Het complete stappenplan voor het bepalen van de juiste zoekwoorden

Zoekwoorden vormen de basis van je SEO-strategie. Voordat je kunt beginnen met het optimaliseren van je teksten voor Google, moet je eerst weten welke zoekwoorden het beste kunt gebruiken. Je wilt dat jouw website goed gevonden wordt voor de zoektermen die jouw doelgroep in Google intypt om websites zoals die van jou te vinden. Hoe je dan ontdekt wat de juiste zoekwoorden zijn? In dit artikel vertel ik je er meer over.

Je komt erachter welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken door een zoekwoordonderzoek te doen. Je ontdekt de exacte woorden die jouw ideale klant gebruikt in Google. Door te achterhalen waar jouw doelgroep precies naar op zoek is, kun je jouw teksten hierop aanpassen. Je kunt jouw potentiële klanten de antwoorden geven die ze zoeken en zo meteen een positieve indruk achterlaten. 

Short tail en long tail zoekwoorden

Zoekwoorden worden vaak onderverdeeld in twee verschillende categorieën: short tail en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn korte algemene zoekwoorden waarop maandelijks veel wordt gezocht in Google. Long tail zoekwoorden daarentegen, zijn korte zinnetjes die precies omvatten waarnaar iemand op zoek is. Op deze termen wordt maandelijks een stuk minder vaak gezocht, maar ze kunnen juist wel superrelevant zijn voor jouw bedrijf. 

Klinkt het nog een beetje onduidelijk? Ik licht het even toe met een voorbeeld. Stel, je verkoopt schoenen. Een eerste zoekwoord waar je aan kunt denken, zou dan kunnen zijn: schoenen. Dit is een typisch short tail zoekwoord. Heel kort, heel algemeen en met ontzettend veel concurrentie van grote webshops. Een zoekopdracht als ‘witte sportschoenen’ is al net wat specifieker, maar is nog altijd vrij algemeen en met veel concurrentie. Het blijft een short tail zoekwoord. De allerbeste zoektermen, zijn die precies omschrijven wat jij aanbied. En dat bereik je door je te richten op een long tail zoekwoord. Om bij ons schoenen voorbeeld te blijven, is een mogelijk long tail zoekwoord: ‘witte puma sportschoenen online bestellen’. Door je te richten op hele specifieke long tail zoekwoorden kun je jouw doelgroep heel specifiek aanspreken en heb je ook nog eens stukken minder concurrentie. 

Zoekwoord inspiratie opdoen

Oké, je begrijpt het, de juiste zoekwoorden bepalen is belangrijk. Maar hoe kom je erachter waar jouw doelgroep naar zoekt in Google? En welke vragen spelen er eigenlijk bij jouw potentiële klanten? Er zijn meerdere manieren en tools om de antwoorden op deze vragen te ontdekken en inspiratie op te doen voor goede zoekwoorden.

Brainstormen

Een goede manier om je zoektocht naar de juiste zoektermen te beginnen, is door te brainstormen. Kruip hiervoor in de huid van je doelgroep. Met welke vragen kampt jouw ideale klant? En wat zou hij of zij intypen in Google om het antwoord op die vragen te vinden? Of misschien nog specifieker: wat zou jouw potentiële klant intypen om een dienst zoals die van jou te vinden? 

Zoekwoorden vinden met Google

Google zelf is een superhandig hulpmiddel om te ontdekken waar andere mensen naar zoeken in Google. Het werkt als volgt. Type een algemeen zoekwoord in dat past bij jouw product of dienst in Google, maar druk nog niet op enter. Google geeft vervolgens suggesties voor mogelijke zoektermen. Het handige aan dit trucje is dat de zoektermen die Google voorstelt ook daadwerkelijk worden gezocht door mensen.

We zijn nog niet klaar met Google. Type vervolgens wél op Enter en scroll helemaal naar beneden op de pagina met zoekresultaten. Daar vind je een lijst aan zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de term waar je zojuist op hebt gezocht. Herhaal deze twee stappen voor zoveel woorden als je wilt om eindeloos zoekwoordinspiratie op te doen. 

Google Search Console

Nog een handige tool van Google zelf: Google Search Console. Met deze tool kun je kijken hoe jouw website momenteel scoort in Google en op welke zoekwoorden je al gevonden wordt. 

Zijn er relevante zoekwoorden waar je al aardig op wordt gevonden? Bijvoorbeeld in de top 30? Dan kun je deze pagina verder verbeteren en hiermee je positie in Google verhogen. 

Kijk ook zeker naar de zoekwoorden waarop je nog niet zo goed wordt gevonden. Dit zijn stuk voor stuk zoekwoorden die mensen gebruiken en waarvan Google denkt dat ze relevant zijn voor jouw website. Ik vind dit zelf een echte goudmijn als het gaat om het vinden van nieuwe zoekwoorden om op te richten.

Ubersuggest

Met Ubersuggest kun je jouw verzameling aan potentiële zoekwoorden nog verder uitbreiden. Type een zoekterm in en Ubersuggest geeft je aanbevelingen van gerelateerde zoektermen.

Een andere manier waarop je dit hulpmiddel kunt gebruiken, is door te kijken welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt. Dit doe je – heel eenvoudig – door de URL van jouw concurrent in te voeren in Ubersuggest. Vervolgens krijg je een lijst met zoekwoorden waarop jouw concurrent in Google verschijnt, inclusief posities. 

Weten welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt kan een goed uitgangspunt zijn om jouw zoekwoorden te bepalen en je concurrent te verslaan in de zoekresultaten. Of om juist nét andere zoekwoorden te kiezen, zodat jij je goed kunt onderscheiden van je concurrent.

Meer weten over hoe Ubersuggest jou kan helpen om de juiste zoekwoorden te vinden? Wie kan het beter uitleggen van SEO-Guru en ontwikkelaar van Ubersuggest Neil Patel:

Zoekvolumes checken

We gaan nog even door met Ubersuggest, want het is een van de weinige gratis tools waarmee je het zoekvolume van een zoekwoord achterhaalt. Het zoekvolume is het aantal mensen dat maandelijks een bepaalde zoekterm intypt in Google. Dit is belangrijk om te weten, want op basis hiervan kun je bepalen of een zoekwoord de moeite waard is of dat je je beter op een andere zoekterm kunt richten.

Belangrijk om te weten is dat de zoekvolumes van Ubersuggest niet altijd 100% accuraat zijn. Wel geeft het je een goede indicatie en helpt het je enorm om een keuze te maken. Een andere, naar mijn idee superhandige, tool om het zoekvolumes van een bepaalde zoekterm te achterhalen is Searchvolume.io. Wat deze tool zo handig maakt, is dat je een hele lijst aan zoekwoorden in één keer kunt invullen. Vervolgens krijg je je lijst inclusief zoekvolumes terug. Zo kun je heel snel achterhalen hoe vaak er elke maand gezocht wordt op jouw potentiële zoektermen. 

Kies de juiste zoekwoorden

Nu je een idee hebt van wat mogelijke zoektermen zijn om je op te richten én hoe vaak mensen per maand zoeken naar deze termen, is het tijd om een keuze te maken. Je tijd is immers beperkt en je kunt onmogelijk voor alle zoekwoorden optimaliseren. Om de zoektermen waarop je gaat inzetten slim uit te kiezen, is het belangrijk om te kijken naar twee factoren: relevantie en het zoekvolume. 

Relevantie

Het is altijd leuk als jouw site een hoge positie scoort in Google, maar je hebt er pas écht iets aan als jouw content en aanbod passen bij waar iemand naar op zoek is. Kortom: je wilt gevonden worden op zoektermen die ook echt relevant zijn voor jouw bedrijf. Kijk nog eens kritisch naar de lijst met zoekwoorden die je hebt gemaakt. Welke zijn het meest relevant voor jouw bedrijf? En waarmee verwacht je écht jouw ideale klant aan te trekken? Dit zijn de zoekwoorden die jou waarschijnlijk het meest gaan opleveren. 

Zoekvolume

Een andere belangrijke factor bij het bepalen van de juiste zoekwoorden is het zoekvolume. Het heeft over het algemeen weinig zin om veel moeite te steken in een zoekwoord waar (bijna) nooit iemand naar zoekt. Aan de andere kant heb je er ook weinig aan om moeite te doen voor een zoekwoord met een heel hoog zoekvolume. Grote kans dat de eerste pagina voor dit zoekwoord alleen maar bestaat uit grote namen. Het kost veel tijd, geld en moeite om hiermee te concurreren. 

Het beste kun je je richten op zoekwoorden met een zoekvolume dat niet té hoog is, maar waar wel meerdere keren per maand op gezocht wordt. Zo maak je een reële kans om een goede positie te halen en de vindbaarheid van je website te verbeteren. 

En ta-dah! Volg deze stappen en je hebt een goed beeld van welke zoekwoorden je kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren. Ben jij er klaar voor om jouw website op de eerste pagina in Google te krijgen? Maar weet je nog niet precies hoe? Download dan mijn gratis SEO-cheat sheet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *