zakelijk bloggen

Wat is zakelijk bloggen? En waarin verschilt een zakelijke blog van een persoonlijke blog?

Zakelijk bloggen is, zeg maar, echt mijn ding. Als je al vaker op mijn blog geweest bent weet je dat vast. Alleen wat is dat eigenlijk, een zakelijke blog? Moet jij er ook iets mee voor jouw bedrijf? En waarin is een zakelijke blog anders dan een persoonlijke blog? In dit artikel lees je alles wat je wilt weten over zakelijk bloggen. En ik geef je meteen een aantal tips voor als je er zelf mee aan de slag wilt gaan.

Wat is zakelijk bloggen?

Een zakelijke blog is heel simpel gezegd: een blog die je specifiek inzet voor je bedrijf. Je schrijft artikelen om bezoekers aan te trekken, een expertpositie op te bouwen en om klanten te werven.

Je hebt vooral iets aan je zakelijke blog als je je blog strategisch inzet. Dat doe je onder andere door te schrijven over onderwerpen waar jouw klanten graag over lezen, je blogs te optimaliseren voor Google én door te zorgen dat al je blogs naar een call to action toe leiden.

Een belangrijke nuance hier is dat een goede zakelijke blog vooral draait om waarde delen met de bezoeker. Of dat nu een handige tip, leuk verhaal of inspirerend voorbeeld is, je wilt dat je bezoeker er iets aan heeft. Je blog is niet de plaats waar je iets gaat verkopen, daar heb je je salespage voor.

Waarin is een zakelijke blog anders dan een persoonlijke blog?

Een persoonlijke blog heb je doorgaans vooral voor jezelf. Bijvoorbeeld als een creatieve uitlaatklep of omdat je het leuk vindt om te schrijven over de dingen die je meemaakt. Je schrijft vanuit jezelf en niet zozeer om je lezer verder te helpen.

In tegenstelling tot een persoonlijke blog, schrijf je je zakelijke blog wél met een heel duidelijk doel. Een blog bijhouden kost veel tijd, die je ook aan andere dingen had kunnen besteden. Je wilt dat alle moeite die je in je blog stopt ook wat oplevert. Daarom is het belangrijk dat je je zakelijke blog strategisch aanpakt.

Wanneer je blogt voor je bedrijf, wil je elke blog schrijven met een doel. Dat kan veel meer zijn dan meteen iets verkopen. Je kunt bijvoorbeeld ook blogs schrijven met het doel om hoog te scoren in Google voor een bepaald onderwerp, inschrijvingen te krijgen voor je e-maillijst of om veelvoorkomende vragen van klanten te beantwoorden.

Waarom zou je een blog beginnen voor jouw bedrijf?

Zoals ik eerder al schreef: zakelijk bloggen kost aardig wat tijd. Waarom zou je er al die moeite in stoppen? Simpel: omdat het ook heel veel oplevert. Ik zet even wat belangrijke redenen om te bloggen op een rijtje:

  • Het is geweldig voor je posities in Google: elke nieuwe blog die je schrijft is een extra kans om gevonden te worden in Google. Dit bouwt zich steeds verder op, waardoor je maand na maand steeds meer bezoekers op je website krijgt
  • Je bouwt een autoriteit op: door veel te bloggen over een bepaald thema, laat je zien dat jij een expert bent. Hoe meer waardevolle content mensen van jou lezen, hoe meer ze jou als autoriteit gaan zien.
  • Je wordt er beter van in je vak: wanneer je ergens over schrijft, denk je er op een andere manier over na dan wanneer je ergens mee bezig bent. Iets doen is één ding, iets uitleggen is iets anders. Door vaak te schrijven over je vakgebied, denk je er regelmatig over na, zoek je af en toe wat op en word je steeds beter in wat je doet.
  • Het blijft voor je werken op de lange termijn: een story op Instagram is binnen 24 uur verdwenen. Je blog blijft voor altijd (of tot wanneer jij hem verwijdert) online staan en voor je werken. Van alle moeite die je in je blog steekt, heb je veel langer profijt. Een blog blijft bezoekers aantrekken via Google en wanneer mensen zin hebben om jouw blog te bingen, kan dat gewoon.

Waar schrijf je over in zakelijke blogs?

“Maar waar moet ik dan over schrijven?” Dat is vaak de eerste vraag die mensen stellen wanneer ze overwegen om een zakelijke blog te beginnen. Logisch, want je wilt het natuurlijk wel meteen goed aanpakken. Met dit soort onderwerpen zit je altijd goed:

  • Blogs waarin je vragen beantwoordt die je vaak van klanten krijgt
  • Blogs over onderwerpen waar veel naar gezocht wordt in Google
  • Blogs over belangrijke thema’s binnen jouw vakgebied
  • How-to guides en behulpzame artikelen waarin je mensen iets leert

Tip: Kun je wel wat extra inspiratie gebruiken voor je blog? Na het lezen van dit artikel weet je voortaan altijd waar je over kunt schrijven

bloggen voor je bedrijf

7 tips om te beginnen met zakelijk bloggen

Genoeg theoretisch gedoe. Tijd om de handen uit de mouwen te steken. Denk jij erover om een zakelijke blog te beginnen? Dan helpen de volgende tips je alvast op weg!

1. Schrijf voor je lezer, niet voor jezelf

Het grootste verschil tussen een zakelijke blog en een persoonlijke blog is dat je een zakelijke blog schrijft voor jouw lezers en niet voor jezelf. Zorg dat je met elke blog iets van waarde deelt en niet alleen maar vertelt wat je die dag gedaan hebt. Deel tips, beantwoord vragen, omschrijf een inspirerende ervaring of laat zien hoe je iets doet. Waar je precies over schrijft maakt niet zoveel uit, zolang je lezer er maar iets aan heeft.

2. Plan je blogmomenten in

Met alleen jezelf voornemen dat je wilt gaan bloggen kom je er niet. Om echt iets te bereiken met je zakelijke blog moet je consistent aan je blog werken. Het liefst elke week. Of op zijn minst elke maand. Door van tevoren te bedenken wanneer je wilt gaan bloggen en deze uren te blokkeren in je agenda, zorg je dat je ook daadwerkelijk gaat schrijven.

3. Maak je blogs SEO-proof

Een van de grootste voordelen van bloggen is dat het je helpt om beter gevonden te worden in Google. Maar dan moeten je blogs wél SEO-proof zijn. Door je blogs goed te optimaliseren voor Google, vergroot je de kans dat je een beetje hoog in de zoekresultaten komt. En dat zorgt er vervolgens weer voor dat mensen je blog weten te vinden en je automatisch bezoekers aantrekt. Hoe je dat doet? In het (gratis) SEO Cheat Sheet vind je alle stappen.

4. Schrijf je blog altijd met een doel

Zakelijk bloggen betekent bloggen met een doel. Bloggen voor je bedrijf is leuk, maar je hebt een bedrijf te runnen, geen hobby bij te houden. Zorg daarom dat je je blog strategisch inzet. Hoe? Bedenk voordat je begint met schrijven altijd wat het doel van dat specifieke artikel is. Wil je bezoekers doorverwijzen naar een van je producten? Wil je een gratis download onder de aandacht brengen? Of wil je het artikel inzetten om veel bezoekers uit Google naar je website te halen? Het maakt niet uit wát je doel is, als je er maar één hebt.

Tip: In dit artikel lees je meer over hoe bloggen met een doel mij heeft geholpen mijn blog in een jaar tijd explosief te laten groeien.

5. Besteed tijd aan je titels

Je kunt nog zoveel moeite in je artikel steken, zonder goede titel is al die moeite voor niets. Misschien moet je een boek niet op zijn kaft beoordelen, maar je lezers beoordelen jouw blog wél op de titel. Met honderdduizenden artikelen die elke dag het internet op geslingerd worden, wil je zorgen dat jouw blog opvalt. Dat jouw artikel ertussenuit springt en gelezen wordt. Mensen lezen je blog over het algemeen alleen als de titel ze genoeg aanspreekt. Als de titel interesse opwekt en nieuwsgierig maakt om verder te lezen. Steek daarom niet alleen tijd in het schrijven van je blog zelf, maar ook in het bedenken van een goede titel.

6. Schrijf zoals je praat

Het internet staat vol met zakelijke taal en moeilijke woorden. Menig bedrijf probeert interessant te doen en slim over te komen door allerlei ingewikkelde jargon te gebruiken. Maar newsflash, jouw klant is waarschijnlijk een stuk minder deskundig in jouw vakgebied als je zelf bent. Je schrikt klanten alleen maar af door moeilijke taal te gebruiken. Houd het simpel en schrijf zoals je praat. Je blogs worden zo een stuk beter leesbaar en minstens net zo belangrijk: je voegt persoonlijkheid toe.

7. Promoot je blogs

Weet je wat de meest gemaakte fout is van beginnende (zakelijke) bloggers? Ze besteden úren aan het schrijven van een blog, publiceren het en wachten vervolgens af. Laat die lezers maar komen! Binnen een paar dagen slaat de teleurstelling toe. Niemand leest je blog. Hoe kan dat? Doordat je je blogs niet promoot. Mensen weten je blog niet zomaar uit zichzelf te vinden. Zeker niet als je nog maar net begint. Als mensen niet weten dat je een nieuwe blog hebt geschreven, gaan ze hem ook niet zomaar lezen. Bloggen eindigt niet wanneer je een blog publiceert. Wanneer je écht succes wilt hebben met je zakelijke blog, zul je je blogs ook moeten promoten.

Tip: Pinterest is een geweldig platform om meer bezoekers naar je blog te krijgen. In deze gids leg ik je stap voor stap uit hoe het werkt.

Lijkt het jou tof om ook een zakelijke blog te beginnen? En wil je dat het liefst meteen goed aanpakken? Dan heb ik iets leuks voor je: het Kickstart Jouw Blog programma. Met dat programma help ik jou om in één week tijd de basis te leggen voor jouw zakelijke blog. Je leest er hier alles over.

Scroll naar top
Je bent er bijna!

Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang het e-book ‘Bloggen voor Succes’ meteen in je mailbox!

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!