fbpx
Wat is SEO

Wat is SEO: alles wat je moet weten voer zoekmachine optimalisatie

SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie, op zijn Nederlands. In de praktijk houdt SEO in dat je je website zo optimaliseert dat je goed naar voren komt in zoekmachines. Zo kunnen klanten je makkelijk vinden en trek je veel bezoekers naar je website. 

Als ik om me heen kijk, zie ik dat veel ondernemers SEO wat spannend vinden. Op het eerste gezicht lijkt het heel technisch en een hele hoop werk. Zonde, want door niets met SEO te doen laat je veel kansen liggen. Waar een social media post na een dag al bedolven is onder alle andere content, blijft een pagina die goed presteert in Google nog jarenlang bezoekers aantrekken. En bovendien: zodra je de basis snapt, is SEO helemaal niet zo eng als het op het eerste gezicht lijkt. 

In dit artikel lees je:

  • De betekenis van SEO
  • Hoe SEO werkt
  • De drie pijlers van SEO
  • Waarom je vandaag nog aan de slag zou moeten gaan met SEO

SEO betekenis

SEO is een afkorting voor ‘Search Engine Optimization’. Of vertaald naar het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Onder SEO valt alles wat je doet om te zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine) komt te staan. 

Met SEO zorg je ervoor dat je organisch goed scoort in Google. Oftewel: je bouwt op een natuurlijke wijze aan een sterke aanwezigheid in de zoekresultaten, zonder dat je daarvoor betaalt. De advertenties boven, onder en naast de zoekresultaten (te herkennen aan het woord advertentie in dikgedrukte zwarte letters) vallen niet onder SEO. 

Als je je SEO goed op orde hebt en veel hoge organische posities hebt, krijg je gratis bezoekers naar je website. Hoe hoger je website staat, des te groter de kans is dat een gebruiker erop klikt. 

Hoe werkt SEO?

Als iemand zoekt naar een zoekwoord (of woordgroep) die iets te maken heeft met jouw dienst of product, wil je dat diegene jou snel weet te vinden in de zoekresultaten. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je SEO nodig. 

In de kern werkt SEO heel eenvoudig. Google wil namelijk maar één ding: de mensen die zoeken via Google het best mogelijke antwoord op hun vraag geven. Daarom komt het meest kwalitatieve en meest relevante antwoord bovenaan te staan. Om hoog in de zoekresultaten getoond te worden, moet je er dus simpelweg voor zorgen dat jouw webpagina het beste en meest relevante antwoord geeft voor een bepaalde zoekterm. 

Om te achterhalen welke zoektermen veel gebruikt worden, kun je een zoekwoordonderzoek doen. Met een zoekwoordonderzoek bepaal je welke zoekwoorden de moeite waard zijn om je website voor te optimaliseren. 

Nadat je de juiste zoekwoorden hebt bepaald, kun je content (bijvoorbeeld blogs of landingspagina’s) maken over die zoekwoorden. Op die pagina’s zorg je dat je de best mogelijke informatie biedt voor jouw potentiële klant. Zo ziet Google jouw website als het meest waardevolle resultaat voor het desbetreffende zoekwoord en word je beloond met een hoge positie in de zoekresultaten. 

De drie pijlers van SEO

Er zijn duizenden (als het er niet meer zijn) factoren die bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten komt te staan. Google is hier heel geheimzinnig over: eigenlijk weet niemand echt precies welke factoren allemaal meespelen. Gelukkig geeft Google de belangrijkste factoren wél prijs. 

De factoren die bepalen hoe hoog jouw website in Google komen – ranking factors genoemd – zijn onder te verdelen in drie categorieën:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Techniek

Om hoog te scoren in Google, is het belangrijk dat je website technisch goed in elkaar zit. Technische SEO betekent: alles wat je achter de schermen doet om je website goed te optimaliseren voor zoekmachines.

Je website moet dus ‘technisch goed in elkaar zitten’. Misschien klinkt dat nog een beetje vaag. Laten we het wat concreter maken. Het is belangrijk dat je website een logische structuur heeft, zodat jouw bezoeker en de robot van Google makkelijk hun weg op je website kunnen vinden. Ook is het belangrijk dat je website snel laadt, zo min mogelijk error-pagina’s heeft en geen onnodig zware code bevat. 

Technische SEO houdt in dat je website gebruiksvriendelijk moet zijn voor bezoekers en begrijpelijk voor Google. 

Content

De techniek helpt je aan hogere posities, maar het is de content die daadwerkelijk gevonden wordt in Google. Content is de belangrijkste pijler als je wilt scoren in Google. Als je geen content hebt, heb je ook geen pagina’s die kunnen ranken in de zoekresultaten. 

Jarenlang was tekst de meest voorname vorm van content die kon ranken in zoekmachines. Tekst is immers het makkelijkst te begrijpen door een robot. Onder tekst vallen blogs en nieuwsartikelen, maar ook alle andere woorden op je website. Bijvoorbeeld de teksten op je dienstenpagina’s en je home page. 

Tegenwoordig worden de algoritmes van zoekmachines er steeds beter in om ook andere vormen van content (zoals audio, video en afbeeldingen) te begrijpen. Ook deze vormen van content kun je dus optimaliseren voor zoekmachines. 

Zoals je eerder in dit artikel las, wil Google de beste en meest relevante informatie laten zien aan zoekers. Om hoog te scoren in de zoekresultaten is het dus belangrijk om content van zo hoog mogelijke kwaliteit aan te bieden. 

Autoriteit

Op basis van autoriteit beoordeelt Google hoe betrouwbaar jouw website is. Onder de autoriteit van je website vallen onder andere: hoe lang je website al bestaat en hoeveel andere sites naar jouw website linken

Met name die laatste factor kun je zelf beïnvloeden, namelijk door middel van linkbuilding. Google ziet links naar jouw website als een stem op jouw website. Met een link geeft een andere website namelijk aan: ‘Ga naar deze website, deze website is waardevol’. 

Je bouwt een betere autoriteit op door te zorgen dat andere websites naar jouw site linken. Links van relevante en autoritaire websites zijn het meest waardevol voor de autoriteit van jouw website. 

3 redenen om vandaag nog te beginnen met SEO

SEO is een essentieel onderdeel van je online marketing strategie. Daar zijn meerdere redenen voor. 

1. Betere online zichtbaarheid

Met SEO krijgt je online zichtbaarheid een enorme boost. Door je posities in de zoekresultaten te verhogen, kunnen potentiële klanten je website makkelijker vinden wanneer ze naar relevante diensten en producten zoeken. Voor hoe meer (relevante) zoektermen jij hoog in Google scoort, hoe zichtbaarder je wordt. 

2. Meer verkeer (en klanten!) naar je website

Wanneer jij hoog scoort in Google, levert je dat automatisch meer verkeer naar je website toe. En dat zorgt op zijn beurt voor meer leads én meer potentiële klanten. 

De kans dat een bezoeker ook de volgende actie neemt (zoals zich inschrijven voor je maillijst of zelfs meteen iets kopen) is bovendien stukken groter dan op social media. Wanneer iemand iets zoekt via Google, weet diegene al dat hij/zij iets nodig heeft. Bijvoorbeeld jouw dienst of product. De kans dat ze uiteindelijk iets kopen is hierdoor een stuk groter dan wanneer iemand doelloos op social media aan het scrollen is. 

3. Kosteneffectief

Een van de grootste voordelen van SEO is dat het enorm kosteneffectief is vergeleken met andere marketingmethoden zoals advertenties. Wanneer je geld investeert in advertenties, is het geld weg zodra iemand op een link heeft geklikt. De investering die je in SEO maakt, blijft keer op keer bezoekers naar je website sturen. Je investeert één keer (tijd of geld) en vervolgens blijft het je nog jarenlang website bezoekers opleveren.  

Om af te sluiten

SEO is een essentieel onderdeel van digitale marketing. Met SEO zorg je dat klanten die jou zoeken je ook daadwerkelijk weten te vinden. Door te achterhalen welke zoekwoorden je klanten gebruiken en vervolgens waardevolle content voor deze zoekwoorden te maken, vergroot je de kans dat je hoog scoort in zoekresultaten en geef je jouw digitale aanwezigheid een enorme boost. 

Nog meer weten over SEO? In deze SEO begrippenlijst leg ik alle SEO termen die je moet kennen uit. 

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings