fbpx
wat is een sales funnel

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een systeem dat potentiële klanten vanaf de eerste kennismaking met je product/dienst begeleid naar de aankoop. Je kunt het zien als een trechter, vandaar ook de naam. Aan de brede kant van de trechter, komt een relatief breed publiek in aanraking met jouw bedrijf. Een deel daarvan gaat een stap verder, bijvoorbeeld door een e-mailadres achter te laten, en komt daarmee een stap verder in de funnel. De sales funnel filtert het publiek als het ware, tot er klanten uit komen. 

Sales funnels zijn een effectieve manier voor bedrijven om hun conversies en verkopen te verhogen. Om je bedrijf te laten groeien, is het van levensbelang dat je begrijpt hoe sales funnels werken en vooral hoe jij je voordeel ermee kan doen. 

Wil jij betere resultaten behalen dankzij sales funnels? Lees dan snel verder: in deze blog vertel ik er alles over. 

De basis van sales funnels

Een sales funnel is – eenvoudig gezegd – een reeks stappen die potentiële klanten begeleiden van bewustwording naar aankoop. In de basis ziet een salesfunnel er als volgt uit:

  • Een potentiële klant komt in aanraking met je gratis content of ziet een advertentie
  • De potentiële klant laat zijn/haar e-mailadres achter in ruil voor gratis informatie (of een gratis product of een korting)
  • De klant besluit jouw product te kopen of dienst in te schakelen

In de meest eenvoudige vorm van een salesfunnel kun je de middelste stap er zelfs nog tussenuit halen. 

Vaak bestaat een sales funnel in de praktijk uit meerdere stappen. Vooral als je een complex of hooggeprijst product verkoopt, gaan de meeste klanten niet meteen over op aankoop. Ze willen eerst wat meer van je weten, willen je beter leren kennen of hebben meer informatie nodig voordat ze je genoeg vertrouwen om bij je te kopen. 

Een goede sales funnel geeft klanten die meteen interesse hebben de kans om meteen iets te kopen, maar vangt ook zeker de mensen op die nog niet meteen klaar zijn voor de aankoop. Door deze mensen te voorzien van de (achtergrond)informatie die ze nodig hebben om jou te vertrouwen, vergroot je de kans dat ze op een later moment alsnog iets bij je kopen.  

Voordelen van sales funnels

De belangrijkste reden dat bedrijven sales funnels inzetten, is om meer verkopen te maken. Een verkoopfunnel brengt echter nog veel meer voordelen met zich mee. 

Ze geven je inzicht in het verkoopproces

Laten we er even een cliché ingooien: meten is weten. Het grote voordeel van verkoopfunnels, is dat ze heel meetbaar zijn. Je kunt precies meten hoeveel mensen aan de ene kant je sales funnel in gaan (namelijk de hoeveelheid mensen je bereikt met je advertentie), hoeveel er in elke stap afhaken en hoeveel er aan het einde als klant uit komen. 

Wanneer je weet welke stappen van je sales funnel goed werken en in welke stappen er nog veel mensen afhaken, weet je ook wat je kunt verbeteren. Door deze stap in je funnel aan te pakken en de conversie ervan te verbeteren, kun je met een kleine aanpassing veel meer omzet maken. 

Je kunt relevantere content aanbieden

Dankzij sales funnels weet je precies welke klanten zich in welk deel van de klantreis bevinden. Lezers van je blog of volgers op social media bevinden zich bijvoorbeeld aan het begin van de funnel. Mensen op je maillijst zijn al een stap verder. En mensen die op links in verkoopmails hebben geklikt zijn nóg een stapje verder. Op basis van deze informatie kun je je content heel precies aanpassen op de behoeften van je publiek. 

Je kunt het helemaal automatiseren

Wat hou ik toch van moderne technologie! Er zijn namelijk allerlei tools op de markt waarmee je je volledige sales funnel kunt automatiseren. Zo kun je instellen dat een lead automatisch een serie e-mails krijgt nadat diegene zich inschrijft voor jouw e-mail lijst. In die mails warm je de lead op om uiteindelijk tot aankoop over te gaan. En dat is slechts een van de vele manieren om je sales funnel te automatiseren. Het kost even tijd om het op te zetten, maar als het eenmaal staat, heb je een volautomatische sales machine gebouwd. 

Om af te sluiten

Sales funnels zijn niet alleen een geweldige tool om meer verkopen te genereren en je conversiepercentage op te krikken, maar geven ook veel waardevolle inzichten in je publiek. Daarom is het belangrijk om als ondernemer de basis van verkoop funnels te begrijpen. 

Denk je nu: “Yess, ik wil ook zo’n verkoop funnel”? Klik dan hier om meer te lezen over hoe ik jou help een winstgevende sales funnel op te zetten. 

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings