Scrabble blokjes die het woord 'blog' spellen

Zakelijk bloggen kan heel wat voordelen opleveren voor jouw bedrijf. Van meer bezoekers op je website tot aan een betere band met potentiële klanten en nog veel meer. In dit artikel vertel ik je waarom zakelijk bloggen essentieel is voor (vrijwel) elke ondernemer. Wedden dat jij na het lezen niet kunt wachten om ook een blog te beginnen?

1. Het doet wonderen voor je posities in Google

Als je beter gevonden wilt worden in zoekmachines, is het zeker een goed idee om actief te gaan bloggen. Uit onderzoek blijkt dat websites met een blog maar liefst 55% meer bezoeken hebben. Nog niet overtuigd? Websites met blog werden 434% vaker getoond in de zoekresultaten van Google dan websites zonder blog.

Hoe dat komt? Zoekmachines houden van unieke content en websites die actief zijn. Wanneer je jouw website regelmatig een update geeft en aanvult met waardevolle content, laat je zien dat je actueel bent. Dat komt je posities in Google ten goede. 

En er is nog een reden dat bloggen je positie in de zoekresultaten bevordert. Wanneer je elke week een nieuwe blog plaatst op je website, krijg je steeds meer pagina’s en informatie op je website. Dat zijn steeds meer kansen om in de zoekresultaten te verschijnen en op steeds meer zoekwoorden gevonden te worden. Het positieve effect dat bloggen heeft op je zoekresultaten wordt op de lange termijn dus alsmaar groter.

Scrabble blokjes die het woord 'blog' spellen

2. Je laat zien dat jij de expert bent

Door regelmatig relevante blogs over jouw vakgebied te plaatsen, laat je zien dat je veel kennis in huis hebt. Je profileert jezelf als de expert. Dat is belangrijk, want zo krijgt de lezer van jouw blog meer vertrouwen in jou én jouw bedrijf. 

Naast dat je jouw kennis kunt showen, is bloggen ook een manier om lezers te informeren en inspireren. Je helpt de lezer om meer te weten te komen over jouw product, dienst of vakgebied. Tegelijkertijd laat je zien waarom ze voor dit product of deze dienst juist bij jou aan het goede adres zijn. 

3. Je onderscheidt je van concurrenten

In welke sector je ook actief bent, de kans is groot dat er nog anderen zijn die iets soortgelijks aanbieden. Hoewel jouw product of jouw dienst misschien vergelijkbaar is, ben jij als persoon uniek. Een blog is de perfecte gelegenheid om jouw unieke kanten te laten zien. 

Door te bloggen, kun je een stukje persoonlijkheid aan je zakelijke website toevoegen. Daarnaast kun je mensen aantrekken met een eigen schrijfstijl, persoonlijke verhalen en handige tips. Je kunt laten zien wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Wedden dat je hierin aardig verschilt van je concurrent?

4. Je versterkt de band met (potentiële) klanten

Een zakelijke website kan soms wat afstandelijk ogen. Je laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt, maar hebt niet direct interactie met de lezer. Met een blog is dat een ander verhaal. Je blog is waar je mensen helpt en je persoonlijkheid laat zien. De lezer heeft de mogelijkheid om te reageren. Hierdoor sta je op je blog stukken dichter bij de lezer dan op andere pagina’s van je website.

Wanneer je actief blogt, ziet de lezer (en potentiële klant) regelmatig iets van je voorbijkomen. Hierdoor bouw je vanzelf een band op. Al koopt iemand niet direct iets via je website, je hebt wél de kans om impact te maken.

5. Het kan je conversie verhogen (als je het goed doet)

Ga je zakelijk bloggen? Dan is het belangrijk dat je bij elk blogbericht focust op het helpen van de lezer. Je schrijft de blogs immers niet voor jezelf, maar voor je klant. Je klant moet er iets aan hebben als hij of zij je blog leest. 

Uiteindelijk blijf je natuurlijk nog altijd een bedrijf. En dat betekent dat je klanten aan je wilt binden. Hoe je dat doet? Schrijf je blog vooral om de klant te helpen, maar sluit wel af met een sterke call to action. Oftewel wat de lezer moet doen na het lezen van het artikel. Je kunt de lezer bijvoorbeeld rechtstreeks naar je verkooppagina sturen, maar ook om hun mening vragen of om zich in te schrijven voor je maillijst. Varieer hierin en bedenk per blog wat de volgende stap is die je wilt dat de lezer zet. 

6. Je hebt regelmatig iets om te delen op social media

Als ondernemer wil je dat jouw bedrijf zo goed mogelijk zichtbaar is. Daarom is de kans groot dat je actief bent op minstens één social media kanaal. Of je nu gaat voor Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest of misschien wel allemaal, het is belangrijk om regelmatig een update te posten. Zo zorg je dat je volgers regelmatig iets van je voorbij zien komen. (En zoals je las in reden 4 bouwt dat vanzelf een band op.) Ook is actief blijven posten essentieel als je je aantal volgers en impact op social media wilt vergroten. Zeg nu zelf, jij wilt toch ook zoveel mogelijk uit je social media kanalen halen?

Er is echter één probleem waar bijna iedereen die actief is op social media wel eens mee te maken krijgt: ‘Wat moet je nu weer posten?’ Herken je het? In dit geval is bloggen dé oplossing. Als je wekelijks blogt, heb je ook wekelijks iets leuks en relevants om te delen via je social media kanalen. En je hebt meteen een reden om mensen naar je website te trekken. Ideaal!

 

Zoals je ziet, kan bloggen voor jou als ondernemer heel wat opleveren. Om het goed te doen, is het belangrijk dat je regelmatig iets plaatst. Op zijn minst elke maand, maar het liefste elke week of zelfs vaker. Lees hier meer over hoe vaak je zou moeten bloggen. Hiermee komen we bij het enige nadeel aan bloggen: het kost tijd. Veel tijd. Daarom help ik je er graag bij. 

Wil jij zakelijk bloggen gaan inzetten voor jouw onderneming? Maar heb je er geen tijd voor? Of laat je het liever over aan een expert? Dan is het blogabonnement wellicht iets voor jou!

Liever zelf aan de slag? Download dan de gratis blog checklist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *