fbpx
SERP

Wat is een SERP? (+ hoe zorg je dat je er opvalt?)

SERP staat voor Search Engine Results Page. Of gewoon op zijn Nederlands: de pagina met zoekresultaten. Dit is de pagina die een zoekmachine laat zien nadat je naar een bepaalde term zoekt. 

De SERP is een belangrijk onderdeel van SEO. Met SEO probeer je namelijk een zo hoog mogelijke positie op de SERP (of zoekresultatenpagina) te bemachtigen. 

Veel ondernemers hebben weinig kaas gegeten van de SERP. Daar wil ik met deze blog verandering in brengen. Wanneer je begrijpt hoe de SERP werkt, kun je namelijk veel meer bezoekers naar je website krijgen. In dit artikel lees je hoe dat werkt.

Wat is een SERP? 

Een SERP is de pagina met resultaten die verschijnt nadat je een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine hebt getypt. 

De SERP bestaat uit drie onderdelen:

  • De betaalde advertenties die bovenaan (en soms ook onderaan) de pagina verschijnen
  • Een image pack: een rij met gerelateerde afbeeldingen aan de zoekopdracht (dit onderdeel komt niet altijd voor, maar wel vaak)
  • De organische vermeldingen (de pagina’s die een hoge positie hebben verdiend doordat ze de beste en meest relevante informatie bieden)

Als ondernemer is het belangrijk dat je begrijpt hoe je je website kunt optimaliseren om zo goed mogelijk uit de verf te komen op de pagina met zoekresultaten pagina. Hoe meer jij opvalt tussen andere websites, hoe zichtbaarder jouw bedrijf is en hoe meer verkeer je naar je website aantrekt. 

Er zijn twee manieren om meer op te vallen op de pagina met zoekresultaten:

  1. Een zo hoog mogelijke positie bemachtigen door middel van SEO
  2. Je CTR verhogen door een aantrekkelijke titel en omschrijving te schrijven

Hoe je hoger scoort op de SERP door middel van SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization (of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie). Onder SEO vallen alle acties die je neemt om te zorgen dat je website hoger scoort op de resultatenpagina van zoekmachine: de SERP. 

SEO is een belangrijk onderdeel van online marketing, omdat het ervoor zorgt dat mensen je website kunnen vinden als ze zoeken naar relevante trefwoorden of zinnen. In de kern bestaat SEO uit drie onderdelen:

  • Zorgen dat je website snel is en technisch goed in elkaar zit
  • Waardevolle content publiceren die je optimaliseert voor populaire en relevante zoekwoorden
  • Je autoriteit verhogen door backlinks naar je website te creëren

Al deze elementen dragen bij aan het verhogen van je positie op een SERP en het vergroten van je online zichtbaarheid.  

Wat is CTR?    

CTR staat voor Click Through Rate. Of op zijn Nederlands: het doorklikpercentage. De CTR is een belangrijke maatstaf om te evalueren hoe succesvol je SEO inspanningen zijn. Het doorklikpercentage laat zien hoe vaak gebruikers die je vermelding op een SERP zien ook daadwerkelijk doorklikken en je website bezoeken. Een hogere CTR betekent meer klikken, wat uiteindelijk tot meer klanten kan leiden. Je krijgt inzicht in de CTR van jouw website (en ook van individuele pagina’s op je website) via Google Search Console. 

Je kunt je CTR verbeteren door je meta description en meta title aan te passen. Met een aantrekkelijke en pakkende titel, aangevuld met een overtuigende omschrijving en sterke call to action, zorg je dat bezoekers op jouw website klikken (en niet op die van de concurrent).

Om af te sluiten

Nu je weet wat een SERP is en hoe SEO deze beïnvloedt, kun je deze kennis gebruiken als onderdeel van je algehele online marketing strategie! 

Het implementeren van effectieve SEO-tactieken zoals zoekwoordonderzoek en optimalisatie kan helpen hogere rankings te krijgen in de organische zoekresultaten. Wanneer je tegelijkertijd ook aan je CTR’s werkt, kun je het aantal bezoekers naar je website drastisch verhogen. 

Op deze manier helpt inzicht in de basis van SERPs je om je online zichtbaarheid uit te breiden en daarmee het succes van je bedrijf een boost te geven.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings