wat is de betekenis van content marketing

Wanneer ik mensen vertel dat ik content marketeer ben, is vaak de eerste vraag die ik krijg: content marketing, wat is dat precies? En wat heb ik eraan? Daarom besloot ik er een blog over te schrijven. 

Het is niet voor niets dat ik me heb gespecialiseerd in content marketing. Allereerst vind ik het ontzettend interessant en leuk, want het is de perfecte combinatie tussen strategie en creativiteit. Daarbij is het tegenwoordig een van de meest effectieve vormen van marketing. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over content marketing en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf. 

De definitie van content marketing

De meest gebruikte definitie van content marketing luidt als volgt:

“Content marketing is een strategische manier van marketing gericht op het creëren en delen van waardevolle, relevante en consistente content om zo een specifieke doelgroep aan te trekken en een band op te bouwen. Het uiteindelijke doel is om de doelgroep aan te zetten tot actie en hier winst uit te halen.”

Deze definitie is geschreven door content marketing-guru Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute

Het doel van content marketing

In tegenstelling tot veel andere vormen van marketing, draait content marketing om veel meer dan alleen maar meer verkopen. Het is erop gericht om een doelgroep waarde te bieden en zo niet alleen klanten aan te trekken, maar ook een band op te bouwen. Door jouw content op verschillende kanalen te verspreiden, breng je jouw bedrijf onder de aandacht bij je doelgroep en trek je bezoekers naar je website. Met goede content marketing maak je van een websitebezoeker een klant, en van een klant een ambassadeur. 

Voordat je zomaar begint met het creëren van content, is het belangrijk dat je eerst precies weet wie jouw doelgroep is en aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft. Zodra je dat helder hebt, kun je inspelen op die behoefte en informatie delen die jouw doelgroep aanspreekt. Door jouw bezoekers te voorzien van waardevolle informatie, kom je niet over als verkoper die alleen maar producten aanprijst, maar juist als iemand waar ze terechtkunnen voor hulp. Wanneer iemand vervolgens klaar is om een aankoop te doen, is de kans groot dat ze voor jouw product gaan, omdat ze jouw bedrijf al kennen. 

De 3 basiselementen van content marketing

Wil jij aan de slag met content marketing voor jouw bedrijf? Het begint allemaal met de volgende drie basiselementen. 

1. Content

Het eerste basiselement van content marketing is – niet heel verrassend – de content zelf. Met content wordt bedoeld: de vorm en inhoud van een boodschap. Oftewel alles wat je publiceert in de vorm van tekst, audio, video of afbeeldingen. Verschillende soorten content zijn onder andere:

  • Blogs
  • Video’s
  • Podcasts
  • Infographics
  • Social media posts
  • Webinars
  • E-books

2. Vindbaarheid

Het tweede basiselement is de manier waarop mensen jouw content kunnen vinden. Een belangrijk principe van content marketing is: ga niet storen, de doelgroep komt naar jou toe. Oftewel, val je doelgroep niet lastig met irritante advertenties, maar zorg dat de doelgroep jou vindt. Je kunt jouw vindbaarheid verbeteren door content te optimaliseren voor Google, maar ook door bijvoorbeeld goede beschrijvingen toe te voegen aan je YouTube-video’s en relevante hashtags te gebruiken op Instagram. 

3. Media

Het derde basiselement van content marketing is de plek waar mensen jouw content kunnen vinden. Dit is bijvoorbeeld je website. Ook social media profielen horen hierbij. Onder media vallen ook andere plaatsen waar je jouw content publiceert. Dit kan van alles zijn, van een gastblog tot aan een artikel in een tijdschrift. 

Zet deze drie basiselementen slim in en je hebt een contentstrategie. 

Waarom content marketing zo effectief is

Het gaat bij content marketing niet meteen om directe sales, maar juist om jouw doelgroep aan te trekken en aan je merk te binden. Als je waardevolle informatie voor jouw doelgroep creëert en deelt, trek je deze mensen niet alleen aan, maar bouw je ook vertrouwen, autoriteit en geloofwaardigheid op. Dit helpt uiteindelijk om bezoekers om te zetten in klanten. Door regelmatig content te publiceren die jouw doelgroep aanspreekt, bouw je vanzelf een band op. 

Een ander voordeel van content marketing is dat er geen houdbaarheidsdatum aan vast zit. Waar je van een advertentie slechts bepaalde tijd profijt hebt, blijft goede content – zoals een blog of video – vindbaar. Content blijft mensen naar jouw site trekken. 

Wanneer je content een belangrijk onderdeel maakt van jouw marketingstrategie, levert dat je de volgende voordelen op:

  • Je trekt potentiële klanten aan
  • Je leert jouw publiek meer over een aankoop die ze overwegen
  • Je kunt bezwaren tegen jouw product of dienst benoemen en weerleggen
  • Je bouwt geloofwaardigheid, vertrouwen en autoriteit op in jouw vakgebied
  • Je vertelt jouw persoonlijke verhaal
  • Je creëert aandacht voor jouw bedrijf via social media
  • Je inspireert mensen om een aankoop te doen

Met deze voordelen kun je het belang van content marketing als onderdeel van jouw marketingstrategie niet meer negeren, toch?

Een goed voorbeeld van content marketing

Als het om content marketing gaat, heeft Albert Heijn het goed begrepen. Met hun blad Allerhande, de video’s en het handige overzicht van recepten op hun website en in hun eigen Appie-app geven ze elke maand weer inspiratie om nieuwe en vooral lekkere gerechten op tafel te zetten. 

Door elke maand nieuwe kookinspiratie en weetjes over eten te delen in de Allerhande, levert Albert Heijn veel waarde aan hun doelgroep zónder dat ze direct hun producten verkopen. Wél draagt dit gratis blad veel bij aan het imago van Albert Heijn. Als je een recept uit de Allerhande probeert of een van de video’s toepast, krijg je (onbewust) een beter beeld van het bedrijf. En hierdoor vergroot de kans dat je de volgende keer weer je boodschappen doet bij de Albert Heijn. Hiermee is de Allerhande een schoolvoorbeeld van content marketing.

Meer weten over content marketing?

Content marketing is authentiek en gericht op waarde geven. In een wereld waar je de hele dag wordt geconfronteerd met de ene reclame boodschap na de andere is het extra belangrijk om goed op te vallen. En dat doe je – je raadt het al – met goede content. 

Wil je graag dat ik even met je meekijk naar jouw content strategie? Plan dan direct een adviesgesprek in.

wat is de betekenis van content marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *