fbpx
content marketing

Wat is content marketing? (+ waarom je er vandaag nog mee zou moeten beginnen)

Content marketing is een vorm van marketing waarbij je waardevolle content maakt en deelt met als doel om een publiek aan te trekken voor je bedrijf. 

Met content marketing bouw je relaties op met potentiële klanten, stimuleer je verkeer naar je website en verhoog je het aantal verkopen. Vandaag de dag is goede content een van de belangrijkste elementen van een succesvolle online marketingstrategie. 

Je kunt content marketing gebruiken om verschillende doelen te bereiken: van het vergroten van je naamsbekendheid tot het verbeteren van je relatie met klanten. 

Content marketing definitie

Volgens de Oxford English Dictionary luidt de definitie van content marketing als volgt:

“a type of marketing that involves the creation and sharing of online material (such as videos, blogs, and social media posts) that does not explicitly promote a brand but is intended to stimulate interest in its products or services.”

Laten we dat even naar het Nederlands vertalen:

“een vorm van marketing waarbij online materiaal (zoals video’s, blogs en social media posts) wordt gemaakt en gedeeld dat niet expliciet een merk promoot, maar bedoeld is om interesse te wekken voor zijn producten of diensten.”

Content marketing is met name bedoeld om waarde te leveren aan een potentiële klant, niet om rechtstreeks iets te kopen. Deze waarde kan in verschillende vormen komen:

  • Je helpt iemand door een probleem op te lossen
  • Je amuseert iemand met een leuk verhaal
  • Je steekt iemand een hart onder de riem met een inspirerende boodschap
  • Je beantwoordt een vraag waar iemand mee zit

Al deze dingen – en nog veel meer – kun je doen door het delen van waardevolle content.

Wat is content?

Content is letterlijk vertaald de inhoud die je deelt om met je publiek te communiceren. Content komt in verschillende vormen, zoals afbeeldingen, video’s of audio. Ook met de daadwerkelijke inhoud die je deelt, kun je verschillende kanten op. Je kunt verhalen vertellen om mensen betrokken te houden, waardevolle informatie delen om jouw expertpositie te laten zien of juist een van je klanten aan het woord laten om vertrouwen op te bouwen bij je publiek. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Hoe werkt Content Marketing? 

Content marketing draait om het creëren en delen van content die je doelgroep aanspreekt. Dit kan van alles zijn, van blogberichten, podcasts, video’s, e-books, whitepapers of webinars – de mogelijkheden zijn eindeloos. 

Het is vooral belangrijk dat je content maakt die resoneert met je publiek en hen aanzet tot actie. Richt je ook op het delen van waarde via je content. 

Ga maar na: als jij je lezers, luisteraars of kijkers niets waardevols biedt, waarom zouden zij dan de moeite nemen om jouw content te consumeren?

Waarom is content marketing belangrijk?

We leven in een tijd waarin de concurrentiestrijd heviger dan ooit is. Ondernemers, influencers en mediabedrijven vechten om de aandacht van de consument. Kosten voor reclamecampagnes rijzen de pan uit, waardoor het steeds moeilijker wordt om winstgevend te adverteren. 

Content marketing helpt je om op te vallen bij je klanten, zonder dat je daar een advertentiebudget voor nodig hebt. Het is een van de beste manieren om een band op te bouwen met je doelgroep en je online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten.

Voordelen van content marketing

Er zijn 1001 redenen om vandaag nog te beginnen met content marketing. Ik zet een aantal belangrijke redenen voor je op een rij. 

Klanten leren je kennen

Met content marketing bied je gratis nuttige informatie aan. Dit helpt om potentiële klanten aan te trekken, die uiteindelijk – naarmate ze je beter leren kennen – kunnen uitgroeien tot betalende klanten. 

Je bouwt autoriteit op

Door regelmatig kwalitatieve inhoud te produceren, laat je zien dat jij de autoriteit bent in jouw vakgebied. Op deze manier verhoog je je geloofwaardigheid en vergroot je het vertrouwen van potentiële klanten. 

Bouw aan relaties met klanten

Met content marketing bouw je aan de relatie tussen jouw bedrijf en je klanten. Door consequent kwalitatieve inhoud te leveren die rechtstreeks inspeelt op de behoeften van je doelgroep, bouw je een band op. Na verloop van tijd bevordert dit de loyaliteit van klanten. 

Het hoeft geen geld te kosten

Als je alles zelf doet, kun je content marketing gratis inzetten. Het kost niets om een social media account draaiende te houden en – zodra je voor je hosting hebt betaald – kost het ook niets om blogs te publiceren. Dit maakt het heel laagdrempelig om met content marketing te beginnen. 

Verover de hitlijsten van Google

Wanneer je regelmatig nieuwe content publiceert op je website, bouw je na verloop van tijd een steeds grotere aanwezigheid op in de zoekresultaten van Google. Dit levert je organische (gratis) bezoekers naar je website op. 

Onderscheid je van je concurrentie

Door originele content te publiceren, laat je zien dat jij anders bent dan je concurrent. Dit geeft klanten een reden om voor jou te kiezen en niet voor de concurrentie. 

Zo pas je content marketing toe

Overtuigd door de voordelen van content marketing? De volgende stappen helpen je om deze vorm van marketing in te zetten voor jouw bedrijf.

1. Bepaal je doelgroep

Voordat je goede content kunt maken, moet je eerst weten wie je precies wilt bereiken. Wanneer je precies weet wie je wilt aanspreken, kun je jouw content relevanter en waardevoller maken voor jouw specifieke doelgroep.

2. Maak een content marketing plan

Nadat je een doelgroep hebt geïdentificeerd, bedenk je hoe je deze doelgroep het best kunt bereiken. Stel vast waar je doelgroep online te vinden is en aan welke informatie zij behoefte hebben. Op basis hiervan maak je een plan waarin je bepaalt wat voor content je wilt delen en hoe je deze content gaat verspreiden.

Lees hier meer over hoe je een goede content planning maakt

3. Creëer kwalitatieve content

De kwaliteit van je content kan de resultaten van je content marketing strategie maken of breken. Zorg daarom voor content die waardevol, relevant en consistent is. Om dat te bereiken, is het belangrijk dat je de nodige tijd en aandacht investeert in het maken van je content.

Geen zin of tijd om content te maken, maar wil je wél profiteren van alle content marketing voordelen? Misschien is een blogabonnement dan iets voor jou!

4. Promoot je content

Alleen waardevolle content maken is niet genoeg: je moet ervoor zorgen dat mensen je content ook te zien krijgen. Hoe je dat doet? Simpel: door je content te promoten. Je kunt daarvoor verschillende opties inzetten:

  • Optimaliseer je content voor Google
  • Deel je content via e-mail marketing
  • Stuur mensen via social media naar je content

5. Meet de resultaten van je content marketing

Je bent hier een bedrijf aan het runnen, niet aan het hobbyen. Leuke content maken is één ding, content strategisch inzetten, zodat het ook echt resultaten oplevert is een tweede. Plan daarom regelmatig een moment in waarop je in de resultaten van je content marketing duikt.

Om af te sluiten

Content marketing is een van de krachtigste instrumenten in de gereedschapskist van elke digitale marketeer. Je kunt het gebruiken om veel verschillende doelen te bereiken: van het vergroten van de naamsbekendheid tot het opbouwen van relaties met potentiële klanten. En dat allemaal terwijl je een boost geeft aan de hoeveelheid verkeer naar je website en het aantal verkopen dat je maakt. 

Of je nu net begint of manieren zoekt om je bestaande digitale strategie te verbeteren, het opnemen van content marketing in je plan is een geweldige manier om online op te vallen. 

Met wat strategische planning en creatief denken kun je content marketing gebruiken als een effectieve manier om meer mensen te bereiken en je bedrijf te laten groeien!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings