer om een probleem op te lossen of iets te bereiken waar zij van droomt. Het gevolg? Je bouwt goodwill op en laat meteen zien dat jij pre-cies weet hoe je een bepaald karweitje oplost. Wanneer jij je lezer met je gratis content (oftewel, je blog) al heel goed kan helpen, maak je indruk en vergroot je de kans dat diegene uiteindelijk wil betalen voor meer. Bijvoorbeeld door een van je trainingen te kopen of jouw dienst in te huren.

Voorbeeld: In mijn Pinterest gids voor bedrijven leg ik heel uitgebreid uit hoe je als ondernemer slim gebruik kunt maken van Pinterest.

lijstjes blog

3. Interviews

Je hoeft heus niet alleen je eigen kennis te delen op je blog. Af en toe iemand interviewen geeft een hele interessante twist aan je blog. Je kunt hiermee twee kanten op:

  1. Interview je klanten: bijvoorbeeld over mooie resultaten die zij de laatste tijd hebben bereikt of over hoe het is om met jou samen te werken
  2. Interview een expert in het onderwerp waar je over blogt: dit is leuk voor je lezers en als degene die je interviewt je blog deelt, kan dat meteen een flinke boost geven aan je bereik

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Een van de redenen om eens wat vaker iemand te interviewen las je hierboven al: door experts (met een grote online following) te interviewen, vergroot je meteen je eigen bereik. Maar laat dit niet je belangrijkste reden zijn om iemand te interviewen. Door af en toe iemand te interviewen voor je blog, zorg je voor een andere kijk, een frisse blik en nét wat andere inzichten dan je zelf zou delen.

Voorbeeld: Zelf doe ik (nog) niet zoveel met interviews, maar daar zijn binnenkort zeker plannen voor. Daarom een voorbeeld van iemand anders: Suzanne van Duijn (Vrijemeid) heeft een hele leuke rubriek waarin ze succesvolle ondernemers interviewt. Bijvoorbeeld dit interview met Cynthia Schultz.

4. Persoonlijke verhalen

Je kunt nog zoveel tips geven, maar het zijn de persoonlijke verhalen waarmee je mensen echt raakt. Door zo nu en dan iets persoonlijks te delen op je blog, geef je lezers het gevoel dat ze je kennen. Je neemt ze mee in jouw verhaal en bouwt een band met ze op. Een persoonlijk verhaal delen over hoe je ging lunchen met je oma en vervolgens de hele avond op de bank Netflix hebt gekeken? Kan, maar liever koppel je er een inzicht aan dat je geleerd hebt of iets wat aansluit op je business.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Wees gewaarschuwd, want ik ga er een cliché ingooien… Mensen doen zaken met mensen. Natuurlijk is het belangrijk dat jouw aanbod goed is en dat je weet waar je het over hebt, maar ook de gunfactor speelt een belangrijke rol. Klanten vinden het leuk om te weten met wie ze te maken hebben, om met een mens van doen te hebben in plaats van een koud en kil bedrijf.

Blog persoonlijke verhalen

5. Case studies

In een case study vertel je het verhaal van een van je klanten. Je laat zien met wat voor probleem ze bij jou aanklopten, hoe jij ze hebt geholpen en welke resultaten dat heeft opgeleverd.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Dit soort blogs komen heel goed van pas in je salesproces. Je wilt aan potentiële klanten laten zien wat het kan opleveren om met jou samen te werken. Je wilt laten zien dat anderen mooie resultaten hebben geboekt dankzij jouw dienstverlening. Door de case van een klant (én alle positieve resultaten) uitgebreid te omschrijven in een blog, geef je nieuwe klanten alvast een beeld van hoe het is om met jou samen te werken.

Voorbeeld: Ik schreef dit type blog regelmatig voor Wil+ThePeople, zoals deze Shine Spotlight met Hilde over haar MONDAY journals.

6. FAQ

Krijg je regelmatig dezelfde vragen? Maak het jezelf gemakkelijk door een aantal vragen te bundelen en ze te verwerken in een FAQ-blog. Dit is vooral handig voor relatief simpele vragen. Krijg je vragen die een wat meer gedetailleerd antwoord vragen? Schrijf er dan een compleet blogartikel over.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Er zijn twee redenen waarom FAQ-blogs zo goed werken voor je bedrijf. Allereerst besparen ze je veel tijd. In plaats van dat je steeds weer dezelfde vragen moet beantwoorden, kun je mensen voortaan gewoon doorverwijzen naar je blog. Het andere voordeel: SEO! Als mensen een vraag aan jou stellen, kan het ook zomaar eens zijn dat ze het ook opzoeken via Google. Door vragen van klanten te beantwoorden via je blogs, zorg je dat ze bij jou terechtkomen en niet bij je concurrent.

7. Een woordenlijst

Oké, ik geef het toe… waarschijnlijk is dit niet het meest interessante type blog. Maar het is wél heel handig voor je bedrijf. Zo is mijn SEO begrippenlijst een van de meest bezochte pagina’s op mijn website.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Een woordenlijst blog is heel handig om naar te verwijzen in toekomstige blogs. Je hoeft termen niet steeds helemaal opnieuw uit te leggen, maar kunt mensen verwijzen naar je woordenlijst artikel. Doordat dit soort artikelen vaak veel links krijgen en tegelijkertijd veel goede informatie bevatten, doen ze het ook goed in Google. Het kan aardig wat bezoekers naar je website trekken.

Voorbeeld: Ik noemde hem hierboven al, mijn SEO begrippenlijst is een voorbeeld van een woordenlijst blog.

8. ‘Wat is…’ blogs

Een heel basic type blog, maar daarom zeker niet belangrijk. In een ‘wat is’ blog leg je uit wat een onderwerp precies inhoudt. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met de centrale thema’s van je blog (in mijn geval bloggen, SEO en content marketing) uitleggen in een definitie.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Mensen zoeken vaak via Google wat iets precies inhoudt. Wanneer jij er een goed artikel over hebt geschreven en daarmee goed scoort, kan dat je heel wat verkeer naar je website opleveren. Daarbij laat je met een goede ‘wat is’ blog meteen zien dat jij kennis van zaken hebt. Het is een goede manier om aan je online autoriteit te bouwen.

Voorbeeld: In mijn ‘Wat is content marketing’ blog geef ik een uitgebreide definitie.

Tip: Vaak zit er op dit soort blogs aardig wat concurrentie. Door er een monsterblog van te maken, kun je de concurrentie verslaan.

9. Laatste nieuws

De wereld staat niet stil. Gelukkig maar, want zo is er altijd wat nieuws te vertellen. In welk vak jij ook actief bent, de kans is groot dat er regelmatig nieuwigheidjes zijn: updates, nieuwe producten, veranderende regels, nieuwe ontwikkelingen. Is er iets nieuws wat veel impact heeft op jouw vak of het gebied waar je mensen mee helpt? Deel er iets over in een blog.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Door steeds als een van de eerste te komen met het laatste nieuws, zorg je dat je een bron van informatie wordt voor jouw doelgroep. Wanneer ze iets willen weten over wat er nieuw is, weten ze dat ze daarvoor bij jou terechtkunnen. Dit is geweldig voor je expertstatus. Een klant zal liever kiezen voor iemand die bij is met alle laatste trends dan iemand die altijd een beetje achterloopt.

Voorbeeld: Toen Ahrefs met een nieuwe (gratis) tool kwam, was ik een van de eerste in Nederland die hier iets over schreef. Dit artikel heeft me daardoor veel verkeer opgeleverd. Daarnaast schrijf ik ook vaak over Google algoritme updates. Never a dull moment in de wereld van online marketing, want alles verandert constant.

10. Vergelijkingen

Een vergelijkingsblog is precies wat je verwacht: een vergelijking tussen twee of meerdere producten, diensten of programma’s. Je kunt dit soort blogs gebruiken om je eigen producten of diensten te vergelijken met die van je concurrent. Ook kun je meerdere producten, diensten of programma’s die je hebt getest met elkaar vergelijken om je klanten te helpen een goede keuze te maken.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Net zoals vele andere soorten blogs, brengen vergelijkingen meerdere voordelen met zich mee. Allereerst, zoeken mensen regelmatig via Google naar een vergelijking tussen twee dingen. Ze twijfelen bijvoorbeeld tussen twee verschillende programma’s die ze willen gaan gebruiken en zoeken ervaringen. Door hier een blog over te schrijven, kan dat je veel verkeer opleveren. Een tweede reden dat dit type blog handig kan zijn voor je bedrijf, is affiliate marketing. Veel tools en programma’s werken met een affiliate systeem. Zoals Tailwind en Canva (yep, dat zijn affiliate linkjes). Wanneer op basis van jouw vergelijking kiezen om met een van de programma’s te gaan werken, krijg jij daar een leuke bonus voor. Zo trek je niet alleen klanten aan via je blog, maar kun je er ook meteen iets extra’s mee verdienen. Je kunt een vergelijkingsblog natuurlijk ook gebruiken om de verschillen te laten zien tussen je eigen product en dat van de concurrent. Door de verschillen duidelijk naast elkaar te zetten, help je klanten bij hun keuze.

Voorbeeld: In dit artikel vergelijkt Mailblue zijn eigen tool met een van de grootste concurrenten: Mailchimp.

11. Monsterblogs

Een tijdje terug schreef ik al een artikel over monsterblogs. Dit type blog mag dan ook absoluut niet in dit lijstje ontbreken. Een monsterblog is een lang en allesomvattend artikel waarin je uitgebreid op een onderwerp in gaat. Vaak heeft een monsterblog minimaal 2500 woorden, soms zelfs meer dan 5000.

Waarom dit type blog zo goed werkt voor je bedrijf: Eén woord. SEO! Monsterblogs doen het geweldig in Google. Heb je een zoekwoord waarvoor je per se bovenaan in Google wilt scoren? Schrijf er dan een monsterblog over. Een ander voordeel van dit type blogs: ze zijn goed voor je expertstatus. Je laat zien dat je heel veel kennis hebt van een bepaald onderwerp en bouwt zo autoriteit op in dat gebied.

Voorbeeld: Het kan natuurlijk niet anders dat ik hier mijn (errug uitgebreide) artikel over monsterblogs deel. Daarin vertel ik je meteen stap voor stap hoe je er een schrijft.

Hoe werk je met deze verschillende soorten blogs?

Ta-dah, een lijst met 11 verschillende soorten blogs. Krijg je al last van keuzestress? Welk type blog kun je nu het beste gebruiken? Dat hangt af van het onderwerp waar je over schrijft. Het ene onderwerp is meer geschikt om er een lijstje van te maken en een ander onderwerp is misschien wat meer geschikt om je persoonlijke ervaring te delen.

Kijk per onderwerp wat voor soort artikel er het beste bij past. Twijfel je? Google het dan. Het doel van Google is om de beste en meest geschikte artikelen voor een bepaald onderwerp als eerste te laten zien. Zie je dat er voor een onderwerp waar je over wilt schrijven vooral lijstjes in de zoekresultaten staan? Dan is het een goed idee om ook voor die vorm te kiezen (en het net iets beter te doen dan je concurrenten). Óf je doet juist iets totaal anders om jezelf te onderscheiden. Aan jou de keuze.

Ik kies ervoor om zoveel mogelijk te variëren met verschillende soorten blogs. Door veel af te wisselen, houd je je blog interessant, zowel voor jezelf als voor je lezer. Je kunt er ook voor kiezen om juist voor één type blog te gaan. Om dáár je ding van te maken. Voor sommige blogs werkt dat heel goed. Het kan bijvoorbeeld heel goed werken om elke week een interview te houden met een succesvolle ondernemer en dat uit te werken in je blog. Of wat dacht je van nieuwssites? Je ziet steeds weer hetzelfde format en juist daarom zijn ze succesvol.

Tijd voor actie

Een type blog kiezen is één ding, een goede blog schrijven is een tweede. Natuurlijk help ik je ook met dat laatste uit de brand. Klik hier om. telezen hoe je een goede blog schrijft.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings