fbpx
Content schrijven en copywriting

Wat is het verschil tussen content schrijven en copywriting?

Content schrijven, copywriting, teksten schrijven… same old, same old. Of toch niet? Soms vind ik het lastig om mezelf een label toe te kennen. Niet omdat ik zelf niet weet wat ik doe, maar omdat er veel verwarring is rondom termen als content, copy en tekst. Daarom besloot ik er een blog over te schrijven. 

Wat is het verschil tussen content schrijven en copywriting? En wat heb jij nodig voor je business? Dat lees je in dit artikel. 

Wat is content schrijven?

Content schrijven. Laten we daarmee beginnen. Wanneer je content schrijft voor je bedrijf, doe je dat met een doel. Je wilt iemand informeren, inspireren of amuseren. Makkelijker gezegd: je wilt dat je lezer iets leert van je tekst, geïnspireerd raakt om iets in zijn leven te gaan veranderen of het gewoon heel leuk vindt om je tekst te lezen. 

Er zijn verschillende redenen waarom het slim is om content te schrijven voor je bedrijf. Dankzij content marketing bouw je een band op met je lezer. En ook vertrouwen. Of betrokkenheid. Dat is stuk voor stuk belangrijk om te zorgen dat iemand uiteindelijk klant bij je wordt. De resultaten van content marketing meet je daarom vooral in de vorm van bereik en terugkerende bezoekers.

Iets anders wat je met content schrijven kunt bereiken, is dat je bouwt aan je merk. In de teksten die je schrijft, kun je een stukje branding naar voren laten komen. Door content te schrijven kun je laten zien wie jij bent en waar jij voor staat. Wat jij interessant vindt, hoe jij over bepaalde zaken nadenkt en wat jou uniek maakt. Zo onderscheid jij je van andere mensen die ongeveer hetzelfde als jij doen. Je zorgt zo dat klanten specifiek voor jou kiezen, in plaats van dat ze voor je concurrent gaan. 

Wat valt er onder content?

Door content te schrijven kun je dus vertrouwen opbouwen en een stukje persoonlijkheid neerzetten. Alleen… wat schrijf je dan? Wat is content? 

Content is heel breed. Letterlijk vertaald betekent het ‘inhoud’ en dat is precies wat het is. Content is de inhoud die jij deelt met je lezers. Voorbeelden van content zijn:

  • Webteksten
  • Blogs
  • Social media captions
  • Video’s
  • Podcasts
  • Mailings
  • E-books
  • Checklists
  • Infographics

En zo kun je nog wel even doorgaan. 

Er zijn dus verschillende soorten content die je kunt inzetten voor jouw bedrijf. Je hoeft het zeker niet allemaal te doen. Kies gewoon wat het beste bij jou past. Zo focus ik me vooral op mijn blog en Pinterest. Maar het kan heel goed dat jij het fijner vindt om bijvoorbeeld content te delen via social media. 

Wil je wél gebruik maken van alle voordelen van content marketing, maar heb je geen zin om content te schrijven? Bijvoorbeeld met een blogabonnement of door andere content te schrijven, zoals webteksten, mailings of een e-book. 

Wat is copywriting?

Copywriting wordt vaak verward met content schrijven, maar in essentie is het iets heel anders. Waar content schrijven vooral draait om leuke, inspirerende en waardevolle teksten, is copywriting vooral gericht op beïnvloeden. 

Een copywriter schrijft een tekst met één concreet doel: zorgen dat de lezer in actie komt. Bijvoorbeeld dat de lezer een aankoop doet of zich ergens voor inschrijft. Een copywriter richt zich dus vooral op sales in geschreven vorm. 

Wat voor teksten schrijft een copywriter zoal?

Een copywriter schrijft wervende teksten, met als doel dat de lezer een actie onderneemt. De meest typerende tekst waar je een copywriter voor inschakelt, is de good old verkooppagina. Dit zijn vaak langere pagina’s waarin je een lezer aan de hand meeneemt en stapje voor stapje steeds meer overtuigt van je product. 

Copywriting is echter meer dan alleen salespages schrijven. Zo is copywriting ook heel relevant voor je opt-in pagina, je dienstenpagina’s en zelfs je ‘over mij’ pagina. Want ook al lijken deze pagina’s in eerste instantie vooral informatief te zijn, een slimme ondernemer weet beter. Dit zijn vaak de meestgelezen pagina’s op je website, waardoor je hier alvast een voorzet wil doen om jouw lezer te overtuigen en uiteindelijk de volgende stap te laten zetten. 

Wat heb je het meest nodig voor je bedrijf? Content of copywriting?

Content schrijven en copywriting, je hebt het als ondernemer allebei nodig. Beide vormen van schrijven zijn onderdeel van een ander deel van de klantreis. 

Het begint met content schrijven. Een potentiële klant moet je eerst weten te vinden. Dat kun je bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door een geweldige SEO-tekst te schrijven of door engaging social media content te delen. En dat doe je met content. 

Zodra een potentiële klant je kent, moet diegene je leuk gaan vinden. En je moet het vertrouwen van diegene weten te winnen. Ook dat doe je door content te delen. Het liefst waarin jouw klant zich zoveel mogelijk herkent en waar zij zoveel mogelijk mee geholpen is. 

Wanneer je het vertrouwen hebt gewonnen, is het tijd voor de laatste stap: de verkoop maken. Dit is waar copywriting belangrijk wordt. Nadat iemand je heeft gevonden en je de interesse hebt gewekt, moet je de verkoop nog rond krijgen. Je wilt dat je lezer actie onderneemt. Dat doe je met een overtuigende tekst waarmee je je lezer beïnvloed om een keuze te maken. 

Waarom teksten essentieel zijn voor een succesvol bedrijf

Copywriting of content schrijven… bij ondernemen komt heel wat schrijfwerk kijken. Hoe beter jouw copy én content zijn, hoe beter jouw marketing voor je werkt en hoe meer klanten je kunt aantrekken. Dit maakt het schrijven van teksten essentieel voor een succesvol bedrijf. 

Er is alleen één probleem… schrijven is een vak apart. Daarom zijn er twee dingen die je kunt doen: 

1. Je leert zelf hoe je goede copy en content te schrijven door er veel over te lezen (op deze blog zit je alvast goed) en heel veel te oefenen

of 

2. Je besteed het schrijven van je content en copy uit, zodat je weet dat het goed zit en focust zelf vooral op de kern van je bedrijf

Kies je voor optie één? Laat me je dan helpen om je teksten in één klap een stuk beter te maken. Gratis en voor niets. Met deze 100+ headline formules kunnen potentiële klanten écht niet meer om jou heen.

En kies je voor optie twee? Lees hier meer over wat ik voor je kan betekenen. Spreek je snel!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings