“Maar iedereen schrijft daar al over, wat heb ik nu nog toe te voegen?!” Grote kans dat jij dit ook ooit hebt gedacht toen je content ging maken voor je website.
Zal ik je een geheimpje verklappen? Ik dacht het ook… Toen ik net begon met mijn bedrijf. Inmiddels heb ik een manier gevonden om mijn blogs uniek te maken. En na het lezen van dit artikel weet jij precies hoe je dat ook kunt doen.
Tip 1. Voeg persoonlijke verhalen en voorbeelden toe
Grote kans dat de kennis die jij in je hoofd hebt niet helemaal uniek is. Andere mensen kunnen dezelfde opleiding volgen als jij, dezelfde boeken lezen en dezelfde blogs lezen.
Maar weet je wat wél uniek is? Jouw persoonlijke ervaringen. En de manier waarop je die kennis toepast op jouw bedrijf en voor jouw klanten. Maar daar gebruik van in je blogs door zo nu en dan een persoonlijk verhaal te delen. Je kunt je blog verrijken met een leuke anekdote van iets wat je hebt meegemaakt of je deelt een leuk inzicht dat je kreeg toen je werkte met een klant.
Naast persoonlijke verhalen, kun je ook je eigen ervaringen delen in je blog. Welke dingen heb jij geleerd door te DOEN in plaats van lezen? Wat heb je zelf ontdekt? Schrijf hierover, want dit is precies wat jouw content speciaal maakt.
Tip 2. Schrijf zoals je praat
De tijd van moeilijke woorden en jargon is voorbij. Mensen willen normale taal lezen die ze begrijpen. Als je simpele woorden gebruikt, wordt je tekst meteen aantrekkelijker. En is de kans groter dat mensen je blog lezen (en begrijpen). Weg met de moeilijke woorden dus!
Schrijf je blogs zoveel mogelijk op een manier waarop je het ook tegen een vriendin zou uitleggen. Je maakt je tekst zo niet alleen begrijpelijker, maar óók een stuk persoonlijker. Gebruik je eigen woorden en wees niet te bang over hoe je overkomt. Je laat zo een stukje persoonlijkheid zien en zorgt dat je lezer je meteen leert kennen.
Loop je soms vast bij het schrijven van een blog? Zeg het dan eens hardop. Doe alsof je tegen een bekende praat. Schrijf vervolgens precies op wat je zei. Hoppa, zo schrijf je heel handig én effectief op wat je al in je hoofd had.
Tip 3. Schrijf eerst, research later
Je kunt soms úren verdwijnen in de wirwar aan informatie op het internet. Na een uitgebreid online onderzoek pers je er een blog uit die vol staat met álle tips die je maar kon vinden. Er is alleen één probleem: je hebt wel heel leuk alle tips van anderen gedeeld, maar er is weinig van JOU te vinden in je blog. Zonde, want dat is nu juist waar je het verschil maakt.
Pak het liever zo aan:
Brainstorm voordat je gaat schrijven alvast wat je allemaal al weet over het onderwerp waar je over gaat schrijven. Welke tips komen er meteen in je op? Wat heb je zelf ervaren? Schrijf eerst dit op. Maak alvast een opbouw of – nog liever – schrijf de basis van je blog alvast.
Mis je nog wat informatie? Of wil je bepaalde stukken nog wat meer kracht bijzetten met een statistiek? Dan kun je nadat je de eerste versie van je blog hebt geschreven altijd nog wat research doen om je informatie uit te vinden.
Door deze manier van werken, zorg je dat je je blogs echt vanuit jou schrijft. Dat je jouw unieke toegevoegde waarde erin zet. En het later pas aanvult met extra info die je op internet hebt gevonden.
Tip 4. Kijk naar je klant, niet je concurrent
Het is heel makkelijk om te kijken naar wat je concurrent doet en vervolgens hetzelfde te gaan doen. Maar voor je het weet beland je in een grijze massa aan ondernemers die allemaal hetzelfde doen en hetzelfde zeggen. En dat wil je niet. Want als je tot zover in deze blog bent gekomen, weet ik één ding zeker: jij wilt opvallen. Anders zijn dan je concurrent.
Kijk in plaats van wat je concurrenten doen eens naar wat je klanten willen. Wat willen zij graag weten? Welke vragen hebben zij? Wat voor blogs lezen ze graag? En met wat voor producten of diensten kun jij ze het beste helpen?
Uiteindelijk schrijf je je blogs voor je klanten. Om ze te helpen, om een antwoord op hun vragen te bieden, om te laten zien wie jij bent en waar jij voor staat en om trouwe fans van ze te maken. Luister daarom eens wat meer naar je klanten en maak je vooral niet druk om wat je concurrent allemaal doet.
Tip 5. Focus op wat jou anders maakt
Misschien heb jij wel een compleet uniek business concept. In dat geval is het vrij simpel om eruit te springen. Maar de kans is stukken groter dat er nog veel meer mensen zijn die ongeveer hetzelfde doen als jij.
Uiteindelijk is niemand precies zoals jij. Ga daarom eens voor jezelf na: wat maakt jou anders dan de rest? Ben je ergens beter in? Heb je een groot netwerk? Bepaalde thema’s waar je veel vanaf weet? Een specifieke manier van werken?
Schrijf voor jezelf op wat jou anders maakt dan alle anderen en leg juist daar de nadruk op. Als er iets is wat jou onderscheidt van de rest – op een positieve manier natuurlijk – mag je dat best van de daken schreeuwen. Focus in je webteksten en blogs op de dingen die jou uniek maken. Zodat niet alleen jij, maar ook je klanten en lezers weten waarom ze juist bij JOU moeten zijn.
Wil jij een kei worden in bloggen en een succesvolle zakelijke blog opbouwen? Dan is het Kickstart Jouw Blog programma écht iets voor jou. Met het Kickstart Jouw Blog programma leg je in één week tijd de basis van een succesvolle blog. We gaan bijna van start. Doe jij mee? Hier lees je meer over het programma.