fbpx
email marketing

Wat is e-mail marketing? Marketing via e-mail simpel uitgelegd

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij je commerciële boodschappen via e-mails rechtstreeks naar de ontvanger stuurt. Dit kunnen bijvoorbeeld nieuwsbrieven zijn, maar ook promoties, acties, kortingscodes, aankondigingen of uitnodigingen voor evenementen. Deze e-mails stuur je naar een lijst abonnees of leads die zich hebben aangemeld voor jouw e-mail lijst. 

Als ondernemer zet je e-mail marketing niet alleen in om te verkopen, maar ook om een band op te bouwen met potentiële klanten. Dankzij e-mail marketing blijven potentiële klanten op de hoogte van je bedrijf en je producten/diensten. Om e-mail marketing succesvol in te zetten, is het belangrijk dat de berichten die je stuurt niet alleen draaien om een verkoop, maar ook relevant en nuttig zijn voor je lezer. (Anders leest niemand je mails en wordt je maillijst steeds kleiner.)

Hoe werkt e-mail marketing? 

E-mail marketing is een geweldige manier om een relatie op te bouwen met potentiële klanten. Tenminste, als je het goed doet. 

Zomaar wat mails sturen naar een lijst die je ergens op het internet hebt gekocht werkt niet meer. Je wilt klanten werven, geen mensen irriteren. Daarom is het belangrijk je e-maillijst zélf op te bouwen en alleen mensen te mailen die daar toestemming voor gegeven hebben. 

Stap 1. Ontvang aanmeldingen voor je e-mail lijst

Om succes te boeken met e-mail marketing, heb je een lijst met e-mailadressen nodig om je e-mails naartoe te sturen. Het is belangrijk dat je alleen mails stuurt naar mensen die zich daar bewust voor hebben aangemeld. Spammen is not done

Je verzamelt aanmeldingen voor je e-mail lijst door een inschrijfformulier op je website te plaatsen. Via dit formulier kunnen mensen zich bijvoorbeeld aanmelden voor je nieuwsbrief. Ook kun je een zogenaamde lead magnet inzetten. Dit houdt in dat je iets gratis weggeeft (dit kan bijvoorbeeld een gids in pdf, gratis training of kortingscode zijn). In ruil voor deze weggever vraag je mensen om hun e-mail adres. 

Stap 2. Verstuur mailings

Zodra je e-mailadressen hebt verzameld, kun je daadwerkelijk mailings gaan sturen en de vruchten van e-mail marketing gaan plukken. Door regelmatig iets van je te laten horen en waarde te delen, bouw je na verloop van tijd een steeds betere band op met je doelgroep. 

Nadat je meerdere mailings hebt verstuurd, krijgt je steeds meer inzicht in de resultaten van je e-mail marketing. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen je mailings openen en op links klikken. Op basis van dit gedrag kun je deze mensen verdelen in verschillende segmenten, zodat je ze nóg gerichter kunt benaderen wanneer je in het vervolg campagnes stuurt. 

Het verschil tussen e-mail marketing en e-mail automation

E-mailmarketing en e-mailautomatisering zijn beide krachtige instrumenten in je marketingtoolbox. Je gebruikt beide tools voor verschillende doeleinden. 

E-mailmarketing draait om het ontwikkelen van relaties met leads en klanten. Het helpt je om een warm publiek op te bouwen, nieuwe producten of diensten te promoten en nieuwe klanten aan te trekken. 

Met e-mail automation (ook wel marketing automation genoemd) bespaar je tijd door klanten passende mails of berichten te sturen op basis van specifieke kenmerken. Je kunt ze bijvoorbeeld een welkomstmail sturen als ze zich inschrijven voor je e-maillijst of juist een follow-up sturen na aankoop. Door deze mails te automatiseren, bespaar je tijd en verhoog je tegelijkertijd de tevredenheid van klanten doordat ze meteen na inschrijving een mail krijgen. 

E-mailmarketing en e-mail automation komen het best tot hun recht als je ze met elkaar combineert. Samen helpen de tools je om leads te laten uitgroeien tot loyale klanten. 

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

Voor veel bedrijven is e-mail marketing een instrument van onschatbare waarde geworden in hun online marketing strategie. Deze vorm van marketing brengt namelijk ontzettend veel voordelen met zich mee:

De kosten zijn laag

Vergeleken met andere vormen van reclame, zoals radio- of televisiereclame, is e-mail marketing ontzettend goedkoop. Bovendien kun je – als je eenmaal een redelijke e-maillijst hebt opgebouwd – in korte tijd veel meer mensen bereiken dan met traditionele vormen van marketing. 

Het ROI is enorm

Niet alleen zijn de kosten van e-mail marketing laag, maar het levert je ook nog eens ontzettend veel op. Uit onderzoek van Litmus (gedaan in 2020) heeft e-mail marketing een ROI van 1:36. Oftewel: voor elke euro die je in e-mail marketing stopt, verdien je gemiddeld 42 euro terug. 

Je kunt het afstemmen op je klant

De meeste e-mail marketing software maakt het mogelijk om verschillende segmenten aan te maken. Bijvoorbeeld op basis van verschillende interesses, of een apart segment voor klanten en leads. Door je mails af te stemmen op verschillende segmenten, kun je de mensen die je mailt veel gerichter aanspreken met de juiste boodschap. 

Het bouwt relaties op

Wanneer je (potentiële) klanten regelmatig een mail stuurt, bouw je na verloop van tijd steeds meer vertrouwen op. Dat zorgt op zijn beurt voor sterkere relaties met huidige en potentiële klanten. 

Je bent minder afhankelijk van social media

De afgelopen jaren hebben we meerdere grote Facebook- en Instagramstoringen gehad. Tijdens deze storingen hadden honderdduizenden ondernemers wereldwijd niet de kans om hun zorgvuldig opgebouwde publiek te bereiken. Bovendien verandert het algoritme van social media kanalen constant. Eén verandering kan ervoor zorgen dat je volgers amper nog iets van je voorbij zien komen. Social media zijn geweldig om snel een publiek op te bouwen, maar je wilt er niet van afhankelijk zijn. Jouw e-maillijst is 100% van jou. Je hebt altijd de gelegenheid om de mensen op jouw e-mail lijst te bereiken en bent niet afhankelijk van de wispelturigheid van social media kanalen. 

De resultaten zijn duidelijk meetbaar

Door je Google Analytics account te koppelen aan je e-mailmarketing software, kun je per mail precies zien hoeveel hij je heeft opgeleverd. Ook zie je hoe vaak elke mail is geopend, hoe vaak er op welke link is geklikt en wie zich heeft afgemeld. Zo kun je zien wat werkt, en wat niet. Op basis daarvan kun je e-mailmarketing steeds effectiever inzetten. 

Wat zijn de nadelen van e-mail marketing

E-mailmarketing kan een geweldige manier zijn om in contact te blijven met je klanten en je winstmarge flink op te schroeven. Maar er zitten ook een paar nadelen aan. 

Mensen raken immuun voor reclame mails

E-mails gaan makkelijk verloren in de eindeloze zee van promoties die de inboxen van je klanten doet overstromen. Die mail waar je zo hard aan hebt gewerkt, wordt misschien wel nooit gezien door potentiële klanten. 

De oplossing: zorg dat je mails niet alleen commercieel, maar ook waardevol zijn. Zo zorg je dat klanten uitkijken naar je mails en ze met veel liefde lezen. 

Mensen denken bij e-mail marketing al snel aan spam

De term e-mail marketing doet veel mensen – helaas – denken aan het verzenden van ongewenste mail. Oftewel: spam. Iets met een prins die 100.000 euro naar je wil overmaken bijvoorbeeld, je kent het wel. 

In de piratendagen van het internet was spam mail vaste prik. Je kocht in één keer een lijst met duizenden e-mail adressen – mensen die nog nóóit van je hadden gehoord – en stuurde je salesmail in de hoop dat iemand hapte. 

Laten we duidelijk zijn: dat is NIET the way to go. In plaats daarvan wil je je e-mail lijst ZELF opbouwen. Bijvoorbeeld door een gratis weggever aan te bieden in ruil voor een e-mailadres of je content zó goed maken dat mensen niets willen missen en daardoor dolgraag op je e-mail lijst staan. 

Voor wie is e-mail marketing interessant?

Groot of klein. B2C of B2B. Webshop of dienstverlener. E-mail marketing is eigenlijk voor elke organisatie interessant. Door e-mail campagnes te versturen kun je rechtstreeks met je doelgroep communiceren. En dat is voor elk bedrijf belangrijk. 

Om af te sluiten

E-mailmarketing biedt bedrijven een geweldige kans om in contact te blijven met hun publiek, zonder dat het veel geld kost. Consistentie en waarde zijn de sleutel als het gaat om e-mail marketing. Wanneer je regelmatig mailings verstuurt die specifiek zijn afgestemd op de verschillende segmenten binnen je doelgroep, bouw je na verloop van tijd relaties op. Dit kan de omzet van je bedrijf een gigantische boost geven. 

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings