Algoritme update Google

Zo word je nooit meer geraakt door een algoritme update van Google

Zo’n twee keer per jaar rolt Google een grote update aan het algoritme uit: de beruchte core update. Elke keer als er een core update gelanceerd wordt, zorgt dat ervoor dat menig website zijn posities in de zoekresultaten ziet kelderen.

Hoe zorg je er nu voor dat je jouw zuurverdiende posities in Google voortaan bij elke grote update behoudt? Hoe zorg je dat jij voortaan nooit meer de dupe wordt van een core update? 

Voor het antwoord van deze vraag gaan we terug naar de bron. Want wie kan er beter vertellen wat je moet doen om goed te (blijven) scoren in Google dan Google zelf? 

Het advies van Google over core updates

Het advies dat Google geeft omtrent de core updates is al bijna tien jaar (sinds de Panda update in 2011) hetzelfde:

“We raden aan om te focussen op het leveren van de best mogelijke content. Dat is wat onze algoritmes belonen.” 

Hoe weet je nu wat ‘de best mogelijke content’ is? Om het wat specifieker te maken, komt Google met een checklist aan vragen waarmee je de kwaliteit van jouw content kunt beoordelen. De lijst is vrij uitgebreid, maar dit zijn de belangrijkste punten:

  • Behandel je een onderwerp zo volledig mogelijk?
  • Bevat de content originele informatie, een onderzoek of analyse?
  • Zou je de content opslaan of delen met iemand?
  • Bevat de content geen onjuiste informatie?
  • Ziet de pagina er betrouwbaar uit?
  • Staan er geen spelfouten in de tekst?
  • Presteert de pagina ook goed op mobiele apparaten?
  • Bevat de content meer waarde vergeleken met andere pagina’s in de zoekresultaten?
  • Is de content geschreven om waarde te leveren aan bezoekers of alleen om goed te scoren in zoekmachines?

Komt jouw content door de test? Dan heb je een goede basis om nu én in de toekomst goed te scoren in Google. 

En voor de geïnteresseerden: hier vind je de volledige checklist van Google

Wat staat je dus te doen?

Het advies van Google is duidelijk: focus je op kwaliteit. Laat je niet verleiden door trucjes als je tekst volproppen met zoekwoorden, maar richt je aandacht vooral op je bezoeker. Wat willen mensen graag weten? Hoe kun jij jouw lezer helpen? En hoe kan jij de best mogelijke content over een onderwerp schrijven? Dat is waar je je op wilt richten. 

Kwaliteit en zoekmachine optimalisatie gaan hand in hand. Het algoritme wordt steeds slimmer, waardoor kwalitatieve artikelen het steeds beter doen in de zoekresultaten. Maar dan moet het algoritme wél weten waar jouw tekst over gaat. Daarom blijft het slim om op de juiste plaatsen op je pagina gebruik te maken van zoekwoorden. 

Een tekst optimaliseren voor Google gaat nét wat verder dan een kwalitatief artikel schrijven en zo nu en dan een zoekwoord in je tekst benoemen. Wil jij weten wat je precies kunt doen om jouw content SEO-proof te maken? Je vindt alle stappen die je nodig hebt in het gratis SEO Cheat Sheet. Good luck!

Scroll naar top

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Pinterest templates voorbeeld

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!