Wist je dat je met een blog veel meer kunt dan zomaar een leuk artikel op je website? Nadat je veel tijd en moeite hebt gestoken in het schrijven van een goed blogartikel, is het logisch dat je er zoveel mogelijk uit wilt halen. Een actieve blog op je website levert je al heel veel op (constante stroom van bezoekers, expertpositie, etc.). Maar met een paar kleine extra acties haal je er nog veel meer uit. In dit artikel deel ik vier tips om jouw blogberichten te hergebruiken.
1. Haal er quotes uit voor social media
Quotes doen het ontzettend goed op social media. Maar waar haal je iedere keer weer inspiratie vandaan? Juist, uit je blog. Als het goed is staat er in jouw blogartikel veel informatie die precies in lijn is met wat jij wilt vertellen als ondernemer. Maak hier goed gebruik van door er een aantal quotes uit te pakken en deze te verwerken in plaatjes. Doordat je op deze manier je eigen woorden gebruikt, is de quote sowieso uniek.
Wil je het nog een niveau hoger tillen? Maak dan een graphic op basis van je blog. Bijvoorbeeld een diagram of grafiek waarin je de boodschap van je blog laat zien. Je kunt dit soort graphics heel makkelijk maken met Canva. Niet elk blogonderwerp leent zich hiervoor, maar wanneer dat wél het geval is, is het zeker slim om hier gebruik van te maken. Voor deze blog kan ik bijvoorbeeld het volgende diagram gebruiken:
2. Gebruik een deel voor een social media caption
Wil je op social media veel interactie krijgen en je impact laten groeien? Het is dan belangrijk om veel waarde te bieden aan je volgers. Uiteraard staat jouw blog vol met waardevolle kennis en tips. Maak hier gebruik van door stukjes tekst of ideeën uit je blog te verwerken in je beschrijvingen op social media. Je kunt bijvoorbeeld je intro gebruiken om mensen geïnteresseerd te maken voor je blog en ze door te verwijzen naar je website. Of je deelt één van de tips uit je blog als losse social media caption.
Door iets uit je blog te delen op social media heb je altijd inspiratie voor je social media captions en je geeft mensen meteen een reden om naar je website te gaan en de rest van je blog te lezen.
3. Als basis voor een mailing die je naar je e-maillijst stuurt
Heb je net een blog geplaatst vol waardevolle informatie? Dan wil je daar natuurlijk iedereen in je maillijst van op de hoogte stellen. Dit kun je heel eenvoudig doen door een stukje uit je blog te pakken en dit te verwerken in een mail die je naar je lijst stuurt. Of je draait het om: ga in je mail nog wat dieper in op het onderwerp uit je blog. Beide manieren helpen om de mensen op je e-maillijst te voorzien van waardevolle informatie en geven wederom de gelegenheid om mensen uit te nodigen om je blog te bekijken.
4. Herschrijf je blog om te gebruiken als gastblog
Een goede manier om jouw bekendheid als ondernemer te verbeteren, is door zo nu en dan een gastblog te publiceren op een andere website. Niet alleen breng je zo jezelf en je bedrijf meer onder de aandacht, als je er een linkje in plaatst is het ook nog eens goed voor je posities in zoekmachines.
Net zoals bloggen, kost ook gastbloggen tijd. Het schrijven van een gastblog gaat echter een stuk sneller als je deze baseert op een bestaande blog. Zo kun je bijvoorbeeld dezelfde informatie en boodschap gebruiken, maar dit op een andere manier verpakken. Of je legt de nadruk van het artikel op net iets anders dan in de oorspronkelijke blog. Wanneer je dit goed aanpakt, heb je supersnel een compleet nieuwe tekst.
Blogberichten hergebruiken voor maximaal resultaat
Een blog bijhouden kost veel werk, maar door het slim aan te pakken, haal je het maximale uit de moeite die je erin steekt. Het is daarom zonde om alleen een blog te delen en er verder niets mee te doen. Met deze tips gebruik je de inhoud van je blog maximaal én zorg je tegelijkertijd dat zoveel mogelijk mensen je blog ook echt gaan lezen. Lijkt het je top om van deze tips gebruik te maken, maar heb je alsnog geen tijd (of zin) om zelf regelmatig blogs te schrijven? Dan is een blogabonnement wellicht iets voor jou!