Vandaag is een speciale dag voor mij. Precies een jaar geleden maakte ik de keuze om me volledig op mijn bedrijf te richten. En als ik zo terugkijk, is er in een jaar tijd behoorlijk wat veranderd…
Ik had het helemaal uitgedacht en kondigde de start van mijn bedrijf groots aan: Instagram, Facebook, LinkedIn, een website die live ging… in één keer liet ik iedereen die het maar wilde horen weten dat ik voor mezelf begon.
En eerlijk gezegd pakte dat best goed uit. Mijn bericht werd gedeeld, ik kreeg veel reacties en de volgende dag – mijn eerste officiële dag als ondernemer – had ik meteen drie aanvragen binnen. Het voelde meteen heel erg echt. Ik had aanvragen en daar moest ik iets mee. Ik moest die mensen gaan bellen en ik weet nog goed dat ik het allemaal héél erg spannend vond. Na een peptalk van het thuisfront pakte ik eindelijk de telefoon op en maakte die eerste afspraken.
Ik weet nog goed hoe ik me voelde toen ik vorig jaar besloot om in het diepe te springen. Aan de ene kant vond ik alles mega spannend, maar ik was vooral super enthousiast dat ik de knoop had doorgehakt en er gewoon voor gegaan was. En weet je wat? Dat is precies hoe ik er nu – een jaar later – nog steeds over denk.
Wat ik leerde van één jaar ondernemen
Diep van binnen had ik er wel vertrouwen in dat het goed zou komen. Er stond alleen nog één klein dingetje in de weg: sales. In de jaren dat ik in loondienst werkte, heb ik een lichte aversie tegen sales opgebouwd. Een best sterke zelfs. Ik vond sales een vies woord dat in mijn ogen gelijk stond aan klanten voorliegen.
Gelukkig leerde ik al snel dat het ook anders kon. Dat ik het ook gewoon op mijn manier kon doen. Uiteindelijk draait sales vooral om mensen zo goed mogelijk helpen. Geen pakketten waar ze niets aan hebben en jarenlang aan vast zitten. Maar juist samen kijken naar wat het beste bij iemand past, wat de beste oplossing voor iemand is.
Iets anders wat ik dit jaar leerde, is dat er 1001 adviezen zijn over hoe je het runnen van je bedrijf moet aanpakken. En ze zijn allemaal anders. Heel eerlijk: in het begin had ik geen idee wat ik mezelf op de hals had gehaald. Gewapend met mijn SEO kennis en schrijfskills begon ik aan dit ondernemersavontuur. Maar hoe dat ondernemen nu echt werkte, géén idee.
Het is heel makkelijk om dan mee te gaan in alle goedbedoelde adviezen die je krijgt. En in het begin deed ik dat ook. Het resultaat: een totaal gebrek aan focus. Gelukkig leerde ik in de loop van het jaar steeds beter hoe het wél werkt. Of eigenlijk: wat voor mij werkt. Ik leerde dat ik echt niet naar elk advies hoef te luisteren, maar vooral moet kijken naar wat voor mij werkt.
Mijn plannen voor volgend jaar
Waar ik me vorig jaar december misschien nog een beetje druk maakte over of ik wel genoeg werk zou hebben, is mijn agenda sinds juni elke maand al volgeboekt. Vanaf dat moment ontdekte ik het volgende: zolang ik op deze manier blijf werken, kan mijn bedrijf maar op één manier groeien: door meer uren te maken.
Dat ga ik volgend jaar wat anders aanpakken. Ik blijf zeker nog werken voor klanten, want dat vind ik nog altijd ontzettend leuk om te doen. Maar daarnaast wil ik gaan bouwen aan een wat schaalbaarder bedrijf.
Op dit moment bestaat het merendeel van mijn werk uit het schrijven van (SEO) blogs voor andere ondernemers. Dat doe ik voornamelijk voor scale ups en wat grotere bedrijven. Maar weet je wat? Het lijkt me geweldig om ook starters en solopreneurs te helpen een succesvolle blog op te zetten en hun website SEO-proof te maken.
Het afgelopen jaar – en eigenlijk nog steeds – heb ik zelf ervaren hoe het is om te starten met een bedrijf. Daarbij weet ik hoe belangrijk het is om zo vroeg mogelijk te beginnen met SEO. Want hoe eerder je ermee begint, hoe eerder je er de vruchten van plukt.
Daarom ben ik bezig met een training waarin je leert hoe je zélf jouw website kunt optimaliseren voor Google. Je leert een goede basis neer te zetten op het gebied van SEO, zodat je een constante stroom bezoekers naar je website trekt.
Dit alles is op dit moment nog volop in ontwikkeling, dus ik kan er nog niet te veel over zeggen. In januari volgt de officiële lancering. Wil jij meteen op de hoogte zijn zodra dit project live gaat? Schrijf je dan hieronder alvast in voor de wachtlijst. Tot dan!