In een tijd waarin we úren bezig kunnen zijn met scrollen en swipen, Stories, Reels, pins en posts is het heel logisch om je af te vragen of het nog wel zin heeft om te bloggen.
Waarom zou je nog tijd stoppen in een blog als je ook gewoon even snel een post kan schrijven of een Story op Instagram kan slingeren? En wie neemt tegenwoordig überhaupt nog de tijd om een blog te lezen?
Je hoort het mensen al jaren roepen: bloggen is dood. Maar is dat wel zo? Ik denk van niet. Sterker nog, een blog voor je business is anno 2021 alleen nog maar belangrijker geworden. Het kan zelfs de basis vormen van je hele online marketing strategie.
Waarom is bloggen nog relevant in 2021? En hoe kun jij jouw blog in 2021 inzetten om je business te laten groeien? Dat lees je in deze blog.
Waarom bloggen ook in 2021 nog relevant is
Het einde van bloggen is nog lang niet in zicht. En daar zijn verschillende redenen voor. Ik zet ze voor je op een rijtje.
Mensen willen diepgang
Juist in deze tijd van snelle captions en stories willen mensen zo nu en dan ook wat meer diepgang. Net even wat verder op iets ingaan dan je in een paar zinnen kwijt kan. Weten hoe iets nu écht werkt. Wat erachter zit.
Daarom worden er elke dag nog altijd 20 miljoen blogs gelezen en zijn podcasts populairder dan ooit. In een blog heb je de ruimte om echt op een onderwerp in te gaan, iets wat op social media wat lastiger is.
Je bouwt autoriteit op
Wanneer je regelmatig blogt over een bepaald onderwerp, bouw je vanzelf autoriteit op. Je laat zien dat jij veel van een bepaald thema af weet en hebt de mogelijkheid om jouw persoonlijke kijk op iets te geven. Wanneer jij interessante content deelt, gaan mensen je vertrouwen en word je een grotere speler in jouw vakgebied.
Je zorgt voor een bulletproof vindbaarheid in Google
Wat is het eerste dat jij doet als je ergens meer informatie over wilt? Ik zou gaan Googelen. Ik kijk niet eerst op Instagram en bel ook niet meteen iemand op. Mijn eerste stap is om een good old zoekopdracht te doen via Google. De kans is groot dat jij dat ook doet. Net zoals veel anderen, waaronder jouw ideale klanten. Als je geen blog hebt is de kans dat deze potentiële klanten je vinden een stuk kleiner.
Een van de grootste voordelen die bloggen met zich meebrengt, is dat het je enorm helpt om gevonden te worden in Google. Elke blog die je publiceert is een extra kans om tevoorschijn te komen in de zoekresultaten. Door een actieve blog te onderhouden, bouw je in de loop van de jaren een steeds grotere aanwezigheid op in Google. Zo weten steeds meer mensen jouw blog te vinden en wordt je blog – en daarmee jouw business – steeds groter.
Het is de basis voor jouw social media content
Eerder in deze blog legde ik de vergelijking tussen bloggen en social media. Maar dat betekent niet dat je maar één optie kunt kiezen en de andere links moet laten liggen. Juist niet. Bloggen en social media gaan namelijk geweldig samen.
Nadat je een uitgebreide blog hebt geschreven over een bepaald onderwerp, wordt het heel makkelijk om de inhoud samen te vatten in een korte social media caption. Wanneer je bijvoorbeeld één keer per week blogt, heb je ook minimaal één keer per week iets interessants om te delen op social media. En door mensen via je socials door te verwijzen naar je blog, zorg je meteen voor meer lezers. De ideale combo, als je het mij vraagt.
Het blijft op de lange termijn voor je werken
De Instagram post die je vandaag online zet, wordt na een dag of twee alweer gedropt door het algoritme. Op social media moet je blijven posten om te zorgen dat (nieuwe) volgers jouw berichten te zien krijgen.
Blog content is een stuk blijvender. Als je vandaag een blog publiceert, kan deze nog jarenlang naar voren komen in de Google resultaten. Dat is waarom het – juist in de tijd van social media – loont om ook in 2021 te blijven bloggen.
Zo haal jij in 2021 het maximale uit jouw blog
Hoewel bloggen ook in 2021 nog meer dan de moeite waard is om een blog te beginnen, is het wel belangrijk dat je het op de juiste manier aanpakt. Er is de afgelopen jaren namelijk nogal wat veranderd op het gebied van bloggen.
Waar mensen vroeger nog voornamelijk blogs lazen voor de lol en om een inkijkje in het leven van iemand te krijgen, gebeurt dat nu vooral omdat ze er iets aan hebben. Een blog moet inspirerend, leerzaam of gewoon heel leuk zijn. Daarbij is het niet genoeg om alleen maar wat blogs te schrijven en verder niets te doen. Wil je succesvol worden met je blog, dan moet je het professioneel aanpakken. Met de volgende vier stappen kom je al een heel eind.
1. Schrijf over onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep
Bedenk je bij elke blog die je vanaf nu schrijft wat jouw doelgroep graag wil lezen. Zijn er vragen die klanten je regelmatig stellen? Zie je regelmatig iets mis gaan en wil je mensen daarbij helpen? Of wil jouw doelgroep misschien iets leren waar jij ze bij kunt helpen? Wanneer je wilt dat mensen je blog lezen, moet je ze wel iets voorschotelen wat ze daadwerkelijk wíllen lezen.
2. Optimaliseer je blog voor zoekmachines
Een van de allergrootste voordelen van bloggen is dat het je helpt om gevonden te worden in Google. Om te zorgen dat dat ook gebeurt, is het wel zo handig om je blogs op zijn minst een béétje te optimaliseren voor Google. Denk daarom altijd na wat voor zoektermen jouw doelgroep intypt in Google en verwerk deze ook in je blog.
TIP: In mijn gratis SEO cheat sheet vind je stap voor stap hoe je jouw blog SEO-proof maakt.
3. Voeg een call-to-action toe
Wil je met je blog meer klanten voor je business aantrekken? Dan is het wel zo handig als jouw lezers weten wat de volgende stap is als ze met jou willen samenwerken. Wil je dat mensen je freebie downloaden? Je aanbod bekijken? Contact met je opnemen? Of misschien gewoon een andere blog lezen? Laat het weten met een call-to-action. Door de actie specifiek te benoemen, is de kans groter dat lezers er ook iets mee doen.
4. Promoot je blog
Je hebt een geweldige blog geschreven, helemaal SEO-proof en in lijn met wat jouw doelgroep graag wil lezen. Vol enthousiasme klik je op ‘publiceren’. Laat die lezers nu maar komen!
Helaas, zo werkt het niet. Wil je dat mensen je blog massaal lezen? Dan moet je je blog wel onder de aandacht brengen. Deel je blog op social media, maak er een aantal pins van, stuur er iets over naar je e-maillijst of tip een paar bevriende ondernemers. Hoe beter jij je blog promoot, hoe meer lezers je krijgt en hoe sneller je jouw blog kunt laten groeien.
Wil jij in 2021 graag aan de slag met bloggen? Pak dan nog even de gratis Blog Guide mee. Dan ben jij alvast perfect voorbereid om 2021 een succesvolle blog op te zetten.